Ο μαθητής του 1ου Γυμνασίου Ορεστιάδας “Μητροπολίτης Πολύκαρπος Βαρβάκης” Αλέξανδρος Χατζησαββίδης συμμετείχε στην 10η Επετειακή Πανελλήνια Μαθητική Προσομοίωση των Επιτροπών Διεθνών Συμβάσεων του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη 2025».
Με περισσότερους από 800 μαθητές και μαθήτριες από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, το ΜΡΔ 2025 αποτέλεσε μια ξεχωριστή εμπειρία μάθησης, διαλόγου και συνεργασίας. Για τρεις ημέρες, οι μαθητές έγιναν εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ, μελέτησαν διεθνείς συμβάσεις, αντάλλαξαν απόψεις, επιχειρηματολόγησαν και απέδειξαν ότι οι νέοι μπορούν να μιλούν με γνώση και ωριμότητα για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Η διοργάνωση πραγματοποιήθηκε το 3ήμερο(12-14/12) στη Θεσσαλονίκη. Η διεύθυνση του σχολείου εκφράζει τα συγχαρητήρια όλων στον Αλέξανδρο Χατζησαββίδη.
Η Ινδία, η πολυπληθέστερη χώρα στον κόσμο, διαθέτει ένα πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα, το οποίο συνεχίζει να αναπτύσσεται εδώ και 4,5 χιλιετίες. Χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία θρησκειών, παραδόσεων και φιλοσοφικών ρευμάτων. Για αυτόν τον λόγο, η χώρα προσπαθεί σθεναρά και με συνέπεια να διατηρήσει και να αναπτύξει τον πολιτισμό της, καθώς και να ενθαρρύνει την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στην πολιτιστική ζωή αλλά και να εξασφαλίσει την εξάλειψη των διακρίσεων στο πεδίο αυτό.
Η δράση στην Ινδία, τόσο από κρατικούς όσο και από ανεξάρτητους φορείς, με στόχο την προστασία του πολιτισμού καθώς και την ενθάρρυνση της συμμετοχής των πολιτών στην πολιτιστική ζωή είναι ιδιαίτερα αξιόλογη.
Αρχικά, το Σύνταγμα της Ινδίας του 1946, το οποίο τροποποιήθηκε το 2016, εγγυάται το δικαίωμα των μειονοτήτων, των οποίων ο πληθυσμός διαθέτει ξεχωριστή γλώσσα, παράδοση, έθιμα και γενικότερα κουλτούρα, να διατηρούν ανεμπόδιστες τα στοιχεία της μοναδικής πολιτιστικής τους ταυτότητας. Παράλληλα, στα άρθρα 29 και 30 εξασφαλίζεται στις μειονότητες το δικαίωμα της ίδρυσης και της λειτουργίας εκπαιδευτικών ιδρυμάτων σύμφωνων με τον πολιτισμό τους, ενώ ταυτόχρονα δηλώνεται η απαγόρευση της στέρησης της εισαγωγής ενός ατόμου σε εκπαιδευτικό ίδρυμα λόγω κάποιου θρησκευτικού, φυλετικού, γλωσσικού ή ταξικού χαρακτηριστικού. Επιπλέον, το Υπουργείο Πολιτισμού της Ινδίας, μέσω προγραμμάτων, επιχειρεί να προωθήσει την άυλη πολιτιστική κληρονομιά παρέχοντας στήριξη σε φορείς, καλλιτέχνες και οργανώσεις, συντελώντας έτσι στην ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου και στην δραστηριοποίησης σε αυτόν.
Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η συμμετοχή της Ινδίας στη Σύμβαση για την Προστασία και Προώθηση της Ποικιλομορφίας των Πολιτιστικών Εκφράσεων της UNESCO, αποδεικνύοντας έτσι το ενδιαφέρον της για την πολιτιστική ζωή. Επιπρόσθετα, πολυάριθμοι μη κυβερνητικοί οργανισμοί και σύλλογοι καταβάλλουν αξιοσέβαστες προσπάθειες με σκοπό την ευαισθητοποίηση των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων σχετικά με την αξία της συμμετοχής στα πολιτιστικά δρώμενα (INTACH, SPICMACAYκ.ά.).
Παρά τις προσπάθειες της Ινδίας στον τομέα αυτό, υπάρχουν ακόμα σημαντικές προκλήσεις και επομένως ανάγκη για την λήψη περαιτέρω μέτρων.
Πρώτον, απαραίτητη είναι στα κράτη η προώθηση της πολιτιστικής και επιστημονικής παιδείας στα σχολεία μέσω της συστηματικής επιμόρφωσης του διδακτικού προσωπικού των σχολείων από το κράτος, ώστε να ενθαρρύνουν την πολιτιστική συμμετοχή. Δεύτερον, συνιστούμε στα κράτη την διοργάνωση εκστρατείας ευαισθητοποίησης ενάντια σε προκαταλήψεις εις βάρος κοινωνικών ομάδων, με σκοπό την αντιμετώπιση των διακρίσεων μεταξύ των ομάδων στην πολιτιστική ζωή. Τρίτον, προτείνουμε τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό των χώρων πολιτισμού και επιστημών με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες και την σχετική εκπαίδευση των εμπλεκομένων επαγγελματιών, με στόχο την βελτιστοποίησης της διαδικασίας της πολιτιστικής συμμετοχής. Με τις παραπάνω προτάσεις, η Ινδία καλεί τα κράτη να συνεργαστούν για την ισότιμη συμμετοχή των πολιτών στην πολιτιστική ζωή ανά τον κόσμο.
