Οι χαμηλές θερμοκρασίες μπορούν να ταλαιπωρήσουν σοβαρά τον κινητήρα σου. Ο σωστός έλεγχος και η έγκαιρη συντήρηση του αντιψυκτικού είναι το «κλειδί» για να αποφύγεις βλάβες και περιττά έξοδα.
Το αντιψυκτικό –γνωστό και ως «παραφλού»– αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες αξιοπιστίας για κάθε αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Δεν φροντίζει μόνο ώστε το κύκλωμα ψύξης να μην παγώσει τον χειμώνα ή να μην υπερθερμανθεί το καλοκαίρι· λειτουργεί παράλληλα ως λιπαντικό και αντιδιαβρωτικό, προστατεύοντας αντλία, σωληνώσεις και ψυγείο.
Πόσο συχνά πρέπει να το ελέγχεις
Η σύγχρονη πρακτική συνιστά έλεγχο του δοχείου διαστολής περίπου μία φορά τον μήνα –ή συχνότερα τον χειμώνα– ώστε η στάθμη να βρίσκεται πάντα μεταξύ «Min» και «Max». Αν παρατηρείς συχνή πτώση, μπορεί να υπάρχει μικροδιαρροή, κάτι που συχνά συνοδεύεται από μυρωδιά γλυκόλης γύρω από τον κινητήρα.
Σημαντικό είναι επίσης το χρώμα: κάθε κατασκευαστής χρησιμοποιεί συγκεκριμένο τύπο και χρωματισμό (π.χ. κόκκινο, πράσινο, μπλε, OAT/HOAT). Αν παρατηρήσεις θολούρα, σκουριά ή αιωρούμενα σωματίδια, υπάρχει πιθανότητα διάβρωσης στο κύκλωμα. Αν δεις ίχνη λαδιού, μπορεί να υποδηλώνει σοβαρή βλάβη, όπως φθαρμένη φλάντζα κυλινδροκεφαλής.
Πότε και πώς συμπληρώνεις
Το συμπλήρωμα αντιψυκτικού πρέπει να γίνεται μόνο όταν ο κινητήρας είναι εντελώς κρύος. Σε διαφορετική περίπτωση, η πίεση στο κύκλωμα μπορεί να εκτινάξει καυτό υγρό και να προκαλέσει εγκαύματα.
Στο εμπόριο υπάρχουν έτοιμα προς χρήση υγρά, αλλά πριν προμηθευτείς οποιοδήποτε, πρέπει να συμβουλευτείς το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου. Η χρήση λάθος τύπου μπορεί να οδηγήσει σε χημικές αντιδράσεις και καταστροφή τσιμουχών και μετάλλων.
Κρυφές ενδείξεις βλάβης
Συνεχής μείωση στάθμης, πιθανή διαρροή σε σωλήνα ή ψυγείο.
Αποχρωματισμός ή “λάσπη”, διάβρωση ή ανάγκη για άμεση αλλαγή αντιψυκτικού.
Λαδέρη υφή, πιθανή φλάντζα.
Υπερθέρμανση σε ανηφόρες, πιθανή αντλία νερού ή βουλωμένο κύκλωμα.
Κάθε πότε αλλάζει;
Ανάλογα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, η αλλαγή αντιψυκτικού γίνεται συνήθως κάθε 2–5 χρόνια. Με τον χρόνο, το υγρό χάνει τις αντιδιαβρωτικές του ιδιότητες, ακόμη κι αν η στάθμη παραμένει φυσιολογική.
Ο σωστός έλεγχος του αντιψυκτικού μπορεί να γλιτώσει τον κινητήρα σου από υπερθέρμανση, διάβρωση και δαπανηρές ζημιές. Με λίγα λεπτά φροντίδας, εξασφαλίζεις αξιοπιστία και ηρεμία σε κάθε χειμερινή διαδρομή.
