Η πολιτεία που ηγείται της ηλεκτροκίνηση στις ΗΠΑ, δοκιμάζει ένα νέο μοντέλο φορολόγησης των EVs, που εγείρει αρκετά ερωτήματα.
Η Καλιφόρνια επιδιώκει να πετύχει κλιματική ουδετερότητα έως το 2045, όμως η ταχεία εγκατάλειψη των συμβατικών οχημάτων στερεί από το κράτος ένα βασικό έσοδο: τον φόρο καυσίμων. Μέχρι σήμερα, περίπου 80% της συντήρησης των δρόμων χρηματοδοτείται από τον φόρο στη βενζίνη, που αποδίδει περίπου 61 σεντ για κάθε γαλόνι, δηλαδή περίπου 16 σεντ ανά λίτρο.
Καθώς η ηλεκτροκίνηση επεκτείνεται, η πολιτεία ολοκλήρωσε ένα πιλοτικό πρόγραμμα κατά το οποίο οι οδηγοί EV χρεώνονταν 2 έως 4 σεντ ανά μίλι, δηλαδή περίπου 1,2 έως 2,5 σεντ ανά χιλιόμετρο. Η λογική είναι απλή: να πληρώνει για τη συντήρηση όποιος χρησιμοποιεί τους δρόμους. Η εφαρμογή, όμως, είναι πιο περίπλοκη.
Ένα βασικό εμπόδιο είναι το κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος που θα παρακολουθεί τη χιλιομετρική απόσταση, πιθανόν μέσω ειδικής συσκευής που τοποθετείται στο όχημα. Αυτό προκαλεί αντιδράσεις, όχι μόνο λόγω της δαπάνης αλλά και εξαιτίας των ανησυχιών για την προστασία προσωπικών δεδομένων, καθώς η ακριβής χαρτογράφηση των διαδρομών των οδηγών θεωρείται ιδιαίτερα ευαίσθητη.
Τα ζητήματα δικαιοσύνης είναι επίσης έντονα. Σύμφωνα με τοπικό ρεπορτάζ, ένας οδηγός που μετακινείται καθημερινά στη διαδρομή Χάνφορντ–Φρέσνο θα πλήρωνε περίπου 11 δολάρια την εβδομάδα, βάσει των νέων χρεώσεων. Σε ετήσια βάση, αυτό μεταφράζεται σε αισθητή επιβάρυνση, ειδικά για όσους δεν έχουν εναλλακτικές επιλογές μετακίνησης και διανύουν μεγάλες αποστάσεις.
Όπως επισημαίνει ο Ντέιβιντ Κλάιν από την California Taxpayers Association, η ιδέα στηρίζεται στο αξίωμα ότι «όποιος χρησιμοποιεί τους δρόμους, πρέπει να τους πληρώνει». Ωστόσο, τονίζει ότι υπάρχει κίνδυνος οι επιβαρύνσεις να μετατοπιστούν δυσανάλογα σε συγκεκριμένες ομάδες οδηγών, ιδιαίτερα σε όσους εργάζονται ή ζουν μακριά από τα αστικά κέντρα.
Η Καλιφόρνια, λοιπόν, βρίσκεται μπροστά σε ένα δύσκολο σταυροδρόμι: χρειάζεται να εξασφαλίσει σταθερή χρηματοδότηση για τις υποδομές της, χωρίς να παραβιάσει την ιδιωτικότητα των πολιτών ή να επιβαρύνει υπερβολικά όσους στηρίζονται καθημερινά στο αυτοκίνητο. Το πώς θα ισορροπήσει ανάμεσα σε αυτά τα αντίρροπα συμφέροντα θα καθορίσει και το μέλλον της οδικής φορολόγησης στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Οριστικό: Παράταση ζωής για τους κινητήρες βενζίνης, diesel
Πώς κινήθηκε η ελληνική αγορά τον προτελευταίο μήνα του έτους
Σαρωτικές αλλαγές παντού για τα παλιά Ι.Χ.
