website analysis 16ο Ethnofest: Tο βλέμμα επιστρέφει στον τόπο – Epikairo.gr

16ο Ethnofest: Tο βλέμμα επιστρέφει στον τόπο
Το Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει στις αίθουσες και διαδικτυακά.

Στις αίθουσες του Άστορ και της Ταινιοθήκης, το 16ο Ethnofest ξεδιπλώνεται σαν μια ακολουθία από μικρές τελετουργίες: η φλόγα των αναστενάρηδων που τρεμοπαίζει στη μεγάλη οθόνη, οι αγώνες στο αλώνι ενός χωριού της βόρειας Ελλάδας, η πομπή ενός μακεδονικού γάμου που περνά ανάμεσα από πέτρινα σπίτια. Από τις προβολές στις αίθουσες (25-30/11 Αστορ, 1/12 Ταινιοθήκη) έως τις online επιλογές του φεστιβάλ (17/12), η διοργάνωση επιστρέφει για να χαρτογραφήσει, για ακόμη μία φορά, το σύνθετο τοπίο της ανθρώπινης εμπειρίας.

Κεντρική θέση φέτος έχει το αφιέρωμα «Γεωγραφία του Βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950-2000)», μια συνέργεια με το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Γεννημένο από την ανακάλυψη της «Καστοριάς» του Τάκη Κανελλόπουλου, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, το αφιέρωμα συναντά τώρα το κοινό της Αθήνας σε συνεργασία με το Tμήμα Αϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Σπάνια ντοκιμαντέρ εμβληματικών δημιουργών –από τα «Ιδρωμένα αλώνια» του Γιάννη Λάμπρου και τη «Λευκάδα: Το νησί των ποιητών» του Ροβήρου Μανθούλη και από τα «Αναστενάρια, πυροβασία» του Ρούσσου Κούνδουρου έως τις «Πρέσπες» του Τάκη Χατζόπουλου– σκιαγραφούν μια Ελλάδα που αλλάζει, φωτίζοντας το βίωμα, την παράδοση και την κοινωνική γεωγραφία του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Στο πρόγραμμα «συνομιλούν» και έργα που αγγίζουν θεματικές της Κύπρου, εντάσσοντας το νησί σε έναν ευρύτερο μεσογειακό στοχασμό γύρω από τη μνήμη και τον εκτοπισμό.

Στις ειδικές προβολές, το «Ballet» του Φρέντερικ Γουάιζμαν παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα η ενότητα Sights for sore eyes ανοίγει τον ορίζοντα σε υβριδικές, πειραματικές αφηγήσεις. Τέλος, τα σπουδαστικά Initiations συστήνουν τις φωνές που διαμορφώνουν ήδη το ντοκιμαντέρ του αύριο.