Πλήθος κόσμου, ανάμεσά τους επιχειρηματίες, στελέχη επιχειρήσεων, ακαδημαϊκοί, πολιτικοί, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων, παρακολούθησε χθες την ημερίδα που διοργάνωσε η Voria, με θέμα «Η επόμενη μέρα για την οικονομία της Βόρεια Ελλάδας» σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας οι ομιλητές εστίασαν στις προοπτικές ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας και αναφέρθηκαν στην πορεία των μεγάλων έργων. Οι εκπρόσωποι του επιχειρείν μετέφεραν τον παλμό της πραγματικής οικονομίας, εξηγώντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η επιχειρηματικότητα, ειδικά στην ελληνική περιφέρεια, και οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης και της αυτοδιοίκησης έδωσαν απαντήσεις για το πού βρίσκονται τα έργα υποδομής, ποια καθυστερούν και ποια τρέχουν, αλλά και περιέγραψαν δράσεις και πρωτοβουλίες για τη στήριξη των επιχειρήσεων.
Επιγραμματικά, οι πιο σημαντικές ειδήσεις που ακούσαμε στην ημερίδα της Voria:
– Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανακοίνωσε πως την επόμενη ή τη μεθεπόμενη εβδομάδα θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του πολύπαθου σιδηρόδρομου, για τον οποίο είπε πως «είναι ένα σύμβολο της εξαγωγικής δραστηριότητας της βόρειας Ελλάδας». Εξήγγειλε επίσης τη λειτουργία του railway.gov.gr, μια εφαρμογή που θα βλέπει με ακρίβεια λίγων εκατοστών πού κινούνται τα τρένα.
– Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Γιάννης Τσάρας, ανακοίνωσε πως τις αμέσως επόμενες εβδομάδες θα αρχίσουν οι εργασίες για την κατασκευή του 6ου προβλήτα, ενός εμβληματικού και κρίσιμου έργου για την οικονομία της πόλης, που, μετά από δεκαετίες καθυστερήσεων, αναμένεται να εκτινάξει τις δυνατότητες και τις προοπτικές του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, Ο ίδιος εκτίμησε πως η σύνδεση του ΟΛΘ με τον σιδηρόδρομο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2030.
– Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, εξήγησε γιατί δεν μπορούμε ακόμη να αγοράσουμε εισιτήρια του μετρό με χρεωστική/πιστωτική κάρτα. «Η εκκρεμότητα με τη χρήση του POS στο Μετρό της Θεσσαλονίκης οφείλεται στο γεγονός ότι δεν είχε προβλεφθεί μια ασφαλής διασύνδεση μεταξύ των POS, των συστημάτων ΔΙΑΣ και των τραπεζών. Δεν έγινε αποδεκτή από τον κατασκευαστή του συστήματος η χρήση του δικτύου που τρέχει τα τρένα και για τον σκοπό του POS ή με οποιαδήποτε εξωτερική πηγή. Πολύ σύντομα πάντως θα ξεκινήσουν οι εργασίες σύνδεσης, καθώς έχει επιλεγεί η λύση», δήλωσε ο κ. Ταχιάος. Ο κ. Ταχιάος επανέλαβε πως προτεραιότητα στις επεκτάσεις έχει η δυτική Θεσσαλονίκη και όχι το αεροδρόμιο, ενώ για την διάνοιξη της Πόντου είπε πως αποτελεί και δικό του, προσωπικό στοίχημα. Δεν παρέλειψε δε να χαρακτηρίσει ως «σαχλαμάρες» όσα ακούγονται περί ασφάλειας και δοκιμαστικών δρομολογίων στο μετρό, με αφορμή την τελευταία πολύωρη διακοπή.
– Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για την Έρευνα και την Καινοτομία, Σταύρος Καλαφάτης, σημείωσε την ανάγκη συνεργασίας των ερευνητικών κέντρων με την τοπική αυτοδιοίκηση, το κράτος αλλά και την αγορά, τονίζοντας πως προτεραιότητά του είναι ακριβώς να διευκολύνει αυτή τη σύνδεση «φέρνοντας την έρευνα στην πόλη», όπως είπε χαρακτηριστικά. Ενδεικτικά ανέφερε το παράδειγμα του Flyover, για το οποίο είπε πως τα έργα δεν θα μπορούσαν να τρέξουν τόσο πολύ και να υπάρχει ταυτόχρονα «βελτίωση το τελευταίο χρονικό διάστημα στην κυκλοφοριακή κίνηση της πόλης μας, αν δεν υπήρχε το ΕΚΕΤΑ και το αντίστοιχο Ινστιτούτο».
– Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, αναφέρθηκε στα μεγάλα έργα, που όπως είπε, αλλάζουν την εικόνα της πόλης -ανάπλαση Αριστοτέλους, Ντεκ Παλιάς Παραλίας, Πλατεία Διοικητηρίου, κ.ά.-, περιέγραψε γιατί πάγωσαν για άλλη μια φορά τα έργα της Πλατείας Ελευθερίας και ανέλυσε τη θέση του δήμου για την ανάπλαση της ΔΕΘ και τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου.
– Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Μεταφορών, Πάρις Μπίλλιας, παρουσίασε τα γραφειοκρατικά προβλήματα που ανέκυψαν στο ζήτημα της ενοποίησης του παραλιακού μετώπου, εκτιμώντας πάντως πως, μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, εντός του 2026 θα αρχίσουν να «μπαίνουν οι πρώτες ψηφίδες το μεγάλο ψηφιδωτό του παραλιακού μετώπου». Αναφέρθηκε, επίσης, σε μια σειρά έργων που υλοποιεί η Περιφέρεια, με αιχμή τα αντιπλημμυρικά και τις παρεμβάσεις καθαρισμού που γίνονται όπως αυτή στο ρέμα του Δενδροποτάμου που είχε να καθαριστεί, όπως είπε, από το 1980.
– Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος και Εκτελεστικό Μέλος του Δ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Πέτρος Σουρέτης, δήλωσε πως μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, υπογραμμίζοντας ότι η Βόρεια Ελλάδα μετασχηματίζεται σε ευρωπαϊκό κόμβο υποδομών, ενέργειας και καινοτομίας.
– Η επικεφαλής του γραφείου Βρυξελλών της Viohalco S.A., Μαρία Σπυράκη, τόνισε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για τις βιομηχανίες της Ευρώπης είναι το ενεργειακό κόστος, καθώς, όπως επεσήμανε, «η Ευρωπαϊκή Ένωση θα έχει κόστος ενέργειας 50% υψηλότερο από τις ΗΠΑ και την Κίνα έως το 2050».
– Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ και της ΔΙΟΠΑΣ Α.Ε., Σίμος Διαμαντίδης, ζήτησε την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, με την παράλληλη ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών. «Πρέπει να εστιάσουμε στα τρόφιμα και ποτά, οι εξαγωγές των οποίων αγγίζουν τα 10,8 δισ. ευρώ», είπε χαρακτηριστικά, ενώ έκανε αναφορές στην οικονομική διπλωματία και τους δασμούς Τραμπ.
– Η πρόεδρος της Fibran, Μαρία Αναστασιάδου, έκανε αίσθηση με τις τοποθετήσεις της, ειδικά όταν αναφέρθηκε στις παθογένειες της ελληνικής γραφειοκρατίας. Είπε λοιπόν πως για μία άδεια μετάβασης από τη μεσαία στην υψηλή τάση, αίτημα το οποίο η εταιρεία υπέβαλλε στο τέλος του 2022, η απάντηση ήρθε μετά από 2,5 (!) χρόνια, όταν σε αντίστοιχη περίπτωση στο εργοστάσιο της Fibran στην Πορτογαλία, η διαδικασία ολοκληρώθηκε σε έναν μήνα.
– Χαιρετισμούς στην ημερίδα της Voria απηύθυναν η Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Αθηνά Αθανασιάδου – Αηδόνα, η οποία εστίασε στο ύψους 1,5 δισ. ευρώ πρόγραμμα ΕΣΠΑ Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και στα έξι προγράμματα υποστήριξης της επιχειρηματικότητας και ενίσχυσης της οικονομικής δραστηριότητας, ενώ ο Συνονιστής του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, Γιάννης Παπαγεωργίου είπε πως η Βόρεια Ελλάδα είναι καθοριστικός πυλώνας της εθνικής οικονομίας, παράγοντας που συμβάλλει με πάνω από το 21% του ελληνικού ΑΕΠ.
Συντονιστές των δύο θεματικών ενοτήτων ήταν οι δημοσιογράφοι της Voria, Γιώργος Μητράκης και Φωτεινή Στεφανοπούλου.