To πόρισμα της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού (ΔΑΕΕ) της Πυροσβεστικής περιμένει πλέον ο ειδικός εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης για να κλείσει την έρευνα της τραγωδίας στα Τέμπη, μετά τα πορίσματα των καθηγητών Δημήτρη Καρώνη και Πέτρου Τσακιρίδη που κατέρριψαν τις θεωρίες για την ύπαρξη παράνομου εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία. Αναλόγως των εξελίξεων, το πιθανότερο είναι ότι η δίκη για την τραγωδία θα ξεκινήσει προς τα τέλη της χρονιάς – παρότι μία πλευρά των οικογενειών των θυμάτων δείχνει με τη στάση της, όπως και με τις δηλώσεις της, ότι δεν επιδιώκει την όσο το δυνατόν ταχύτερη έναρξή της, εξ ου και οι απανωτές μηνύσεις κατά του εφέτη ανακριτή…
Εκτιμάται ότι θα υπάρξουν κατηγορητήρια για 50 υπηρεσιακούς παράγοντες τόσο για πλημμελήματα όσο και για κακουργήματα, ενώ το πλημμέλημα του Χρήστου Τριαντόπουλου σχετικά με το «μπάζωμα» είναι πλέον υπό την κρίση του Δικαστικού Συμβουλίου που προβλέπει το άρθρο 86 του Συντάγματος – και το οποίο θα αποφασίσει για την παραπομπή του ή μη στο Ειδικό Δικαστήριο.
Παράλληλα, τη Δευτέρα πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή από το ΠΑΣΟΚ αίτημα για σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τον Κώστα Καραμανλή και ολόκληρη την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών για το κακουργηματικό αδίκημα -από τη στιγμή που υπάρχουν 57 νεκροί- της παρακώλυσης συγκοινωνιών. Η αιτιολόγηση από τη Χαριλάου Τρικούπη είναι ότι δεν νοείται να αντιμετωπίζουν κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος οι υφιστάμενοι, αλλά σε βαθμό πλημμελήματος η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών.
Μάλιστα για τις εντυπώσεις στο αίτημα πρόκειται να περιληφθεί και το όνομα του Χρήστου Σπίρτζη, υπουργού Μεταφορών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, παρά το γεγονός ότι τα όποια ενδεχόμενα αδικήματα της περιόδου εκείνης έχουν παραγραφεί.
Η Ν.Δ. -που έχει δεσμευτεί ότι όσοι εμπλέκονται στην τραγωδία θα αντιμετωπίσουν τον φυσικό τους δικαστή- δεν πρόκειται να αποδεχτεί να δικαστεί ο πρώην υπουργός και οι πρώην υφυπουργοί για κακουργηματικές κατηγορίες, καθώς αυτό θα σήμαινε ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών λειτούργησε με δόλο, κάτι για το οποίο δεν υπάρχει η παραμικρή ένδειξη. Αντίθετα, από τη Ν.Δ. σημειώνουν ότι ο Κώστας Καραμανλής και προσλήψεις προσωπικού είχε κάνει, αλλά και αύξηση της χρηματοδότησης των σιδηροδρόμων είχε ζητήσει.
Η συμπολίτευση θα καλέσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης -μια και ανάλογη πρόταση ετοιμάζει και ο ΣΥΡΙΖΑ σε συνεργασία με τη Νέα Αριστερά- να αποσύρουν τις προτάσεις τους (καθώς σε περίπτωση απόρριψής τους δεν υπάρχει δυνατότητα να επανέλθουν) και θα καταθέσει δική της πρόταση για τα πολιτικά πρόσωπα ζητώντας να δικαστούν για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος. Σε κάθε περίπτωση, η Ν.Δ. προσανατολίζεται στην αποχή για τις προτάσεις της αντιπολίτευσης για σύσταση Προανακριτικής, κάτι που συνεπάγεται τη βέβαιη απόρριψή τους.
Η έρευνα στο Κουλούρι
Κλείσιμο
Οπως είναι γνωστό, τα στελέχη της ΔΑΕΕ βρέθηκαν στις 7 Μαρτίου, μία εβδομάδα μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, στην περιοχή Κουλούρι, έξω από τη Λάρισα, όπου φυλάσσονται τα βαγόνια των μοιραίων τρένων, έπειτα από αίτημα της Σταυρούλας Καρύδη, μητέρας του αδικοχαμένου μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοτοιχίας Δημήτρη Μασσαλή.
Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ανέφερε ως πιθανό σημείο αποθήκευσης του «άγνωστου, εύφλεκτου υλικού», που -υποτίθεται ότι- προκάλεσε την πυρόσφαιρα αμέσως μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων, τον χώρο πίσω από τα καθίσματα των μηχανοδηγών της κενής, δεύτερης ηλεκτρομηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας, κάτι που καθιστούσε αυτομάτως τους αδικοχαμένους μηχανοδηγούς που σκοτώθηκαν στην πρώτη ηλεκτρομηχανή υπόπτους για… λαθρεμπόριο.
Τα στελέχη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δικαιολογούσαν αυτό τον ισχυρισμό με το επιχείρημα ότι δεν είχαν βρει παρά ελάχιστα απομεινάρια της συγκεκριμένης ηλεκτρομηχανής στο Κουλούρι και υπέθεσαν ότι είχε εξαϋλωθεί λόγω της έκρηξης του «παράνομου φορτίου» που μετέφερε.
Ωστόσο η ΔΑΕΕ βρήκε -και σε έναν βαθμό «συναρμολόγησε»- τα κομμάτια της, ενώ ο πραγματογνώμονας Πέτρος Τσακιρίδης, καθηγητής της Σχολής Μεταλλειολόγων – Μεταλλουργών Μηχανικών του ΕΜΠ, με το πόρισμά του απέδειξε πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η συγκεκριμένη ηλεκτρομηχανή δεν κάηκε, αλλά παραμορφώθηκε λόγω της σύγκρουσης των τρένων. Αυτό σημαίνει ότι το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ήταν απολύτως λανθασμένο ως προς το τι προκάλεσε την πυρόσφαιρα μετά τη σύγκρουση, καθώς μάλιστα όλα τα σχετικά στοιχεία υπήρχαν εξαρχής στη δικογραφία. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μετασχηματιστές των μηχανών της εμπορικής αμαξοστοιχίας βρέθηκαν άθικτοι, σε αντίθεση με εκείνον της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της δίκης μετά τα πορίσματα Kαρώνη – Tσακιρίδη – Tη Δευτέρα αναμένεται να κατατεθεί από το ΠΑΣΟΚ αίτημα σύστασης προανακριτικής επιτροπής για τον Κώστα Καραμανλή και όλη την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Τσακιρίδης, «συμπερασματικά, και σύμφωνα με τα αποτελέσματα των εργαστηριακών ελέγχων, τα μικροδομικά και φυσικοχημικά χαρακτηριστικά των εξετασθέντων μεταλλικών δειγμάτων και των αντίστοιχων οργανικών αντιδιαβρωτικών επικαλύψεων τόσο από τη θραυσιγενή επιφάνεια του οπίσθιου τμήματος της δεύτερης ηλεκτράμαξας όσο και από τα συλλεχθέντα μεταλλικά μέρη-θραύσματα του οπίσθιου θαλάμου μηχανοδήγησης, ο οποίος αποκολλήθηκε κατά τη διάρκεια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην περιοχή Ευαγγελισμού Τεμπών Λάρισας, υποδεικνύουν χαμηλή σχετικά ταχύτητα παραμόρφωσης, χωρίς σημαντική αύξηση της θερμοκρασίας, χαρακτηριστικά τα οποία δεν συνάδουν με την ύπαρξη ωστικού κύματος από φαινόμενα έκρηξης/υψηλής ταχύτητας εκτόνωσης αερίου».
Σημειώνεται ότι όλο το βάρος της κριτικής -ακόμα και κραυγές από τη Ζωή Κωνσταντοπούλου για… ποινική του δίωξη- έχει πέσει μέχρι στιγμής στην έκθεση του καθηγητή Καρώνη, ο οποίος αναφέρει ως πιθανή αιτία δημιουργίας της πυρόσφαιρας την έκρηξη των ελαίων των μετασχηματιστών εξαιτίας της πολύ υψηλής θερμοκρασίας που προκάλεσε το ηλεκτρικό τόξο που δημιουργήθηκε λόγω της σύγκρουσης, αλλά όχι και στα ευρήματα Τσακιρίδη που καταρρίπτουν χωρίς την παραμικρή αμφιβολία τους ισχυρισμούς του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Το «παράνομο φορτίο»
Η πλευρά της κυρίας Κωνσταντοπούλου έχει στηρίξει όλη την επιχειρηματολογία της περί συγκάλυψης από την κυβέρνηση στην ύπαρξη «παράνομου φορτίου» στην εμπορική αμαξοστοιχία. Μάλιστα, ήταν τέτοια η ένταση μεταξύ των οικογενειών της τραγωδίας που κάποιοι συγγενείς θυμάτων έφτασαν να προπηλακίσουν τη μητέρα του νεκρού μηχανοδηγού, Σταυρούλα Καρύδη, επειδή απλώς προσπαθεί να υπερασπιστεί τη μνήμη του παιδιού της.
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου κέρδισε πολιτικές εντυπώσεις μέσω της τεράστιας συναισθηματικής φόρτισης που προκάλεσαν στην κοινωνία τα αυτοματοποιημένα μηνύματα προς το 112 την ώρα της τραγωδίας -με πιο χαρακτηριστικό το «δεν έχω οξυγόνο»- και τις ογκώδεις συγκεντρώσεις, όπως και τις κοινοβουλευτικές μάχες που ακολούθησαν παραγκωνίζοντας το ΠΑΣΟΚ του Νίκου Ανδρουλάκη από τη δεύτερη θέση στα γκάλοπ.
Ωστόσο, τόσο τα «βίντεο Καπερνάρου» όσο και οι εκθέσεις Καρώνη και Τσακιρίδη αποδυνάμωσαν σε μεγάλο βαθμό τις βεβαιότητες που είχαν δημιουργηθεί στην ελληνική κοινωνία σχετικά με το τι συνέβη στα Τέμπη, ενώ και η δημοσκοπική άνοδος της Πλεύσης Ελευθερίας ανακόπτεται στις τελευταίες μετρήσεις. Σημειώνεται ότι επιδίωξη της Ζωής Κωνσταντοπούλου είναι να βρεθούν 30 βουλευτικές υπογραφές ώστε να κατατεθεί πρόταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής με κατηγορίες για τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Στο πλαίσιο αυτό, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας προσέγγισε όλα τα κόμματα της ευρύτερης Κεντροαριστεράς, αλλά βρήκε ανταπόκριση μόνο από τον Στέφανο Κασσελάκη, ο οποίος εμφανίστηκε στο συνέδριο του κόμματός του έτοιμος και για μια πιο… ολιστική συνεργασία με το κόμμα της κυρίας Κωνσταντοπούλου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι δεν έχει «εγωισμούς» να είναι ο ίδιος πρώτος τη τάξει στο ενδεχόμενο εκλογικής σύμπραξης.
Οι τεχνικοί σύμβουλοι
Αντίθετα, η γραμμή άμυνας των τεχνικών συμβούλων που μιλούσαν για παράνομο φορτίο δομήθηκε μέσω ενός κειμένου που έδωσε στη δημοσιότητα ο Κώστας Λακαφώσης. Αφού επιχειρεί να βρει ομοιότητες ανάμεσα σε δικές του αναφορές και στον καθηγητή Καρώνη, αναφέρει: «Ο καθένας από τους εμπλεκόμενους εισφέρει το καλύτερο που μπορεί και όλοι θα αξιολογηθούμε από το δικαστήριο, ασχέτως με το τι τελικά θα γίνει δεκτό και τι άλλο πιθανόν θα προκύψει κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας. Οσο για το απλό ερώτημα που δέχομαι καθημερινά από ανθρώπους που δεν εμπλέκονται στην υπόθεση και ρωτούν “θα βγάλουμε ποτέ άκρη σε αυτή την υπόθεση;” τους απαντώ “θα είχαμε πλήρη εικόνα για όλα τα ζητήματα αν είχε γίνει σωστός αποκλεισμός του χώρου και σωστή διερεύνηση στα πρότυπα ενός αεροπορικού ατυχήματος”. Σήμερα προσπαθούμε όλοι με τα ελλιπή στοιχεία να προσεγγίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ζητήματα που εξ ορισμού θα περιέχουν κάποιο ποσοστό αβεβαιότητας ακριβώς λόγω των ελλείψεων της πρωτογενούς έρευνας».
Εν ολίγοις, ο κ. Λακαφώσης εστιάζει πλέον αποκλειστικά στο λεγόμενο «μπάζωμα» που έγινε σε ένα μέρος του χώρου της τραγωδίας, πράξη που ήταν η αρχή των κατηγοριών περί συγκάλυψης από την κυβερνητική πλευρά.
Η ασφάλεια των τρένων
Εντυπώση προκαλεί και το γεγονός ότι στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως και του κόμματος Κασσελάκη, μιλούν δημοσίως για επιπτώσεις στην ασφάλεια των τρένων με την υιοθέτηση της έκρηξης των ελαίων σιλικόνης ως αιτίας πρόκλησης της πυρόσφαιρας: όπως είναι γνωστό, η ίδια η Hellenic Train, η ιταλική εταιρεία που λειτουργεί τα τρένα στη χώρα μας, αναφέρει στο πόρισμά της τα συγκεκριμένα έλαια ως την αιτία της πυρόσφαιρας, αλλά και το πόρισμα Καρώνη επισημαίνει ότι δεν αναφλέγονται «υπό φυσιολογικές συνθήκες», όχι σε μια σύγκρουση ηλεκτρικών αμαξοστοιχιών.
Tόσο τα «βίντεο Καπερνάρου» όσο και οι εκθέσεις Καρώνη και Τσακιρίδη αποδυνάμωσαν σε μεγάλο βαθμό τις βεβαιότητες που είχαν δημιουργηθεί στην ελληνική κοινωνία σχετικά με το τι συνέβη στα Τέμπη, ενώ και η δημοσκοπική άνοδος της Πλεύσης Ελευθερίας ανακόπτεται, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των τελευταίων μετρήσεων
Φωτογραφίες: EUROKINISSI
Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies
Μάθετε περισσότερα εδώ
Αποδοχή