«Η εκκρεμότητα με τη χρήση του POS στο Μετρό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν είχε προβλεφθεί μια ασφαλής διασύνδεση μεταξύ των POS, των συστημάτων ΔΙΑΣ και των τραπεζών. Δεν έγινε αποδεκτή από τον κατασκευαστή του συστήματος η χρήση του δικτύου που τρέχει τα τρένα και για τον σκοπό του POS ή με οποιαδήποτε εξωτερική πηγή. Πολύ σύντομα πάντως θα ξεκινήσουν οι εργασίες σύνδεσης, καθώς έχει επιλεγεί η λύση», δήλωσε ο κ. Ταχιάος.
Στο αρχικό διάστημα λειτουργίας του το Μετρό έχει παραλάβει έναν αρκετά σημαντικό αριθμό επιβατών, τόνισε και συμπλήρωσε ότι «τα στοιχεία δεν είναι συγκρίσιμα με τον σχεδιασμό, διότι ακόμα δεν έχει αρχίσει η λειτουργία της επέκτασης στην Καλαμαριά και δεν έχει αποκατασταθεί η συχνότητα των δρομολογίων ανά 90 δευτερόλεπτα. Θα γίνει σταδιακά όταν μπει στο σύστημα η Καλαμαριά και προστεθούν και επιπλέον συρμοί. Αλλά τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι ένας σημαντικός αριθμός αυτοκινήτων έχουν φύγει από το κέντρο, παρότι πολλοί που κινούνταν στην περιφερειακή οδό πλέον επιλέγουν να κινηθούν μέσω του κέντρου».
Όσον αφορά στις βλάβες που εμφανίζονται στο Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Ταχιάος, έκανε λόγο για «υπερβολική διόγκωση» των περιστατικών και για διόγκωση «άσχημη και κατά σύστημα από γνωστούς διαστρεβλωτές, από ανθρώπους που για προσωπικούς ή πολιτικούς λόγους θέλουν να αποδυναμώσουν τη λειτουργία του Μετρό και τη σημασία της».
Βλάβες ή αστοχίες δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ούτε στο μέλλον και είναι αναμενόμενες, είπε ο υφυπουργός, αλλά μπορεί να βελτιωθεί η ανταπόκριση. «Σε ένα σύστημα απολύτως ηλεκτρονικό μπορούν να γίνουν τέτοια περιστατικά, να ζητήσω συγγνώμη από τον κόσμο, αλλά να διαψεύσω κατηγορηματικά ότι υπάρχει το παραμικρό ζήτημα ασφαλείας στο
Μετρό», επισήμανε.
Η επέκταση της Καλαμαριάς τρέχει κανονικά και στις έξι εν ενεργεία εργολαβίες της, τόνισε ο υφυπουργός, επαναλαμβάνοντας ότι η παράδοσή του θα γίνει τον Φεβρουάριο.
Επανέλαβε τη δέσμευση ότι οι επόμενες επεκτάσεις του Μετρό θα είναι πρώτα στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη και μετά θα συζητηθούν οι υπόλοιπες. «Οι μελέτες χωροθέτησης και κατασκευής των σταθμών έχει ολοκληρωθεί και τώρα ξεκινούν οι ηλεκρομηχανολογικές μελέτες. Θα ακολουθήσει η παρουσίαση στους δημάρχους της περιοχής και οι μελέτες σκοπιμότητας – βιωσιμότητας για να υπάρξει το αίτημα χρηματοδότησης στο εργαλείο που προσβλέπουμε για τους αναγκαίους πόρους», υπογράμμισε ο κ. Ταχιάος.
Σε όλη την Ελλάδα τα έργα υποδομής συζητούνται επί πολλά χρόνια, δεν είναι μόνο ζήτημα της Θεσσαλονίκης το θέμα αυτό, δήλωσε σε σχετική ερώτηση ο υφυπουργός. «Οι αναλογίες είναι πολύ διαφορετικές κι αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη. Είναι λογικό να υπάρχουν αντιπαραθέσεις, αλλά ανάλογες αντιπαραθέσεις υπάρχουν και στο μετρό της Αθήνας, όπου υπάρχουν αλλαγές λόγω Εξαρχείων. Αντιδράσεις και αντίλογος υπάρχει πάντα και παντού. Το θέμα μας στη Θεσσαλονίκη είναι ότι πολιτικοποιούμε τα έργα, μεταξύ αυτών και το Μετρό. Όμως το Μετρό δεν είναι έργο μιας κυβέρνησης. Τα μεγάλα προβλήματα προήλθαν από εκεί που δεν το περίμενε κανένας, από τον δήμο Θεσσαλονίκης. Το 2015 αποφάσισε ότι δεν πρέπει να γίνει ο σταθμός Βενιζέλου. Αν δεν είχε γίνει αυτό δεν θα είχαμε ούτε αρχαιολογικό χώρο ούτε Μετρό. Αυτό οδήγησε σε τετράχρονη καθυστέρηση του έργου. Είναι μια ένδειξη ότι κάποια στιγμή πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις ότι κάποια έργα πρέπει να γίνουν και να τελειώνουν».
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Ταχιάος και στο μέλλον των δημόσιων έργων: «Οι πόροι μην ξεχνάτε δεν είναι ανεξάντλητοι. Στο μέλλον μην περιμένετε να δείτε πολλά δημόσια έργα ούτε κλασικά δημόσια έργα. Αυτά πρέπει να έχουν στροφή προς το περιβάλλον κι όχι προς τις ίδιες τις υποδομές και ειδικά τα οδικά έργα. Το στοίχημα είναι να μοχλεύσουμε ιδιωτικά κεφάλαια. Ακόμα και τα ΣΔΙΤ έχουν ένα πλαφόν στις ετήσιες πληρωμές. Το πλαφόν το πιάσαμε και δεν έχουμε άλλα περιθώρια. Μόνον όσα έχουν σχεδιαστεί κι αυτά οριακά».
Συνέδεσε μάλιστα με αυτό την παραχώρηση της «Εγνατία Οδός ΑΕ»: «Για εμάς είναι φοβερό στοίχημα η Εγνατία Οδός. Πρέπει να ολοκληρωθεί η παραχώρηση ως το τέλος του έτους. Ο αυτοκινητόδρομος χρειάζεται βελτίωση στη συντήρηση, στη λειτουργία, στη διαχείριση, χρειάζεται και τα πρόσθετα έργα που δεν έχουν ακόμα γίνει, όπως το Χαλάστρα – Εύζωνοι. Και ο παραχωρησιούχος θα μπορέσει να τα τρέξει όλα αυτά με τον καλύτερο τρόπο. Εμείς θα τελειώσουμε αυτό το θέμα πάρα πολύ σύντομα. Εργαλεία όπως αυτά πρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε για να δούμε και μελλοντικά έργα να γίνονται. Η Αθήνα έχει να δει ουσιαστικό δημόσιο έργο από το 2004 και τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Στη Θεσσαλονίκη όμως έχουν γίνει πολλά και σημαντικά έργα, παρότι περάσαμε μια πολύ μεγάλη κρίση. Αν η Αθήνα ζούσε την ταλαιπωρία του Flyover θα ήταν τυχερή, διότι εκεί βιώνουν πολύ χειρότερες καταστάσεις στον Κηφισό και σε σημεία της Αττικής Οδού (Μεταμόρφωση κτλ.). Σημασία έχει να συμφωνούμε και να βάζουμε στόχους και είναι θετικό ότι υπάρχουν πολλοί υφυπουργοί από τη Θεσσαλονίκη, ώστε να διεκδικούν για να γίνονται έργα. Αύριο ανοίγουμε την Ψελλού, που ήταν αόρατη για την πόλη, δεν υπήρχε, δεν την ήξερε κανένας. Η Πόντου θα γίνει, μπορεί λίγο μετά την απόδοση της επέκτασης της Καλαμαριάς σε λειτουργία, αλλά είναι και προσωπικό μου στοίχημα να την παραδώσουμε. Θα γίνει με βεβαιότητα. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε συμφωνία και με τους δήμους και με την Περιφέρεια, για να προχωρούν όλα».
Σε ό,τι αφορά στη σύνδεση του αεροδρομίου με το Mετρό, ο υφυπουργός εξήγησε ότι «η πρόβλεψη για την επιβατική κίνηση του Mετρό στο αεροδρόμιο έδινε 900 επιβάτες το πολύ σε ημερήσια βάση και δεν ήταν καν βιώσιμη η σύνδεση. Για να γίνει βιώσιμο εντάξαμε το Mediterranean Cosmos και το Διαβαλκανικό».
Ο κ. Ταχιάος επισήμανε ότι πρέπει να φύγουν οι σιδηροδρομικές γραμμές από το κέντρο της πόλης και εν όψει της ανάπλασης της περιοχής του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού και του Μουσείου Ολοκαυτώματος πρέπει να φύγουν από εκεί οι σιδηροδρομικές γραμμές για να αναπλαστεί και η περιοχή των Λαχανόκηπων. «Το ιδιωτικό κεφάλαιο στη Θεσσαλονίκη κινείται και είναι εδώ και πρέπει να τα αξιοποιήσει η πόλη, από τα νέα γήπεδα ΠΑΟΚ και Άρη μέχρι το real estate. Πρέπει να μοχλεύσουμε αυτά τα κεφάλαια, να ιεραρχήσουμε τα έργα και να έχουμε σοβαρές διεκδικήσεις. Η κυβέρνηση φροντίζει να υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και έργα στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Ταχιάος.