Μπορεί τα μονοθέσια του 2026 να μην έχουν πατήσει ακόμη στην πίστα. Ωστόσο οι πρώτες κατηγορίες για παραβίαση των κανονισμών από δύο κατασκευαστές έχουν ήδη εμφανιστεί.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Motorsport-Magazin.com, η Mercedes – και πιθανώς η Red Bull – έχουν καταφέρει να επιτύχουν υψηλότερους λόγους συμπίεσης στην πράξη, παρά την τήρηση της επίσημης διαδικασίας μέτρησης.
Η κατηγορία είναι ότι έχει βρεθεί τρόπος να παρακαμφθούν τα ισχύοντα όρια κατά τις συνθήκες λειτουργίας, χάρη στην διαστολή ορισμένων εξαρτημάτων. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικά πλεονεκτήματα απόδοσης. Κάποιοι κάνουν λόγο ακόμη και για επιπλέον ισχύ 15 ίππων μέσω της μεθόδου αυτής.
Σε παράρτημα των τεχνικών κανονισμών του 2026 (έγγραφο 041) ορίζεται η διαδικασία μέτρησης για τον λόγο συμπίεσης. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει μια στατική μέτρηση σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Η επιτρεπτή τιμή είναι 16:1. Ωστόσο σύμφωνα με το δημοσίευμα του Motorsport-Magazin οι Mercedes και Red Bull (ενώ περνούν τον συγκεκριμένο τεχνικό έλεγχο) φέρονται να επιτυγχάνουν λόγο συμπίεσης της τάξης του 18:1 υπό συνθήκες πραγματικής λειτουργίας του κινητήρα τους.
Έτσι, αρκετοί κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων των Ferrari, Honda και Audi, έχουν καλέσει την FIA να διευκρινίσει τους κανονισμούς. Αναφέρονται στο Άρθρο C1.5 των Τεχνικών Κανονισμών, το οποίο ορίζει ουσιαστικά ότι ένα μονοθέσιο πρέπει να συμμορφώνεται πλήρως με τους κανονισμούς ανά πάσα στιγμή κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Κατά την άποψή τους, δεν αρκεί να πληρούνται τα όρια μόνο υπό στατικές εργαστηριακές συνθήκες, όταν προκύπτουν διαφορετικές συνθήκες στην οδήγηση σε πραγματικές συνθήκες.
Το θέμα θυμίζει προηγούμενες συζητήσεις γύρω από τα εύκαμπτα αεροδυναμικά εξαρτήματα, για τον έλεγχο των οποίων οι τεχνικό της FIA βασίζονταν επίσης σε στατικές μετρήσεις. Τώρα, η FIA παρακολουθεί επιπροσθέτως και την παραμόρφωση κατά την οδήγηση.
Ωστόσο, η διάκριση είναι πιο περίπλοκη με τους κινητήρες, καθώς εξαρτήματα όπως οι μπιέλες και τα έμβολα αναπόφευκτα υφίστανται μικροσκοπικές αλλαγές λόγω υψηλών θερμοκρασιών και δυνάμεων. Η FIA επιβεβαιώνει ότι οι ισχύοντες κανονισμοί δεν απαιτούν μέτρηση του λόγου συμπίεσης υπό συνθήκες λειτουργίας. «Η θερμική διαστολή μπορεί να επηρεάσει τις διαστάσεις σε θερμοκρασία λειτουργίας, αλλά οι ισχύοντες κανονισμοί δεν απαιτούν μέτρηση υπό θερμές συνθήκες», δήλωσε η διοικητική αρχή σε απάντηση σε ερώτημα του Motorsport-Magazin.com.
Ταυτόχρονα, η FIA τονίζει ότι το ζήτημα συνεχίζει να συζητείται σε τεχνικές ομάδες εργασίας και ότι είναι πιθανές προσαρμογές στους κανόνες ή στις μεθόδους μέτρησης στο μέλλον. Ο χρόνος είναι κρίσιμος. Οι κινητήρες για το 2026 βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο εξέλιξης. Σημαντικές αλλαγές στο σχεδιασμό λίγο πριν από τον εναρκτήριο αγώνα της σεζόν στις 8 Μαρτίου 2026 στη Μελβούρνη θεωρούνται σχεδόν αδύνατες.
Η διαμάχη αποκτά μεγαλύτερη σημασία επειδή, παρά το αυξανόμενο μερίδιο του ηλεκτροκινητήρα MGU-K, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα παραμείνει ο καθοριστικός παράγοντας απόδοσης το 2026. Ενώ το μερίδιό του στην ισχύ του συστήματος θα μειωθεί σε λίγο πάνω από 50%, η απόδοση του MGU-K θεωρείται σε μεγάλο βαθμό τελειοποιημένη. Κατά συνέπεια οι κατασκευαστές στρέφονται προς τον ICE για οποιαδήποτε αύξηση επιδόσεων.
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η παραβίαση του πνεύματος του νόμου σχετικά με τις PU απασχολεί την F1. Υπενθυμίζουμε ότι κατά το ξεκίνημα της υβριδικής εποχής υπήρξαν κατηγορίες εναντίον της Mercedes για χρήση του λιπαντικού στον θάλαμο καύσης, ενώ για το 2020 είχαμε την γνωστή ιστορία με την ποινή στην Ferrari, η οποία με κάποιο τρόπο (που δεν μάθαμε ποτέ) παραβίαζε τους κανονισμούς των PU τουλάχιστον από το 2019.
