website analysis Κάθετος Διάδρομος: Ανεπιτυχές το crash test με τις τρεις δημοπρασίες – Epikairo.gr

Οι δημοπρασίες διενεργήθηκαν ταυτόχρονα, με στόχο τη δέσμευση δυναμικότητας   μέσα από 3 διαφορετικές πύλες εισόδου για το φυσικό αέριο στη διαδρομή Νότου – Βορρά

Ανεπιτυχές κρίνεται το crash test με τις τρεις δημοπρασίες που διενεργήθηκαν ταυτόχρονα στον Κάθετο Διάδρομο για τον Ιανουάριο και με στόχο τη δέσμευση δυναμικότητας μέσα από τρεις διαφορετικές πύλες εισόδου για το φυσικό αέριο στη διαδρομή Νότου – Βορρά.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, δεν υπήρξε το παραμικρό ενδιαφέρον, τόσο για το τερματικό του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, όσο για το FSRU Αλεξανδρούπολης που διασυνδέεται με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ στο σημείο Αμφιτρίτη, αλλά και εκείνο του TAP στη Κομοτηνή μέσω του οποίου αζέρικο αέριο θα εισέρχεται στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, ο οποίος αποτελεί βασικό τμήμα του Κάθετου Διαδρόμου.

Τόσο δηλαδή για το λεγόμενο «Route 1» (Ρεβυθούσα), όσο και για τα δύο νέα ειδικά προιόντα που έκαναν σήμερα πρεμιέρα, το «Route 2» (FSRU Αλεξανδρούπολης) και το «Route 3» (ΤΑΡ), δεν υπήρξε συμφωνα με αρμόδιες πηγές καμία προσφορά από τους δυνητικούς χρήστες για τον Ιανουάριο.

Στη πραγματικότητα, σύμφωνα με το energypress.gr, το αποτέλεσμα δείχνει ότι διαψεύστηκαν οι προσδοκίες των εμπλεκόμενων στο εγχείρημα καθώς και το γεγονός ότι είχαν υπερδιπλασιάσει τις προσφερόμενες ποσότητες, οι οποίες είχαν φτάσει και από τις τρεις πύλες εισόδου στις 51 GWh έναντι 23 GWh που είχαν διατεθεί κατά τη τελευταία δημοπρασία για το Δεκέμβριο.

Τα παραπάνω δείχνουν ότι ο Κάθετος Διάδρομος έχει ακόμη δρόμο να διανύσει, καθώς οι μέχρι τώρα διαγωνισμοί δείχνουν μια εικόνα «ασανσέρ», όπου από τη μια παρατηρείται μεγάλο ενδιαφέρον (δημοπρασία Δεκεμβρίου) και από την άλλη αυτό, εκμηδενίζεται (δημοπρασία για τον Ιανουάριο), χωρίς να είναι σαφείς οι αιτίες για τις αλλαγές στις τάσεις της αγοράς από τη μια δημοπρασία στην άλλη.

Σύμφωνα ωστόσο με εκτιμήσεις πηγών του ΔΕΣΦΑ, η εικόνα που μεταφέρονταν ήταν αυτή της επιφυλακτικότητας, μαζί με την άποψη ότι πολύ υψηλότερη δυναμικότητα θα δεσμευθεί στις μηνιαίες δημοπρασίες για τον Φεβρουάριο. Και αυτό καθώς οι ενδιαφερόμενοι ενημερώθηκαν μόλις την Παρασκευή για τους δύο νέους διαγωνισμούς, όταν και οι ρυθμιστικές αρχές των χωρών της διαδρομής άναψαν το πράσινο φως, επομένως χρειάζεται χρόνος για να «ζυγίσουν» το βαθμό συμμετοχής τους.

Κοιτάζοντας τη μεγάλη εικόνα, οι τρεις δημοπρασίες είχαν τη λογική ενός σημαντικού crash test για τον Κάθετο Διάδρομο και ως προς το κατά πόσο θα καμφθούν οι επιφυλάξεις μερίδας traders, αλλά και της αμερικανικής πλευράς, ότι πρέπει να μειωθούν περαιτέρω οι ταρίφες διαμετακόμισης προκειμένου να αποτελέσει μια αξιόπιστη λύση για τη μεταφορά μη ρωσικού αερίου προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη έναντι άλλων ίσως πιο ανταγωνιστικών διόδων (π.χ. μέσω Πολωνίας, Λιθουανίας).

Τόσο προκειμένου η διαδρομή να προσελκύσει και νέους παίκτες, όσο κυρίως για να φανεί κατά πόσο μπορεί πράγματι να καλύψει την αύξηση της ζήτησης από την Ουκρανία, που χρειάζεται πρόσθετους όγκους για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες των ρωσικών χτυπημάτων.

Σε κάθε περίπτωση και ενώ η αμερικανική πλευρά πιέζει την Ελλάδα να κινηθεί ταχύτερα ώστε να αυξήσει την ικανότητα υποδοχής υγροποιημένου αερίου στον Κάθετο Διάδρομο, χθες οι χρήστες του γύρισαν τη πλάτη, διαψεύδοντας τις προσδοκίες των εμπλεκομένων που είχαν υπερδιπλασιάσει τη προσφερόμενη δυναμικότητα η οποία μέσω και των τριών πυλών εισόδου ανέρχονταν στα 51 GWh την ημέρα.

Συνέβαλε και ένας ακόμη παράγοντας, το γεγονός ότι τα επίπεδα τιμών στις αγορές αερίου ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία από τη μια και την Ουκρανία από την άλλη διαμορφώθηκαν σε τέτοια επίπεδα, ώστε να καθίσταται πιο συμφέρουσα η πώληση στη βουλγαρική αγορά..

«Η ζήτηση, μαζί και οι τιμές, έχουν υποχωρήσει στην Ουκρανία και έχει γίνει πιο ελκυστικό να πουλήσει κανείς στη Βουλγαρία», εξηγεί trader, προσθέτοντας ότι οι τιμές στην ουκρανική αγορά δεν είναι τόσο ψηλές ώστε να αντισταθμίζουν τις υψηλές ακόμη χρεώσεις διαμετακόμισης του Κάθετου Διαδρόμου.

«Επομένως, αν μπορεί κανείς να αποκομίσει κέρδος 4 €/MWh πουλώντας από την Ελλάδα στην Ουκρανία, αλλά τα κόστη μεταφοράς είναι 7 €/MWh, τότε προφανώς δεν έχει νόημα να δεσμεύσει χωρητικότητα», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η αποτυχία των τριών δημοπρασιών που συνέπεσε με την επίσκεψη της πρέσβειρας των ΗΠΑ Κίμπερλι Γκιλφόιλ στο ΥΠΕΝ και τη συνάντηση της με τον υπουργό Στ. Παπασταύρου – με αντικείμενο φυσικά την ενίσχυση της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου – δείχνει ότι το στοίχημα δεν είναι καθόλου αυτονόητο.