Λένε πως με έναν είναι καλά. Και πως με δύο είναι ακόμη καλύτερα. Όπως και στην περίπτωση του EX30 με τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ, με τα 428 άλογα και με το σπριντ του «0-100» μέσα σε μόλις 3,6 δευτερόλεπτα! Πως είπατε;
Προφανώς, το μεγαλύτερο ποσοστό από τα EX30 που βλέπουμε στους ελληνικούς δρόμους θα αντιστοιχεί στην έκδοση Single Motor. Της πισωκίνητης με το ένα μοτέρ των 272 ίππων, για την οποία ο Παναγιώτης έχει γράψει τα πάντα-όλα στην αναλυτική του δοκιμή.
Και επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, δεν σας ζαλίσω και πολύ λέγοντας τα ίδια πράγματα. Ότι το EX30 είναι το μικρότερο Volvo στην ιστορία της μάρκας, ότι δεν ξεπερνά σε μήκος τα 4,23 μέτρα, ότι βασίζεται στην πλατφόρμα SEA της Geely, ότι…
Θα προτιμήσω να δω το EX30 από τη σκοπιά του απλού οδηγού. Από τη σκοπιά ενός οδηγού που θέλει το κάτι παραπάνω από το πρώτο του ή το δεύτερο μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητό του. Αλλά εδώ δεν μιλάμε για μία απλή περίπτωση. Μιλάμε για ένα απέριττα ελκυστικό SUV που όσο «αθώο» και αν δείχνει μπορεί εύκολα να τα ρίξει ακόμη και σε ένα «πορσικό». Τουλάχιστον, από στάση.
Αρκεί να βυθίσεις τέρμα το γκάζι και θα αισθανθείς το EX30 να ανασηκώνεται σα να θέλει να πετάξει όταν ταυτόχρονα το σώμα κολλά στο κάθισμα. Η επιτάχυνση είναι πράγματι εντυπωσιακή (έως και τρομακτική για τους… ανυποψίαστους), όπως και ο τρόπος που περνούν τη ροπή στην άσφαλτο οι δύο ηλεκτροκινητήρες με τον πίσω να δείχνει αισθητά πιο δυνατός. Όπως ισχύει και στην πράξη αφού ο συγκεκριμένος έχει μάξιμουμ ισχύ 272 ίππων και ο εμπρός 156.
Το ρεζουμέ είναι ότι όποιος αναζητά μια μικρή βολίδα την έχει βρει, αρκεί να έχει γερό στομάχι και να ξέρει τι κάνει καθως πολύ εύκολα μπορείς να ξεχαστείς και να κινείσαι με ιλιγγιώδη και παράλογη ταχύτητα στους δρόμους της πόλης. Τα φρένα με τους αεριζόμενους δίσκους μπροστά και πίσω στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, αλλά αν το παρακάνεις με συνεχή σταμάτα/ ξεκίνα ή αν ξεχαστείς και βρεθείς να κινείσαι με υπέρμετρη ταχύτητα τότε θα τα κουράσεις ή θα δεις ότι δεν σου φτάνουν.
Ωστόσο, μιλάμε για ένα μικρό ηλεκτρικό SUV που ζυγίζει 2,2 τόνους και όχι για ένα GTI, οπότε απαιτείται και η απαιτούμενη αντίληψη από τον οδηγό. Πάντως, αν υπήρχε ένα σπορ πρόγραμμα στο μενού θα μπορούσε να βελτιώσει την αίσθηση του τιμονιού (πέρα από την υπάρχουσα light ρύθμιση), η οποία είναι κάπως ελαφριά μετριάζοντας την ακρίβεια της πληροφόρησης στη σβέλτη οδήγηση.
Κάτι που γίνεται αντιληπτό σε δρόμους με στροφές, τις οποίες το EX30 διασχίζει σταθερά και προβλέψιμα. Ακόμη και αν το παρακάνεις, μην ξεχνάτε, μιλάμε για ένα πολύ γρήγορο SUV που κινείται σβέλτα στον αυτοκινητόδρομο και με εξαιρετική ποιότητα κύλισης και όχι για ένα ηλέκτρο-GTI. Να μην ξεχάσω να αναφερθώ και την πολύ καλή one-pedal λειτουργία, ενώ στα συν και ο μικρός κύκλος στροφής.
Όσο για την αυτονομία η μεγάλη μπαταρία των 69 kWh (net χωρητικότητα 64 kWh) λειτουργεί σαν αγχολυτικό αφού η αυτονομία βρίσκεται πολύ πάνω από τα 400 χιλιόμετρα. Ταυτόχρονα, η λειτουργία του συστήματος πρόωσης είναι αποδοτική αφού η κατανάλωση κυμαίνεται στις 17-18 kWh και με βαρύ πόδι ίσα που θα ξεπεράσει το 20άρικο. Σημαντικό είναι ότι το EX30 διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή AC 11 kW, ενώ υπάρχει και ο προαιρετικός 22 kW. Όσο για την DC ταχυφόρτιση αυτή φτάνει έως τα 153 kW. Σημειώστε ότι όλες οι εκδόσεις του EX30 έχουν τελική ταχύτητα 180 χλμ./ώρα.
Κατά τα υπόλοιπα…
…το EX30 είναι ένα SUV που χαίρεσαι να το απολαμβάνεις κάθε στιγμή πίσω από το τιμόνι. Ο διάκοσμος ακολουθεί τον μίνιμαλ σχεδιασμό του αμαξώματος, χρησιμοποιώντας σκληρά ανακυκλώσιμα υλικά που μπορεί να ξενίζουν αρχικά αλλά προσδίδουν μια μοντέρνα υφή. Αλλά και άλλα στοιχεία, όπως οι λαβές πόρτας και οι αεραγωγοί, δίνουν επίσης μια ξεχωριστή εργονομικά νότα.
Αρχικά, θα σε ξενίσει που όλα είναι συγκεντρωμένα στην οθόνη αφής υψηλής ευκρίνειας, αλλά όσο περνά ο χρόνος μαθαίνεις πως έτσι μπορεί να είναι και καλύτερα. Το ηχοσύστημα της Harman Kardon είναι πραγματικά απίστευτο σε ποιότητα ήχου χάρη στην ηχόμπαρα που υπάρχει στη βάση του ταμπλό.
Χώροι για μικροαντικείμενα υπάρχουν παντού και μάλιστα είναι πρωτότυποι, όπως οι πτυσσόμενες ποτηροθήκες, το ντουλαπάκι στη βάση της κονσόλας ή το ανοιγόμενο κάτω από την οθόνη.
Για τους πίσω επιβάτες οι χώροι είναι απλά ικανοποιητικοί (θυμηθείτε πως μιλάμε για ένα μικρό SUV που τοποθετείται π.χ. απέναντι στο Jeep Avenger). Το πορτμπαγκάζ προσφέρει 318 λίτρα, ενώ κάτω από το αφαιρούμενο δάπεδο υπάρχουν πρόσθετα 61 λίτρα αποθηκευτικού χώρου. Υπάρχει επίσης ένας μικρός χώρος (frunk) μπροστά, των 7 λίτρων, κατάλληλος για την αποθήκευση καλωδίων.
Το κλείδωμα/ ξεκλείδωμα γίνεται από μια κάρτα που την ακουμπάς στην μεσαία κολόνα του αμαξώματος, ενώ η εκκίνηση γίνεται αφού ακουμπήσεις την κάρτα στη θέση φόρτισης του smartphone για τον οδηγό (υπάρχει και δεύτερη θέση για συνοδηγό). Μπορεί αυτή η διαδικασία να ακούγεται μπελαλίδικη αλλά όταν περάσεις το ψηφιακό κλειδί στο κινητό σου όλα αυτά γίνονται από αυτό και πραγματικά θα το βρεις πολύ βολικό και… high-tech!
Τελικά, πως είναι καλύτερα; Με έναν ή με δύο;
Την απάντηση μπορεί να τη δώσει το πορτοφόλι κάθε ενδιαφερόμενου. Στην ίδια έκδοση εξοπλισμού (Plus) το πισωκίνητο EX30 SM κοστίζει -τιμές δίχως την επιδότηση- 42.210 ευρώ με τη μικρή μπαταρία. Ωστόσο, με την μεγάλη η τιμή ανεβαίνει στις 48.224 ευρω όταν το τετρακίνητο EX30 TM κοστίζει 50.952 ευρώ.
Μέχρι εδώ όλα καλά με το τετρακίνητο EX30 να έχει ένα άλλοθι για να το αποκτήσεις, έστω και αν τα όσα προσφέρει σε δύναμη φλερτάρουν ή και ξεπερνούν την υπερβολή. Όλα καλά, λοιπόν, αν δεν υπήρχε η βασική SM έκδοση που κοστίζει 39.172 ευρώ. Έστω και με τη μικρή μπαταρία που δίνει αυτονομία πάνω από 300 χλμ. Τώρα, με την μεγάλη μπαταρία η τιμή ανεβαίνει στις 44.566 ευρώ. Αυτά για την έκδοση εξοπλισμού Core.
Μπερδευτήκατε; Για να απλοποιήσουμε τα παραπάνω μαθηματικά, με λίγα λόγια το πισωκίνητο EX30 με τη μικρή μπαταρία κοστίζει περίπου 6.000 ευρώ λιγότερο από το τετρακίνητο με την μεγάλη. Με τη μεγάλη μπαταρία και στην ίδια έκδοση Plus η διαφορά πέφτει στις 2.700 ευρώ. Από εκεί και πέρα, τη απάντηση την ξέρετε εσείς. Το φτηνότερο πισωκίνητο ή το ακριβότερο τετρακίνητο που τα ρίχνει ακόμη και σε ένα «πορσικό»; Εσείς αποφασίζετε…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Volvo EX30 Twin Motor (428 PS, 69 kWh)Συνδυαστική ισχύς/ ροπή: 428 PS / 543 NmΙσχύς ηλεκτροκινητήρα εμπρός/ πίσω: 272 PS / 156 PSΡοπή ηλεκτροκινητήρα εμπρός/ πίσω: 343 Nm / 200 NmΧωρητικότητα μπαταρίας – OBC: 69,0 kWh (net: 64 kWh) – 11 kW (AC), 153 kW (DC)Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούςΚιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσηςΕπιτάχυνση 0-100 km/h: 3,6 secΤελική ταχύτητα: 180 km/hΜεικτή κατανάλωση εργοστασιακή, δοκιμής: 17,5 kWh/100 km, 19 kWh/100 kmΑυτονομία εργοστασιακή, δοκιμής: 450 / 430 χλμ.Βάρος: 2.200 kgΔιαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4.233×1.837×1.555 mmΜεταξόνιο: 1.960 mmΧώρος αποσκευών: 318-904 lt (+frunk: 7 lt)Τιμή (χωρίς επιδότηση): από 50.952 ευρώ