«Καραβάκια στο Αιγαίο δεν…» φαίνεται πως θα τα δούμε σύντομα από τη Θεσσαλονίκη για Σποράδες, για άλλη μια χρονιά, παρά τις διαβεβαιώσεις από το υπουργείο Ναυτιλίας ότι και φέτος θα πραγματοποιηθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση. Και ενώ οι πιέσεις των δημάρχων τόσο της Θεσσαλονίκης όσο και των τριών νησιών, Σκιάθου, Σκοπέλου και Αλοννήσου, είναι συνεχείς για την άμεση δρομολόγηση πλοίου, το αρμόδιο υπουργείο βάζει στο «παιχνίδι» για την επιδότηση της γραμμής και τις δύο περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας. Οι δήμοι Θεσσαλονίκης και Σποράδων επιδιώκουν τη φετινή τουριστική περίοδο να ξεκινήσουν τα δρομολόγια όσο πιο άμεσα γίνεται και όχι όπως πέρσι, τον Ιούλιο. Γι΄ αυτόν τον λόγο άλλωστε και είχαν αποστείλει από τον περασμένο Δεκέμβριο προς τον τότε υπουργό Ναυτιλίας αίτημα για ένταξη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τις Βόρειες Σποράδες ως επιδοτούμενη άγονη γραμμή.
Και ενώ βρισκόμαστε μια ημέρα πριν τον Μάιο, ακόμα δεν έχει ξεκαθαριστεί το πώς θα επιδοτηθεί η γραμμή και το πότε αυτή μπορεί να ξεκινήσει. Πριν από περίπου 20 ημέρες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο υπό τον νέο υπουργό Βασίλη Κικίλια με τους δημάρχους Στέλιο Αγγελούδη, Θοδωρή Τζούμα και Σταμάτη Περίσση. Στην εν λόγω συνάντηση, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι και φέτος θα πραγματοποιηθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκη – Σποράδες, προτείνοντας μάλιστα η γραμμή να στηριχθεί οικονομικά και από τις δύο περιφέρειες. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της συνάντησης ο κ. Κικίλιας επικοινώνησε τηλεφωνικά με τους δύο περιφερειάρχες Αθηνά Αηδονά και Δημήτρη Κουρέτα. Σύμφωνα με πληροφορίες, και οι δύο περιφερειάρχες είναι θετικοί να στηρίξουν τη γραμμή. Πάντως η περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Αθηνά Αηδονά, μιλώντας στη Voria.gr, ξεκαθάρισε ότι η περιφέρεια αντιμετωπίζει θετικά την πρόταση του υπουργού για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Σποράδες, καθώς ήταν στενάχωρη η διακοπή της. «Επιφυλάχθηκαν να μάθουμε συγκεκριμένα τις προτάσεις του υπουργείου για τον τρόπο που θα μπορέσει η ΠΚΜ να παρέχει στήριξη», υπογράμμισε χαρακτηριστικά η κ. Αηδονά, σημειώνοντας πως αναμένει επικοινωνία με τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας Ευάγγελο Κυριαζόπουλο. «Αφού ενημερωθούμε για τις λεπτομέρειες, θα τις συζητήσουμε για το εάν υπάρξει μια τέτοια συμφωνία», τόνισε. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Σκιάθου Θοδωρή Τζούμα, και ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας είναι θετικός στη στήριξη της γραμμής, όπως του ανέφερε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν οι δύο τους.
Πάντως, σε περίπτωση που υπάρξει συμφωνία για τη στήριξη – χρηματοδότηση της ακτοπλοϊκής γραμμής και από τις δύο περιφέρειες, το επόμενο βήμα θα είναι να βρεθεί ο τρόπος που μπορεί να γίνει αυτό, τα ποσά που θα κληθούν να βάλουν και εάν οικονομικά συνδράμει και το υπουργείο Ναυτιλίας. Να σημειωθεί ότι το κόστος της γραμμής, η οποία δεν είναι ενταγμένη στις άγονες, στο πρόγραμμα των ετήσιων επιδοτούµενων, ξεπερνά τα 3 εκατ. ευρώ. Κάθε χρόνο το ποσό εξασφαλίζεται από τα χρήματα που περισσεύουν από τον διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές, ενώ πέρσι καλύφθηκαν οι απαιτούμενοι πόροι από το ειδικό πρόγραμμα αποκατάστασης από φυσικές καταστροφές, λαμβάνοντας υπόψη πως νησιά των Βορείων Σποράδων επλήγησαν σημαντικά από τα ακραία πλημμυρικά φαινόμενα του 2023.
Πιέσεις δημάρχων – Νέα αυστηρή επιστολή Αγγελούδη
Στα κάγκελα είναι πάντως οι δήμαρχοι που κάθε χρόνο περνούν το ίδιο μαρτύριο έως ότου βρεθούν οι πόροι που θα εξασφαλίσουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες, υποστηρίζοντας πως αυτή συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης και στην τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας των περιοχών. Μετά και τις φετινές καθυστερήσεις ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης αποστέλλει νέα επιστολή προς τον αρμόδιο υπουργό Βασίλη Κικίλια. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Αγγελούδης επισημαίνει ότι δεν μπορεί ακόμα να είναι στον αέρα η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες και πως δεν μπορεί να ενεργοποιείται κάθε φορά την τελευταία στιγμή. Μάλιστα, ο κ. Αγγελούδης φέρεται να είναι έντονα ενοχλημένος και από τη φετινή εξέλιξη και είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να σταλεί επιστολή και προς τον πρωθυπουργό.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Σκιάθου επικοινώνησε εκ νέου την περασμένη Δευτέρα με τον υπουργό Ναυτιλίας. «Μας ανέφερε ότι προχωράει το θέμα και πως οι όποιες καθυστερήσεις είναι σε τεχνικό επίπεδο», σημείωσε ο κ. Τζούμας. «Υπάρχει η θετική στάση των δύο περιφερειών αλλά το θέμα είναι το πώς μπορεί να γίνει αυτό», τόνισε ο δήμαρχος, τονίζοντας πως η γραμμή βοηθάει σημαντικά τόσο τα νησιά όσο και τη Θεσσαλονίκη. Όπως ανέφερε ο κ. Τζούμας, τα μηνύματα και φέτος είναι θετικά για την τουριστική περίοδο. «Γι΄ αυτό λέμε ότι πρέπει από νωρίς να γνωρίζουμε για την ακτοπλοϊκή γραμμή, η οποία πάει καλά γιατί έχει την επιδότηση», υπογράμμισε. «Πρέπει οι περιφερειάρχες να απαντήσουν άμεσα εάν προτίθενται να δώσουν χρήματα. Η γραμμή Θεσσαλονίκη – Σποράδες δεν είναι άγονη, είναι αναπτυξιακή», ανέφερε ο δήμαρχος Σκοπέλου Σταμάτης Περίσσης.
Πάντως, το υπουργείο Ναυτιλίας τις προηγούμενες ημέρες προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση 122 άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών για τη δρομολογιακή περίοδο από 01.11.2025 μέχρι και 31.10.2026. Μεταξύ αυτών οι γραμμές Θεσσαλονίκη – Σκιάθος – Σκόπελος – Αλόννησος – Σκύρος, Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος και Θεσσαλονίκη – Βόρειες Σποράδες – Κυκλάδες – Ηράκλειο ή Ρέθυμνο. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μπορούν να καταθέσουν προσφορές έως τις 15/5.