Η φράση «rage bait» αναδείχθηκε ως η λέξη της χρονιάς για το 2025 από το Λεξικό της Οξφόρδης και είναι άμεσα συνυφασμένη με τον κόσμο του διαδικτύου και των social media.
Το rage bait ορίζεται ως «online περιεχόμενο που έχει σχεδιαστεί σκόπιμα για να προκαλέσει θυμό ή οργή, καθώς είναι εκνευριστικό, προκλητικό ή προσβλητικό, και συνήθως δημοσιεύεται με σκοπό να αυξήσει την επισκεψιμότητα ή την αλληλεπίδραση με μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα ή περιεχόμενο κοινωνικών μέσων».
Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, με την ειδησεογραφία του 2025 να κυριαρχείται από κοινωνικές αναταραχές, συζητήσεις σχετικά με τη ρύθμιση του διαδικτυακού περιεχομένου και ανησυχίες για την ψηφιακή ευημερία, οι ειδικοί παρατήρησαν ότι η χρήση του rage bait φέτος έχει εξελιχθεί.
Η χρήση της λέξης μάλιστα έχει τριπλασιαστεί τους τελευταίους 12 μήνες.
Ο όρος rage bait χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο διαδίκτυο σε μια ανάρτηση στο Usenet το 2002 ως τρόπος για να περιγράψει έναν συγκεκριμένο τύπο αντίδρασης ενός οδηγού όταν ένας άλλος οδηγός του κάνει σήμα να τον προσπεράσει, εισάγοντας την ιδέα της σκόπιμης πρόκλησης. Στη συνέχεια, ο όρος εξελίχθηκε σε αργκό του διαδικτύου που χρησιμοποιείται για να περιγράψει viral tweets, συχνά για να κριτικάρει ολόκληρα δίκτυα περιεχομένου που καθορίζουν τι δημοσιεύεται στο διαδίκτυο, όπως πλατφόρμες, δημιουργούς και τάσεις.
Το rage bait είναι μια σύνθετη λέξη που προέρχεται από τις λέξεις rage, που σημαίνει «βίαιη έκρηξη θυμού», και bait, «ελκυστικό κομμάτι φαγητού». Και οι δύο όροι είναι καθιερωμένοι στην αγγλική γλώσσα και χρονολογούνται από την εποχή της μεσαιωνικής αγγλικής γλώσσας. Αν και έχει στενή ομοιότητα με τον ετυμολογικά σχετικό όρο clickbait —ο οποίος έχει τον ίδιο στόχο να ενθαρρύνει την online συμμετοχή και την πιθανότητα να προκαλέσει ενόχληση—, ο όρος rage bait εστιάζει πιο συγκεκριμένα στην πρόκληση θυμού, διαφωνίας και πόλωσης.
Rage bait: Οι πρακτικές χειραγώγησης στο διαδίκτυο και η αντίδραση
Μιλώντας για τον φετινή επιλογή, ο Casper Grathwohl, Πρόεδρος της Oxford Languages, δήλωσε:
«Καθώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη ενσωματώνονται όλο και περισσότερο στην καθημερινή μας ζωή — από deepfake διασημότητες και influencers που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη έως εικονικούς συντρόφους και πλατφόρμες γνωριμιών — δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το 2025 ήταν μια χρονιά που χαρακτηρίστηκε από ερωτήματα σχετικά με το ποιοι πραγματικά είμαστε, τόσο στο διαδίκτυο όσο και στην πραγματική ζωή.
»Το γεγονός ότι η λέξη rage bait (προκλητική φράση που προκαλεί οργή) υπάρχει και έχει σημειώσει τόσο δραματική αύξηση στη χρήση της σημαίνει ότι γινόμαστε όλο και πιο συνειδητοί των τακτικών χειραγώγησης στις οποίες μπορούμε να παρασυρθούμε στο διαδίκτυο. Παλαιότερα, το διαδίκτυο εστίαζε στο να τραβάει την προσοχή μας προκαλώντας την περιέργειά μας με αντάλλαγμα τα κλικ, αλλά τώρα έχουμε δει μια δραματική μετατόπιση προς την κατεύθυνση της υπονόμευσης και της επηρεασμού των συναισθημάτων μας και του τρόπου με τον οποίο αντιδρούμε. Αυτό μοιάζει με τη φυσική εξέλιξη μιας συνεχιζόμενης συζήτησης για το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος σε έναν κόσμο που καθοδηγείται από την τεχνολογία και για τα άκρα της διαδικτυακής κουλτούρας.
»Ενώ η επιλογή του περασμένου έτους, brain rot, αποτύπωνε την πνευματική εξάντληση από το ατελείωτο scrolling, η rage bait ρίχνει φως στο περιεχόμενο που έχει σχεδιαστεί σκόπιμα για να προκαλεί οργή και να οδηγεί σε κλικ. Και μαζί, σχηματίζουν έναν ισχυρό κύκλο όπου η οργή προκαλεί εμπλοκή, οι αλγόριθμοι την ενισχύουν και η συνεχής έκθεση μας αφήνει ψυχικά εξαντλημένους. Αυτές οι λέξεις δεν ορίζουν απλώς τις τάσεις, αλλά αποκαλύπτουν πώς οι ψηφιακές πλατφόρμες αναδιαμορφώνουν τη σκέψη και τη συμπεριφορά μας».
