Το να παίζετε βιντεοπαιχνίδια μπορεί να σας κάνει πιο έξυπνους, αλλά η τακτική άσκηση όχι, λένε οι επιστήμονες. Ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι gamers σημείωσαν καλύτερη βαθμολογία στις δεξιότητες μνήμης, προσοχής και συλλογισμού σε σύγκριση με εκείνους που δεν έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια.
Τα αποτελέσματα έδειξαν επίσης ότι η μέτρια άσκηση 150 λεπτών την εβδομάδα – σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του NHS (εθνικό σύστημα υγείας της Αγγλίας) – δεν βελτίωσε τη μνήμη και τις δεξιότητες σκέψης ενός ατόμου, αλλά αντίθετα ενίσχυσε την ψυχική του υγεία.
Η ομάδα περιέγραψε τα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στη διαδικτυακή πύλη με την ονομασία PsyArXiv, ως «εκπληκτικά», επειδή έρχονται σε αντίθεση με την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι η άσκηση μπορεί να βελτιώσει γνωστικές δεξιότητες όπως η μάθηση, η προσοχή, η αντίληψη και η μνήμη.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στη διαδικτυακή PsyArXiv και θα παρουσιαστεί στις 19 Οκτωβρίου στο Μουσείο Επιστήμης και Βιομηχανίας του Μάντσεστερ
Η μελέτη που θα παρουσιαστεί στις 19 Οκτωβρίου στο Μουσείο Επιστήμης και Βιομηχανίας του Μάντσεστερ έρχεται σε αντίθεση με την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι η άσκηση μπορεί να βελτιώσει γνωστικές δεξιότητες, γράφει ο independent.
Ο καθηγητής Adrian Owen, νευροεπιστήμονας από το Πανεπιστήμιο Western του Καναδά, δήλωσε: «Οι άνθρωποι που παίζουν συχνά βιντεοπαιχνίδια, δηλαδή πέντε ή περισσότερες ώρες την εβδομάδα -για ένα μόνο είδος παιχνιδιού- είχαν γνωστικές επιδόσεις, κατά μέσο όρο, όπως οι κατά 13,7 χρόνια νεότεροι (που δεν έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια) τους».
Τα άτομα που ασχολούνταν σπάνια με τα βιντεοπαιχνίδια, έπαιζαν λιγότερο από πέντε ώρες την εβδομάδα σε όλα τα είδη παιχνιδιών, «είχαν επιδόσεις σαν άτομα 5,2 χρόνια νεότερα τους».
Ο καθηγητής Owen έσπευσε ωστόσο να δηλώσει επίσης ότι όσοι δεν ανταποκρίνονταν στις συστάσεις του NHS για σωματική δραστηριότητα «είχαν διπλάσιες πιθανότητες να πάσχουν από κατάθλιψη και 1,5 φορά περισσότερες πιθανότητες να έχουν γενικευμένη αγχώδη διαταραχή».
Εντυπωσιακά τα ευρήματα της μελέτης
Στο πλαίσιο της μελέτης, συμμετείχαν 1.000 ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο, ηλικίας 18 έως 87 ετών, κλήθηκαν να συμπληρώσουν μια έρευνα απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την υγεία και τον τρόπο ζωής τους, συμπεριλαμβανομένων των ιατρικών παθήσεων, του επιπέδου εκπαίδευσης και της κατάστασης απασχόλησης.
Συμμετείχαν επίσης σε τεστ εγκεφάλου που μέτρησαν διάφορες πτυχές της νόησης, όπως η μάθηση, η προσοχή, η αντίληψη και οι δεξιότητες μνήμης, ενώ κλήθηκαν επίσης να εκτιμήσουν τον μέσο αριθμό των ωρών ανά εβδομάδα που αφιέρωναν σε βιντεοπαιχνίδια κατά τους τελευταίους 12 μήνες.
Σε αυτά περιλαμβάνονταν παιχνίδια γρίφων όπως τα «Minecraft», «Civilization», «Hearthstone» και «Roblox», παιχνίδια ρόλων και δράσης όπως τα «The Witcher», «Mass Effect», «Fallout 4», «Skyrim», «Grand Theft Auto» και «Assassin’s Creed», καθώς και αθλητικά παιχνίδια όπως τα «FIFA», «NHL», «Mario Kart», «Need for Speed» και «Rocket League».
Τα είδη των παιχνιδιών που παίζουν σήμερα οι τακτικοί gamers είναι διαφορετικά από τα παιχνίδια εκπαίδευσης εγκεφάλου
Θα πρέπει να σημειωθεί πως τα είδη των παιχνιδιών που παίζουν σήμερα οι τακτικοί gamers είναι πραγματικά πολύ διαφορετικά από τα παιχνίδια εκπαίδευσης εγκεφάλου.
«Συνήθως, είναι ιδιαίτερα ελκυστικά, στρατηγικά και μπορούν να ενισχύσουν την οπτική προσοχή και την ταχύτητα επεξεργασίας των δεδομένων, καθώς και τις ικανότητες επίλυσης προβλημάτων, μέσω της έντονης επανάληψης και εξάσκησης», αναφέρει ο καθηγητής εντοπίζοντας πως τα συγκεκριμένα παιχνίδια «οδηγούν στην απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών όπως η ντοπαμίνη».
Όσον αφορά την άσκηση που δεν επηρεάζει τη νόηση, αυτό ήταν επίσης μια έκπληξη, δεδομένων των συστάσεων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ότι «η μέτρια άσκηση μπορεί να ωφελήσει τη νόηση», συνέχισε ο καθηγητής Owen. «Ωστόσο, εξετάσαμε μόνο τις μακροπρόθεσμες επιδράσεις της τακτικής άσκησης, οπότε μπορεί κάλλιστα να ισχύει ότι μια σύντομη έκρηξη έντονης άσκησης επηρεάζει τη νόηση – καθώς πολλοί άνθρωποι αναφέρουν ότι αισθάνονται πιο οξυδερκείς μετά από μια προπόνηση».
Ο καθηγητής δήλωσε τέλος ότι τα ευρήματα της μελέτης, στο μέλλον, θα μπορούσαν «να μας βοηθήσουν να επιλέξουμε δραστηριότητες που προάγουν την υγιή γνωστική γήρανση».