Προικίζοντας το Born με περισσότερη δύναμη, περισσότερη ταχύτητα και πιο ακονισμένο οδηγικό ταμπεραμέντο, η CUPRA βάζει τη σφραγίδα της στην κατηγορία των ηλεκτρικών hot hatch.

3 Ιουνίου, 2024
8:00
Αποστολή στη Βαρκελώνη: Γιάννης Χαρπίδης

Κάθε άλλο παρά συνηθισμένο είναι να βλέπουμε έναν οδηγό αγώνων στο ρόλο του βασικού ομιλητή στην παρουσίαση ενός νέου μοντέλου. Γι’αυτό το λόγο ακούγοντας τον οδηγό αγώνων και οδηγό εξέλιξης της CUPRA, Jordi Gene να μιλά με ενθουσιασμό για αλλαγές στην ανάρτηση και στο σύστημα διεύθυνσης και για βελτίωση στην αίσθηση του πεντάλ του φρένου καταλαβαίνουμε πως το νέο Born VZ δεν είναι μια έκδοση που δημιουργήθηκε ωθούμενη από το marketing.

Το Born VZ είναι η καυτή έκδοση του Born, του ηλεκτρικού hatchback της CUPRA που από την πρώτη στιγμή έδωσε το στίγμα της σπορτίφ απόχρωσης της ηλεκτροκίνησης εντός του ομίλου VW.

Η αλήθεια είναι πως η εικόνα δεν δίνει πολλά στοιχεία σχετικά με τη φιλοσοφία γύρω από την οποία επικεντρώνεται το VZ. Η νέα αποκλειστική απόχρωση Dark Forest, οι νέας σχεδίασης ζάντες 20’’ και το σχετικά μικρό λογότυπο VZ στο πορτμπαγκάζ είναι οι λίγες λεπτομέρειες που ουσιαστικά ξεχωρίζουν το καυτό Born από τις υπόλοιπες εκδόσεις. Τουλάχιστον στο σαλόνι υπάρχει κάτι που δεν περνά απαρατήρητο και αυτό είναι τα νέα CUP Bucket καθίσματα με την υπογραφή της Sabelt που αποτελούν κομμάτι του στάνταρ εξοπλισμού. Είναι επενδυμένα με ανακυκλωμένο ύφασμα SEAQUAL YARN και υλικό DINAMICA με 73% ανακυκλωμένο πολυεστέρα ενώ η πλάτη τους έχει ενισχυθεί με φυσικές ίνες λινού, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά σε λειτουργικό στοιχείο μοντέλου της CUPRA.

Μεγαλύτερη είναι και η κεντρική οθόνη αφής που φθάνει τις 12,9’’ στην οποία τρέχει το πιο φρέσκο λογισμικό της CUPRA ενώ το τιμόνι διαθέτει paddles από τα οποία είναι δυνατή η ρύθμιση την έντασης ανάκτησης σε τρεις βαθμίδες.

Κάπως έτσι φθάνουμε και σε αυτά για τα οποία ο Jordi Gene μιλούσε με περίσσιο ενθουσιασμό. Καταρχάς το Born VZ έχει κερδίσει σημαντικά σε δύναμη σε σχέση με την έως πρόσφατα πιο δυνατή έκδοση eBoost, χωρίς μάλιστα αυτό να έχει προκύψει από την προσθήκη δεύτερου ηλεκτροκινητήρα, κάτι που σημαίνει πως παραμένει αμετάβλητο το χαρακτηριστικό της πίσω κίνησης.

Η ισχύς έχει ανέβει στους 326 PS (μια αύξηση άνω του 40% σε σχέση με τους 231 PS του eBoost) ενώ η ροπή έχει εκτοξευθεί στα 545 Nm ( +75% από τα 310 Nm του eBoost). Άμεση συνέπεια αυτής της αύξησης είναι η ξεκάθαρη βελτίωση των επιδόσεων όπως χαρακτηριστικά δηλώνεται από τα 5,6’’ του 0-100 km/h (eBoost: 7,0’’) αλλά και από την υψηλότερη κατά 40 km/h τελική ταχύτητα που πλέον αγγίζει το φράγμα των 200 km/h. Και δεν είναι μόνο αυτό. Η αναβάθμιση της απόδοσης συνοδεύεται από μια μικρή βελτίωση της ωφέλιμης χωρητικότητας της μπαταρίας η οποία χάρη στη βελτίωση της χημικής σύστασης έχει ανέβει από τις 77 στις 79 kWh.

Αυτό με την σειρά του δίνει στο ισχυρότερο Born την ικανότητα να καλύπτει μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ φορτίσεων καθώς η αυτονομία αγγίζει τα 599 χιλιόμετρα. Πρόσθετα σε αυτό η μέγιστη ισχύς ταχυφόρτισης DC έχει ανέβει από τα 135 στα 185 kW επιτρέποντας την φόρτιση 10-80% σε περίπου 30 λεπτά.

Από εκεί και πέρα επεμβάσεις έχουν γίνει σε κάθε τομέα που συνδέεται με την δυναμική συμπεριφορά. Η στάνταρ ενεργή ανάρτηση DCC Sport έχει νέα αμορτισέρ και ελατήρια πίσω και διαφορετικές ρυθμίσεις εμπρός ενώ συνοδεύεται από πιο σκληρές αντιστρεπτικές.

Επιπλέον, το σύστημα διεύθυνσης έχει μηχανολογικές βελτιώσεις και νέα χαρτογράφηση υποβοήθησης ενώ βελτιώσεις έχουν γίνει στα φρένα του πίσω άξονα αλλά και στις ρυθμίσεις του κυκλώματος πέδησης με στόχο τη βελτίωση κατά κύριο λόγο της αίσθησης, αλλά και της απόδοσης.  

Στη σύντομη οδηγική επαφή μας στα προάστια της Βαρκελώνης το Born VΖ έδειξε αντάξιο των προσδοκιών που δημιουργούν οι προδιαγραφές του. Πριν ακόμα ξεκινήσεις να οδηγείς τα εξαιρετικά μπάκετ σου φτιάχνουν τη διάθεση αγκαλιάζοντας σφικτά το σώμα, δίνοντας την αίσθηση πως γίνεσαι ένα με το αυτοκίνητο.

Ο συνδυασμός δύναμης και ισορροπίας είναι σίγουρα το μεγαλύτερο ατού. Η εκρηκτικότητα της επιτάχυνσης είναι έντονη χαμηλά και δεν δείχνει να ξεθωριάζει όταν η ταχύτητα ανέβει. Σε συνδυασμό μάλιστα με την εγγενή αθόρυβη λειτουργία δεν είναι καθόλου δύσκολο να εκπλαγείς με την ευκολία που η ένδειξη της ταχύτητας σκαρφαλώνει σε μεγάλες τριψήφιες ενδείξεις ακόμα και σε στενές διαδρομές που τα διαστήματα επιτάχυνσης είναι πολύ μικρά.

Και αυτό έχει να κάνει σε μεγάλο ποσοστό και με την ικανότητα του Born VZ να περνά ταχύτητα μέσα στην στροφή εξαργυρώνοντας την σαφήνεια που έχει ο έλεγχος των δυναμικών φορτίσεων, αλλά και την πλούσια πρόσφυση από την αναβαθμισμένη γεωμετρία της ανάρτησης και τα πιο φαρδιά ελαστικά.

Το μπροστινό μέρος δίνει σιγουριά για να επιτεθείς στη στροφή με περισσότερη φόρα, το τιμόνι έχει λίγο περισσότερο νεύρο γύρω από την ευθεία και στο turn-in, οι κλίσεις είναι περιορισμένες και οι ταλαντώσεις ελάχιστες ενώ ακόμα και αν βιαστείς να περάσεις στο γκάζι σημαδεύοντας την έξοδο η τροχιά δεν διαταράσσεται. Αντίστοιχα σημαντικό είναι το γεγονός πως η ακρίβεια της ανάρτησης συνοδεύεται από μια ευχάριστη και άνετη κύλιση χωρίς άκομψες απότομες συχνότητες απόσβεσης ακόμα και στην πιο άγρια χαρτογράφηση Cupra. Όσο για τα φρένα δεν μπορούμε να πούμε πως υπάρχει αισθητή διαφορά στη δύναμη όμως το πεντάλ έχει μια λίγο πιο γεμάτη αίσθηση στο πάτημα και περισσότερη σαφήνεια σε όλη τη διαδρομή του.

Συνολικά λοιπόν κάθε πινελιά αναβάθμισης του VZ έχει δώσει στον ήδη ενδιαφέρον χαρακτήρα του Born ακόμα περισσότερη ένταση και χρώμα χωρίς καμία αρνητική επίπτωση στις χρηστικές πτυχές του.

Θα λέγαμε πως το Born VZ φέρνει στην κατηγορία των ηλεκτρικών hot hatch μια απόχρωση αντίστοιχη με αυτή του Golf GTI στα θερμικά μοντέλα: είναι ευχάριστο, ανταποδοτικό, συγκροτημένο και αποτελεσματικό χωρίς να είναι κοφτερό σαν ξυράφι.

Σίγουρα είναι από τα μοντέλα που θα περιμένουμε με ανυπομονησία και στην χώρα μας (κοντά στις αρχές φθινοπώρου) για μια πιο διεξοδική δοκιμή στο πιο απαιτητικό πεδίο των ελληνικών δρόμων.