website analysis F4C70F62-A322-4DBE-B505-2B8DD46D6AEF – Epikairo.gr

Εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο ZARPA RADIO 89,6 και στην Ελένη Φουντουλάκη, έδωσε το μεσημέρι της Πέμπτης ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης ο οποίος ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων, ότι το Σεπτέμβριο ξεκινάνε οι εργασίες αποκατάστασης στα Ενετικά Νεώρια ενώ για την Δημοτική Αγορά επανέλαβε την πεποίθηση ότι οι καταστηματάρχες θα είναι μέσα το Πάσχα του 2026.

Για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού ανέφερε ότι ο δήμος ετοιμάζει νέα περιφερειακό χώρο στάθμευσης με δωρεάν δρομολόγια στην λεωφόρο Μουρνιών ενώ βρίσκεται σε αναζήτηση χώρου για περιφερειακό πάρκινγκ που θα εξυπηρετεί και το Ακρωτήρι.

Ο ίδιος γνωστοποίησε επίσης ότι για τις χρήσεις του πρώην στρατοπέδου Μαρκοπούλου σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία συμμετοχικού σχεδιασμού ενώ η κατεδάφιση του πρώην κτηρίου του ΙΚΑ θα γίνει μέσα στις επόμενες εβδομάδες προκειμένου να δημιουργηθούν τα γραφεία της Τεχνικής Υπηρεσίας του νέου δημαρχείου που πρόκειται να αναγερθεί στους πρώην Ιταλικούς Στρατώνες για τους οποίους έχουν συγγραφεί τα τεύχη δημοπράτησης, για τις μελέτες. Παράλληλα ανέφερε πως τον επόμενο μήνα δημοπρατείται το έργο ανάπλασης της οδού Τζανακάκη και τον Σεπτέμβριο του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η ανακατασκευή της.

Αναλυτικά τα σημαντικότερα σημεία της συνέντευξης:

Κυκλοφοριακό- Χώροι στάθμευσης: « Έχουν γίνει βήματα τα τελευταία χρόνια. Το κυκλοφοριακό βασίζεται σε δύο βασικά ζητήματα: το πρώτο με τις θέσεις στάθμευσης και το δεύτερο με την ίδια την κυκλοφορία και κατά πόσο οι ροές κίνησης στους δρόμους είναι σε ένα ανεκτό επίπεδο. Στα Χανιά, πέρα του Ιουλίου και Αυγούστου δεν αντιμετωπίζουμε κυκλοφοριακό πρόβλημα με την έννοια της συμφόρησης. Δεν έχουμε μπλοκαρισμένους δρόμους, πλην των περιπτώσεων που εκτελούνται έργα, που όντως είναι αρκετές. Το βασικό ζήτημα είναι το ζήτημα στάθμευσης και εκεί θα συμφωνήσω απόλυτα.

Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια γίνανε συγκεκριμένα βήματα και ελήφθησαν αποφάσεις. Από την θητεία του Γιώργου Τζανακάκη, ακούγαμε για περιφερειακούς χώρους στάθμευσης .Στην παλιά πόλη καταφέραμε και βάλαμε βυθιζόμενες μπάρες για να υπάρχει ένας έλεγχος στους μόνιμους κατοίκους, τους επαγγελματίες, τα οχήματα ασφαλείας. Έχουμε εγκεκριμένο σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας, έχουμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δεν είναι αποσπασματικές. Αγοράσαμε 5 ηλεκτρικά λεωφορεία για τα δύο περιφερειακά πάρκινγκ σε Κλαδισό και πρώην Στρατόπεδο Μαρκοπούλου.

Ήδη έχουμε δεσμεύσει δέκα στρέμματα στην λεωφόρο Μουρνιών, στη συμβολή με την οδό Αγίας Μαρίνας, όπως βγαίνουμε από την πόλη, αμέσως μετά το σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, το γωνιακό οικόπεδο και αφού βεβαιωθήκαμε ότι μπορεί να λάβει όλες τις εγκρίσεις της κυκλοφοριακής σύνδεσης, καθώς είναι πάνω σε κεντρικούς δρόμους, θα δοθεί για δωρεάν στάθμευση και δωρεάν μετακίνηση ανά είκοσι λεπτά, στα πρότυπα του Κλαδισού και του Μαρκοπούλου.

Ψάχνουμε αντίστοιχο χώρο, ανατολικά που θα εξυπηρετήσει την περιοχή του Ακρωτηρίου. Για πιθανό χώρο κοντά στο Μουσικό σχολείο, θα πρέπει ο προτεινόμενος χώρος να λάβει και τις κατάλληλες εγκρίσεις για κυκλοφοριακές συνθέσεις, που είναι αρκετά σύνθετο πολεοδομικά και γραφειοκρατικά. Δεν έχουμε βρει ακόμα το ακίνητο, που πληροί τις προυποθέσεις σε σχέση με την απόσταση αλλά και να μπορεί να λάβει τις σχετικές εγκρίσεις. Οσον αφορά τις αναπλάσεις, οι θέσεις στάθμευσεις παραχωρούνται στους πολίτες που έχουν επιλέξει ως τόπο κατοικίας την παλιά πόλη.

Πρώην Στρατόπεδο Μαρκοπούλου: « Προσπαθήσαμε με συγκεκριμένο τρόπο να δείξουμε στους πολίτες ότι ο σχεδιασμός δεν θα γίνει από τα πάνω, δεν θα αποφασίσει απλά η Δημοτική αρχή, η Τεχνική Υπηρεσία πως θα σχεδιάσουμε τον ζωτικό χώρο των 52 στρεμμάτων που μετά από 4 δεκαετίες διεκδικήσεων καταφέραμε όχι απλά να πάρουμε την χρήση αλλά την κυριότητα και να ανήκει εξ ολοκλήρου στους δημότες για το μέλλον. Και αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε μια διαδικασία συμμετοχικού σχεδιασμού. Έτσι είπαμε να ασχοληθούν οι ειδικοί και για αυτό τον λόγο επιλέξαμε δύο πρόσωπα: τον καταξιωμένο χωροτάκτη Θωμά Δοξιάδη με εμπειρία στην Ελλάδα και το εξωτερικό με το σχεδιασμό χώρων πρασίνου και πάρκων και να επιβλέψει την διαδικασία αυτή ο Χανιώτης αρχιτέκτονας Δημήτρης Αντωνακάκης που χαίρει εμπιστοσύνης για την οπτική και ευαισθησία του σε σχέση με τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Αυτοί οι δύο άνθρωποι σχεδίασαν εργαστήρια συμμετοχικού σχεδιασμού, με κατάλληλα ερωτηματολόγια ώστε να ακουστούν οι φωνές και οι απόψεις είτε φορέων και συλλογικοτήτων είτε μεμονωμένων πολιτών. Αυτή η διαδικασία ολοκληρώθηκε και επεξεργάζονται τα στοιχεία οι συγκεκριμένοι αρχιτέκτονες και θα παραδώσουν το αποτέλεσμα όλης αυτής της δουλειάς η οποία έχει γίνει και φυσικά στο τέλος το Δημοτικό συμβούλιο, θα αποφασίσει, τα τροποποιήσει ενδεχομένως και θα επικυρώσει την συγκεκριμένη άποψη. Το σίγουρο είναι ότι ακούσαμε τις ανάγκες της πόλης…»

Δημοτική Αγορά: «… Το κυρίως πρόβλημα ήταν η εξέρευση της χρημαδότησης, καθώς υπήρχε μια δέσμευση 5 εκατ. Ευρώ ωστόσο να θυμίζω ότι 15 εκατ. Ευρώ χρειάστηκαν για την δημοπράτηση. Η προηγούμενη δημοτική αρχή μιλούσε ενδεχομένως και για την λήψη δανείου για να καλυφθεί αυτό το κενό. Ευτυχώς το σύνολο του ποσού δεσμεύτηκε από τον Περιφερειάρχη Κρήτης, από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Κρήτης κι έτσι καταφέραμε να προχωρήσουμε. Να θυμίσω ότι η μελέτη του έργου, ξεκίνησε από την εποχή της δημαρχίας του Γιώργου Τζανακάκη. Σημασία έχει ότι το έργο βρίσκεται στην υλοποίηση και βαίνει προς την ολοκλήρωση και θεωρώ ότι με τους ρυθμούς που υπάρχουν αυτή την στιγμή ο στόχος είναι το Πάσχα του 2026 να είναι μέσα οι καταστηματάρχες και να ξεκινά την λειτουργία της η Δημοτική Αγορά.

Η κατανομή των επιχειρήσεων που θα λειτουργήσουν εντός της Αγοράς θα γίνει ασφαλώς με διαγωνισμό και οι ενδιαφερόμενοι είναι πάρα πολλοί. Όλα αυτά θα ανακοινωθούν δημόσια. Θέλω να τονίσω και να ξεκαθαρίσω ότι οι διαδικασίες μισθώματος των ελεύθερων καταστημάτων δηλαδή πλέον των καταστημάτων που θα χρησιμοποιούσαν οι καταστηματάρχες που ήδη ήταν μέσα στην Δημοτική Αγορά, θα είναι με ένα ανοικτό, δημόσιο, διαφανή και αξιοκρατικό τρόπο και να μην έχει κανείς την παραμικρή αμφιβολία για το συγκεκριμένο ζήτημα. Έχουμε απόλυτη ευθύνη όχι μόνο για το κτήριο αλλά και για τον κανονισμό που θα λειτουργήσει. Έχουμε βάλει ήδη κάποιες κόκκινες γραμμές που αφορούν την εμπορία και την διάθεση τουριστικών προϊόντων. Η Δημοτική αγορά ξεκίνησε ως αγορά τροφίμων και θέλουμε να επαναφέρουμε σε αυτή την κατεύθυνση που θα δίνει ώθηση στα παραδοσιακά προϊόντα.

Όσο για τα ενοίκια θα υπάρξει μια προσαρμογή προς τα πάνω και για να είμαι σαφής θα υπάρξει μια εκτίμηση από πιστοποιημένους εκτιμητές του μισθώματος και σε αυτό το μίσθωμα θα υπάρχει πλειοδοτικός διαγωνισμός. Και πάνω σε αυτή την διαδικασία πλειστηριασμού θα κατοχυρώνεται το καθένα κατάστημα ξεχωριστά ».

Πρώην Πολεμικό Μουσείο – πρώην κτίριο ΙΚΑ – Πάρκο Ειρήνης και Φιλίας – Κήπος – οδός Τζανακάκη: «Τα επόμενα χρόνια σε αυτό το σημείο θα γίνουν τεράστιες αλλαγές. Είναι πέντε τα έργα που αφορούν την περιοχή που περιγράφετε. Το πρώτο έχει να κάνει με τα παλιά κτήρια του ΙΚΑ, επίσης μια διεκδίκηση δεκαετιών που έληξε υπέρ του δήμου Χανίων, καθώς πλέον ανήκουν κατά χρήση στον Δήμο Χανίων. Έχει γίνει και η διαδικασία για την κατεδάφιση και τις επόμενες εβδομάδες θα κατεδαφιστεί το συγκεκριμένο κτήριο του πρώην ΙΚΑ, κάτι που πέρασε ομόφωνα ( η έγκριση της κατεδάφισης) από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής. Εκεί θα δημιουργηθούν τα γραφεία της Τεχνικής Υπηρεσίας του νέου δημαρχείου το οποίο θα γίνει στους πρώην Ιταλικούς Στρατώνες για τους οποίους έχουν συγγραφεί τα τεύχη δημοπράτησης, για τις μελέτες, για την ουσιαστικά αποκατάσταση του κτηρίου και επανάχρησή του ως νέο δημαρχείο.

Το επόμενο έργο έχει να κάνει με την οδό Τζανακάκη όπου ουσιαστικά σταματήσαμε την ανάπλαση που σχεδίαζε η προηγούμενη δημοτική αρχή και πήγαμε τους πόρους σε άλλο σημείο. Αυτή την στιγμή ολοκληρώσαμε την μελέτη για μετατροπή του σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας. Δημοπρατείται τον επόμενο μήνα, άρα τον Σεπτέμβριο, μετά το Καλοκαίρι του 2026 θα γίνει ανακατασκευή οπότε θα γίνει άλλο ένα εργοτάξιο στον συγκεκριμένο δρόμο για την μετατροπή του σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας με ποδηλατόδρομο. Και το έργο στο πάρκο Ειρήνης και Φιλίας, το οποίο θα ξεκινήσει περίπου το Πάσχα για την μετατροπή του, την μεγάλη αλλαγή στο πλαίσιο των εργασιών των νέων ΣΔΥΤ μαζί με την κατασκευή των 8 νέων σχολείων που θα ξεκινήσει σε περίπου 2 μήνες από τώρα. Το κτήριο επί της Τζανακάκη που είχε αγοραστεί για να γίνει βιβλιοθήκη, είναι μετά από αρκετές δυσκολίες και ακυρώσεις σε σχέση με την μελετητική διαδικασία, βαίνει προς την ολοκλήρωση της μελέτης για να μπορέσει πλέον να γίνει δημοπράτηση του και να μπορέσει να λειτουργήσει ως δημοτική βιβλιοθήκη »

Νέα Χώρα – πρώην ακίνητο ΑΒΕΑ: « Αν το κτήριο είχε παραχωρηθεί στην τράπεζα Χανίων, σήμερα θα είχαμε μαζί με αυτά τα μεγάλα κτήρια, τα μεγαθήρια που έχουν κτιστεί, θα είχε κτιστεί και το συγκεκριμένο. Καταφέραμε και σώσαμε το μόνο κτήριο που μπορούσαμε να σώσουμε ως Δήμος Χανίων και θυμάστε τι διένεξη και τι ένταξη υπήρξε αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας το Σεπτέμβριο του 2019, όταν αποφασίσαμε να ακυρώσουμε το κτήριο να παραχωρηθεί στην Τράπεζα Χανίων και να το διεκδικήσουμε εκ νέου. Καταφέραμε και σώσαμε αυτά τα τρία στρέμματα μπροστά από το σχολείο, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να έχουμε την δυνατότητα να κάνουμε αυτό το οποίο είχαμε υποσχεθεί και προχωράει μελετητικά: ένα μεγάλο υπόγειο πάρκινγκ και ένα πάρκο στην επιφάνεια του.

Σε διαφορετική περίπτωση το ερώτημα ήταν τι θα κάνουμε με τόσα αυτοκίνητα, πού θα σταθμεύουν και τι θα κάνουμε με ακόμη ένα ξενοδοχείο στην περιοχή. Επίσης καταφέραμε οι δρόμοι γύρω από το σχολείο να έχουν θωρακιστεί και να είναι ένας πεζόδρομος που οι μόνοι που θα διέρχονται θα είναι οι εκπαιδευτικοί ( μέχρι ολοκλήρωση των έργων). Άρα σώσαμε περιμετρικά το σχολείο, αγοράσαμε το ακίνητο, κάνουμε πάρκο, κάνουμε πάρκινγκ και κάνουμε και την μεγάλη ανάπλαση της μελέτης Νικηφορίδη για το σύνολο του παραλιακού κομματιού, από το Φιρκά μέχρι την Ακτή Παπανικολή. Μια συνολική παρέμβαση η οποία μαζί με την αναβάθμιση του κολυμβητηρίου ενώνει δύο δυναμικές περιοχές των Χανίων, το ενετικό λιμάνι και την Νέα Χώρα, εξασφαλίζοντας θέσεις και πράσινο».

Παλιά Πόλη – Νεώρια: « Η Παλιά Πόλη όχι μόνο δεν έχει χάσει την εικόνα της, την έχει αναβαθμίσει, σε σχέση με αυτό που υπήρχε ως κτηριακό απόθεμα και αξιοποίηση πριν από 10-15 χρόνια. Έχουν αξιοποιηθεί το σύνολο των κτηρίων, έχουν γίνει ποιοτικές παρεμβάσεις με την επίβλεψη της Αρχαιολογίας. Όσον αφορά το κτηριακό απόθεμα είναι καλύτερα από ποτέ. Οι βυθιζόμενες μπάρες βάζουν μια τάξη, υπάρχει προτεραιποίηση στην στάθμευση των μόνιμων κατοίκων που επιβλέπεται με συνδρομή της Τροχαίας αλλά και τα έργα που εκτελούνται στο σύνολο του παραλιακού μετώπου, δηλαδή η μελέτη για το πλακόστρωτο που μένουν λίγες πινελιές για να μπορέσουμε να το ωριμάσουμε και να το δημοπρατήσουμε, η έγκριση επιτέλους των σκιαδίων από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο που για πρώτη φορά γνωρίζουμε ποια θα είναι η παρέμβαση και θα είναι έργο- πακέτο με το πλακόστρωτο, η θωράκιση του λιμενοβραχίονα για να μην έχουμε πλημμυρικά φαινόμενα έξω από τον Φάρο και την αποκατάσταση του κυματοθραύστη, την άρση των σπηλαιώσεων και της φθοράς που υπάρχει στο ενετικό λιμάνι, η ολοκλήρωση του Λιμενικού Ταμείου και φυσικά οι παρεμβάσεις που θα δείτε να δημοπρατούνται τον επόμενο μήνα στην Πύλη της Άμμου και στο ανατολικό ανάχωμα, ένα καινούργιο πάρκο και καινούργιος χώρος πρασίνου με χρηματοδότηση 7 εκατ. Ευρώ.

Και τα Νεώρια, το πλέον εμβληματικό έργο, η αποκατάσταση και επανάχρηση τους, ένα έργο 21 εκατομμυρίων ευρώ, το μεγαλύτερο έργο πολιτισμού που έχει χρηματοδοτηθεί από τα Υπουργεία. Ολοκληρώθηκε η μελέτη, με πάρα πολλές και δύσκολες συναντήσεις, με την ομάδα του κυρίου Σκουτέλη από το Πολυτεχνείο και την κα Παπαδοπούλου από την Αρχαιολογία και την εξαιρετική Τεχνική μας υπηρεσία, πέρασε από το ΚΑΣ, βρήκαμε τα χρήματα και περιμένουμε σήμερα (27/11) την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο για να το δημοπρατήσουμε. Είμαστε αισιόδοξοι ότι δεν θα αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα και άρα τον Σεπτέμβριο που έρχεται θα δούμε εργοτάξιο στα Ενετικά Νεώρια. Μετά από τόσες δεκαετίες θα πάρουν ξανά ζωή και θα αποδοθούν στους πολίτες και μαζί με το θέατρο Μίκης Θεοδωράκης και το Μεγάλο Αρσενάλι, θα αποτελέσουν ένα συγκρότημα πολιτιστικής υποδομής που όμοιο του δεν θα υπάρχει σε επίπεδο χώρας, ικανό να φιλοξενήσει γεγονότα παγκόσμιου βεληνεκούς .Αυτή είναι η φιλοδοξία και ο σχεδιασμός μας.