Επικίνδυνες μεταλλάξεις στην πολιτική υπέρ των πολυεθνικών, επικίνδυνα μεταλλαγμένα στο πιάτο των Ευρωπαίων. Η αυριανή ψηφοφορία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τον Κανονισμό που αφορά τα φυτά τα οποία παράγονται με Νέες Γονιδιωματικές Τεχνικές αποτελεί μια κρίσιμη στιγμή για το μέλλον της ευρωπαϊκής γεωργίας, της διατροφικής ασφάλειας και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Η πρόταση που προωθείται ανοίγει ουσιαστικά τον δρόμο για την ευρύτερη διάδοση γενετικά τροποποιημένων φυτών, αποδυναμώνοντας θεμελιώδεις δικλείδες ασφαλείας που έχουν κατακτηθεί μετά από δεκαετίες αγώνων της κοινωνίας των πολιτών, των επιστημονικών φορέων και των αγροτικών κοινοτήτων.
Η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να αντιταχθεί σε αυτή την εξέλιξη. Η δύναμη της ελληνικής γεωργίας δεν βρίσκεται στη βιομηχανοποίηση της παραγωγής και στις πατέντες των πολυεθνικών, αλλά στην ποιότητα των προϊόντων της, στις τοπικές ποικιλίες, στα προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ, στη βιοποικιλότητα και στην ιδιαίτερη σχέση του τόπου μας με την αγροτική παραγωγή.
Η εγκατάλειψη της αρχής της προφύλαξης δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για πιθανές επιμολύνσεις καλλιεργειών, για τη διατήρηση της γενετικής ποικιλότητας και για την ανεξαρτησία των παραγωγών. Την ίδια στιγμή, η ενίσχυση του καθεστώτος πατεντών απειλεί να επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους αγρότες, οι οποίοι ήδη δοκιμάζονται από το αυξημένο κόστος παραγωγής, την κλιματική κρίση και τις στρεβλώσεις της αγοράς.
Διαβάστε: Greenpeace / Η Ελλάδα να πει «όχι» στη νομοθεσία της ΕΕ για τα νέα μεταλλαγμένα – Οι κίνδυνοι και η λύση
Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η πρόβλεψη που περιορίζει την υποχρέωση σαφούς επισήμανσης των προϊόντων. Οι πολίτες έχουν αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα να γνωρίζουν τι καταναλώνουν και να επιλέγουν ελεύθερα και συνειδητά τα τρόφιμά τους. Η διαφάνεια δεν μπορεί να θυσιάζεται στο όνομα εμπορικών συμφερόντων.
Για περισσότερα από είκοσι χρόνια, η Ελλάδα παρέμεινε ουσιαστικά ελεύθερη από μεταλλαγμένες καλλιέργειες. Αυτή η επιλογή δεν ήταν τυχαία. Αποτέλεσε αποτέλεσμα κοινωνικών διεκδικήσεων, επιστημονικού προβληματισμού και πολιτικών αποφάσεων που αναγνώρισαν ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας βρίσκεται στην ποιότητα και όχι στην ομογενοποίηση της παραγωγής.
Σήμερα απαιτείται η ίδια υπευθυνότητα. Η ελληνική κυβέρνηση και οι Έλληνες ευρωβουλευτές οφείλουν να υπερασπιστούν τα συμφέροντα της χώρας, των παραγωγών και των καταναλωτών. Έστω και την έσχατη ώρα, το ευρωκοινοβούλιο οφείλει να επιστρέψει ως απαράδεκτο ένα κείμενο από το οποίο αφαιρέθηκαν οι ασφαλιστικές του δικλείδες, να πει ένα καθαρό «όχι» σε έναν Κανονισμό που δημιουργεί περισσότερα προβλήματα παρά λύσεις και θέτει σε κίνδυνο το μέλλον της ελληνικής γεωργίας.
*Κώστας Αρβανίτης, Αντιπρόεδρος της Left στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
