Όσο παράξενο κι αν σας φανεί τα ελαστικά αναγράφουν περισσότερες πληροφορίες από όσες μπορείτε να φανταστείτε στα πλευρικά τους.

Τα ελαστικά για μια μοτοσικλέτα είναι με διαφορά το πιο σημαντικό εξάρτημα. Είναι εκείνο το στοιχείο που μας κρατάει σε επαφή με την άσφαλτο και φροντίζει να μένει η μοτοσικλέτα στη σωστή της πορεία φρενάροντας, επιταχύνοντας και στρίβοντας με σταθερότητα. Αυτός είναι και ο λόγος που πρέπει πάντα τα ελαστικά στις μοτοσικλέτες μας να είναι φρέσκα ή σε καλή κατάσταση.

Η επιλογή των ελαστικών είναι συνήθως ζήτημα της αίσθησης και του οδηγικού στυλ του κάθε αναβάτη, σε συνδυασμό βέβαια πάντα με το είδος της μοτοσικλέτας. Άλλος για παράδειγμα θέλει ένα ελαστικό που να ζεσταίνεται γρήγορα ή κάποιος άλλος θέλει γρήγορη «κορώνα». Όλα όμως τα ελαστικά στα πλευρικά τους αναγράφουν όλες τις χρήσιμες πληροφορίες που χρειάζεται να ξέρει ο αναβάτης, αλλά και πληροφορίες που ποτέ δε θα του φανούν χρήσιμες.

Θα κάνουμε μια προσπάθεια να αναλύσουμε τα στοιχεία που είναι χρήσιμα για τον αναβάτη και ουσιαστικά πρέπει να γνωρίζει όταν κοιτάξει το ελαστικό της μοτοσικλέτας του.

Μέγεθος, όριο φόρτωσης και ταχύτητα

Το πιο σημαντικό ίσως στοιχείο του ελαστικού είναι η συστοιχία αριθμών που δείχνουν το μέγεθος του ελαστικού. Ας πάρουμε ως παράδειγμα ένα ελαστικό με μέγεθος 180/55 ZR 17 M/C (69W).

Ο πρώτος αριθμός (180) αναφέρεται στο πλάτος του ελαστικού σε χιλιοστά. Ο δεύτερος αριθμός (55) αναφέρεται στο ύψος του ελαστικού και είναι το ποσοστό του ύψους σε σχέση με το πλάτος. Δηλαδή, στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το 55% των 180 χιλιοστών, που είναι 99 χιλιοστά.

Στα ελαστικά Radial (ακτινωτά) συνοδεύονται από κάποια γράμματα που υποδεικνύουν την ταχύτητα που η ευκαμψία τους μπορεί να λειτουργήσει στο μέγιστο. Για παράδειγμα, η ένδειξη ZR στο παράδειγμά μας έχει ανώτερη ταχύτητα ελαστικότητας 240 χλμ./ώρα. Επόμενος είναι ο αριθμός 17 που αναφέρεται στο μέγεθος της ζάντας ως προς τη διάμετρο σε ίντσες.

Η ένδειξη M/C είναι ότι το ελαστικό προορίζεται για χρήση σε μοτοσικλέτα. Τέλος, το W αναφέρεται στη μέγιστη ταχύτητα που επιτρέπεται να πιάσει το ελαστικό. Αυτή είναι τα 270 χλμ./ώρα στην περίπτωση του W. Από την άλλη, το νούμερο 69 δίπλα στο W είναι το μέγιστο βάρος φορτίου που μπορεί να σηκώσει το ελαστικό και αναλογικά το 69 είναι τα 325 κιλά.

Πόσο φρέσκο είναι το ελαστικό μας;

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που όλοι πρέπει να γνωρίζουν στα ελαστικά τους είναι η ηλικία τους. Αυτό μπορεί κανείς εύκολα να το βρει εύκολα αρκεί να εντοπίσει τη λέξη DOT στα πλευρικά.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τον κωδικό DOT 51 36 V702 1519. Ο πρώτος αριθμός μετά το DOT αναφέρεται στο εργοστάσιο κατασκευής, ο δεύτερος αναφέρεται στο μέγεθος του ελαστικού και ο τρίτος η κατηγορία του ελαστικού. Ο τελευταίος τετραψήφιος αριθμός χωρίζεται σε δύο σκέλη. Οι δύο πρώτοι αναφέρονται στην εβδομάδα κατασκευής και οι δύο δεύτεροι στον χρόνο κατασκευής. Στο παράδειγμα δηλαδή, το ελαστικό κατασκευάστηκε τη 15η εβδομάδα του 2019.

Κατασκευή και κατεύθυνση περιστροφής

Ακόμα ένα ενδιαφέρον στοιχείο που αναγράφεται στα ελαστικά είναι τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του σκελετού. Στις περισσότερες περιπτώσεις έχουμε αρκετές στρώσεις από συνθετικό υλικό Rayon και λιγότερες στρώσεις από ίνες ατσαλιού πριν την τοποθέτηση του ελαστικού υλικού. Επίσης, αναγράφεται και το υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί στα πλευρικά.

Παράλληλα, υπάρχουν κάποια βέλη σε διάφορα σημεία των πλευρικών του ελαστικού που υποδεικνύουν τη φορά τοποθέτησής του. Κάθε κατασκευαστής έχει το δικό του τρόπο τοποθέτησης στα βέλη, αλλά σε όλα τα ελαστικά υπάρχει η ένδειξη.

Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να γνωρίζουμε κάποια στοιχεία για τα ελαστικά μας προκειμένου να μπορούμε να «διαβάσουμε» τα δεδομένα. Ποιος ξέρει; Κάποια στιγμή μπορεί να μας χρειαστούν.