Η ιδέα ότι τα ατυχήματα συμβαίνουν κυρίως σε μακρινές διαδρομές είναι βαθιά ριζωμένη στις αντιλήψεις μας. Ωστόσο, τα δεδομένα αφηγούνται μια εντελώς διαφορετική ιστορία.
Για χρόνια επαναλαμβάνουμε την ίδια φράση προς όλους τους οδηγούς: «Πρόσεχε στον δρόμο, ειδικά τώρα που έχεις να κάνεις ένα μεγάλο ταξίδι». Όμως η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.
Η νέα ανάλυση δεδομένων που έγινε το 2024 από την ασφαλιστική εταιρία Hellas Direct, βασισμένη σε πραγματικά συμβάντα του ασφαλισμένου στόλου της, καταρρίπτει τον πιο διαδεδομένο μύθο σχετικά με τα τροχαία. Ότι τα μακρινά ταξίδια εγκυμονούν περισσότερους κινδύνους.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, το 54% των τροχαίων με αυτοκίνητο και το 60% των τροχαίων με μοτοσικλέτα συμβαίνουν σε απόσταση μικρότερη των 5 χιλιομέτρων από το σπίτι.
Τα στοιχεία αυτά δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας. Η καθημερινή μας διαδρομή -μέχρι το γειτονικό σούπερ μάρκετ, ή μέχρι τον χώρο εργασίας μας- είναι εκεί όπου βρισκόμαστε πραγματικά πιο εκτεθειμένοι. Η οικειότητα του περιβάλλοντος δημιουργεί μια επικίνδυνη ψευδαίσθηση ασφάλειας.
Τι σημαίνει αυτό; Πιο απλά, μειώνει την εγρήγορση, την προσοχή και την ανάγκη για προσεκτική οδήγηση. Νιώθουμε ότι «ξέρουμε τον δρόμο», ότι «είναι δίπλα», ότι «δεν χρειάζεται να είμαστε τόσο συγκεντρωμένοι». Κι όμως, αυτές ακριβώς οι στιγμές είναι που μπορούν να οδηγήσουν σε ένα ατύχημα.
Παρατηρούμε συχνά ότι οι οδηγοί είναι πιο προσεκτικοί όταν ξεκινούν ένα μεγάλο ταξίδι. Ελέγχουν το αυτοκίνητο, προετοιμάζονται ψυχολογικά, μπαίνουν στον δρόμο με μεγαλύτερη συγκέντρωση.
Το αντίθετο συμβαίνει στις σύντομες διαδρομές: βγαίνουμε από το σπίτι κάπως βιαστικοί, μπορεί να έχουμε το μυαλό μας αλλού, να απαντάμε σε ένα μήνυμα στο κινητό μας, ή να κάνουμε μια σκέψη για τη δουλειά.
Αυτές οι μικρές στιγμές απροσεξίας, σε ένα περιβάλλον που θεωρούμε οικείο, γίνονται συχνά η «αόρατη» αφορμή για ένα τροχαίο.
Η Hellas Direct ήταν σε θέση να το εντοπίσει αυτό επειδή -σε αντίθεση με την παραδοσιακή λογική της ασφαλιστικής αγοράς- επιλέγει να αξιοποιεί τα δεδομένα σε βάθος. Και όχι μόνο όταν πρόκειται να αποζημιώσει ένα συμβάν, αλλά κυρίως για να το κατανοήσει.
Η νέα ανάλυση για τα τροχαία κοντά στο σπίτι έρχεται απλώς να επιβεβαιώσει ότι όταν αξιοποιείς σωστά τα δεδομένα, μπορείς να αλλάξεις όχι μόνο την εμπειρία του πελάτη, αλλά και την πραγματικότητα στους δρόμους.
Και τελικά, αυτό είναι που θέλει να πετύχει η Hellas Direct. Δηλαδή να χρησιμοποιεί κάθε δεδομένο όχι μόνο για να αποζημιώνει, αλλά για να κατανοεί, να προλαμβάνει και να δημιουργεί πιο ασφαλείς δρόμους για όλους -οδηγούς, πεζούς, ποδηλάτες, αναβάτες.
