Στην αυριανή συνεδρίαση θα κληθεί να γνωμοδοτήσει επί της στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου Νέας Χηλής
Στόχος του ΚΤΕΛ να αλλάξει η τουριστική χρήση γης του δυτικού τομέα της πόλης, ώστε να επιτρέπεται και η εγκατάσταση σταθμών μεταφορικών μέσων
Ακόμη ένα βήμα για τη μετεγκατάσταση του ΚΤΕΛ Έβρου, από το κέντρο της Αλεξανδρούπολης, στην περιοχή της Νέας Χηλής, θα γίνει στην αυριανή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Το Περιφερειακό Συμβούλιο θα κληθεί να γνωμοδοτήσει επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) στο οικόπεδο του ΚΤΕΛ Έβρου ΑΕ, στην περιοχή της Νέας Χηλής.
Όπως είναι γνωστό, το ΚΤΕΛ ξεκίνησε την προσπάθεια μετεγκατάστασης, αρχικά, στα ανατολικά της πόλης, σε οικόπεδο δίπλα από τον Γαλλικό Σταθμό. Για διάφορους λόγους, η διαδικασία αυτή δεν προχώρησε, με αποτέλεσμα να έχει επιλεγεί ιδιόκτητο οικόπεδο στα δυτικά, στην περιοχή της Νέας Χηλής.
Υπενθυμίζεται ότι τη θετική του γνωμοδότηση για την αλλαγή του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Αλεξανδρούπολης, ώστε να επιτραπεί η μετεγκατάσταση του ΚΤΕΛ σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του στα δυτικά της πόλης, έδωσε το Δημοτικό Συμβούλιο πέρσι τον Ιανουάριο. Μετά από αυτή την εξέλιξη, το ΚΤΕΛ Έβρου ανέλαβε την υποχρέωση να εκπονήσει το απαραίτητο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, με στόχο να αλλάξει η τουριστική χρήση γης του δυτικού τομέα της πόλης, ώστε να επιτρέπεται και η εγκατάσταση σταθμών μεταφορικών μέσων. Στη συνέχεια, αφού λάβει τις σχετικές γνωμοδοτήσεις από αρμόδιους φορείς, το Ειδικό Πολεοδομικό τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, προτού την έγκρισή του από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, κι αφού εξετασθούν ενδεχόμενες ενστάσεις από τους κατοίκους της περιοχής.
Τα πλεονεκτήματα
Πιο συγκεκριμένα, η έκταση στα δυτικά βρίσκεται επί της Εθνικής Οδού 2 απ’ όπου γίνεται και η σύνδεση της πόλης με το υπεραστικό δίκτυο της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου και των όμορων Περιφερειακών Ενοτήτων στα δυτικά, καθώς και σε εγγύτητα με τον κόμβο του υλοποιημένου δυτικού τμήματος της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, μέσω της οποίας έχει εύκολη πρόσβαση στην Εγνατία Οδό.
Όπως αναφέρεται στην ΜΠΕ, «η θέση της περιοχής επέμβασης κρίνεται ότι θα διευκολύνει την υπερτοπική κυκλοφορία των λεωφορείων, χωρίς αυτά να εμπλέκονται στην κυκλοφορία στον κεντρικό πυκνό αστικό ιστό της πόλης και χωρίς να προκαλούν πρόσθετες επιβαρύνσεις στο αστικό οδικό δίκτυο.
Έτσι η περιοχή επέμβασης διαθέτει, πρώτον, τα απαραίτητα χαρακτηριστικά προσπελασιμότητας ενός σταθμού υπεραστικών μαζικών μεταφορών καθώς είναι καλά συνδεδεμένη με τα σχετικά οδικά δίκτυα και δεύτερον, εξασφαλίζει για την πόλη υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση από τις δημόσιες υπεραστικές συγκοινωνίες καθώς διαθέτει την απαιτούμενη προσβασιμότητα για υποδομές που προωθούν τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη και κινητικότητα. Σημειώνεται ότι η άμεση απομάκρυνση του υφιστάμενου Σταθμού υπεραστικών λεωφορείων ΚΤΕΛ εκτός κεντρικής περιοχής και πλησίον του βασικού οδικού δικτύου περιλαμβάνεται στις ενέργειες που προτείνει το ΣΒΑΚ Δήμου Αλεξανδρούπολης, με χρονικό ορίζοντα το 2027.
Η διασύνδεση της προτεινόμενης νέας θέσης του υπεραστικού Σταθμού λεωφορείων με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως είναι το αεροδρόμιο, το λιμάνι και ο σιδηροδρομικός σταθμός, είναι εφικτή χωρίς κανένα πρόβλημα, λόγω της μικρής απόστασης μεταξύ τους.
Μάλιστα, η υλοποίηση του ανατολικού τμήματος της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης θα συμβάλλει στην ευκολότερη σύνδεση του υπεραστικού Σταθμού λεωφορείων με το λιμάνι και τον σιδηροδρομικό σταθμό, αλλά και με το αεροδρόμιο, καθώς και στην απρόσκοπτη σύνδεσή του με τα ανατολικά τμήματα της πόλης (μειώνοντας τη διαμπερή κίνηση). Σημειώνεται ότι η διασύνδεση μεταξύ του λιμένα, του αερολιμένα, του σιδηροδρομικού και του οδικού δικτύου της Αλεξανδρούπολης αποτελεί, σύμφωνα με το ισχύον ΠΧΠ Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, βασική προϋπόθεση για την ενίσχυση της Αλεξανδρούπολης ως πύλη διεθνούς και διαπεριφερειακής ακτινοβολίας».
Χωροθέτηση και τροποποιήσεις
Σύμφωνα με τους μελετητές, η χωροθέτηση σταθμού υπεραστικών λεωφορείων στην περιοχή επέμβασης απαιτεί την τροποποίηση των ισχυουσών χρήσεων γης της περιοχής επέμβασης, όπως αυτές καθορίστηκαν με το Προεδρικό Διάταγμα 12.02.2016 (ΦΕΚ 7/AAΠ/26.02.2016), καθώς στο ΟΤ 229 (όπου εμπίπτει η περιοχή επέμβασης) επιτρέπονται οι χρήσεις «τουρισμού – αναψυχής», με εξαίρεση τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα κέντρα διασκέδασης. Σημειώνεται ότι το ισχύον ΓΠΣ προβλέπει για την περιοχή εκατέρωθεν της Λεωφόρου Μάκρης (όπου εμπίπτει η περιοχή επέμβασης) τη χρήση «τουρισμού – αναψυχής», βάσει του οποίου επιτρέπονται οι εγκαταστάσεις μέσων μαζικών μεταφορών.
Σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό του νέου ΚΤΕΛ, όπως αναφέρεται στη μελέτη, η βασική φιλοσοφία για λόγους ασφαλείας κίνησης οχημάτων και πεζών και για λόγους ταχείας εξυπηρέτησης οχημάτων οδήγησε στο να προβλεφθεί Είσοδος από το νότιο όριο του οικοπέδου, από δρόμο υπό διάνοιξη πλάτους 10,00μ. που θα λειτουργεί σαν δευτερεύουσα οδός (προβλέπεται από την πολεοδομική μελέτη), παράλληλη με τον άξονα της Εθνικής οδού Αλεξανδρούπολης – Νέας Χιλής – Κομοτηνής και Έξοδος από το βόρειο όριο του οικοπέδου από δρόμο υπό διάνοιξη πλάτους 20μ. (προβλέπεται από την πολεοδομική μελέτη) ο οποίος συνδέεται είτε με την νέα περιφερειακή οδό της Αλεξανδρουπόλεως με κίνηση προς τα ανατολικά του οικοπέδου, που συνδέει την πόλη και ειδικότερα την ενταγμένη περιοχή στην επέκταση του σχεδίου πόλεως με την Εγνατία Οδό, είτε με το δρόμο που οδηγεί στα φανάρια του σούπερ μάρκετ Lidl στη διασταύρωση με την ΕΟ Αλεξανδρουπόλεως – Νέας Χιλής – Κομοτηνής, με κίνηση προς τα δυτικά του οικοπέδου.
Η είσοδος επιτυγχάνεται μέσω του δυτικού κόμβου (φανάρια Lidl) ενώ η έξοδος οδηγεί τόσο στην Περιφερειακή οδό της Αλεξανδρούπολης όσο και στα ίδια φανάρια που οδηγούν προς Νέα Χιλή και Κομοτηνή.
Οι επισκέπτες του σταθμού μπορούν να σταθμεύσουν στο νότιο όριο του ακινήτου, εισερχόμενοι και εξερχόμενοι από το νότιο όριο του οικοπέδου και από την υπό διάνοιξη δευτερεύουσα οδό παράλληλη της ΕΟ Αλεξανδρουπόλεως – Νέας Χιλής – Κομοτηνής (προβλέπεται από την πολεοδομική μελέτη), χωρίς να εμπλέκονται στην κίνηση των λεωφορείων.
Οι εργαζόμενοι θα σταθμεύουν στο δυτικό όριο του ακινήτου, εισερχόμενοι και εξερχόμενοι από το νότιο όριο του οικοπέδου και από την υπό διάνοιξη δευτερεύουσα οδό χωρίς να εμπλέκονται στην κίνηση των λεωφορείων. Τα ταξί οδηγούνται στο βόρειο μέρος του κτιρίου ενώ οι ΑΜΕΑ στο νότιο μέρος. Για να μην υπάρχει πρόβλημα δημιουργείται κράσπεδο με φύτευση που διαχωρίζει τις θέσεις επισκεπτών και εργαζομένων – ΑΜΕΑ και ταξί.
Συνολική εκτίμηση μετακινήσεων
Σύμφωνα με τη μελέτη, η λειτουργία του νέου σταθμού του ΚΤΕΛ Έβρου, στα δυτικά, θα οδηγήσει κατά τη διάρκεια μιας τυπικής καθημερινής σε: α) Έλξη 373 επιβατικών οχημάτων και 60 υπεραστικών λεωφορείων και β) Παραγωγή 373 επιβατικών οχημάτων και 60 υπεραστικών λεωφορείων.
Όπως εκτιμάται, ο φόρτος αυτός είναι ιδιαίτερα χαμηλός, ειδικά σε σύγκριση με την εκτίμηση του ΣΒΑΚ, που ανέρχεται σε 16.000 μετακινήσεις κατά την ώρα αιχμής, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των μετακινήσεων αφορά εκτροπή από το κέντρο της πόλης προς τα δυτικά. Η γένεση νέων μετακινήσεων αναμένεται να είναι περιορισμένη και συνδέεται κυρίως με την αυξημένη ελκυστικότητα του μέσου, καθώς και με τη μείωση ορισμένων πεζή μετακινήσεων λόγω της νέας θέσης του σταθμού.
