Η πρόταση τροποποίησης έχει κατατεθεί από προχθές στο Ελεγκτικό Συνέδριο από το Υπερταμείο και, εφόσον εγκριθεί, η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης θα οδηγηθεί προς κύρωση από τη Βουλή.
Καμπανάκι το ασυντήρητο δίκτυο
Βασικός στόχος της τροποποίησης είναι ο παραχωρησιούχος να προχωρήσει στην κατάταξη των σηράγγων της Εγνατίας στην κατηγορία Ε, σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας. Η Κατηγορία Ε είναι η αυστηρότερη προδιαγραφή και σημαίνει ότι για ένα διάστημα θα απαγορευθεί πλήρως η διέλευση από τις σήραγγες των φορτηγών που μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά (π.χ. εύφλεκτα, χημικά). Αντιθέτως, θα επιτρέπεται η διέλευση συμβατικών οχημάτων και κάθε άλλου τύπου φορτίων, αλλά με την εφαρμογή μέτρων ασφαλείας, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι.
Παράλληλα, ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η κατάσταση των περισσότερων από τις 60 σήραγγες της Εγνατίας, οι οποίες μέχρι σήμερα παραμένουν χωρίς πλήρη πιστοποίηση ασφαλείας. Προηγούμενη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ είχε εντοπίσει αναγκαίες εργασίες, κάποιες από τις οποίες υλοποιήθηκαν από τους αναδόχους συντήρησης της Εγνατία Οδός Α.Ε., μεταξύ των οποίων και η ΤΕΡΝΑ στο δυτικό τμήμα. Ωστόσο, εκκρεμεί ο κρίσιμος έλεγχος των υφιστάμενων συστημάτων, για τον οποίο έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη από σύμβουλο του Υπουργείου, που θα συνοδεύσει και την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης.
Η κατάταξη των σηράγγων όπως διευκρίνισε στη βουλή ο υφυπουργός Υποδομών ήταν αρμοδιότητα της Εγνατίας οδού ΑΕ. Ωστόσο η μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρήθηκε στην υλοποίησή της δημιουργεί νέα δεδομένα μεταφέροντας αυτή την υποχρέωση στα χέρια του μελλοντικού παραχωρησιούχο.
Την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ανακοίνωσε χθες στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, διευκρινίζοντας ότι ο νέος σχεδιασμός προβλέπει η κατάταξη των σηράγγων που αποτελεί μια πολυετή εκκρεμότητα του έργου να περάσει στον μελλοντικό παραχωρησιούχο που είναι το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ -Egis Project.
Στόχος του Υπερταμείου είναι η έναρξη της 35ετούς παραχώρησης στην κοινοπραξία με τίμημα περίπου 1,5 δισ. ευρώ μέρος του οποίου θα πάει υπέρ του ελληνικού Δημοσίου και το υπόλοιπο για το δημόσιο χρέος. Το Υπερταμείο έχει θέσει ως προτεραιότητα το άμεσο κλείσιμο της συναλλαγής μέχρι τα τέλη του έτους ώστε το Δημόσιο να εισπράξει χωρίς άλλη καθυστέρηση το οικονομικό αντάλλαγμα.
Ο Νίκος Ταχιάος τόνισε χθες στη βουλή ότι η παραχώρηση δεν αποτελεί μνημονιακή δέσμευση αλλά προϋπόθεση για την αναβάθμιση της Εγνατίας, η οποία εμφανίζει σημαντικές φθορές, κυρίως στο τμήμα Θεσσαλονίκη–Ξάνθη.
protothema.gr
