Σε κινεζική μονομαχία εξελίχθηκε ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε τον περασμένο Ιούνιο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια των 50 νέων αρθρωτών ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία προορίζονται να ενισχύσουν τον στόλο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Προσφορές για την προμήθεια προϋπολογισμού 46,5 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, κατέθεσαν τρεις κινεζικές εταιρείες, η Yutong, η Zhongtong Bus Holding και η BYD Auto Industry.
Ήδη οι προσφορές αποσφραγίστηκαν και αξιολογήθηκαν από την αρμόδια επιτροπή, η οποία αξιολόγησε ως πληρέστερη και πλέον συμφέρουσα αυτήν που κατέθεσε η Yutong, ο κινεζικός κολοσσός στον χώρο της ηλεκτροκίνησης, που είναι πρώτος στην Κίνα στην παραγωγή ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων με μερίδιο 35% στην αγορά της χώρας. Η ίδια εταιρεία, εξάλλου, είχε κερδίσει και τον προηγούμενο διαγωνισμό για τα συνολικά 250 ηλεκτροκίνητα οχήματα, εκ των οποίων τα 110 κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους.
Εναντίον της απόφασης η Zhongtong κατέθεσε προδικαστική προσφυγή στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Το ίδιο έπραξε και η Yutong με το αιτιολογικό ότι οι άλλες δύο προσφορές θα έπρεπε να είχαν απορριφθεί και για άλλους λόγους. Και οι δύο προσφυγές αναμένεται να εξεταστούν από την ΕΑΔΗΣΥ στις 7 Νοεμβρίου 2025.
Τα 50 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία θα είναι αρθρωτά, μήκους 18 μέτρων, πράγμα που σημαίνει ότι θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν μεγάλο αριθμό επιβατών. Θα διαθέτουν τέσσερις θύρες και αυτονομία τουλάχιστον 200 χιλιομέτρων, θα είναι «χαμηλού δαπέδου», θα παρέχουν δυνατότητα πρόσβασης στα άτομα με αναπηρία, ενώ θα διαθέτουν σύστημα κλιματισμού.
Με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα φτάσουν στη Θεσσαλονίκη τον Ιούνιο του 2026 και αφού περάσουν από τις απαραίτητες δοκιμές, θα αποδοθούν σταδιακά σε κυκλοφορία στους δρόμους της πόλης. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΟΑΣΘ, τα νέα οχήματα θα ενταχθούν σε γραμμές κορμού, ώστε να εξυπηρετήσουν περιοχές της Θεσσαλονίκης με μεγάλο πληθυσμό, οι οποίες δεν καλύπτονται από το μετρό.
Η νέα αυτή προμήθεια θα φέρει τον Οργανισμό ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο του που είναι έως το τέλος του 2027 το σύνολο του στόλου να αποτελείται από σύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία
Στο αντικείμενο της προμήθειας συμπεριλαμβάνονται 25 φορτιστές βραδείας φόρτισης, καθώς επίσης όλα τα εγχειρίδια, τα τεχνικά έγγραφα και οι εικονογραφημένοι κατάλογοι εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση των οδηγών, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη γενική επισκευή, την ανίχνευση και αποκατάσταση βλαβών και την επισκευή των οχημάτων, των παρελκομένων, καθώς και το βιβλίο «ιστορικού» του κάθε οχήματος.
