Με ιδαιτερό τρόπο και ξεχωριστά έθιμα εορτάστηκε η “Πρώτη Ανάσταση” στους ιερούς ναούς ανά την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα θορυβώδης ήταν η πρώτη ανάσταση στον Άγιο Κωνσταντίνο στην περιοχή της Ομόνοιας στην Αθήνα.

Παράλληλα στην Χίο η πρώτη Ανάσταση, πραγματοποιήθηκε για ακόμα μια χρονιά με εντυπωσιακό τρόπο. Την ίδια ώρα όλα είναι έτοιμα στον Βροντάδο της Χίου, για τον απόλυτο άρχοντα των εθίμων του Πάσχα στο νησί, τον ρουκετοπόλεμο, που και αυτή τη χρόνια αποδείχθηκε πραγματικός μαγνήτης για την έλευση μεγάλου τουριστικού ρεύματος από πολλά μέρη της Ελλάδας και την Τουρκία. Η ρίψη ρουκετών, θα γίνει με τάξη και σε καθορισμένες ώρες, με απόλυτη παύση την ώρα έλευσης των κατοίκων στις δύο Εκκλησίες Αγίου Μάρκου και Παναγίας Ερειθιανής.

Πρώτη Ανάσταση, με θόρυβο, στην Πάτρα: Τα μαγαζιά πετούν εμπορεύματα στους δρόμους – Ένα έθιμο χρόνων Για περισσότερα από 100 χρόνια οι έμποροι του ιστορικού κέντρου της Πάτρας, τηρούν το έθιμο που θέλει να προκαλούν μεγάλο θόρυβο, μόλις οι καμπάνες των εκκλησιών χτυπήσουν το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου για την πρώτη Ανάσταση

Το Πάσχα γιορτάζεται κάθε χρόνο με ιδιαίτερη θρησκευτική κατάνυξη και στην Κέρκυρα. Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στο νησί των Φαιάκων είναι η περιφορά του Επιταφίου του Αγίου Σπυρίδωνα, η οποία πραγματοποιείται το Μεγάλο Σάββατο, στις 9.00 το πρωί. Πρόκειται για την αρχαιότερη λιτανεία του Αγίου, που πραγματοποιείται σε ανάμνηση της απαλλαγής του νησιού από τη σιτοδεία. Νωρίτερα έγινε η αναπαράσταση του Σεισμού μετά την Ανάσταση του Κυρίου, που πραγματοποιείται στον Ι.Ν. Υπεραγίας Θεοτόκου Φανερωμένης (Παναγία των Ξένων), στην Πλακάδα του Αγίου. Μετά το πέρας της λιτανείας, τελείται ο Εσπερινός της Αναστάσεως οι καμπάνες όλων των εκκλησιών σημαίνουν χαρμόσυνα και από τα μπαλκόνια των σπιτιών οι κάτοικοι ρίχνουν πήλινα δοχεία γεμάτα νερό (μπότηδες). Πρόκειται για το έθιμο της «Πρώτης Ανάστασης». Αμέσως μετά στην περιοχή της Πίνιας (Κουκουνάρα), αναβιώνει το έθιμο της «Μαστέλας». Σ’ ένα στολισμένο με μυρτιές και κορδέλες βαρέλι γεμάτο νερό, οι περαστικοί ρίχνουν κέρματα, κάνοντας μια ευχή. Με την αναγγελία (κωδωνοκρουσίες) της πρώτης Ανάστασης, ο πρώτος που βουτάει στη «Μαστέλα» λαμβάνει και το περιεχόμενό της.

Html code here! Replace this with any non empty text and that’s it.

Στην Πρέβεζα, αμέτρητα πήλινα σκεύη θα σπάσουν στις 11:00 του Μεγάλου Σαββάτου, στο «Σαϊτάν Παζάρ». Είναι το έθιμο της πρώτης Ανάστασης σε ένα γραφικό λιθόστρωτο δρομάκι, στο «διαβολοπάζαρο των Τούρκων», στην καρδιά της πόλης. Το έθιμο, έρχεται από την Τουρκοκρατία και το τηρούν από γενιά σε γενιά οι καταστηματάρχες, για να στείλουν το χαρούμενο μήνυμα της Ανάστασης. Μόλις ο ιερέας του Μητροπολιτικού Ναού του Αγίου Χαράλαμπους σημάνει την πρώτη Ανάσταση, οι ήχοι των κροτίδων διαπερνούν την πόλη, ενώ οι πιστοί ντόπιοι και επισκέπτες σπάζουν στο πλακόστρωτο του Σαϊτάν εκατοντάδες πήλινα κανάτια. Στην σκλαβωμένη Ελλάδα, οι Πρεβεζιάνοι, έφτιαχναν μόνοι τους κροτίδες, για να κρατήσουν μακριά τους Τούρκους, τις άγιες μέρες του Πάσχα. Το έθιμο ολοκληρώνεται με κεράσματα. Οι καταστηματάρχες προσφέρουν στον κόσμο παραδοσιακά γλυκά.

Με κατάνυξη και συγκίνηση οι κάτοικοι της Κοζάνης μικροί και μεγάλοι υποδέχονται το ελπιδοφόρο μήνυμα της Ανάστασης του Χριστού, στο νεκροταφείο της πόλης. Το νεκροταφείο της πόλης θα κατακλύσουν και σήμερα Μ. Σάββατο χιλιάδες κάτοικοι τα μεσάνυχτα του Μ Σαββάτου που εδώ και χρόνια παρακολουθούν την Αναστάσιμο λειτουργία, στον συγκεκριμένο χώρο. Σύμφωνα με το έθιμο που κρατάει χρόνια, οι πιστοί το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου πηγαίνουν στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Κοζάνης, στα Κοιμητήρια της πόλη, προκειμένου να αισθανθούν δίπλα στα αγαπημένα τους πρόσωπα που έχουν φύγει από τη ζωή.

Η αρχοντική πρωτεύουσα της Τσακωνιάς, το Λεωνίδιο, αποχαιρετά το χειμώνα και υποδέχεται τη πολύχρωμη και ευωδιαστή εποχή της άνοιξης, γιορτάζοντας μοναδικά το Πάσχα. Το βράδυ της Ανάστασης ο ουρανός γίνεται πολύχρωμος και φωτίζεται από το Αγιο Φως που δίνει ώθηση στα πασχαλινά αερόστατα, τα οποία με περισσή φροντίδα έχουν ετοιμαστεί από τους νέους της κωμόπολης. Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, λίγο πριν την Ανάσταση, τα αερόστατα με τις κολλημάρες και τις αφάνες βγαίνουν και μοιράζονται στους ντόπιους που ξέρουν, αλλά και σε επισκέπτες. Αμέσως μόλις οι ιερείς δώσουν το Άγιο Φως και ψάλλουν το Χριστός Ανέστη, ανάβουν τις αφάνες και τις κολλημάρες και ο ουρανός του Λεωνιδίου γίνεται πολύχρωμος. Τα αερόστατα ταξιδεύουν στο Μυρτώο πέλαγος φτάνοντας ως τις Σπέτσες, όταν ο καιρός το επιτρέπει.

Οι κάτοικοι του Τυρού δεν ξεχνούν τις παραδόσεις τους και αν βρεθείτε σε κάποια γιορτή ή πανηγύρι θα νιώσετε την Τσακώνικη ζεστασιά. Το Μεγάλο Σάββατο από νωρίς το βράδυ τα μικρά παιδιά γεμίζουν τον κόλπο του Τυρού από άκρη σε άκρη με χιλιάδες κεριά, που φωτίζουν την θάλασσα και συμβολίζουν τις ψυχές των Τσακώνων ναυτικών και ψαράδων που έχουν χαθεί. Τη στιγμή της Ανάστασης, στο γραφικό ψαροχώρι, οι Τσάκωνες μπουρλοτιέρηδες φωτίζουν τον αναστάσιμο ουρανό με εκατοντάδες πυροτεχνήματα. Στην ενορία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στο λιμάνι, θα δείτε ένα από τα πιο φαντασμαγορικά έθιμα της Ελλάδας, το κάψιμο του Ιούδα μέσα στη θάλασσα πάνω σε ειδική σχεδία από τους Τσάκωνες πυρπολητές με την συνοδεία βεγγαλικών και τρομερών δυναμιτών, που φωτίζουν τον Τυρό από άκρη σε άκρη, ένα έθιμο που άρχισε από την εποχή της Τουρκοκρατίας και φτάνει έως τις μέρες μας.

Στη Ρόδο, το Σάββατο του Λαζάρου, τα παιδιά γυρίζουν από πόρτα σε πόρτα και τραγουδούν τα κάλαντα του Λαζάρου, συγκεντρώνοντας χρήματα και αυγά για τους ιερείς. Παλαιότερα, κανένας γεωργός δεν πήγαινε στο χωράφι του να εργαστεί, γιατί όπως πίστευαν ό,τι έπιαναν θα μαρανόταν. Επιτρεπόταν μόνο η συγκέντρωση ξερών κλαδιών για το άναμμα των φούρνων τη Μεγάλη Εβδομάδα για το ψήσιμο των κουλουριών. Του Λαζάρου, επίσης, σε όλα τα σπίτια οι νοικοκυρές φτιάχνουν στριφτά κουλουράκια, τα «Λαζαράκια», συμβολίζοντας με τον τρόπο αυτό το σώμα του Λαζάρου που ήταν τυλιγμένο στο σάβανο.

Εντυπωσιακή είναι η Ανάσταση στο νησί της Καλύμνου, με τους αυτοσχέδιους δυναμίτες που ρίχνονται και οι οποίοι ταρακουνούν στην κυριολεξία το νησί. Στην Κάρπαθο τα πασχαλινά έθιμα ξεχωρίζουν στον Ολυμπο, όπου οι κάτοικοι ακολουθούν παραδόσεις πένθους και θρήνου στη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, αλλά και λαμπρού εορτασμού, που κορυφώνεται τη Λαμπρή Τρίτη. Αποχωρίζονται τις παραδοσιακές πολύχρωμες στολές τους μόνο τη Μεγάλη Εβδομάδα, όταν τις αντικαθιστούν με μια «πένθιμη» ενδυμασία. Μετά το συγκινητικό Επιτάφιο της Μεγάλης Παρασκευής, οι γυναίκες ετοιμάζουν το Μεγάλο Σάββατο, το λαμπριάτικο οφτό για την επόμενη μέρα, δηλαδή κατσικάκι ή αρνί με γέμιση, κυρίως από ρύζι.

Πηγή:ertnews.gr