Την πρότασή του για τη δημιουργία ενός δικτύου σύγχρονου τραμ στη Θεσσαλονίκη κατέθεσε ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «Θεσσαλονίκη για Όλους» Μιχάλης Τρεμόπουλος, στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας.

Όπως είπε ο κ. Τρεμόπουλος με τη δημιουργία δικτύου τραμ, θα μπορέσει η πόλη να διεκδικήσει ένα εναλλακτικό μέσο σταθερής τροχιάς μέσα στην πόλη, ιδιαίτερα μετά την όξυνση των προβλημάτων από τις πρόδρομες εργασίες για το Flyover και εν όψει του γεγονότος από το φθινόπωρο σε λειτουργία και το μετρό. «Θα πρέπει να μπει σε διαδικασία αυτή η πρόταση, ώστε να μπορεί το συντομότερο να περάσει σε μια φάση υλοποίησης», υπογράμμισε ο κ. Τρεμόπουλος.

Στην τοποθέτησή του έκανε λόγο για ένα μέσο σταθερής τροχιάς που μπορεί να προσφέρει υψηλή ποιότητα και ταυτόχρονα μεγάλη χωρητικότητα. Όπως σημείωσε ο δημοτικός σύμβουλος τα σύγχρονα οχήματα τραμ μπορούν μέσα από τα αρθρωτά βαγόνια να μεταφέρουν έως και 400 επιβάτες όρθιους και καθήμενους συνολικά. «400 επιβάτες επί 15 διελεύσεις ανά ώρα – με συχνότητα ανά 4 λεπτά – σημαίνει εξυπηρέτηση 6.000 επιβατών ανά ώρα», υπογράμμισε ο κ. Τρεμόπουλος, αναφέροντας ότι ο συρμός του μετρό θα χωρά 450 επιβάτες. «Έχουμε μια οφθαλμοφανή λύση που η πόλη έχει γνωρίσει. Δεν μιλάμε για μια καινοτόμα πρόταση. Η πόλη είχε τραμ από το 1893 – 1957 που εγκαταλείφθηκε», σημείωσε. Πρόσθεσε ότι η πρόταση για να μπορέσει να είναι υλοποιήσιμη θα πρέπει να έχει συμμετοχή των φορέων, με τον δήμο Θεσσαλονίκης να έχει λόγο. «Μπορούμε να έχουμε σημαντικές εξελίξεις και προοπτικές στη μετακίνηση μέσα στο κέντρο», ανέφερε ο κ. Τρεμόπουλος.

Σύμφωνα με τον δημοτικό σύμβουλο, «ο άξονας τραμ πρώτης προτεραιότητας που θα καλύψει περιοχές με υψηλή πληθυσμιακή πυκνότητα και κεντρικές επιτελικές και εμπορικές χρήσεις που έλκουν βαριές μετακινήσεις σε μια ζώνη που δεν θα εξυπηρετείται από το μετρό, είναι ο άξονας ΚΤΕΛ Μακεδονία -Παλιός Σταθμός (μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής) -Κόμβος Δικαστηρίων -οδός Πολυτεχνείου -οδός Τσιμισκή -ΧΑΝΘ -Λ. Βασιλίσσης Όλγας / Μεγ. Αλεξάνδρου-Γ. Παπανδρέου -Μίκρα (στον χάρτη του ΣΑΣΘ είναι ο πράσινος άξονας στο τμήμα Δικαστήρια-ΧΑΝΘ και σε συνέχεια ο μπλε από ΧΑΝΘ μέχρι Μίκρα).

Στο τμήμα ΚΤΕΛ Μακεδονία -Δικαστήρια μπορεί να χρησιμοποιήσει τον σιδηροδρομικό διάδρομο του ΟΣΕ που οδηγεί στον Παλιό Σταθμό και που έχει προταθεί ως ο ένας εκ των 2 αξόνων του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Με αυτόν τον άξονα τραμ συμπληρώνεται το δίκτυο μετρό κατά τον καλύτερο τρόπο. Ο άξονας αυτός μπορεί να συνδυαστεί με τον Δυτικό Προαστιακό Θεσσαλονίκης (City Train) από τον Παλιό Σταθμό προς Κορδελιό (Διαλογή) -Διαβατά (Ιωνία/Νέα Μαγνησία) -Αγχίαλο -Γέφυρα (μελλοντικά Ν. Χαλκηδόνα) ως ενιαίος άξονας Tram-Train επιπλέον του αστικού τραμ.

Το Tram-Train, μια διεθνής πρακτική, είναι ένα υβριδικό τραμ, που μπορεί να κινηθεί και σε αστική γραμμή τραμ (πχ άξονας Δικαστήρια -Πολυτεχνείου -Τσιμισκή -Βασ. Όλγας κλπ) και σε σιδηροδρομική γραμμή του Εθνικού Σιδηροδρομικού Δικτύου (πχ Παλιός Σταθμός-ΚΤΕΛ Μακεδονία -Διαλογή -Διαβατά -Γέφυρα, εν προκειμένω). Δηλ. θα μπορεί να εξυπηρετείται με 2 τύπους δρομολογίων:

(1) με την αστική γραμμή τραμ ΚΤΕΛ Μακεδονία -Μουσείο Ολοκαυτώματος -Δικαστήρια – Πολυτεχνείου / Τσιμισκη / Βασ. Όλγας (Μεγ. Αλεξάνδρου – Γ. Παπανδρέου / Φοίνικα – Μίκρα και

(2) με την αστική-προαστιακή γραμμή Tram-Train Γέφυρα -Αγχίαλος -Διαβατά (Ιωνία) -Κορδελιό -ΚΤΕΛ Μακεδονία -Μουσείο Ολοκαυτώματος -Δικαστήρια (όλο το τμήμα αυτό πάνω στη γραμμή του ΟΣΕ) – Πολυτεχνείου / Τσιμισκη / Βασ. Όλγας (Μεγ. Αλεξάνδρου – Γ. Παπανδρέου / Φοίνικα – Μίκρα».

Όπως σημείωσε ο κ. Τρεμόπουλος, «για την περιοχή Τούμπας και Χαριλάου η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜ-Θ) προτείνει κλάδο μετρό που θα συνεχίζει μέσω του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης (άξονας Τσιμισκή / Δωδεκανήσου) και μέσω Νέου Επιβατικού Σταθμού ΟΣΕ θα συνεχίζει στην προβλεπόμενη νοτιοδυτική επέκταση του μετρό από Νέο Σταθμό προς Αμπελόκηπους -ΚΤΕΛ Μακεδονία -Εύοσμο -Άνω Κορδελιό. Με λίγα λόγια η ΜΑΜ-Θ προβλέπει 2 γραμμές μετρό στη Θεσσαλονίκη, που η κάθε μια θα καταλήγει σε 2 κλάδους. Η μια γραμμή θα είναι από Νοσοκομείο Παπαγεωργίου -Σταυρούπολη -Νεάπολη (άξονας οδού Λαγκαδά περίπου) -Βαρδάρη -Εγνατία (βασική γραμμή μετρό)-Σιντριβάνι -Πανεπιστήμιο -Δελφών με ένα κλάδο προς Νέα Ελβετία και δεύτερο κλάδο προς Μίκρα / Αεροδρόμιο. Η άλλη γραμμή θα ξεκινάει από Αγία Κυριακή -Χαριλάου -Κάτω Τούμπα -Πανεπιστήμιο -ΧΑΝΘ -Τσιμισκή (με σταθμό στην πλατεία Αριστοτέλους) -Βαρδάρη -Νέο Σταθμό -Αμπελόκηπους -ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ -Εύοσμος -Άνω Κορδελιό.

Το τμήμα Βαρδάρη -Τσιμισκή -ΧΑΝΘ στο ιστορικό κέντρο θα πρέπει να αποφευχθεί να γίνει υπόγειο μετρό για λόγους σοβαρών προβλημάτων που θα προκύψουν, όπως οι αρχαιότητες και αποφυγής μιας νέας πολύχρονης αναστάτωσης του Κέντρου».

«Η γραμμή τραμ που προτείνουμε, θα εξυπηρετήσει και την ταχέως αναπτυσσόμενη περιοχή του Παραλιακού Μετώπου Θεσσαλονίκης και το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος, κουμπώνει όμως και με τον Δυτικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο Θεσσαλονίκης και μπορεί να συλλειτουργήσει μαζί του ως ενιαίος άξονας Tram-Train. Ο άξονας αυτός θα μπορεί να εξυπηρετείται από 2 υπηρεσίες, μια δρομολογιακή υπηρεσία αστικού τραμ και μια αραιότερη υπηρεσία προαστιακού -αστικού Tram-Train, που θα ενώσει τη βιομηχανική Δυτική Θεσσαλονίκη με όλο το κέντρο και την παραλιακή ζώνη μέχρι Μίκρα», κατέληξε ο δημοτικός σύμβουλος.

Παίρνοντας τον λόγο ο πρώην δήμαρχος και νυν δημοτικός σύμβουλος Γιάννης Μπουτάρης εκτίμησε ότι «εάν είχαμε κάνει από το τότε το τραμ δεν θα χρειαζόμασταν μετρό». «Πρέπει να το σκεφτούμε πολύ σοβαρά, φάγαμε στη μάπα την υποθαλάσσια αρτηρία. Να μην αφήνουμε να αποφασίζει η Αθήνα για το τι γίνεται στη Θεσσαλονίκη. Να κάνουμε την επανάστασή μας», σημείωσε ο κ. Μπουτάρης.

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης παρέπεμψε τη συζήτηση για το θέμα σε τακτική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. «Είναι ένα σοβαρό θέμα για το οποίο η διοίκηση έχει επεκφρασμένη την ευαισθησία της. Να συζητηθεί σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου», τόνισε ο κ. Αγγελούδης. Πάντως ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Σπύρος Βούγιας εξήγησε ότι αν και το θέμα δεν είναι μέσα στη διαδικασία της λογοδοσίας, πρόκειται για ένα ζήτημα που εκκρεμεί στην πόλη από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80 και απασχολεί πολλούς Θεσσαλονικείς, δέχθηκε να συζητηθεί.