website analysis MS Farm: Ο «βασιλιάς του μπρόκολου» είναι από την Πέλλα και συστήνει στην αγορά το… γλυκό λαχανικό bimi – Epikairo.gr

Το μπρόκολο είναι η ζωή του. Άτυπα τον χαρακτηρίζουν «βασιλιά του μπρόκολου», έναν χαρακτηρισμό που αποτελεί επιστέγασμα των προσπαθειών για δύο δεκαετίας ώστε να φτάσει να γίνει κυρίαρχος σε ένα λαχανικό με απαιτήσεις στην καλλιέργεια, αλλά και σταθερά υψηλή ζήτηση.

Ο Μάρκος Σαπουντζόγλου, ιδρυτής της MS Farm στο Δυτικό Πέλλας, παρά την επιτυχία στην καλλιέργεια και παραγωγή μπρόκολου και κουνουπιδιού, παραμένει ανήσυχο πνεύμα και τα τελευταία χρόνια επενδύει σε ένα νέο προϊόν που σταθερά διοχετεύει στην αγορά.

Ο λόγος για το bimi, ένα σταυρανθές που προήλθε από τη διασταύρωση του μπρόκολου με ένα συγγενικό φυτό, το kailan, γνωστό για τη φυλλώδη μορφή του.

Βλέποντας τις δυνατότητες που θα μπορούσε να έχει το bimi στην αγορά, ο ιδρυτής της MS Farm εξασφάλισε τα δικαιώματα της ποικιλίας από την ιαπωνική εταιρεία Sakata Seeds, αποτελώντας τη μοναδική εταιρεία στη χώρα που μπορεί να καλλιεργεί και να διανέμει bimi.

Προς το παρόν η καλλιέργεια είναι πειραματική, σε εκτάσεις περίπου 80 στρεμμάτων, πιο ορεινές από το Δυτικό, αφού το συγκεκριμένο φυτό αγαπά τα δροσερότερα κλίματα.

«Είναι πολύ πιο απαιτητικό φυτό, θέλει καθημερινή και αρκετή εργασία, αφού η συγκομιδή είναι καθημερινή. Ο εργάτης που συγκομίζει πρέπει να διέλθει δέκα με δώδεκα φορές από το χωράφι», λέει ο κ. Σαπουντζόγλου.

Η συγκομιδή μοιάζει αρκετά με αυτή του σπαραγγιού, αφού συλλέγεται μίσχο-μίσχο, ενώ κάθε δεύτερη μέρα οι εργάτες γης μπαίνουν  στο χωράφι και μαζεύουν στελέχη.

Η απόδοση είναι χαμηλότερη, αφού το κάθε στέλεχος που συλλέγεται ζυγίζει 10 με 15 γραμμάρια, πολύ λιγότερο από ένα στέλεχος μπρόκολου. Το κόστος δε, πολύ υψηλότερο, με περισσότερη εργασία σε σχέση με το συμβατικό μπρόκολο.

«Βλέπουμε όμως ότι η ανταπόκριση του κόσμου μάς ωθεί ώστε να εργαστούμε προκειμένου να προσθέσουμε έναν καινούργιο κωδικό», λέει ο Μάρκος Σαπουντζόγλου.

Σε πρώτη φάση το προϊόν απευθύνεται στην premium αγορά, ωστόσο δεν είναι αυτός ο στόχος μόνο, αφού σύμφωνα με τον ιδρυτή της MS Farm, σκοπός είναι το bimi να μπει στις κουζίνες όλων των σπιτιών της χώρας.

Επενδύσεις σε συσκευαστήριο και ψυκτικούς θαλάμους

Όλα ξεκίνησαν την περίφημη χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων, το 2004, όταν ο Μάρκος Σαπουντζόγλου άρχισε να καλλιεργεί πέντε στρέμματα με μπρόκολα.

«Είδαμε ότι η καλλιέργεια του μπρόκολου έχει μεγάλη ανταπόκριση στην κατανάλωση, ήταν δημοφιλές λαχανικό για τις ιδιότητες και τη θρεπτική του αξία και όσο βλέπουμε ότι η αγορά αύξανε τη ζήτηση, τόσο αυξάναμε και εμείς τις καλλιεργούμενες ποσότητες», σημειώνει ο ίδιος.

Πλέον οι εκτάσεις καλύπτουν 1.500 στρέμματα, από τα οποία τα 1.200 είναι μπρόκολα και τα υπόλοιπα 300 είναι κουνουπίδια λευκά και πολύχρωμα, καθώς και μπρόκολα της ποικιλίας Romanesco.

Μάλιστα όπως λέει ο ιδιοκτήτης της MS Farm, επειδή οι εκτάσεις είναι συγκεκριμένες υπήρξε εξειδίκευση στο μπρόκολο και τα υπόλοιπα σταυρανθή, ώστε να υπάρχει παραγωγή και παρουσία στην αγορά όλο τον χρόνο.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ζήτηση πια είναι 12μηνη, ωστόσο λόγω της περιοχής όπου βρίσκονται οι εκτάσεις δεν μπορεί να γίνει καλλιέργεια Ιούλιο και Αύγουστο επειδή οι θερμοκρασίες είναι υψηλές.

Προβλήματα προκύπτουν σε περίπτωση υψηλών θερμοκρασιών, όπου τα φυτά μεγαλώνουν γρήγορα και δεν είναι δυνατή η άμεση συγκομιδή, ενώ σε παγωνιά δεν δίνουν παραγωγή.

Η χρονιά ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Σαπουντζόγλου ήταν ήρεμη, με σωστή απορρόφηση της παραγωγής από την αγορά.

Στον τομέα των επενδύσεων, πρώτο μέλημα είναι η επέκταση του συσκευαστηρίου κατά 1.000 τ.μ. με προσθήκη δύο ακόμα ψυκτικών θαλάμων, ώστε να υπάρχει δυνατότητα αύξησης της παραγωγής και η διατήρησή της μετασυλλεκτικά, αφού μεγαλώνει η υφιστάμενη δυναμικότητα κατά 50%.

Παράλληλα η εταιρεία επενδύει στη συγκέντρωση και διαχείριση των υδάτινων πόρων με αξιοποίηση του συστήματος της στάγδην άρδευσης.

Εξαγωγές και άλλες καλλιέργειες

Εκτός από τα λαχανικά, η MS Farm έχει επεκταθεί και στην παραγωγή φρούτων, όπως τα σύκα mission και τα πεπόνια ποικιλίας yellow canary, cantaloupe και galia.

Στην επιχείρηση απασχολούνται 50 άτομα από την περιοχή, σε μια προσπάθεια στήριξης της τοπικής οικονομίας.

Το 60% της παραγωγής διατίθεται στις εγχώριες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ενώ το 30% εξάγεται σε Ρουμανία, Νορβηγία, Ουγγαρία, αλλά και στην Ουκρανία, γεγονός το οποίο δεν έχει επηρεαστεί από την εμπόλεμη κατάσταση στη χώρα.

Το 10% διατίθεται σε τοπικές αγορές.