website analysis Porsche 959: Το supercar που ήταν 10 χρόνια μπροστά από την εποχή του – Epikairo.gr

Γεννημένη για την άγρια εποχή του Group B αλλά ωριμασμένη στον δρόμο, η Porsche 959 παραμένει 40 χρόνια μετά ένα τεχνολογικό ορόσημο — ένα supercar τόσο μπροστά από την εποχή του, που ακόμη και σήμερα μοιάζει με αυτοκίνητο του μέλλοντος.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, η Porsche αποφάσισε να διευρύνει τον ορίζοντά της πέρα από τον κόσμο της 911. Η νεοσύστατη τότε κατηγορία Group B φαινόταν το τέλειο πεδίο για να ξεδιπλώσει την τεχνολογική της φιλοδοξία. Το αποτέλεσμα ήταν η Porsche 959 — αρχικά ως αγωνιστικό πρωτότυπο και στη συνέχεια ως το πιο εξελιγμένο supercar που είχε κατασκευαστεί μέχρι τότε.

Η παραγωγή της ξεκίνησε το 1986 και ολοκληρώθηκε το 1988 (με λίγα ακόμη χειροποίητα κομμάτια το 1992), φτάνοντας συνολικά τις 292 μονάδες, εκ των οποίων μόλις 27 ήταν η σπανιότερη έκδοση Sport. Σήμερα, αποτελεί έναν από τους πιο λαχταριστούς θησαυρούς της κλασικής αυτοκίνησης.

Η 959 δεν ήταν απλώς γρήγορη. Ήταν πρωτοποριακή.

Ήταν το πρώτο supercar με τόσο εξελιγμένο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης, ικανό να κατανέμει τη ροπή εμπρός–πίσω ανάλογα με τις συνθήκες, εξασφαλίζοντας πρόσφυση που τότε έμοιαζε μαγική.

Το σύστημα ενεργητικής ανάρτησης επέτρεπε στο αυτοκίνητο να μεταβάλλει τη στάθμη απόστασης από το έδαφος (12, 15 ή 18 cm), βελτιώνοντας τόσο την αεροδυναμική όσο και τις ικανότητες σε μικτές επιφάνειες. Οι οδηγοί μπορούσαν να επέμβουν χειροκίνητα, ενώ σε υψηλές ταχύτητες η 959 κατέβαζε αυτόματα την ανάρτηση στο χαμηλότερο ύψος.

Η λίστα των καινοτομιών συνεχίζεται με:

Για τα μέσα των ’80s, όλα αυτά ήταν περίπου… επιστημονική φαντασία.

Ο εμβληματικός κινητήρας: Ένας boxer twin-turbo που έγραψε ιστορία

Στην καρδιά της 959 βρισκόταν ένας boxer 2.849 κ.εκ. με υδρόψυκτες κυλινδροκεφαλές, τεχνολογία δυο δεκαετίες μπροστά από τον τυπικό αερόψυκτο 911.

Το σύστημα register turbo, με δύο διαφορετικού μεγέθους turbo που δούλευαν σε σειρά, συνδύαζε άμεση απόκριση χαμηλά και εκρηκτική δύναμη ψηλά.

Αποτέλεσμα:

Για την εποχή, αυτές οι τιμές ήταν σχεδόν εξωπραγματικές.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο ταχύμετρος έφτανε τα 340 χλμ./ώρα — και δεν ήταν καθόλου υπερβολή: στις δοκιμές της auto motor und sport, η 959S έπιασε τα 339 χλμ/ώρα στο Nardò. Η στάνταρ έκδοση έφτανε τα 317 χλμ./ώρα, νούμερο που ακόμη και σήμερα σέβεται κάθε σύγχρονη υπερκατασκευή.

Rallye DNA: Η 959 που κατέκτησε την έρημο

Το 1985 η Porsche δοκίμασε την τύχη της στο Paris–Dakar με τρεις ημιτελείς 959, αλλά ο κινητήρας δεν ήταν έτοιμος. Τίποτα όμως δεν σταματούσε τη γερμανική φιλοδοξία.

Το 1986, η 959 Dakar θριάμβευσε:

1η θέση (Metge – Lemoyne) 2η θέση (Ickx – Brasseur) 6η θέση για το service car! Παρότι δεν πρόλαβε να τρέξει ποτέ στην Group B λόγω της κατάργησής της, η 959 επιβεβαίωσε ότι ήταν σχεδιασμένη για να κερδίζει παντού — ακόμη και στην πιο σκληρή έρημο του κόσμου.

Η εμπειρία οδήγησης

Παρά την τεχνολογία του, η 959 παραμένει εντυπωσιακά φιλική. Η θέση οδήγησης θυμίζει 911, το δέρμα της ήταν μοναδικό σε ποιότητα, ενώ το cockpit είχε πρόσθετες ενδείξεις για να διαχειρίζεσαι τα ρυθμιζόμενα συστήματα.

Το περίφημο κιβώτιο 6 σχέσεων με τον πρώτο ως “G” (Gravel) δείχνει ξεκάθαρα την αγωνιστική της φύση. Όμως όταν ο δεύτερος turbo αρχίζει να «ξυπνά» στις 4.300 rpm, η 959 μεταμορφώνεται σε καταιγίδα: 0–100 χλμ./ώρα σε 3,7’’, με γομώδη άλματα πρόσφυσης και ένα twin-turbo σπρώξιμο που ακόμη και σήμερα εντυπωσιάζει.

Σε αντίθεση με την πιο άγρια και πουριστική η Ferrari F40, η 959 συνδυάζει απόδοση και άνεση σε ένα μοναδικό μίγμα που καμία άλλη Porsche δεν είχε προσφέρει ως τότε.

Ένα από τα πιο πολύτιμα σύμβολα της σύγχρονης κλασικής αυτοκίνησης

Με αρχική τιμή τα 420.000 DM (γερμανικά μάρκα), η 959 ήταν το ακριβότερο αυτοκίνητο που μπορούσες να αγοράσεις στα ’80s. Σήμερα, ένα καλό δείγμα κοστίζει 1,5–1,8 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι Sport ανεβαίνουν ακόμη ψηλότερα.

Και όχι άδικα: είναι ένα αυτοκίνητο–ορόσημο, ένα τεχνολογικό άλμα που επηρέασε τη μελλοντική εξέλιξη της Porsche για δεκαετίες.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Οδηγούμε το νέο Jeep Compass στην Ισπανία

Euro 7 από το 2026: Οι μεγάλες αλλαγές που φέρνει η νέα ευρωπαϊκή νόρμα

Η νέα CFMoto Dual 250 θα μας κάνει να σηκωθούμε από τον καναπέ