Όσοι μάλιστα “γνωρίζουν μαθηματικά”, καλό είναι να θυμούνται ότι πέρα από το ποσό του πλειστηριασμού απαιτούνται τουλάχιστον 2.000.000 ευρώ ακόμη για ανακαίνιση, στατική ενίσχυση και διαμόρφωση του κτηρίου, που βρίσκεται σε ιδιαίτερα επιβαρυμένη κατάσταση, σύμφωνα με την τεχνική μελέτη που παρουσιάστηκε σε όλους τους δημοτικούς συμβούλους κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 3.12.2025. Συνεπώς, οποιαδήποτε σοβαρή εκτίμηση μιλά για συνολικό κόστος άνω των 3,5 εκατομμυρίων ευρώ για τον Δήμο — ποσό που ουδέποτε ήταν ρεαλιστικά ταμειακά διαθέσιμο- όπως επίσης, απαιτείτο να προσπεραστούν αντικειμενικά προβλήματα, είτε με απευθείας αγορά είτε με πλειστηριασμό, τα οποία επίσης παρουσιάστηκαν λεπτομερώς στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 3.12.2015.
Θα επιδιωχθεί διάλογος με τον ιδιώτη που αγόρασε τις αποθήκες, με στόχο τη συνεργασία προς όφελος των δημοτών
Ο πρόσφατος, 4ος μέσα σε λίγους μήνες, πλειστηριασμός των αποθηκών της ΚΥΔΕΠ στην Αλεξανδρούπολη άνοιξε έναν νέο κύκλο έντονης συζήτησης και προβληματισμού γύρω από τις προοπτικές ανάπτυξης της πόλης. Το ακίνητο–«φιλέτο», σε κομβικό σημείο και με σημαντικές δυνατότητες αξιοποίησης, κατακυρώθηκε σύμφωνα με πληροφορίες σε εταιρεία σούπερ μάρκετ με έδρα τη Θεσσαλονίκη, έναντι 1,3 εκ ευρώ. Η εξέλιξη αυτή ήρθε μετά την απόφαση της δημοτικής αρχής Αλεξανδρούπολης να μην συμμετάσχει στον πλειστηριασμό, καθώς, όπως υποστήριξε, δεν θα ήταν δυνατόν να εξασφαλιστεί το απαιτούμενο ποσό του 1 εκατομμυρίου ευρώ, σε διάστημα λίγων ημερών μετά τον πλειστηριασμό, όπως ορίζει η νομοθεσία.
Η στάση της δημοτικής αρχής προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση της αντιπολίτευσης, η οποία κατηγόρησε τον Δήμαρχο Γιάννη Ζαμπούκη για έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και αδυναμία να αξιοποιήσει μια μοναδική ευκαιρία για την πόλη. Η είδηση για την απόκτησή του από ιδιώτη σχολιάστηκε έντονα και από πολίτες, με κάποιους να μιλούν για μία χαμένη ευκαιρία για τον Δήμο και κάποιους άλλους να αισιοδοξούν ότι έστω κι έτσι, ο χώρος θα αξιοποιηθεί αντί να ρημάζει στο πέρασμα του χρόνου.
Σε ανακοίνωσή της, η δημοτική αρχή, που στην προεκλογική περίοδο του 2019 είχε κυκλοφορήσει βιντεάκι με τον τότε υποψήφιο Δήμαρχο κ. Ζαμπούκη, μέσα στις αποθήκες, να λέει ότι η παράταξή του μπορεί να δημιουργήσει μία δημοτική αγορά στον συγκεκριμένο χώρο και θα το κάνει, εστιάζει στην κοινή παρέμβαση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, τονίζοντας πως «οι αποθήκες δεν χάθηκαν για 1 ευρώ». Παράλληλα, ζητά από τις παρατάξεις να απαντήσουν πώς θα καλύπτονταν τα 3,5 εκατομμύρια που απαιτούνταν για την απόκτηση των αποθηκών μέσα από πιστώσεις του Δήμου. Τέλος, η απόκτηση του ακινήτου από ιδιώτη παρουσιάζεται ως ευκαιρία για διάλογο και πιθανή συνεργασία μεταξύ Δήμου και νέου ιδιοκτήτη.
Aναλυτικά:
Με προσοχή διαβάσαμε το δελτίο τύπου των παρατάξεων ΑΡΧΗ, ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΩΝ και ΕΝ’ ΕΡΓΩ ΜΑΖΙ. Δυστυχώς, αντί για υπεύθυνη πολιτική τοποθέτηση, συναντήσαμε πληθώρα ανακριβειών, αυθαίρετων συμπερασμάτων και διαστρεβλωμένων αριθμών. Η αναφορά στο “1 ευρώ” ως λόγο απώλειας των αποθηκών της ΚΥΔΕΠ είναι εντυπωσιακή σε τίτλο, αλλά εξαιρετικά παραπλανητική. Η πραγματικότητα είναι ότι η τιμή εκκίνησης ήταν 1.345.500 ευρώ και η κατακυρωθείσα τιμή 1.345.501 ευρώ. Το αν η αύξηση ήταν μόλις ένα ευρώ δεν μετατρέπει το συνολικό ποσό σε “χαμένη ευκαιρία”, εκτός αν κάποιος σκοπίμως θέλει να απλουστεύσει μια σύνθετη διαδικασία.
Ειδικότερα, μέσω πλειστηριασμού θα έπρεπε να υπάρχει σε ρευστό χρήμα 1.500.000 ευρώ και να καταβληθεί μέσα σε δέκα (10) ημέρες στη συμβολαιογράφο του πλειστηριασμού. Στο Ελληνικό Δημόσιο δε χωρούν τέτοιες προθεσμίες. Μέσω αγοράς θα έπρεπε το ίδιο ποσό να καλυφθεί μέσω τραπεζικού δανεισμού και να προσπεραστούν τα ζητήματα των προσημειούχων και αναγγελλόμενων δανειστών, ύψους 8.500.000 ευρώ, καθώς και η φορολογική ενημερότητα, η ασφαλιστική ενημερότητα και οι σχετικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από την καταβολή του οφειλόμενου Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ).
Εξίσου προβληματική είναι η παρουσίαση του ακινήτου ως “ενός από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία της πόλης”. Οι αποθήκες της ΚΥΔΕΠ ουδέποτε υπήρξαν δημοτική περιουσία. Ανήκαν πάντα σε ιδιώτες, με συγκεκριμένο ιδιοκτήτη και ονοματεπώνυμο, Καβαλιώτη και όχι Αλεξανδρουπολίτη. Δεν μπορεί λοιπόν κάτι που δεν ήταν ποτέ δημοτικό να εμφανίζεται σήμερα ως “χαμένο από τον Δήμο”. Η διαστρέβλωση αυτή δημιουργεί εντυπώσεις, όχι αλήθειες.
Αντί οι παρατάξεις να καταγγέλλουν τον Δήμο για “απώλεια περιουσίας”, ας απαντήσουν πώς θα καλύπτονταν τα 3,5 εκατομμύρια που απαιτούνταν, από ποιον κωδικό, με ποιο χρηματοδοτικό εργαλείο και σε βάρος ποιων άλλων αναγκών της πόλης. Η εύκολη κριτική δεν αρκεί για να δημιουργήσει μια ψευδή εικόνα ότι χάθηκε κάτι που ο Δήμος δεν είχε ποτέ. Η τοπική κοινωνία αξίζει σοβαρότητα, αλήθεια και ρεαλισμό — όχι επιπόλαιες ανακοινώσεις που γράφονται για εντυπώσεις. Αλλά αν γράφονται με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης προφανώς και δεν εμπεριέχουν ουσιαστικότητα και αλήθειες.
Η Αλεξανδρούπολη πράγματι αξίζει καλύτερα. Και αυτό ξεκινά από ειλικρίνεια, ακριβή ενημέρωση και πολιτικό λόγο που δεν στηρίζεται σε ανακρίβειες. Αν επιθυμούν πραγματικά διάλογο για το μέλλον της πόλης, ας ξεκινήσουμε όλοι από τα στοιχειώδη: τα γεγονότα.
Τέλος, είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι οι διαπραγματεύσεις γύρω από ένα ακίνητο που βρίσκεται υποθηκευμένο σε τράπεζα λειτουργούν με εντελώς διαφορετικούς κανόνες. Όσο το ακίνητο βρίσκεται σε καθεστώς κατάσχεσης οι δυνατότητες παρέμβασης, οι προϋποθέσεις και οι επιλογές είναι συγκεκριμένες και περιορισμένες. Όταν όμως αποκτά ιδιοκτήτη, τα δεδομένα αλλάζουν πλήρως: οι συνομιλίες, οι προϋποθέσεις και οι πιθανές συνεργασίες μεταφέρονται πλέον σε ένα κανονικό και διαφανές πλαίσιο, όπου ο Δήμος μπορεί να εξετάσει ρεαλιστικές λύσεις, εφόσον αυτό εξυπηρετεί πραγματικά το συμφέρον της πόλης.
