Οι συνομιλίες μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν ολοκληρώθηκαν σε «θετικό και εποικοδομητικό κλίμα», με «ενθαρρυντική πρόοδο», σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση των διαμεσολαβητών Πακιστάν και Κατάρ.

Συμφωνία για έναν οδικό χάρτη διάρκειας 60 ημερών με στόχο την επίτευξη οριστικής διευθέτησης και τη δημιουργία νέων μηχανισμών εποπτείας ολοκληρώθηκε τα ξημερώματα της Δευτέρας, στο πλαίσιο του πρώτου γύρου επαφών μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν στην Ελβετία.

Παρά τις εντάσεις που προκλήθηκαν από τις δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ σχετικά με τα Στενά του Ορμούζ, καθώς και τις προσωρινές δυσκολίες που εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, οι δύο πλευρές έκαναν λόγο για σημαντική πρόοδο σε κρίσιμα ζητήματα.

Σύμφωνα με το CNN, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στη δημιουργία Επιτροπής Υψηλού Επιπέδου, η οποία θα παρέχει «πολιτική εποπτεία» στη διαδικασία διαμεσολάβησης.

Οι επικεφαλής διαπραγματευτές θα ενημερώνουν τακτικά την επιτροπή και θα ηγούνται ομάδων εργασίας που θα επικεντρωθούν:

στο πυρηνικό πρόγραμμα,

στις κυρώσεις,

στον μηχανισμό παρακολούθησης και επίλυσης διαφορών,
καθώς και σε άλλα ζητήματα που σχετίζονται με την εφαρμογή του μνημονίου κατανόησης.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, έχει συμφωνηθεί οδικός χάρτης 60 ημερών με στόχο την επίτευξη τελικής συμφωνίας.

Παράλληλα, οι τεχνικές συνομιλίες θα συνεχιστούν μέσα στην εβδομάδα στην Ελβετία, καλύπτοντας «όλα τα ζητήματα».

Πιο αναλυτικά, οι αντιπροσωπείες των ΗΠΑ και του Ιράν συμφώνησαν σε «οδικό χάρτη» για τη σύναψη εντός 60 ημερών οριστικής συμφωνίας που θα βάλει τέλος στον πόλεμο στη Μέση Ανατολή κατά την πρώτη συνεδρία των διαπραγματεύσεών τους στην Ελβετία, ανακοίνωσαν οι χώρες οι οποίες μεσολαβούν, το Πακιστάν και το Κατάρ.

Οι δυο πλευρές «συμφωνούν σε οδικό χάρτη με σκοπό να καταλήξουν σε οριστική συμφωνία εντός προθεσμίας 60 ημερών, θέτοντας έτσι τις βάσεις για την άμεση έναρξη νέων τεχνικών συνομιλιών», που θα συνεχιστούν αυτή την εβδομάδα στην Ελβετία, σημείωσαν το Ισλαμαμπάντ και η Ντόχα, που μεσολαβούν στις συνομιλίες αυτές, με κοινή ανακοίνωσή τους.

Οι ΗΠΑ και το Ιράν συμφώνησαν επίσης στη δημιουργία ενός «κυττάρου αποτροπής συγκρούσεων», με τη συμμετοχή του Λιβάνου και τη διευκόλυνση του Κατάρ και του Πακιστάν, με στόχο τη διασφάλιση του τερματισμού των στρατιωτικών επιχειρήσεων στον Λίβανο.

Οι συγκρούσεις μεταξύ του Ισραήλ και της φιλοϊρανικής οργάνωσης Χεζμπολάχ στον Λίβανο συνεχίζονται, παρά την υπάρχουσα εκεχειρία.

Στόχος του μηχανισμού είναι η παρακολούθηση της κατάστασης ασφαλείας και η διακοπή των στρατιωτικών επιχειρήσεων, σε μια περίοδο όπου συνεχίζονται οι συγκρούσεις ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χεζμπολάχ, παρά τις συμφωνίες εκεχειρίας.

«Τα μέρη συμφωνούν για τη δημιουργία πυρήνα διαχείρισης συγκρούσεων, στον οποίο θα συμμετέχουν τα μέρη και η δημοκρατία του Λιβάνου» και θα παίζουν ρόλο «οι μεσολαβητές», με σκοπό «να υπάρξουν εγγυήσεις για την τήρηση του τερματισμού των στρατιωτικών επιχειρήσεων στον Λίβανο», εξηγείται σε κοινή ανακοίνωση του Πακιστάν και του Κατάρ.

Ιράν και ΗΠΑ δημιουργούν «γραμμή επικοινωνίας» που θα εγγυάται ασφαλείς διελεύσεις από το στενό του Ορμούζ

Οι αντιπροσωπείες των ΗΠΑ και του Ιράν συμφώνησαν να δημιουργηθεί «γραμμή επικοινωνίας» που θα εγγυάται ασφαλείς διελεύσεις από το στρατηγικής σημασίας στενό του Ορμούζ, ανακοίνωσαν οι μεσολαβητές στις διαπραγματεύσεις των δυο πλευρών στην Ελβετία.

«Δημιουργήθηκε γραμμή επικοινωνίας ανάμεσα στα μέρη (…) για να αποφεύγονται συμβάντα και προβλήματα επικοινωνίας, με σκοπό να είναι εγγυημένη η ασφαλής διέλευση των εμπορικών πλοίων από το στενό του Ορμούζ», εξήγησαν οι χώρες οι οποίες μεσολαβούν στις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις, το Πακιστάν και το Κατάρ, με ανακοίνωσή τους.

Αραγτσί: Σημαντική πρόοδος στις συνομιλίες με τις ΗΠΑ -Άρση κυρώσεων και αποδέσμευση πόρων

Ο επικεφαλής της ιρανικής διπλωματίας Αμπάς Αραγτσί έκανε λόγο σήμερα για «σημαντική πρόοδο» στις διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ, εκφράζοντας ικανοποίηση για την αποδέσμευση κάποιων ιρανικών πόρων που είχαν παγώσει στο εξωτερικό, την εξαίρεση από κυρώσεις που θα επιτρέψουν πωλήσεις ιρανικού πετρελαίου, την προσπάθεια να τερματιστεί ο πόλεμος στον Λίβανο.

«Η ακαταπόνητη μεσολάβηση του Πακιστάν και του Κατάρ έφερε σημαντικό πρόοδο ως προς τον τερματισμό του πολέμου στον Λίβανο», ανέφερε ο κ. Αραγτσί μέσω X, μετά το πέρας της πρώτης συνεδρίας των διαπραγματεύσεων στην Ελβετία.

«Οι εξαγωγές πετρελαίου και πετροχημικών προϊόντων απαλλάσσονται από κυρώσεις, ο αποκλεισμός αίρεται, ορισμένοι παγωμένοι πόροι αποδεσμεύονται και ξεκινά μεγάλο πρόγραμμα ανοικοδόμησης και ανάπτυξης του Ιράν», πρόσθεσε.

Οι δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ ότι οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να «ελέγξουν» τα Στενά του Ορμούζ ή να επιβάλουν διόδια αν δεν υπάρξει συμφωνία, προκάλεσαν νωρίτερα έντονη αντίδραση από την ιρανική πλευρά. Παράλληλα, είχε προειδοποιήσει για πιθανή επανάληψη αμερικανικών επιθέσεων και είχε αναφέρει ότι το κλείσιμο της στρατηγικής θαλάσσιας διόδου θα είχε σοβαρές συνέπειες.

Από την πλευρά του Ιράν, ο Μοχαμάντ Μπαγέρ Γαλιμπάφ κάλεσε τις ΗΠΑ να είναι προσεκτικές στις δηλώσεις τους, υπογραμμίζοντας ότι οι ιρανικές ένοπλες δυνάμεις είναι έτοιμες να απαντήσουν. Οι εξελίξεις αυτές οδήγησαν σε προσωρινή αποχώρηση της ιρανικής αντιπροσωπείας από τις συνομιλίες, με το πρακτορείο Irna να αποδίδει την κίνηση στο κλίμα που δημιουργήθηκε. Ωστόσο, διευκρινίστηκε ότι η διαδικασία δεν τερματίστηκε, αλλά διακόπηκε προσωρινά.

Σύμφωνα με ιρανικά μέσα, στον πρώτο γύρο επαφών δεν συζητήθηκε το πυρηνικό πρόγραμμα. Αντίθετα, στο τραπέζι βρέθηκαν η εφαρμογή προηγούμενης συμφωνίας, η κατάσταση στον Λίβανο και οικονομικά ζητήματα.

Οι δηλώσεις για τα Στενά του Ορμούζ επηρέασαν άμεσα τις διεθνείς τιμές ενέργειας. Το Brent κατέγραψε άνοδο 1,35% φτάνοντας τα 81,66 δολάρια το βαρέλι, ενώ το αμερικανικό αργό αυξήθηκε κατά 2,4% στα 77,66 δολάρια. Η ανησυχία των αγορών σχετίζεται με το ενδεχόμενο διακοπής της ροής πετρελαίου μέσω μιας από τις σημαντικότερες θαλάσσιες οδούς παγκοσμίως.