Η εμπορική ένωση κινηματογραφικών αιθουσών “Cinema United” στις ΗΠΑ έδωσε στη δημοσιότητα την ετήσια έκθεσή της με τίτλο «Strength of Theatrical Exhibition» την Τετάρτη (17/12), αποκαλύπτοντας ότι η Generation Z διαψεύδει τις υποθέσεις πως δεν ενδιαφέρεται για τον κινηματογράφο, καταγράφοντας αύξηση 25% στη συχνότητα προσέλευσης σε αίθουσες σε ετήσια βάση.
Στη νέα έκθεση, η οποία είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της Cinema United, αναφέρει ότι 77% των σινεφίλ ηλικίας 12–74 ετών πήγαν τουλάχιστον μία φορά σε κινηματογράφο. Μεταξύ των θεατών της Gen Z, το 41% πήγε στις αίθουσες τουλάχιστον έξι φορές, από 31% το 2024. Κατά μέσο όρο, το κοινό της Gen Z είχε συχνότητα προσέλευσης 6,1 φορές τον χρόνο, από 4,9 την προηγούμενη χρονιά.
Η αύξηση αυτή αποδίδεται σε ταινίες που θέλουν να δουν οι νεότεροι θεατές, καθώς τίτλοι όπως το «A Minecraft Movie» των Warner Bros./Legendary, το «Demon Slayer: Infinity Castle» της Crunchyroll και το «Five Nights at Freddy’s 2» της Universal/Blumhouse στηρίχθηκαν στο box office κυρίως από το κοινό κάτω των 30 ετών.
«Το σαββατοκύριακο του box office είναι σημαντικό, αλλά ένα πιο ακριβές μέτρο είναι να εξετάζουμε τη βιομηχανία σε ετήσια βάση και να λαμβάνουμε υπόψη πλήθος άλλων παραγόντων στην αγορά, ώστε να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της ισχύος του κλάδου», δήλωσε ο Michael O’Leary, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Cinema United. «Το 2025 είναι το τέλειο παράδειγμα μιας χρονιάς όπου ένα ασυνεπές box office απειλεί να επισκιάσει άλλες μεταβλητές που δείχνουν ένα φωτεινό μέλλον για τις ταινίες στη μεγάλη οθόνη».
Τα στοιχεία αυτά ενισχύουν τη θέση όσων στο Χόλιγουντ αμφισβητούν την άποψη ότι η Gen Z έχει εγκαταλείψει πλήρως τις κινηματογραφικές αίθουσες υπέρ ψηφιακών πλατφορμών όπως το TikTok και το Twitch. Ανάμεσά τους και η πρόεδρος της NBCUniversal, Donna Langley, η οποία στο περσινό UCLA Entertainment Symposium δήλωσε ότι βλέπει αυτή την ηλικιακή ομάδα ως «ανεξάρτητη από πλατφόρμες».
«Δεν είναι όπως τη δεκαετία του ’90, όπου οι έφηβοι πήγαιναν στο εμπορικό κέντρο και έβλεπαν όποια ταινία έπαιζε. Είναι θέαση κατόπιν ραντεβού. Αλλά δεν μπορείς να προσδιορίσεις ποιο είδος τους ενδιαφέρει», είπε. «Θα εμφανιστούν για το “Oppenheimer” ή το “Barbie”, ή για μια άλλη ταινία που κάναμε πέρσι, το “M3GAN”. […] Όμως πρέπει να υπάρχει κάτι με το οποίο να μπορούν να αλληλεπιδράσουν και να συζητήσουν με άλλους».
Ανησυχία για την πιθανή εξαγορά της Warner Bros. από το Netflix
Η έκθεση δημοσιεύεται τη στιγμή που η Cinema United και ο κλάδος των κινηματογραφικών αιθουσών γενικότερα προετοιμάζονται για έναν ενδεχομένως σεισμικό αντίκτυπο στην επιχείρησή τους, λόγω της σχεδιαζόμενης εξαγοράς της Warner Bros. από το Netflix. Ο CEO της πλατφόρμας, Τεντ Σαράντος έχει εδώ και καιρό επικρίνει τις κινηματογραφικές αίθουσες, χαρακτηρίζοντάς τες «ξεπερασμένες», και με την ανακοίνωση της επιλογής του Netflix ως προτιμώμενου αγοραστή της Warner, δεσμεύτηκε να εφαρμόσει συντομότερα παράθυρα κυκλοφορίας — κάτι στο οποίο οι αίθουσες αντιτίθενται εδώ και χρόνια.
«Η προτεινόμενη εξαγορά της Warner Bros. από το Netflix αποτελεί μια άνευ προηγουμένου απειλή για τον παγκόσμιο κλάδο της κινηματογραφικής προβολής. Ο αρνητικός αντίκτυπος αυτής της εξαγοράς θα επηρεάσει τις αίθουσες, από τα μεγαλύτερα κυκλώματα έως τους ανεξάρτητους κινηματογράφους μίας αίθουσας σε μικρές πόλεις στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο O’Leary σε ανακοίνωσή του λίγο μετά την επιλογή της προσφοράς του Netflix.
«Η Cinema United είναι έτοιμη να στηρίξει αλλαγές στον κλάδο που οδηγούν σε αυξημένη παραγωγή ταινιών και προσφέρουν στους καταναλωτές περισσότερες ευκαιρίες να απολαύσουν μια μέρα στο τοπικό τους σινεμά. Όμως το δηλωμένο επιχειρηματικό μοντέλο του Netflix δεν υποστηρίζει τη θεατρική προβολή. Στην πραγματικότητα, είναι το αντίθετο. Οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά τις λεπτομέρειες αυτής της προτεινόμενης συναλλαγής και να κατανοήσουν τον αρνητικό αντίκτυπο που θα έχει στους καταναλωτές, στις αίθουσες και στη βιομηχανία ψυχαγωγίας» σημείωσε.
