Σε δοκιμασία οι υποδομές λόγω ανάπτυξης και τουρισμού – 4,5 εκατ. οι κάτοικοι και 9 εκατ. οι τουρίστες – Χάνουμε 2 ημέρες στο μποτιλιάρισμα κάθε χρόνο, λείπουν 340.000 πάρκινγκ – Διεκδικούμε κάθε νεόκτιστο σπίτι με άλλους 999, λείπουν 30.000 προς ενοικίαση
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οι αριθμοί
3,8 εκατομμύρια είναι οι κάτοικοι της Αττικής (κατά τα επίσημα στοιχεία της απογραφής του 2021). Ωστόσο, κατά εκτιμήσεις, υπολογίζονται στα 4,5 εκατομμύρια
9 εκατομμύρια προβλέπεται να είναι φέτος οι τουρίστες στην Αθήνα
6 εκατομμύρια τα αυτοκίνητα στους δρόμους της πόλης
2 εκατομμύρια μπορεί να σηκώσει το οδικό μας δίκτυο
Τα… βάσανα του Αθηναίου
– Μοιράζεται κάθε τετραγωνικό χιλιόμετρο με άλλους 10.436 κατοίκους
– Μοιράζεται το 2,9% της έκτασης της Ελλάδας με τον μισό πληθυσμό της χώρας
– Του αναλογεί μόνο 0,96 τ.μ. πρασίνου (με όριο «ασφαλείας» τα 9 τ.μ. ανά κάτοικο)
– Χάνει 2 ημέρες κολλημένος στην κίνηση κάθε χρόνο
– Μποτιλιάρεται με άλλους 8.000 στη λεωφόρο Κηφισού
– Ψάχνει πάρκινγκ στο κέντρο όπου λείπουν 340.000 θέσεις στάθμευσης
– Εκτίθεται σε περισσότερα από 75 ντεσιμπέλ κατά μέσο όρο ημερησίως
– Πρέπει να προλάβει άλλους… 999 για το νεόκτιστο σπίτι που του αναλογεί
– Εχει να «ανταγωνιστεί» 30.000 άλλους ενοικιαστές που ψάχνουν σπίτι
Χρειάζονται 200 σταθμοί μετρό
Οι συγκοινωνιολόγοι συμφωνούν με τη φράση του Θανάση Τσιάνου ότι η λύση του προβλήματος των μετακινήσεων στην Αθήνα θα έρθει μόνο με την αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (η οποία είχε παγώσει λόγω της κρίσης που πέρασε η χώρα), και ιδιαίτερα του μετρό. «Χρειαζόμαστε ταχεία ανάπτυξη του δικτύου μετρό (σύνολο 200 σταθμοί)», λέει ο κ. Τσιάνος.
Οπως εξηγεί, μία γραμμή μετρό ισοδυναμεί με τέσσερις αστικές λεωφόρους και η αύξηση συχνότητας δρομολογίων ανά τρίλεπτο στις Γραμμές 1, 2, 3 ισοδυναμεί με μια νέα λεωφόρο μήκους 110 χιλιομέτρων!
Σήμερα, στην πράξη σε πολλές περιπτώσεις τα δρομολόγια έχουν συχνότητα ανά 6 λεπτά, εξυπηρετώντας μάξιμουμ 10.000 επιβάτες σε μια ώρα αιχμής ανά κατεύθυνση. Ο σημερινός σχεδιασμός, με τη συχνότητα διέλευσης συρμών ανά 4 λεπτά, προβλέπει ότι οι επιβάτες που θα εξυπηρετούνται ανά κατεύθυνση θα φτάνουν στους 15.000, ενώ αν ο στόχος μετατραπεί σε διελεύσεις ανά 3 λεπτά, θα εξυπηρετεί μέχρι και 20.000 επιβάτες ανά ώρα αιχμής, ανά κατεύθυνση.
Λείπουν 30.000 σπίτια προς ενοικίαση
Αν υπάρχει ένα ζήτημα που πονά τους κατοίκους της Αθήνας περισσότερο απ’ όλα τα άλλα, αυτό είναι το Στεγαστικό. Η πρωτεύουσα περνά μια πρωτόγνωρη στεγαστική κρίση, καθώς χιλιάδες πολίτες αναζητούν απεγνωσμένα να νοικιάσουν -και λιγότερο να αγοράσουν- ένα σπίτι, αλλά δεν βρίσκουν. Και αν βρουν, θα πρέπει να το πληρώσουν ακριβότερα από… την ενοικίαση των Βερσαλλιών. Κάπως έτσι, σύμφωνα με μελέτη της Deloitte, λόγω της υψηλής ζήτησης, του περιορισμένου διαθέσιμου αριθμού και των υψηλών τιμών ενοικίων, η Αθήνα είναι η δεύτερη πιο απρόσιτη οικιστικά πόλη της Ευρώπης, πίσω μόνο από το Αμστερνταμ, καθώς για την αγορά ενός μέσου διαμερίσματος απαιτείται 15,3 φορές το ετήσιο εισόδημα ενός νοικοκυριού.
Πόσα σπίτια λείπουν λοιπόν από την αγορά; Τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία σχετικής μελέτης της Τράπεζας Πειραιώς προσδιορίζουν το έλλειμμα προσφοράς ακινήτων έναντι της ζήτησης από την αγορά σε περίπου 212.000 κατοικίες σε ολόκληρη τη χώρα. Παράγοντες της αγοράς real estate εκτιμούν μιλώντας στο «ΘΕΜΑ» ότι μόνο στην πρωτεύουσα το έλλειμμα σε ακίνητα ξεπερνά τις 30.000. Εξηγούν δε ότι το έλλειμμα δεν είναι εύκολο να μετρηθεί, καθώς, για παράδειγμα, τα ακίνητα που διατίθενται προς πώληση είναι υπερπολλαπλάσια αυτών που διατίθενται για ενοικίαση και αυτά που διατίθενται σε τιμές τριπλάσιες του βασικού μισθού είναι υπερπολλαπλάσια αυτών που είναι σε… ανθρώπινες τιμές. Το διαθέσιμο οικιστικό απόθεμα λοιπόν -ή αυτό που εμφανίζεται ως τέτοιο- στην πραγματικότητα είναι γερασμένο, ασυντήρητο και ελλιπές (π.χ. χωρίς θέρμανση, χωρίς πόρτες ασφαλείας, με παράθυρα που μπάζουν κ.ά.) και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες των πολιτών.
Αυτό το έλλειμμα σε σπίτια προκαλεί, συμπεραίνουν οι συντάκτες της μελέτης της Τράπεζας Πειραιώς, συσσωρευτική αποτίμηση των τιμών κατοικιών 14% πέρα και πάνω από την αύξηση που δικαιολογεί το επίπεδο ανάπτυξης των εισοδημάτων.
Υπάρχει σωτηρία σε αυτό τον εφιάλτη; Με τις τιμές των ακινήτων να έχουν αυξηθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70% το διάστημα 2017-2024, σύμφωνα με μελέτη της BluPeak Estate Analytics, στην πρωτεύουσα χτίζεται μόλις μία νέα κατοικία ανά 1.000 κατοίκους, ποσοστό που αποτελεί το χαμηλότερο στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Λίστες αναμονής για τις λιγoστές θέσεις πάρκινγκ
Στη Νέα Σμύρνη υπάρχει λίστα αναμονής στη δημοτική επιχείρηση στάθμευσης για όσους θέλουν να νοικιάσουν μια μόνιμη θέση πάρκινγκ. Στην Καλλιθέα οι κάτοικοι κάνουν αέναους κύκλους με τα αυτοκίνητά τους ψάχνοντας μια θέση. Στην Κυψέλη κάτοικος περιγράφει ότι αναγκάστηκε να κοιμηθεί στο διπλοπαρκαρισμένο αυτοκίνητό του για να μην πάει άυπνος στη δουλειά την επομένη ψάχνοντας πάρκινγκ. Στην Αθήνα το παρκάρισμα είναι ο ορισμός του εφιάλτη, εξηγώντας τον λόγο που σε περιοχές της πρωτεύουσας με το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά και τις ελλιπέστερες υποδομές για την παρόδια και τη μόνιμη στάθμευση, όπως το Κολωνάκι, μια θέση μπορεί να κοστίζει περισσότερο απ’ ό,τι στο Μόντε Κάρλο και ακριβότερα από ένα μικρό διαμέρισμα. Γιατί;
Αυτό θα το καταλάβουμε όταν πάρουμε μια γεύση του πόσο λιγότερες είναι οι προσφερόμενες θέσεις στάθμευσης από τις ζητούμενες. Σύμφωνα με παλιότερη μελέτη (για μικρότερους κυκλοφοριακούς φόρτους), στον μικρό δακτύλιο της Αθήνας στάθμευαν τις νυχτερινές ώρες περίπου 60.000 αυτοκίνητα, ενώ κατά το τρίωρο αιχμής 10 π.μ.-1 μ.μ. στάθμευαν άλλα 100.000, από τα οποία περισσότερα από 35.000 οχήματα «περίσσευαν» και στάθμευαν παράνομα, καθώς η προσφορά θέσεων ανερχόταν σε 35.000 θέσεις επί της οδού και 25.000 θέσεις εκτός οδού. Σύμφωνα με σημερινά στοιχεία του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, στον μικρό δακτύλιο μπαίνουν καθημερινά περισσότερα από 500.000 αυτοκίνητα, εκ των οποίων μόνο το 30% αφορά διαμπερή κίνηση. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 350.000 αυτοκίνητα παρκάρουν στον μικρό δακτύλιο μόνο.
Στοιχεία του Δήμου Αθηναίων, τώρα, αναφέρουν ότι καθημερινά μπαίνουν στον δήμο όχι 500.000, αλλά 700.000 αυτοκίνητα. Μόνο στα όριά του, το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης καλύπτει 5.177 θέσεις οχημάτων κατοίκων, 3.463 θέσεις επισκεπτών, 1.604 θέσεις δικύκλων και 1.000 ειδικές θέσεις για ΑΜΕΑ. Μέχρι τα 350.000 αυτοκίνητα, υπάρχει ένα μικρό… κενό.
Μποτιλιαρίσματα σε δρόμους φτιαγμένους για τον… μισό πληθυσμό
«Η κυκλοφοριακή ικανότητα των δρόμων μας είναι τρεις φορές μικρότερη από τα αυτοκίνητα που εξυπηρετούν. Είναι σαν, σε ένα δωμάτιο 10 ατόμων, να βρισκόμαστε 30. Οσο καλά και αν κατανείμουμε τον χώρο, θα είμαστε στριμωγμένοι. Η Περιφέρεια έχει σχεδιαστεί για 2 εκατομμύρια κατοίκους και σήμερα οι κάτοικοι ξεπερνούν τα 4 εκατομμύρια. Στην τουριστική περίοδο, ο αριθμός αυτός μπορεί και να διπλασιάζεται». Με αυτά τα λόγια ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας και συγκοινωνιολόγος Κίμων Λογοθέτης εξηγεί το… μάταιο της προσπάθειας επεξήγησης του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας.
Καθισμένος στο ακινητοποιημένο στο ατέλειωτο μποτιλιάρισμα αυτοκίνητό του, ο μέσος Αθηναίος εκτιμάται ότι χάνει περισσότερα από δύο 24ωρα της ζωής του κάθε έτος, χρόνος ο οποίος αναμένεται να αυξηθεί ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Οι συγκοινωνιολόγοι λένε ότι στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα κάθε ημέρα από τα 6 εκατομμύρια που υπάρχουν και ο κορεσμός είναι φυσιολογικός όσο κυκλοφορούν όλο και περισσότεροι άνθρωποι στους δρόμους. Κι αυτό γιατί αυξάνονται και οι συνολικές μετακινήσεις των προσώπων και των αγαθών με τον τουρισμό και την εμπορική δραστηριότητα που αυξάνει την κίνηση των βαρέων οχημάτων από και προς τον βασικό λιμένα της χώρας, τον Πειραιά, τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος εξηγεί ότι η λεωφόρος Κηφισού έχει 260.000 διελεύσεις ημερησίως, ενώ η Αττική οδός 280.000 διελεύσεις κάθε μέρα, αυξημένες κατά 20% από το 2022 έως σήμερα. Η κίνηση στην Αττική οδό εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 55% μέχρι το 2050, φτάνοντας στις 430.000 διελεύσεις. Σημαντικό ρόλο θα παίξει το ποσοστό αύξησης των φορτηγών (εκτιμάται πως θα αυξηθούν κατά 16% έως το 2030) καθώς αν το 9% της κυκλοφορίας είναι φορτηγά, η επιρροή τους στην κυκλοφορία είναι 22%. Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων εκτιμά ότι η μελλοντική αύξηση των μετακινήσεων σε κρίσιμους οδικούς άξονες ενδέχεται να ξεπεράσει το 16% έως το 2030. Το ότι η πόλη απλώνεται δεν δίνει λύση, αντίθετα σημαίνει μεγαλύτερου μήκους διαδρομές για τους κατοίκους της, άρα ένα Ι.Χ. «φορτίζει» μεγαλύτερο μήκος του δικτύου της.
Το οξύμωρο που καταγράφουν οι επιστήμονες, όπως εξηγεί ο κ. Τσιάνος στο «ΘΕΜΑ», είναι ότι, όσο αυξάνεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση, μειώνεται η χωρητικότητα του οδικού δικτύου. Με απλά λόγια, όταν μπλοκάρει μια οδική αρτηρία, τελικά καταλήγει να κυκλοφορούν επάνω της λιγότερα αυτοκίνητα από τις ώρες μη αιχμής. Για παράδειγμα, σε μια διατομή της λεωφότου Κηφισού (στο ύψος της λεωφόρου Αθηνών), την ώρα μη αιχμής 12 με 1 το μεσημέρι, διαχειρίζεται κυκλοφοριακό φόρτο 9.300 οχημάτων. Οταν όμως έρχεται η ώρα αιχμής (9 με 10 το πρωί) από το ίδιο σημείο περνούν μόλις 8.000 οχήματα, αφού μπλοκάρει! Οι κόμβοι έχουν σχεδιαστεί/κατασκευαστεί με πολύ χαμηλότερους φόρτους, οι χώροι αναμονής δεν επαρκούν και η φωτεινή σηματοδότηση σε πολλές περιπτώσεις λειτουργεί με χρόνους πρασίνου όπως υπολογίστηκαν πριν από δεκαετίες. Ακόμα και οι γέφυρες της Αττικής πλέον παρακολουθούνται από αισθητήρες, καθώς η κυκλοφορία είναι έως και εικοσαπλάσια αυτής που είχε υπολογιστεί ότι θα σηκώνουν όταν κατασκευάστηκαν πριν από 20-25 χρόνια.
Σε επίπεδα ρεκόρ η τουριστική κίνηση
Tην καλύτερή της χρονιά, μακράν, διανύει τουριστικά το 2025 η Αθήνα, με τον αριθμό των ξένων επισκεπτών φέτος να σπάει κάθε προηγούμενο ρεκόρ, ξεπερνώντας πιθανότατα για πρώτη φορά στην ιστορία της πόλης τα 9 εκατομμύρια. Ηδη στο εννεάμηνο της φετινής χρονιάς oι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας άγγιξαν τα 7 εκατομμύρια – για την ακρίβεια, 6,95 εκατομμύρια, νούμερο που μεταφράζεται σε πάνω από 600.000 επιπλέον επισκέπτες φέτος σε σύγκριση με τα 6,34 εκατομμύρια του αντίστοιχα εννεαμήνου του 2024, που ήταν η πιο δυνατή χρονιά για τον τουρισμό της ελληνικής πρωτεύουσας.
Την περασμένη εβδομάδα, στην ημερίδα με θέμα «Τουρισμός: Πραγματικά προβλήματα και μύθοι», ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας αναφέρθηκε ακριβώς στη μεγάλη άνοδο των ξένων επισκεπτών, που θα φτάσουν σταδιακά στα 10 εκατομμύρια, πολύ περισσότερο δε όσο η ελληνική πρωτεύουσα μετατρέπεται σε δωδεκάμηνο προορισμό.
Σημειωτέον ότι τo 2024 οι διεθνείς αφίξεις στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» διαμορφώθηκαν, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Iνστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), στα 7,92 εκατομμύρια -μία ακόμη πρωτιά-, έχοντας αυξηθεί κατά 12% σε σύγκριση με την αμέσως επόμενη καλύτερη χρονιά, τα 7,07 εκατομμύρια του 2023. Το 2022 το αντίστοιχο νούμερο ήταν στα 5,55 εκατομμύρια και το 2021 στα 2,92 εκατομμύρια. Προ πανδημίας, το 2019, το νούμερο των διεθνών αφίξεων στην ελληνική πρωτεύουσα ήταν στα 6,4 εκατομμύρια.
Ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προέρχεται από τις παραδοσιακές αγορές (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), με την πλειονότητα των ευρωπαϊκών αγορών να σημειώνει διψήφια αύξηση επισκεπτών και την αγορά του Ισραήλ επίσης να καταγράφει πολύ μεγάλη άνοδο.
Αντίστοιχα σημαντικές είναι οι αναβαθμίσεις και στις ξενοδοχειακές υποδομές με τη συμμετοχή στην προσφορά της Αθήνας περισσότερων διεθνών brands (Marriott, Hilton, Accor κ.ά.). Με βάση τα επίσημα καταγεγραμμένα στοιχεία των ξενοδόχων της πόλης, μεταξύ 2023-2024 ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείων αυξήθηκε κατά 3% στην Αττική και 4% στο κέντρο της Αθήνας και η ανάπτυξη αυτή αφορούσε κυρίως τα ξενοδοχεία 3 έως 5 αστέρων, ενώ τα ξενοδοχεία 1 και 2 αστέρων συνέχισαν να μειώνονται. Από το 2017 11 επιπλέον διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες εισήλθαν στην Αττική, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό σε 23 αλυσίδες που διαχειρίζονται 40 brands το 2024. Η διείσδυση των διεθνών brands παραμένει ισχυρότερη στην κατηγορία των 5 αστέρων, όπου το 43% των ξενοδοχείων και το 52% των δωματίων τους ανήκουν σε διεθνή αλυσίδα. Στην κατηγορία των 4 αστέρων τα αντίστοιχα ποσοστά ανέρχονται σε 12% και 25%.
Στεφανία Σούκη
Φωτογραφίες: Shutterstock, EUROKINISSI
Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies
Μάθετε περισσότερα εδώ
Αποδοχή
