Η ιστορική Phelon & Moore επιστρέφει δυναμικά με πλήρη γκάμα νέων μοντέλων και μια πλούσια κληρονομιά.
Η αναβίωση κλασικών βρετανικών μοτοσικλετών συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, καθώς η ιστορική Phelon & Moore από το Γιόρκ κάνει το μεγάλο comeback. Αν και η επίσημη επανεκκίνηση της εταιρείας έγινε το 2022, το ευρύ κοινό είδε για πρώτη φορά το ολοκληρωμένο line-up στην EICMA 2025. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή γκάμα, που εκτείνεται από adventure και cruisers έως scooters και retro roadsters. Όλα θα τα δούμε και στην Ελλάδα από το 2026 καθώς την αντιπροσωπεία ανέλαβε η Τεορεν Μοτορς.
Η Phelon & Moore ιδρύθηκε το 1902 στο Κλέκχιτον του Γιόρκσαϊρ και λειτούργησε έως το 1967, δημιουργώντας μοντέλα που άφησαν εποχή, με πιο εμβληματική την Panther, η οποία παρήχθη για σχεδόν πέντε δεκαετίες. Η μεγάλη τους καινοτομία εκείνη την εποχή ήταν ότι χτρησιμοποίησαν τον κινητήρα ως ενεργό μέρος του πλαισίου, ενώ βοήθησαν το βρετανικό στρατό στον 1ο και 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο προμηθεύοντας μοτοσικλέτες.
Μια από τις πιο χαρακτηριστικές ιστορίες που έχουν γίνει πλέον θρύλος στον κόσμο της μοτοσικλέτας είναι με τον «Πάνθηρα που αρνήθηκε να σβήσει».
Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, όταν η Phelon & Moore βρισκόταν ακόμη σε πλήρη άνθηση υπήρχε ένας εργάτης που είχε γίνει θρύλος μέσα στο εργοστάσιο. Ο Μπέρναρντ ήταν μηχανικός δοκιμών και άνθρωπος που μπορούσε «να ακούσει έναν Πάνθηρα και να ξέρει από ποιο παξιμάδι προέρχεται ο θόρυβος», όπως έλεγαν οι συνάδελφοί του.
Ένα πρωινό, ένας πελάτης επέστρεψε στο εργοστάσιο με μια Panther 100 που, όπως ισχυριζόταν, «αρνούνταν να σβήσει». Έβαζε το τσοκ, έκοβε το διακόπτη, έκλεινε τη βενζίνη, αλλά η μοτοσικλέτα συνέχιζε για λίγα δευτερόλεπτα να βηματίζει ρυθμικά, σαν να είχε δική της προσωπικότητα.
Ο Μπέρναρντ πήρε τη μοτοσικλέτα στο συνεργείο, τη ζέστανε και προσπάθησε να τη σβήσει. Και τότε συνέβη το αναπάντεχο. Η Panther, με τον χαρακτηριστικό της μονόκυλινδρο, έκανε δύο «μπαφ», έπειτα άλλο ένα, κι έμεινε να… ανασαίνει μόνη της, σαν να μη δεχόταν ότι έφτασε η ώρα της για ξεκούραση.
Ο Μπέρναρντ άρχισε να γελάει. «Είναι ξεροκέφαλες αυτές», είπε. «Άμα πάρουν φόρα, δεν καταδέχονται να σβήσουν με την πρώτη». Τελικά, ανακάλυψε το πρόβλημα. Ήταν ένα μείγμα ρυθμίσεων καρμπυρατέρ και υπερβολικά υψηλής θερμοκρασίας που προκαλούσε dieseling. Όμως όταν ο ιδιοκτήτης επέστρεψε να πάρει τη μοτοσικλέτα, ο Μπέρναρντ τού είπε κάτι που έμεινε γνωστό μέσα στο εργοστάσιο:
«Δεν την έφτιαξα εντελώς… Της άφησα λίγο από τον χαρακτήρα της. Μια Panther πρέπει πάντα να θυμίζει ότι έχει ψυχή». Ο αναβάτης γέλασε, ανέβηκε στη μοτοσικλέτα και έφυγε ευτυχισμένος και σύμφωνα με όσους θυμούνται την ιστορία, για χρόνια έλεγε ότι η δική του Panther «ζούσε», όχι απλώς λειτουργούσε.
Σήμερα, η μάρκα βρίσκεται στα χέρια «παθιασμένων επενδυτών» με μακρά εμπειρία στον χώρο των δύο τροχών, οι οποίοι φιλοδοξούν να τοποθετήσουν την εταιρεία στην premium κατηγορία, αξιοποιώντας τη βαριά ιστορία της. Ανάμεσα στα μοντέλα που θα δούμε το επόμενο διάστημα να φτάνουν στην Ελλάδα είναι τα εξής:
Capetown 7S, 7X & 7X Pinninfarina – Η adventure πρόταση της P&M
Στην κορυφή της γκάμας συναντάμε τρία νέα adventure μοντέλα, όλα με δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα 693 κ.εκ. που αποδίδει 73 ίππους. Οι Capetown 7S και 7X (η δεύτερη με ακτινωτές ζάντες) πλαισιώνονται από την εντυπωσιακή 7X Pinninfarina, με ξεχωριστή βαφή και ταξιδιωτικό εξοπλισμό. Η τεχνολογία περιλαμβάνει TFT οθόνη, θερμαινόμενα γκριπ, traction control και κάμερα καταγραφής.
Panther C & S – Ο θρύλος επιστρέφει ως cruiser
Η σύγχρονη Panther έρχεται σε δύο εκδόσεις: την κλασική C με έντονα στοιχεία χρωμίου και ψηλό τιμόνι, και την πιο «σκοτεινή» S με χαμηλωμένα clip-ons και μινιμαλιστική θέση συνεπιβάτη. Και οι δύο κινούνται από V2 573 κ.εκ. με 53 ίππους.
Panthette S & X – Scooter για πόλη και περιπέτεια
Η νέα σειρά scooters περιλαμβάνει τα Panthette S και X, με 125, 200 και 300 κ.εκ., στοχεύοντας από την καθημερινή μετακίνηση έως το ανερχόμενο segment των adventure scooters.
Brighton Series – Retro χωρίς υπερβολές
Τέλος, οι υπό ανάπτυξη Brighton Roadster, Scrambler και Brighton 125 υιοθετούν καθαρές γραμμές και διακριτική ρετρό αισθητική, με κινητήρες 550 και 125 κ.εκ.
Αναμένουμε με ενδιαφέρον την έλευση των μοτοσικλετών και να τις οδηγήσουμε. Αυτό πάντως που φαίνεται είναι ότι η Phelon & Moore προσπαθεί να δημιουργήσει το δικό της premium branding, με έμφαση στη βρετανική κουλτούρα και το lifestyle.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
Μεγάλη ανάκληση για τα καινούρια KTM 390 Adventure και Duke
Προσγειώθηκε στην Ελλάδα η Suzuki Hayabusa Special Edition (+τιμή)
Video Test: Kove Maverick 510X
