Η παρουσία ενός βαρέος φορτηγού – γερανού στον εσωτερικό χώρο της Αγίας Σοφίας έχει προκαλέσει έντονες ανησυχίες σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής των εργασιών αποκατάστασης που βρίσκονται σε εξέλιξη. Ads Φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν το όχημα να οδηγείται πάνω στο ιστορικό δάπεδο και να σταθμεύει πάνω σε προσωρινά προστατευτικά πάνελ, εγείροντας ερωτήματα για το αν το εύθραυστο έδαφος προστατεύεται επαρκώς.
Μια εικόνα δείχνει μάλιστα τον γερανό στην περιοχή της Αυτοκρατορικής Πύλης, της κύριας τελετουργικής εισόδου.
Οι φόβοι των ειδικών για το υπέδαφος
Σύμφωνα με ειδικό αναστηλωτή που μίλησε ανώνυμα στην εφημερίδα Türkiye Today, το δάπεδο της Αγίας Σοφίας δεν αποτελείται από ένα ενιαίο, συμπαγές στρώμα. Ads Κάτω από την ορατή επιφάνεια υπάρχουν ψηφιδωτά, αρχαία λιθόστρωτα και, σε ορισμένα σημεία, κενά που περιγράφονται ως κρύπτες.
Οι ειδικοί επισημαίνουν τους εξής κινδύνους: Κατά πρώτον, το βάρος του οχήματος (εκτιμάται μεταξύ 20 και 26 τόνων) θα μπορούσε να μεταφέρει πίεση στα υποκείμενα στοιχεία και να προκαλέσει τοπική καθίζηση, και κατά δεύτερον οι δονήσεις από το όχημα θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον τρούλο και τους τοίχους μέσω μικρο-ρωγμών.
Επιπλέον, τα πάνελ που φαίνονται στις φωτογραφίες χαρακτηρίστηκαν από ειδικούς ως «σχετικά απλά» και επίπεδα φύλλα που θα μπορούσαν να γλιστρήσουν, αντί για τα παχύτερα, αλληλοεμπλεκόμενα σύνθετα πάνελ που συνήθως απαιτούνται.
#Repost @antiktarih
Türkiye’de restorasyonlar konusunda artık sözün bittiği yere geldik! 1500 yıllık tarihinde Ayasofya’ya ilk dev vinç kamyonu sokuldu! Bakan Ersoy, geçtiğimiz Nisan ayında Ayasofya’da tarihin en kapsamlı restorasyonunu başlattıklarını açıklamıştı..
Ayasofya’dan… pic.twitter.com/zJVG8mH1bJ
— Alp (@AlpSirman) November 24, 2025
Η απάντηση του τουρκικού υπουργείου: «Πολυεπίπεδο σύστημα προστασίας»
Μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε, η Γενική Διεύθυνση Βακουφίων εξέδωσε αναλυτική ανακοίνωση, τονίζοντας ότι το έργο εκτελείται υπό την επίβλεψη Επιστημονικού Συμβουλίου για να διασφαλιστεί η αντισεισμική θωράκιση χωρίς να διακυβεύεται η αυθεντικότητα του μνημείου.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού υποστήριξε ότι εγκαταστάθηκε ένα ειδικά σχεδιασμένο, πολυεπίπεδο σύστημα προστασίας, το οποίο περιλαμβάνει:
Προστατευτική μεμβράνη διαπερατή από υδρατμούς
Στρώμα τσόχας
Κλίνη πυριτικής άμμου (~5 cm)
Κόντρα πλακέ 18 mm
Ξύλινο πλέγμα 10×10 cm με μόνωση XPS
Ακουστικό μονωτικό στρώμα
Τελικό στρώμα από χαλύβδινα φύλλα
Σύμφωνα με τους αξιωματούχους, οι δοκιμές έδειξαν ότι το δάπεδο αντέχει έως και 25 τόνους ανά τετραγωνικό μέτρο.
Με την πλατφόρμα, το φορτίο που μεταφέρεται στο δάπεδο από το βαρύτερο όχημα (45 τόνοι) μειώνεται σε μόλις 6 τόνους ανά τ.μ., παραμένοντας πολύ κάτω από το όριο ασφαλείας. Επιπλέον, χρησιμοποιούνται συσκευές δέσμευσης καυσαερίων για την αποφυγή ρύπανσης στο εσωτερικό.
Ο Υπουργός Μεχμέτ Νουρί Ερσόι είχε δηλώσει νωρίτερα ότι ο κύριος τρούλος εισέρχεται στην «πιο ολοκληρωμένη διαδικασία αποκατάστασης στην ιστορία του».
