Είναι γνωστό ότι η προσωρινή παύση λειτουργίας του μετρό για έναν μήνα επανέφερε χιλιάδες πολίτες στις παλιές συνήθειες μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη.
Μια από τις λύσεις που ανακοινώθηκαν ως έκτακτη και πάνω από όλα ως συνεπής ήταν η νέα λεωφορειακή γραμμή Μ1, η οποία έχει αναλάβει να καλύψει τις στάσεις του μετρό από τη Νέα Ελβετία έως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Αυτό που αποφασίστηκε ήταν η συγκεκριμένη γραμμή να εκτελεί δρομολόγια ανά επτά λεπτά ένθεν κακείθεν και να είναι τύπου express με μόλις 11 στάσεις, με στόχο την… ομαλή αντικατάσταση των μετακινήσεων που γίνονταν με την ευκολία την οποία προσέφερε το μετρό.
Το μεγάλο στοίχημα ήταν η επαρκής συχνότητα των δρομολογίων, ώστε να μην επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο η κυκλοφορία των λεωφορείων στο κέντρο της πόλης.
Στην πράξη, όμως, οι πολίτες φαίνεται πως ζουν μια διαφορετική πραγματικότητα που δεν δείχνει να διαφέρει σε πολλά από εκείνη που βίωναν μέχρι να λειτουργήσει το μέτρο.
Παρά τη σαφή πρόβλεψη της τηλεματικής του ΟΑΣΘ για αναχωρήσεις της γραμμής Μ1 από τη Νέα Ελβετία με δρομολόγια ανά 7’, οι επιβάτες καταγγέλλουν ότι τα λεωφορεία δεν ακολουθούν τον αναρτημένο πίνακα. Και η αλήθεια είναι πως σε αρκετές περιπτώσεις έχουν δίκιο, καθώς στον σταθμό της Νέας Ελβετίας,το Μ1 δεν φαίνεται να κινείται με ιδιαίτερη συνέπεια. Ενδεικτικά, από τα δρομολόγια των 16:38, 16:45, 16:52, 16:59 έγιναν μόνο δύο. Τα δύο αυτά δρομολόγια ξεκίνησαν σε ώρες που δεν αναφέρονται στον πίνακα των δρομολογίων του ΟΑΣΘ στην επίσημη εφαρμογή του Οργανισμού.
Ενδεικτικό είναι επίσης το γεγονός ότι μέσα σε μισή ώρα αναχώρησαν μόλις δύο λεωφορεία από τη Νέα Ελβετία με κατεύθυνση προς το κέντρο και τον ΝΣΣ Σταθμό. Πάντως τα δρομολόγια των 17:05 και 17:12 ξεκίνησαν στην ώρα τους.
Όσο για την κατεύθυνση προς τα ανατολικά, στο διάστημα 15:30 – 16:10 πέρασαν μόλις δύο λεωφορεία της γραμμής Μ1. Κανένα από τα δύο λεωφορεία δεν εμφανίστηκε στην τηλεματική -η οποία επί δύο ημέρες αντιμετώπιζε μεγάλα προβλήματα στις στάσεις- και μάλιστα το δεύτερο ήταν ασφυκτικά γεμάτο όπως θα δείτε και στο βίντεο.
Όπως φαίνεται λοιπόν, εκτός από την ασυνέπεια στα δρομολόγια, ένα ακόμη ζήτημα που ανακύπτει είναι ότι η Μ1 πολλές φορές δεν εμφανίζεται καν στην τηλεματική.
Το αποτέλεσμα είναι οι επιβάτες περιμένουν στη στάση χωρίς να έχουν εικόνα για το πότε θα περάσει το επόμενο λεωφορείο και το πρόβλημα αυτό καθιστά αδύνατο τον προγραμματισμό των μετακινήσεών τους.
Πολλοί, μάλιστα, επιβιβάζονται σε άλλα λεωφορεία τα οποία ακολουθούν περίπου το ίδιο δρομολόγιο, γεμίζοντάς τα, αφού η γραμμή-μπάλωμα του μετρό δεν φαίνεται να μπορεί να εκπληρώσει τον σκοπό της.
Η ήδη επιδεινωμένη κατάσταση γίνεται ακόμη χειρότερη στις ώρες αιχμής. Τότε, τα υπερπλήρη λεωφορεία της γραμμής Μ1 αφήνουν συχνά αρκετούς επιβάτες εκτός και αυτοί αναγκάζονται να περιμένουν το επόμενο αστικό, το οποίο συχνά καθυστερεί ή/και είναι και πάλι ασφυκτικά γεμάτο.
Επιπλέον, πολίτες αναφέρουν περιστατικά κακής οργάνωσης στους τερματικούς σταθμούς, με οχήματα που φτάνουν νωρίτερα, αλλά μένουν για πολλή ώρα με την πινακίδα σβηστή.
«Χθες το μεσημέρι ήμασταν εδώ για περίπου μισή ώρα. Μετά από το πρώτο εικοσάλεπτο εμφανίστηκε ένα λεωφορείο και ο οδηγός άφησε ανοικτές τις πόρτες, ανεβήκαμε και μείναμε μέσα για ένα δεκάλεπτο», λέει επιβάτιδα, η οποία νοσταλγεί τις ημέρες που χρησιμοποιούσε το μετρό.
«Άλλες φορές είναι συνεπή τα λεωφορεία, κάποιες άλλες όμως, η κατάσταση δεν παλεύεται. Έχει τύχει να σχολάσουμε και να περιμένουμε 20’ στη στάση, ενώ βλέπαμε απέναντί μας ένα λεωφορείο να περιμένει για ώρα το… τίποτα. Τελικά, όταν ήρθε μπροστά μας κι ανεβήκαμε και ξεκίνησε δεν χώρεσαν όλοι οι επιβάτες. Δεν ξέρω μετά από πόση ώρα ξεκίνησε το επόμενο. Άλλη φορά περίμενα ένα τέταρτο στη στάση και άργησα στη δουλειά», λέει άλλη επιβάτιδα.
«Και που υπάρχει αυτό το δρομολόγιο, όποτε πηγαίνω στη δουλειά το πρωί μπαίνω μέσα στο αστικό και είμαστε σαν τις σαρδέλες», αναφέρει ένας κύριος.
Ωστόσο, όσοι χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη γραμμή έχουν να λένε πως επειδή κάνει μόνο 11 στάσεις και κινείται μέσω της λεωφορειολωρίδας φτάνουν στο κέντρο αρκετά γρήγορα, σε σχέση με άλλες δρομολόγια που κάνουν περισσότερες στάσεις και χρειάζεται να μπουν σε δρόμους χωρίς ειδική σήμανση για λεωφορεία.
Προφανώς, είναι δύσκολο να αντικατασταθεί η γραμμή του μετρό που εξυπηρετούσε δεκάδες χιλιάδες επιβάτες καθημερινά. Αλλά αν κάτι είναι σίγουρο, τότε αυτό είναι ότι θα έπρεπε να δείχνει την ίδια συνέπεια με το μετρό.
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζει και η γραμμή 39, Κηφισιά-Δικαστήρια, για την οποία με την προσωρινή διακοπή λειτουργίας του μετρό ανακοινώθηκε πως τα δρομολόγια θα γίνονται ανά 7 λεπτά. Το πρόγραμμα δεν τηρείται, αφού και εδώ η τηλεματική δεν είναι συνεπής, ούτε και τα δρομολόγια. Επιβάτες μάλιστα αναφέρουν πως η εφαρμογή στο κινητό τους έδειχνε ότι το λεωφορείο της γραμμής θα βρίσκεται στη στάση σε 4΄και αφού πέρασε το πεντάλεπτο -χωρίς να έρθει το αστικό- ο χρόνος έγινε 9΄. Κι αυτό δεν συνέβη μόνο μία φορά…
Και εάν ορισμένοι σκέφτονται ότι οι ολιγόλεπτες και επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις των δρομολογίων αποτελούν ένα συνηθισμένο φαινόμενο, τότε θα πρέπει να σημειώσουμε πως πίσω από μια άποψη όπως αυτή μάλλον κρύβεται ένα πρόβλημα. Κι αυτό γιατί, εφόσον υπάρχει πρόγραμμα, τα λεωφορεία πρέπει να το ακολουθούν ως έχει και να μην το αψηφούν.
