website analysis Christmas business: Η «βιομηχανία» των Χριστουγέννων από τις ευχετήριες κάρτες μέχρι τον κινηματογράφο και τη μουσική, ποιοι έβγαλαν τρελά λεφτά – Epikairo.gr

Σε όλες τις χριστιανικές χώρες του κόσμου, καθώς και σε πολλές άλλες ακόμα, το σύνολο της αγοράς περιμένει με ανυπομονησία την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Οσο πλησιάζουν, η εορταστική ατμόσφαιρα γίνεται ολοένα πιο έντονη, η διάθεση βελτιώνεται, τα πορτοφόλια ανοίγουν και η αγορά αναζωογονείται. Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά σημαίνουν ευχές, δώρα, διασκέδαση, ψυχαγωγία, ταξίδια, γενικώς αυξημένα έξοδα, στο μέτρο του δυνατού βεβαίως για την κάθε οικογένεια και ατομικά. Γιατί, δυστυχώς, δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Παντού στον κόσμο.
Πάνω σε αυτό το κλίμα αναπτύσσεται και λειτουργεί μια ξεχωριστή αγορά που σχετίζεται σχεδόν αποκλειστικά με τις δύο συγκεκριμένες γιορτές. Τα χριστουγεννιάτικα τραγούδια ακούγονται παντού, χριστουγεννιάτικες ταινίες κατακλύζουν τις κινηματογραφικές αίθουσες και τα τηλεοπτικά κανάλια -οι καλωδιακές πλατφόρμες ενεργοποιούν και ξεχωριστά 24ωρα προγράμματα-, χριστουγεννιάτικα βιβλία τοποθετούνται σε περίοπτη θέση στις προθήκες των βιβλιοπωλείων.
Συγχρόνως, σε πολλές πόλεις στήνονται ολόκληρες χριστουγεννιάτικες αγορές όπου πωλούνται ανάλογα είδη δώρων, γίνονται εκθέσεις, συναυλίες, διαγωνισμοί, μικρές γιορτές και διάφορα άλλα happenings, σε όλες τις γειτονιές τα καταστήματα με εποχικά ήδη αποκτούν χριστουγεννιάτικο και πρωτοχρονιάτικο χρώμα, ενώ σε διάφορα σημεία, ειδικά στη χώρα μας, και ιδίως σε πλατείες και κομβικούς δρόμους, τα πεζοδρόμια καταλαμβάνονται από τους πωλητές χριστουγεννιάτικων δένδρων και διαφόρων ειδών γούρια. Την ίδια ώρα εφημερίδες, περιοδικά, κανάλια και διαδίκτυο κατακλύζονται από διαφημίσεις για ακριβότερα και φθηνότερα ταξίδια, ρεβεγιόν σε κέντρα διασκέδασης, ξενοδοχεία, κλαμπ, εστιατόρια, ταβέρνες κ.λπ.
Τραγούδια
Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, από επιχειρηματίες μεγάλου βεληνεκούς μέχρι και απλούς μικροεπαγγελματίες, ποντάρουν σε αυτή την εορταστική περίοδο για να βελτιώσουν αποφασιστικά τα έσοδά τους. Κάποιοι όμως, αρκετά λιγότεροι, αυτές τις μέρες πλουτίζουν στην κυριολεξία. Με τα χρόνια, αυτή η εορταστική περίοδος έχει αποφέρει σε μερικούς τυχερούς τραγουδιστές πρώτης γραμμής, αστέρες του κινηματογράφου, συγγραφείς και συγκεκριμένους επιχειρηματίες τεράστια έσοδα, ενώ για κάποιους αποτέλεσε σταθμό στις καριέρες τους.
Συνθέτες, στιχουργοί και ερμηνευτές χριστουγεννιάτικων τραγουδιών, από την εποχή του γραμμοφώνου και του βινυλίου μέχρι τα CDs και τις σημερινές ψηφιακές μεταδόσεις, είδαν τα έσοδά τους να εκτοξεύονται, καθώς ο κόσμος αγκάλιασε τις παραγωγές τους. Σύμφωνα με το έγκυρο αμερικανικό οικονομικό και επιχειρηματικό ηλεκτρονικό περιοδικό «Celebrity Net Worth» (CNW), που συγκέντρωσε σχετικά διαχρονικά στοιχεία, ορισμένοι εξ αυτών «θησαύρισαν».
Με την αρχή να εντοπίζεται σχεδόν έναν αιώνα πριν, όταν, στα τέλη του 1933, ο συνθέτης Φρεντ Κουτς συνεργάστηκε με τον στιχουργό Χάβεν Γκιλέσπι για να γράψουν το «Santa Claus Is Comin to Town». Αφότου το ηχογράφησε ο τραγουδιστής Τομ Στακς τον Οκτώβριο του 1934, έγινε η μεγάλη επιτυχία των Χριστουγέννων εκείνης της χρονιάς, δημοφιλής σε όλους.
Ακούστε το «Santa Claus Is Comin to Town» στην πρώτη του ηχογράφιση από τον Τομ Στακς το 1934
Κλείσιμο
Με τα χρόνια, το τραγούδι διασκευάστηκε από διακόσιους και πλέον καλλιτέχνες. Ανάμεσά τους οι Φρανκ Σινάτρα, Ελβις Πρίσλεϊ, Jackson 5 και Μαράια Κάρεϊ. Και παίζεται αδιαλείπτως κάθε Χριστούγεννα στα ραδιόφωνα όλων των χωρών του κόσμου.
Οι αρχικοί δημιουργοί αποκόμισαν τεράστια χρηματικά ποσά από το τραγούδι και η περιουσία τους -δηλαδή των κληρονόμων τους- εξακολουθεί να ενισχύεται μέχρι σήμερα. Το CNW εκτιμά ότι τους έχει αποφέρει κέρδη άνω των 50 εκατ. δολαρίων.
Το «White Christmas», μια εορταστική μπαλάντα που έγραψε το 1940 ο Ιρβινγκ Μπερλίν, θεωρείται το χριστουγεννιάτικο single με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, με πάνω από 150 εκατομμύρια αντίτυπα. Εγινε ακόμη πιο δημοφιλές από τον Μπινγκ Κρόσμπι, ο οποίος κυκλοφόρησε τη δική του εκδοχή την παραμονή των Χριστουγέννων του 1941. Την επόμενη χρονιά κατέκτησε την κορυφή των charts, πουλώντας 2 εκατομμύρια δίσκους. Συνολικά, η ερμηνεία του Κρόσμπι πούλησε πάνω από 50 εκατομμύρια αντίτυπα. Το CNW εκτιμά πως το τραγούδι απέφερε περίπου 65 εκατ. δολάρια στον δημιουργό του και τον Κρόσμπι.
Η έκδοση του «White Christmas» από τον Μπινγκ Κρόσμπι

Από τον Τάι Γουόρνερ που λάνσαρε τον κόκκινο σκούφο του Αϊ-Βασίλη μέχρι το χωριό Ροβανιέμι και από τις ταινίες και τα τραγούδια μέχρι τους κολοσσούς παραγωγής καρτών, τα Χριστούγεννα, για πάνω από 100 χρόνια, αποδεικνύoνται ένα πολύ επικερδές brand name
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Ενας ερμηνευτής της τζαζ, μουσικός της παλιάς σχολής, ο Μελ Τορμέ, έγραψε το 1945 τη μουσική και μέρος των στίχων για το «The Christmas Song». Το τραγούδι έγινε δημοφιλές χάρη στον Νατ Κινγκ Κολ, παρότι το ερμήνευσαν και άλλοι καλλιτέχνες. Το CNW εκτίμησε τα κέρδη του δημιουργού σε 45 εκατ. δολάρια.
Ο γεννημένος στη Νέα Υόρκη, συνθέτης Τζόνι Μαρκς, βρίσκεται πίσω από πολλές χριστουγεννιάτικες επιτυχίες. Οπως τα τραγούδια «Rudolph the Red-Nosed Reindeer», «Rockin’ Around the Christmas Tree», «A Holly Jolly Christmas» κ.ά. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η εταιρεία του Μαρκς, η St. Nicholas Music Inc., αποκόμιζε εκατομμύρια δολάρια από δικαιώματα. Μόνο το «Ρούντολφ, ο τάρανδος με την κόκκινη μύτη», του απέφερε το 1980 περίπου 2,3 εκατ. δολάρια σε σημερινή αξία. Μετά τον θάνατό του το 1985, οι κληρονόμοι του ανανέωσαν το συμβόλαιό του με την Αμερικανική Εταιρεία Συνθετών, Συγγραφέων και Εκδοτών (ASCAP), με αποτέλεσμα να εισπράττουν και νέα έσοδα από αυτά τα τραγούδια.
«Merry Xmas Everybody» με το αγγλικό ροκ συγκρότημα Slad
Το «Merry Xmas Everybody» του αγγλικού ροκ συγκροτήματος Slade, εκτοξεύτηκε στην κορυφή των πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο με την κυκλοφορία του, στα τέλη του 1973. Εκτοτε έκανε παγκόσμια διαδρομή. Ερευνα του 2009 από την PRS for Music (βρετανικός οργανισμός προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων μουσικής) διαπίστωσε ότι το 42% του παγκόσμιου πληθυσμού το είχε ακούσει κάποια στιγμή. Εννοείται ότι τα μέλη του συγκροτήματος αποκομίζουν από τότε τεράστια ποσά από τα δικαιώματα του τραγουδιού. Το 2022, η βρετανική εφημερίδα «The Independent» ανέφερε ότι ο επικεφαλής των Slade, Νόντι Χόλντερ, και ο μπασίστας Τζιμ Λι, εισπράττουν ετησίως από περίπου 1,3 εκατ. δολάρια έκαστος από αυτά.
Last Christmas
Ο τραγικός θάνατος του Τζορτζ Μάικλ, ανήμερα τα Χριστούγεννα του 2016, πέραν των άλλων, συγκλόνισε και για το γεγονός ότι συνέπεσε με την 32η επέτειο της κυκλοφορίας του κλασικού τραγουδιού «Last Christmas» από το συγκρότημά του, τους Wham, που σημειώνει λαμπρές πωλήσεις μέχρι σήμερα – Νο 1 στο Billboard 200, την περασμένη Πέμπτη. Παρότι το 1984 έχασε την πρώτη θέση στα χριστουγεννιάτικα charts στη Βρετανία από το φιλανθρωπικό single των Band Aid, «Do They Know It’s Christmas».
Το τραγούδι έχει πουλήσει πάνω από 3 εκατομμύρια αντίτυπα, αποφέροντας ετήσια δικαιώματα 745.000 δολαρίων. Το 2003, κατακτώντας την πρώτη θέση στο χριστουγεννιάτικο chart του Ηνωμένου Βασιλείου, ο Τζορτζ Μάικλ δώρισε τα δικαιώματα του έτους στην ανακούφιση από τον λιμό στην Αιθιοπία.
Last Christmas από τους  Wham στην κλασσική έκδοση του 1984
Το «Fairytale of New York» κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1987. Αφηγείται την ιστορία ενός ζευγαριού ερωτευμένων που ανταλλάσσουν αναμνήσεις από περασμένα Χριστούγεννα πριν καταλήξουν σε καβγά και ανταλλάξουν χυδαίες προσβολές. Αν και αμφιλεγόμενου περιεχομένου, από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 έχει αποτελέσει μια διαχρονική χριστουγεννιάτικη κλασική επιτυχία. Στους δημιουργούς του, Σέιν Μακ Γκόβαν που πέθανε τον Νοέμβριο του 2023, και Τζεμ Φίνερ, αποφέρει ετησίως τουλάχιστον από 515.000 δολάρια σε δικαιώματα.
Σύμφωνα με τον «Economist» εξάλλου, η Μαράια Κάρεϊ αποκομίζει 2 εκατ. δολάρια ετησίως από τα δικαιώματα του «All I Want for Christmas Is You», που κυκλοφόρησε το 1994, και περιλαμβάνεται στο άλμπουμ της «Merry Christmas» που έχει πουλήσει πάνω από 16 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. Το ίδιο κομμάτι σημείωσε εισπράξεις τουλάχιστον 60 εκατ. δολαρίων μεταξύ 1994-2017.
Ταινίες
Τεράστια έσοδα και κέρδη έχουν αποφέρει οι κλασικές χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές ταινίες στις εταιρείες παραγωγής και τους συντελεστές τους, σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Από τα στοιχεία των παγκόσμιων κολοσσών της 7ης Τέχνης (20th Century Fox, Paramount, Warner Bros κ.ά.) προκύπτει ότι οι 25 δημοφιλέστερες χριστουγεννιάτικες ταινίες όλων των εποχών τούς απέφεραν έσοδα 9.652 δισ. δολαρίων, σε σημερινή βεβαίως αξία. Ρομαντικές ταινίες, κωμωδίες, παιδικές, βιογραφίες, ακόμα και δράσης και φυσικά κινουμένων σχεδίων, με χριστουγεννιάτικο επίκεντρο ή έστω φόντο, τόνωσαν καίρια την παγκόσμια κινηματογραφική βιομηχανία.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας «Μόνος στο σπίτι», παραγωγής του 1990
Στην κορυφή βεβαίως, το «Μόνος στο σπίτι», παραγωγής του 1990, με έσοδα 1,1 δισ. δολάρια από την πρώτη προβολή της και εντεύθεν. Στην ταινία, ο Μακόλεϊ Κάλκιν πρωταγωνιστεί ως ο νεαρός ταραχοποιός Κέβιν ΜακΑλιστερ που αναγκάζεται να υπερασπιστεί το σπίτι του από δύο διαρρήκτες -τους οποίους υποδύονται οι Τζο Πέσι και Ντάνιελ Στερν- την παραμονή των Χριστουγέννων. Δεκαετίες μετά την κυκλοφορία της η ταινία παραμένει σταθερά δημοφιλής.
Στην κορυφή όλων των χριστουγεννιάτικων ταινιών το «Μόνος στο Σπίτι» 1 και 2, με συνολικά έσοδα 2 δισ. δολάρια
Στη δεύτερη θέση το «Μόνος στο σπίτι 2: Χαμένος στη Νέα Υόρκη» που προβλήθηκε για πρώτη φορά στις αίθουσες το 1992 και απέφερε μέχρι σήμερα έσοδα 806 εκατ. δολαρίων. Ο Μακόλεϊ Κάλκιν επιστρέφει ως ο άτακτος Κέβιν ΜακΑλιστερ, χαμένος στη Νέα Υόρκη κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, αφού επιβιβάζεται σε λάθος αεροπλάνο κατά τη διάρκεια οικογενειακού ταξιδιού στο Μαϊάμι. Και ενώ βρίσκεται στην «πόλη που δεν κοιμάται ποτέ», συναντά τους Χάρι και Μαρβ, τους ίδιους διαρρήκτες που αντιμετώπισε στην πρώτη ταινία.
Ο Κάλκιν έλαβε ένα μέτριο ποσό, σημερινών 240.000 δολαρίων για την πρώτη ταινία, αλλά για τη δεύτερη η αμοιβή του εκτοξεύτηκε στα 9 εκατ. δολάρια. Οι επιτυχίες αυτές δε, απογείωσαν τις αμοιβές του στις επόμενες ταινίες που συμμετείχε σε στρατοσφαιρικά ύψη.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας «Πώς ο Γκριντς έκλεψε τα Χριστούγεννα» του 2000
Στην τρίτη θέση βρίσκεται μία ακόμη διασκευή του αγαπημένου εορταστικού μυθιστορήματος του Dr. Seuss. Το «The Grinch», που προβλήθηκε το 2018, είναι μια κινούμενη εκδοχή της ιστορίας με πρωταγωνιστή τον Βρετανό ηθοποιό Μπένεντικτ Κούμπερμπατς, ως τη φωνή του γκρινιάρικου πλάσματος. Η ταινία απέφερε συνολικά πάνω από 678 εκατ. δολάρια, καθώς εδραιώθηκε ως μια κλασική χριστουγεννιάτικη ταινία.
«Πώς ο Γκριντς έκλεψε τα Χριστούγεννα». Το ίδιο κλασικό παιδικό παραμύθι του Dr. Seuss, έγινε χολιγουντιανό το 2000, με πρωταγωνιστή τον Τζιμ Κάρεϊ στον ομώνυμο ρόλο. Μια τεράστια εμπορική επιτυχία, καθώς απέφερε έσοδα 634 εκατ. δολαρίων παγκοσμίως. Ο Κάρεϊ ήταν ήδη εύπορος πριν τη συμμετοχή του στην ταινία, αλλά αυτή συνέβαλε άμεσα και έμμεσα στο να φτάσει η περιουσία του σήμερα στα 180 εκατ. δολάρια.
Και στην 5η θέση, μια ταινία δράσης, το «Die Hard 2», (το πασίγνωστο «Πολύ σκληρός για να πεθάνει») με τον Μπρους Γουίλις. Παραγωγής του 1990, απέφερε έσοδα 579 εκατ. δολάρια. Ο πρωταγωνιστής επιστρέφει ως Τζον Μακλέιν και μάχεται εκ νέου με τρομοκράτες την παραμονή των Χριστουγέννων, αυτή τη φορά στο Διεθνές Αεροδρόμιο Ντάλες της Ουάσινγκτον. Είχε προηγηθεί δύο χρόνια, το πρώτο «Die Hard», που απέφερε έσοδα 382 εκατ. δολαρίων, όντας στη 12η θέση των πιο αποδοτικών εισπρακτικά ταινιών.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας «Πολικό Εξπρές» του 2004
Η πρώτη δεκάδα συμπληρώνεται με την ταινία κινουμένων σχεδίων «Πολικό Εξπρές» (στην έκτη θέση), με πρώτη προβολή το 2004 και έσοδα 531 εκατ. δολάρια. Στην έβδομη, το πασίγνωστο «Christmas Story», με πρωταγωνιστή τον Τζιμ Κάρεϊ, με έσοδα 478 εκατ. δολάρια και πρώτη προβολή το 2009. Ογδοη εισπρακτικά, με 467 εκατ. δολάρια, η κωμωδία τρόμου «Gremlins», παραγωγής 1984. Στην ένατη θέση, το «Love Actually», παραγωγής 2003, με έσοδα 428 εκατ. δολάρια. Και στη δέκατη, το «The Santa Clause», που προβλήθηκε το 1994, με εισπράξεις 405 εκατ. δολάρια.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας «Love Actually» του 2003
Το βιβλίο των ρεκόρ
Το «Ξωτικό στο ράφι» εμφανίστηκε ως εικονογραφημένο βιβλίο το 2005 και έκτοτε σημειώνει σημαντικές πωλήσεις σε κάθε εορταστική περίοδο. Διατίθεται σε ένα κουτί με αναμνηστικά και ένα μικρό παιχνίδι-ξωτικό και έχει πουλήσει περισσότερα από 11 εκατομμύρια αντίτυπα μόνο στις ΗΠΑ.
Το βιβλίο περιγράφει πώς ο Αγιος Βασίλης στέλνει ξωτικά-«ανιχνευτές» να μείνουν με τα παιδιά από την Ημέρα των Ευχαριστιών μέχρι την παραμονή των Χριστουγέννων, αποφασίζοντας αν είναι άτακτα ή ευγενικά πριν επιστρέψουν στον Βόρειο Πόλο για να του το αναφέρουν. Οι συγγραφείς Κάρολ Αμπερσολντ και η κόρη της Τσάντα Μπελ εξέδωσαν το βιβλίο μόνες τους, καθώς ο εκδοτικός οίκος με τον οποίο συνεργάζονταν το απέρριψε. Δεν έκαναν λάθος. Αποδείχθηκε τόσο πετυχημένο ώστε η οικογένεια ίδρυσε τον δικό της εκδοτικό οίκο, τον CCA&B. Σήμερα η περιουσία τους εκτιμάται σε 50 εκατ. δολάρια, ενώ ο CCA&B μετονομάστηκε σε The Lumistella Company το 2020 και το έφτασε σε ετήσια έσοδα 100 εκατ. δολαρίων.
Beanie Babies – Τάι Γουόρνερ
Το κατεξοχήν χριστουγεννιάτικο δώρο της δεκαετίας του 1990 και των αρχών της δεκαετίας του 2000, το σκουφάκι του Αϊ-Βασίλη και το λούτρινο που το συνοδεύει, έκανε πάμπλουτο τον πανέξυπνο εμπνευστή τους, Τάι Γουόρνερ. Σύμβολα μιας εποχής, αλλά και διατηρώντας την εμπορικότητά τους και σήμερα, τα εν λόγω κόκκινα σκουφάκια περιορισμένης έκδοσης και σε επιλεγμένους λιανοπωλητές, βάσει της στρατηγικής του Γουόρνερ, παραμένουν στην εορταστική περίοδο εξαιρετικά δημοφιλή σε πωλήσεις.
Με την ώθηση που πήρε από τις συγκεκριμένες πωλήσεις, ο 81χρονος σήμερα Γουόρνερ εξελίχθηκε σε μεγιστάνα της αγοράς παιχνιδιών, ενώ επεκτάθηκε και στο real estate. Το «Forbes» εκτιμά στα 7,3 δισ. δολάρια τη σημερινή περιουσία του.
408 κιλά αστέρι από Swarovski
Το χριστουγεννιάτικο δέντρο στο Rockefeller Center, εμβληματικό σύμβολο της εορταστικής περιόδου στη Νέα Υόρκη, είναι πόλος έλξης για εκατομμύρια επισκέπτες κατά την εορταστική περίοδο. Γύρω του και σε πολύ κοντινά σημεία έχουν οργανωθεί πολλές υπαίθριες αγορές, όπου ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων, τεχνίτες και έμποροι προσφέρουν μοναδικές ιδέες για δώρα, παιχνίδια, αρώματα, είδη διακόσμησης κ.ά., αλλά και πάγκους με φαγητό, οικογενειακές δραστηριότητες και βέβαια πατινάζ. Η χαρά των παιδιών βεβαίως, αλλά και για την αγορά που κινείται για μερικές εβδομάδες με ξέφρενους ρυθμούς. Το φετινό επιβλητικό έλατο, ύψους 23 μέτρων, φωτίζεται από περισσότερα από 50.000 πολύχρωμα LED λαμπάκια, ενώ στην κορυφή του δεσπόζει ένα αστέρι Swarovski, βάρους 408 κιλών, δυσθεώρητης δηλαδή αξίας. Φωταγωγήθηκε το βράδυ της Τετάρτης 3 Δεκεμβρίου εν μέσω πλήθους κόσμου που φορώντας σκούφους του Αϊ-Βασίλη, ξέσπασε σε ζητωκραυγές.
Στο Rockefeller Center της Νέας Υόρκης το φετινό έλατο, ύψους 23 μέτρων, φωτίζεται από περισσότερα από 50.000 πολύχρωμα LED λαμπάκια, ενώ στην κορυφή του δεσπόζει ένα αστέρι Swarovski βάρους 408 κιλών
Οι Φινλανδοί
Επιτομή της χριστουγεννιάτικης και πρωτοχρονιάτικης αγοράς, με πολύ διευρυμένες ωστόσο χρονικές λειτουργικές διαστάσεις και τεράστια έσοδα, αποτελεί το Χωριό του Αγιου Βασίλη, ένα θεματικό πάρκο στη Φινλανδία, σε απόσταση 8 χιλιομέτρων από το Ροβανιέμι. Στα αξιοθέατα του πάρκου, που λειτουργεί εδώ και 41 χρόνια με πρωτοβουλία τοπικών επιχειρηματιών, είναι το γραφείο του Αϊ-Βασίλη. Αλλά και το ταχυδρομείο, όπου κάθε χρόνο καταφθάνουν 700.000 γράμματα από παιδιά από όλο τον κόσμο προς τον Αϊ-Βασίλη.
Το χρήμα που «τρέχει» προς το Ροβανιέμι είναι ασύλληπτο. Μια εβδομάδα στην περίοδο αιχμής στοιχίζει από 1.500 ευρώ το ελάχιστο
Το χρήμα που τρέχει προς το Ροβανιέμι είναι ασύλληπτο. Μια εβδομάδα στην περίοδο αιχμής, τώρα δηλαδή, στοιχίζει από 1.500 ευρώ το ελάχιστο μέχρι το… άπειρο, μόνο για τη διαμονή. Ακολουθούν τα υπόλοιπα, επίσης πανάκριβα.
Στο πάρκο υπάρχουν πολλά αξιοθέατα, όλα σχετικά με τον Αϊ-Βασίλη και την περιοχή της Λαπωνίας. Στο έδαφος είναι συμβολικά χαραγμένο το ακριβές σημείο στο οποίο, σύμφωνα με τις συντεταγμένες του γεωγραφικού πλάτους, βρίσκεται ο αρκτικός κύκλος.
Το ξύλινο χωριό, αγροτικού στυλ -δημιουργήθηκε γύρω από την κατοικία της Ελινορ Ρούζβελτ-, έχει καταστήματα και έλκηθρα που σέρνουν τάρανδοι.
Το Ροβανιέμι έχει εξελιχθεί πλέον σε διεθνές τουριστικό κέντρο πρώτης γραμμής. Προσελκύει κάθε χρόνο όλο και περισσότερους επισκέπτες και ήδη αντιμετωπίζει τα πρώτα ισχυρά προβλήματα υπερτουρισμού, καθώς η επισκεψιμότητά του υπερδιπλασιάστηκε μέσα σε 5 χρόνια, από 600.000 επισκέπτες το 2018, σε πάνω από 1,2 εκατομμύρια πέρυσι.
Τέσσερις κολοσσοί, δύο αμερικανικοί, ένας βρετανικός και ένας ολλανδικός, κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά ευχετήριων καρτών, συσκευασιών δώρων και ειδών πάρτυ, των οποίων η χριστουγεννιάτικη και πρωτοχρονιάτικη πτυχή αποτελούν το 30% των συνολικών εσόδων τους. Μιλάμε δηλαδή για μια απίστευτου εύρους αγορά, αν αναλογιστεί κανείς ότι τα ετήσια έσοδα της μεγαλύτερης εξ αυτών, της Hallmark Cards Inc., με ιστορία από το 1910 και που ανήκει στην οικογένεια Χολ, ξεπερνούν τα 5 δισ. δολάρια.
Αρκετά παρακάτω κινούνται οι επόμενοι. Στα 1,6 δισ. δολάρια τα έσοδα της American Greetings Corporation, με έδρα το Γουεστλέικ του Οχάιο και διαδρομή 119 ετών, σήμερα ιδιοκτησίας του επενδυτικού fund Clayton, Dubilier & Rice, της βρετανικής Card Factory, που ιδρύθηκε το 1997 από τον Ντιν και την Τζάνετ Χόιλ και σήμερα ανήκει σε πολλά συνεργαζόμενα funds (Ivesco, Artemis κ.ά.), και με έδρα στο δυτικό Γιορκσάιρ, όπως και της ολλανδικής Vistaprint με έδρα την πόλη Φένλο.
Οι Ελληνες
Αυτονόητα και στην Ελλάδα, στη χριστουγεννιάτικη περίοδο, η αγορά ανεβάζει κατακόρυφα τις ταχύτητες, αν και τα τελευταία χρόνια η καθιέρωση της Black Friday και όσων τη συνοδεύουν, διασπά κάπως την κινητικότητα σε πολλούς κλάδους του εμπορίου.
Οι φορείς της αγοράς αισιοδοξούν ότι φέτος ο εορταστικός τζίρος του λιανεμπορίου θα ξεπεράσει τα περσινά 4,5 δισ. ευρώ. Αυτό, όμως, αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων. Σε επιμέρους κλάδους με καθαρή αναφορά στις εορτές, όπως π.χ. τα παιχνίδια, οι μεγάλοι όμιλοι, γνωρίζοντας ότι περίπου το 1/3 του ετήσιου τζίρου τους πραγματοποιείται αυτές τις εβδομάδες, επιδιώκουν να ανεβάσουν περαιτέρω τον πήχη των πωλήσεων. Είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς π.χ. μόνο για τον μεγαλύτερο εξ αυτών σημαίνει έσοδα πάνω από 350 εκατ. στη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Από την άλλη, δεν υπάρχουν επίσημες καταγραφές για τους τζίρους στην αγορά εποχικών ειδών, όπως και των κλάδων διασκέδασης, ψυχαγωγίας, εστίασης, όπου το sold out δίνει και παίρνει, μέχρι και των ζαχαροπλαστείων, όπου οι πωλήσεις συγκεκριμένων παραδοσιακών γλυκισμάτων εκτοξεύονται. Πάντως, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις του περσινού Δεκεμβρίου κυμάνθηκαν στα 435 εκατ. ευρώ.

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies
Μάθετε περισσότερα εδώ

Αποδοχή