Η εγκατάσταση και χρήση αξεσουάρ στο αυτοκίνητο μπορεί να προκαλεί σε κάποιους μεγάλη ευχαρίστηση, καθώς και να τους διευκολύνει σε αρκετούς τομείς, ωστόσο την ίδια στιγμή κρύβει κινδύνους και πρόστιμα, ακόμα και αν είναι με τη σύμφωνη γνώμη του κατασκευαστή.
Η τοποθέτηση ή αναβάθμιση αξεσουάρ ή συστημάτων σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη και ζημιογόνα για την τσέπη σας, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου τα αξεσουάρ, ακόμα και αν είναι εργοστασιακά, ενδέχεται να σας βάλουν σε μπελάδες, αφού, σύμφωνα με τον ΚΟΚ, είναι παράνομα.
Σύμφωνα με το Car and Motor, ο κίνδυνος παραβίασης των προδιαγραφών είναι ακόμα μεγαλύτερος όταν προτιμάτε aftermarket αξεσουάρ, κάτι που μπορεί να οδηγήσει όχι μόνο σε πρόστιμα αλλά και σε επιπτώσεις στην ασφάλεια και λειτουργικότητα του οχήματος.
Σύμφωνα με το άρθρο 15 του αναθεωρημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, απαγορεύεται η κυκλοφορία κάθε οχήματος που εκπέμπει ουσίες ή προϊόντα βλαβερά για την υγεία του ανθρώπου, καθώς και θόρυβο πέραν των επιτρεπόμενων ορίων.
Τα όρια που σχετίζονται με τους εκλυόμενους ρύπους, καθώς και με τα επίπεδα θορύβου, κλιμακώνονται ανάλογα με την κατασκευαστική ηλικία του οχήματος-κινητήρα. Στην περίπτωση που ένα όχημα δεν πληροί τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ και αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας.
Τα αφαιρούμενα στοιχεία κρατούνται στην αρμόδια Αρχή μέχρι να προσκομιστεί από τον παραβάτη σημείωμα της αρμόδιας Υπηρεσίας Συγκοινωνιών για την καταλληλότητα του οχήματος από πλευράς εκπομπής καυσαερίων ή θορύβων. Στην περίπτωση, λοιπόν, που έχει πραγματοποιηθεί κάποια αναβάθμιση στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι εκλυόμενοι ρύποι και ο παραγόμενος θόρυβος δεν υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια.
Η αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων είναι μια συνήθης αναβάθμιση στις ημέρες μας, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκινήτων αναζητούν τρόπους για να βελτιώσουν την ορατότητα τη νύχτα.
Τις περισσότερες φορές, βέβαια, το αποτέλεσμα μπορεί να μας εκθέσει στα μάτια του νόμου, καθώς η χρήση ισχυρότερων φωτιστικών μέσων προκαλεί θάμβωση στους αντίθετα διερχόμενους οδηγούς ή ακόμα και σε εκείνους που προπορεύονται.
Στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι οι προβολείς του αυτοκινήτου προκαλούν θάμβωση, είτε εξαιτίας της έντασής τους είτε λόγω απορρύθμισής τους, η χρηματική ποινή που προβλέπεται κυμαίνεται μεταξύ 200 και 700 ευρώ, ενώ αφαιρείται και η άδεια οδήγησης για ένα μήνα. Σημειώστε ότι τα φωτιστικά σώματα ενός οχήματος πρέπει να είναι καθαρά και δεν επιτρέπεται να επικολλούνται σε αυτά αξεσουάρ που μειώνουν την επιφάνειά τους.
Μία ακόμα συχνή παρέμβαση στις εργοστασιακές προδιαγραφές του αυτοκινήτου είναι η τοποθέτηση αντηλιακών μεμβρανών, οι οποίες περιορίζουν την ηλιακή ακτινοβολία που εισέρχεται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Όπως αναφέρει το Car and Motor, σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο ελάχιστος συντελεστής μετάδοσης φωτός των εγκεκριμένων υαλοπινάκων καθορίζεται σε 75% για το μπροστινό παρμπρίζ και σε 70% για τους υαλοπίνακες του οδηγού και του συνοδηγού.
Σε περίπτωση που το όχημα φέρει πλευρικούς καθρέπτες, δεν υφίσταται κάποιος περιορισμός για τα πίσω παράθυρα και το πίσω παρμπρίζ του αυτοκινήτου, και ως εκ τούτου, μπορεί κανείς να τοποθετήσει αντηλιακές μεμβράνες ανεξαρτήτως διαβάθμισης.
Μία ακόμα «τάση» των τελευταίων ετών είναι το car wrapping ή, αν προτιμάτε, το ντύσιμο των επιφανειών του αμαξώματος με προστατευτική μεμβράνη, η οποία αλλάζει το χρώμα του αμαξώματος.
Σε αυτήν την περίπτωση, ο ιδιοκτήτης του οχήματος πρέπει να δηλώσει την αλλαγή χρώματος στην αρμόδια Αρχή ώστε να αποφύγει την επιβολή προστίμου σε κάποιον έλεγχο. Ειδικότερα, οποιαδήποτε αλλαγή στο χρώμα του αμαξώματος πρέπει να δηλωθεί στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εντός 15 ημερών.
Από την 1η Νοεμβρίου 2020, οι κοτσαδόροι που φέρουν τα οχήματα πρέπει να είναι είτε αναδιπλούμενοι είτε αφαιρούμενοι. Στην ουσία, απαγορεύεται η χρήση σταθερών κοτσαδόρων, ακόμα κι αν το όχημα διαθέτει την απαιτούμενη άδεια ρυμούλκησης.
Οι προδιαγραφές του κοτσαδόρου πρέπει να συμβαδίζουν με εκείνες του κατασκευαστή του οχήματος και το όχημα να φέρει την απαιτούμενη άδεια. Αντίστοιχη άδεια πρέπει να φέρει και ο οδηγός του οχήματος, καθώς σε διαφορετική περίπτωση τιμωρείται με φυλάκιση έως 12 μηνών και χρηματική ποινή 200 ευρώ.
Εάν το όχημά σας φέρει κοτσαδόρο, πρέπει να δηλωθεί στην ασφαλιστική εταιρεία, καθώς σε αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να μην καλυφθούν τυχόν ζημιές που σχετίζονται με την παρουσία του συγκεκριμένου εξαρτήματος.
Στην περίπτωση που η ένταση ενός ηχοσυστήματος κριθεί ότι παρενοχλεί άλλους χρήστες του δρόμου ή τους διαμένοντες σε αυτόν, οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο 200 ευρώ, ενώ πραγματοποιείται και η αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 30 ημέρες.
Με διοικητικό πρόστιμο 300 ευρώ τιμωρείται ο οδηγός οχήματος του οποίου οι πινακίδες κυκλοφορίας δεν είναι ευκρινώς ορατές ή αναγνωρίσιμες από τεχνικά μέσα βεβαίωσης παραβάσεων ή τοποθετεί επ’ αυτών μη αντανακλαστικό υλικό.
Επιπλέον, η αντικατάσταση των πινακίδων κυκλοφορίας με άλλες που δεν έχουν χορηγηθεί νόμιμα ή η παραποίησή τους με οποιαδήποτε μορφή (τεμαχισμός, αλλαγή σχήματος ή γράμματος, κάμψη της πινακίδας κ.λπ.) συνιστά παράβαση που επισύρει ποινή φυλάκισης μέχρι ενός έτους.