Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μετρό της Θεσσαλονίκης να είναι επιτέλους διαθέσιμο για τους κατοίκους της πόλης. Ένα έργο που σημάδεψε όσο οποιοδήποτε άλλο την ιστορία της πόλης. Έγινε ανέκδοτο, πεδίο πολιτικής σύγκρουσης, οδήγησε επιχειρήσεις στο κλείσιμο, πνίγοντας μία πόλη στις λαμαρίνες για 18 χρόνια.
Λίγες ώρες μέχρι το μετρό της Θεσσαλονίκης να είναι πλέον διαθέσιμο για τους κατοίκους της πόλης, μετά από 18 χρόνια. Θα είναι η λύση που χρειάζεται η πόλη;
Χαρακτηριστική είναι η φράση που χρησιμοποίησε ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης σε ραδιοφωνική του συνέντευξη. Από την εποχή του Κούβελα μέχρι την έναρξη των εργασιών πέρασαν είκοσι χρόνια. Άλλα είκοσι χρειάστηκαν για την ολοκλήρωση του έργου.
Έχουν γραφτεί και μένουν να γραφτούν πολλά ακόμα, για το κόστος του έργου, τα εργατικά ατυχήματα και δυστυχήματα που το σημάδεψαν, τα 18 χρόνια ολοκλήρωσής του. Για τον σταθμό Βενιζέλου, την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων ενάντια στα αιτήματα της επιστημονικής κοινότητας. Για την βασική γραμμή που εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο το κέντρο της πόλης. Για τις επεκτάσεις, απέναντι στις οποίες οι πολίτες της Θεσσαλονίκης στέκονται επιφυλακτικοί και δικαιολογημένα με όσα έχουν ζήσει μέχρι σήμερα.Για το λογότυπο που μετά από δεκαοκτώ χρόνια εργασιών δόθηκε με απευθείας ανάθεση, επειδή “δεν υπήρχε χρόνος” και για τον ιστότοπο του μετρό που μία μέρα πριν τα εγκαίνια είναι “under construction”.
Πλέον όμως, η βασική γραμμή του έργου ολοκληρώθηκε. Από σήμερα, οι Θεσσαλονικείς θα μπορούν να χρησιμοποιούν το Μέσο και είναι αυτοί που θα αποφανθούν για την χρησιμότητά του. Το κατά πόσο σε αυτή τη φάση θα δώσει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης θα φανεί στους επόμενους μήνες. Όμως, το κέντρο της πόλης αφήνει πίσω τους τις λαμαρίνες, τους γερανούς, την πληθώρα των εργοταξίων.
Μέχρι λοιπόν να κάνουμε την πρώτη διαδρομή μας στην Θεσσαλονίκη με το μετρό, ας δούμε για μία ακόμη φορά τα βασικά χαρακτηριστικά του νέο Μέσου Μαζικής Μεταφοράς της πόλης, με την ελπίδα η αβελτηρία 18 ετών να αποτελέσει ένα καλό μάθημα για όλους όσοι ευθύνονται για τα χρόνια που έχασε η Θεσσαλονίκη κρυμμένη πίσω από λαμαρίνες.
Οι εκδηλώσεις για την παράδοση του μετρό στους κατοίκους της πόλης ξεκίνησε το απόγευμα της Παρασκευής με τα “αποκαλυπτήρια” του σταθμού της Βενιζέλου. Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη ξενάγησε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό και υπουργούς στον σταθμό, κάνοντας λόγο στην ομιλία της για έναν αρχαιολογικό χώρο που εντάσσεται οργανικά στην καθημερινότητα της πόλης, ένα μοναδικό προνόμιο της Θεσσαλονίκης, όπως χαρακτηριστικά είπε.
Από την μεριά του, ο πρωθυπουργός μίλησε για ένα έργο που θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης.
Στις 12 το μεσημέρι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, θα κηρύξει την έναρξη των εργασιών του μετρό. Ο ίδιος άλλωστε χαρακτήρισε το απόγευμα της Παρασκευής, κατά την αποκάλυψη του σταθμού Βενιζέλου, παρωχημένη την λέξη “εγκαίνια”. Από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας λοιπόν, θα ξεκινήσουν οι συρμοί στους οποίους από τις επόμενες ώρες και για τα επόμενα χρόνια θα επιβιβάζονται οι κάτοικοι της πόλης. Με αυτούς τους συρμούς, 18 τον αριθμό, θα καλύπτεται η απόσταση των 9,8 χιλιομέτρων από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, έως την Νέα Ελβετία. Το NEWS 24/7 θα είναι εκεί και θα καλύπτει λεπό προς λεπτό όσα θα συμβούν.
Η συνολική αυτή διαδρομή του μετρό θα διαρκεί 17 λεπτά. Σε αυτόν τον χρόνο θα μπορεί κάποιος να κινηθεί μεταξύ των 13 σταθμών του: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία. Τα δρομολόγια θα έχουν συχνότητα τις ώρες αιχμής 3,5 λεπτά και η απόσταση μεταξύ δύο σταθμών θα καλύπτεται σε περίπου 40 δευτερόλεπτα. Στόχος με τις επεκτάσεις και την ενσωμάτωση επιπλέον συρμών, η συχνότητα των δρομολογίων να φτάσει τα 90 δεύτερα.
Από σήμερα μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου, δηλαδή για 4 ημέρες, η είσοδος στο νέο Μέσο της πόλης θα είναι δωρεάν. Στην συνέχεια το κόστος του εισιτηρίου θα ανέρχεται στα 60 λεπτά ενώ στο μέλλον αναμένεται η δημιουργία του ενιαίου εισιτηρίου για λεωφορεί και μετρό, κάτι που παρά τα 18 χρόνια κατασκευής του έργου δεν είναι έτοιμο στην ώρα του.
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση και σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, με την ενσωμάτωση της επέκτασης της Καλαμαριάς θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες/ημερησίως.
Σε κάθε έναν από τους συρμούς θα μπορούν να επιβιβάζονται 456 άτομα.
Στην είσοδο των σταθμών θα υπάρχουν πύλες εισόδου – εξόδου (όπως και στην Αθήνα), ενώ η πρόσβαση στην αποβάθρα θα γίνεται με διαδοχικές κυλιόμενες σκάλες ή με ανελκυστήρες.
Όλοι οι σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτουν κεντρική αποβάθρα με τα τρένα να σταματούν πλάγια των αποβαθρών. Στην Αθήνα κάποιοι αντίστοιχοι σταθμοί μπορούν να εντοπιστούν στον Άγιο Δημήτριο στη γραμμή 2, στο Αιγάλεω και την Εθνική Άμυνα στην γραμμή 3 και στον Ταύρο στην γραμμή 1.
Οι συρμοί διαθέτουν κλιματισμό και οθόνες για την πληροφόρηση του κοινού.
Τα έργα ανέλαβε και πλέον ολοκληρώνει το σχήμα AKTOR-WEBUILD-HITACHI ενώ την λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης αναλαμβάνει και επίσημα από σήμερα η THEMA, σύμπραξη της Ιταλικής ΑΤΜ και της Γαλλικής EGIS.
Στην τελική του μορφή το μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να εκτείνεται από τα δυτικά στην Νέα Ευκαρπία, έως τα ανατολικά στη Θέρμη. Επί του παρόντος, μετά την βασική γραμμή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία, η οποία ξεκινά την λειτουργία της σε 10 ημέρες, αναμένεται η παράδοση της επέκτασης προς Καλαμαριά, στο τέλος του 2025, με πέντε επιπλέον σταθμούς και τερματικό σταθμό στη Μίκρα. Όπως όμως τονίζουν σε κάθε ευκαιρία οι κάτοικοι της πόλης, οι επεκτάσεις κυρίως προς τα δυτικά είναι αυτές που θα δώσουν ανάσα και θα βοηθήσουν στην αποσυμφόρηση του κέντρου.