website analysis Θεσσαλονίκη: Ασφυκτικές πιέσεις στην εστίαση – Πώς χάθηκαν σε έναν χρόνο 41 εκατ. ευρώ – Epikairo.gr

Σε κινούμενη άμμο εκατοντάδες επιχειρήσεις εστίασης στη Θεσσαλονίκη, που μοιάζουν να βρίσκονται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, την ώρα που ο κλάδος γενικά στην πόλη βρίσκεται σε περιδίνηση. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το τρίτο τρίμηνο του έτους ο τζίρος του κλάδου διαμορφώθηκε στα 209, 4 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας συρρίκνωση κατά 6,1%, μικρότερος σε απόλυτους αριθμούς κατά 13,5 εκατ. ευρώ έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.

Ακριβώς αντίθετη είναι η εικόνα στο κλάδο των καταλυμάτων που στο τρίτο τρίμηνο του έτους παρουσίασε άνοδο κατά 8,3% με τον κύκλο εργασιών να αγγίζει τα 355,87 εκατ. ευρώ.

Είναι αξιοσημείωτο πως η πτώση του τζίρου της εστίασης στη Θεσσαλονίκη είναι υπερτριπλάσια συγκρίνοντάς την με την πανελλαδική, που κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους άγγιξε το 1,7% και διαμορφώθηκε σε 3,97 δις ευρώ.

Την ίδια στιγμή στην Αττική ο τζίρος κατά το εξεταζόμενο διάστημα παρουσίασε πτώση κατά 1, 2% αγγίζοντας τα 1,23 δις. ευρώ.

Από την αρχή του έτους ο κύκλος εργασιών στην εστίαση για τη Θεσσαλονίκη ακολουθεί καθοδική πορεία. Πιο συγκεκριμένα το α ´ τρίμηνο του 2025 ο τζίρος άγγιξε τα 205 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 7,6%, ενώ το δεύτερο τρίμηνο καταγράφηκε πτώση 5,2% με το τζίρο να αγγίζει τα 218,7 εκατ. ευρώ έναντι 230,6 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα.

Είναι χαρακτηριστικό πως μέσα σε έναν χρόνο, συγκρίνοντας το εννεάμηνο της τρέχουσας χρονιάς με το αντίστοιχο διάστημα του περσινού έτους, χάθηκαν 41 εκατ. ευρώ από τον κύκλο εργασιών της εστίασης στη Θεσσαλονίκη.

Οι πιέσεις που υφίστανται οι επιχειρήσεις εντείνονται συνεχώς, καθώς εκτός από την περιορισμένη κίνηση, είναι αντιμέτωπες με υψηλό λειτουργικό κόστος, αυξημένες υποχρεώσεις και περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοδότηση.

Το πλέον παράδοξο, πάντως, είναι πως ενώ καταγράφεται δυσπραγία στον κλάδο και πολλά λουκέτα -εκτός από τα υπάρχοντα είναι ορατά και άλλα στον ορίζοντα-, η διάθεση για διείσδυση στην εστίαση είναι εμφανέστατη. Σύμφωνα με μεσίτες που γνωρίζουν καλά τον χώρο οι ζητήσεις για μικρά καταστήματα, συνήθως για τη δημιουργία take away επιχειρήσεις, δίνουν και… παίρνουν.

Εκτιμάται πως μετά την πανδημία στη Θεσσαλονίκη κάθε χρόνο ανοίγουν 500 – 600 επιχειρήσεις εστίασης, αρκετές εξ αυτών είναι ψιλικατζίδικα – μίνι μάρκετ που προσφέρουν καφέ take away, αλλά διαθέτουν και τραπεζοκαθίσματα. Την ίδια ώρα αντίστοιχος είναι ο αριθμός των επιχειρήσεων που κατεβάζουν ρολά, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εκείνων που διεισδύουν στον χώρο ευκαιριακά και χωρίς εμπειρία. Αξίζει να σημειωθεί πως πριν την πανδημία ο αριθμός των επιχειρήσεων που έκλειναν και αυτών που έκαναν έναρξη ήταν περίπου 250.