Καθώς γράφω αυτό το κείμενο, στον υπολογιστή παίζει το Lake Radio, το ψηφιακό ραδιόφωνο των μαθητών του Γενικού Λυκείου Βουλιαγμένης (που πήρε το όνομά του λόγω της λίμνης). Η ηλεκτρονική μουσική διακόπτεται από μια συνέντευξη εκπαιδευτικού για την εκπαίδευση και την αξιολόγηση. Τις ερωτήσεις του δημοσιογράφου-μαθητή θα τις ζήλευε κάθε δημοσιογράφος. Είναι διαβασμένος, ξέρει για τι μιλά. Κι αυτό τόνισαν στη συζήτησή μας τόσο τα παιδιά της λογοτεχνικής ομάδας (η οποία «γέννησε» τον σταθμό) όσο και οι δύο υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί της, οι φιλόλογοι Δημήτρης Γκίκας και Παναγιώτης Βούζης. Οτι δηλαδή η προετοιμασία των παιδιών για κάθε συνέντευξη, για κάθε ρεπορτάζ ήταν για αυτά μάθημα πώς θα ερευνήσουν ένα θέμα. Ενα βιωματικό μάθημα.

Ο σταθμός του ΓΕΛ Βουλιαγμένης λειτουργεί εδώ και 2 χρόνια σε 24ωρη βάση με μουσική, δελτία ειδήσεων, συζητήσεις και συνεντεύξεις και ξεκίνησε με πρωτοβουλία της τότε διευθύντριας του σχολείου Νίκης Μανώλη και του καθηγητή Δημήτρη Γκίκα. «Πρότεινα το διαδικτυακό ραδιόφωνο για 3 λόγους. Πρώτον, γιατί τα παιδιά πρέπει να έχουν λόγο, να έχουν δυνατότητα έκφρασης. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Πολλές φορές παιδιά που έχουν προβλήματα στη δομή του λόγου τους, μετά την τριβή με το σταθμό μιλούν με μεγάλη άνεση. Δεύτερον, το ραδιόφωνο τους δίνει τη δυνατότητα να συνεργαστούν. Εχουν αναπτύξει πολύ καλή σχέση μεταξύ τους – είναι βέβαια και εξαιρετικά παιδιά. Και τρίτον, συντάσσοντας τις ειδήσεις ή κάνοντας μια συνέντευξη μαθαίνουν να ενδιαφέρονται για τον έξω κόσμο. Ετσι αποκτούν πολιτική παιδεία». Ο φιλόλογος Παναγιώτης Βούζης είναι και ποιητής και κριτικός ποίησης. Μας μιλά και για τα εξαιρετικά χαϊκού που έγραψαν φέτος τα παιδιά, στο πλαίσιο της λογοτεχνικής ομάδας.

«Οποιος είναι εδώ, θέλει να είναι» επισημαίνει ο μαθητής της Β’ Λυκείου Νικόλας Στρατουδάκης. Η εμπειρία στον σταθμό «μου έχει δώσει άνεση στον λόγο αλλά και μου έχει μάθει έναν τρόπο σκέψης».

Ο μαθητής της Γ’ Λυκείου Αριστοτέλης Μπάγιας είναι ο τεχνικός του web radio. Τον έστησε, επιλέγει μουσική, επιμελείται τις ηχογραφήσεις, βγάζει το πρόγραμμα και είναι υπεύθυνος παραγωγής. Δίπλα του (κι όλο πειράζει ο ένας τον άλλον για το ποιος είναι η «ψυχή της ομάδας») ο Τζίμης Κουκλάκης, μέλος επί 3 χρόνια της λογοτεχνικής ομάδας, συμμετέχει, επίσης, στο τεχνικό κομμάτι.

Η προετοιμασία των παιδιών για κάθε συνέντευξη, για κάθε ρεπορτάζ, ήταν για αυτά μάθημα πώς θα ερευνήσουν ένα θέμα. Ενα βιωματικό μάθημα

«Η λογοτεχνική ομάδα με έκανε να ανακαλύψω δεξιότητες που δεν ήξερα πως είχα, είμαι ευγνώμων γι’ αυτό» λέει η μαθήτρια της Α’ Λυκείου Σίλια Θεοδόση. Η Ελένη Βασιλοπούλου είναι μαθήτρια στην ίδια τάξη και την ενδιαφέρει περισσότερο η λογοτεχνία και το γράψιμο. «Δεν ασχολούμαι τόσο με τη δημοσιογραφία» μας λέει. Η δημοσιογραφία δεν ενδιέφερε στη αρχή και τη Μαριάνθη Καλούδη αλλά «ήταν διαφορετικά από ό,τι φανταζόμουνα. Είναι μια σπουδαία παιδαγωγική εμπειρία, η ομαδική δουλειά μου αρέσει πολύ». Η Ανθή Νικήτα, της Β’ Λυκείου, ήρθε στην ομάδα περισσότερο γιατί ήταν κάποιοι φίλοι της, της άρεσε και θα συνεχίσει.

Για την ωραία ατμόσφαιρα της ομάδας μιλά η Μαρία Γκότση (που, όπως μάθαμε, έγραψε πολύ όμορφα χαϊκού). Η Αννα Μαρία Γαβριηλίδου, μαθήτρια της Β’ Λυκείου, μιλά επίσης για την ομαδική δουλειά τους: «Ενώνεσαι με τα άλλα παιδιά και μαθαίνεις». Η Ευαγγελία Χαστά, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, μιλά για την αγάπη της για το ραδιόφωνο και τη λογοτεχνία. Ο Μαρίνος Νόννας ασχολείται με τη μουσική (παίζει πιάνο και βιολί) και τη ζωγραφική. Εχει έρθει πρόσφατα στη λογοτεχνική ομάδα. «Πρόκειται για μια διαφορετική εμπειρία» λέει. Οι δίδυμες Μιχαΐλα και Νεκταρία Καραφασούλη είναι μαθήτριες της Α’ Λυκείου. Η μία ασχολείται περισσότερο με το γράψιμο και τις συνεντεύξεις («μου αρέσει η προετοιμασία τους») και η άλλη με το τεχνικό κομμάτι – μάλιστα «απειλεί», πειράζοντας τον Αριστοτέλη, πως του χρόνου που θα αναλάβει εκείνη τη μουσική ο σταθμός θα γίνει ροκ. Τέλος, τη συνέντευξη που έκανε με τον δήμαρχο Γρηγόρη Κωνσταντέλο (που είχε 1.500 views) έχει να θυμάται από τη «θητεία της» στον σταθμό η Αλεξάνδρα Μακρυνόρη, που σε λίγο αποφοιτά από το Λύκειο. «Ηταν από τις καλύτερες στιγμές στην καριέρα μου ως δημοσιογράφου» λέει γελώντας.