Όπως ανακοινώθηκε, τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν έναν νέο Κανονισμό ο οποίος θα επιβάλλει σχεδόν μηδενική εκπομπή ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα ως το 2040 στα βαρέα οχήματα.

Συνήθως, επικεντρωνόμαστε στα επιβατικά καινούργια μοντέλα και τη σχετική νομοθεσία την οποία ψήφισαν οι Ευρωβουλευτές γι’ αυτά σε ό,τι αφορά στην εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα (κυρίως) και ρύπων.

Ωστόσο, σημαντικό ρόλο στη γενικότερη έκλυσή τους στο περιβάλλον διαδραματίζουν και τα λεωφορεία, τα φορτηγά -τα βαρέα οχήματα, εν γένει. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, οι Ευρωβουλευτές ψήφισαν έναν νέο Κανονισμό ώστε να ενισχυθεί ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών από τα καινούργια βαρέα επαγγελματικά οχήματα ως το 2040, αλλά και ως το 2050, κατ’ επέκταση.

Συγκεκριμένα, η διαδικασία που προβλέπεται να γίνει αυτό θα είναι σταδιακή. Όπως ανακοινώθηκε, η σχετική νομοθεσία, η οποία έχει ήδη συμφωνηθεί προσωρινά με το Συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε., θέτει τους στόχους για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από μεγάλα φορτηγά και λεωφορεία, απορριμματοφόρα, ανατρεπόμενα οχήματα ή αναμεικτήρες σκυροδέματος ως εξής:

Κατά 45% για το χρονικό διάστημα μεταξύ 2030-2034, κατά 65% για το διάστημα 2035-2039 και κατά 90% από το 2040 και έπειτα. Αναλυτικότερα, ως το 2030, τα καινούργια αστικά λεωφορεία θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές τους κατά 90% και να μετατραπούν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2035.

Στον νέο ευρωπαϊκό νόμο τίθενται  και οι στόχοι μείωσης των εκπομπών για τα ρυμουλκούμενα, όπου προβλέπεται μείωση εκπομπών κατά 7,5% και τα ημιρυμουλκούμενα στα οποία η αντίστοιχη μείωση θα είναι κατά 10%, από το 2030.

Προβλέπεται επίσης ότι έως το 2050 θα μειωθεί στην Ευρώπη η ετήσια εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα από τα βαρέα οχήματα κατά 62% συγκριτικά με την ποσότητα που εκπεμπόταν το 1990.

Ο νέος κανονισμός απαιτεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels) και για τα καινούργια φορτηγά. Όπως έγινε γνωστό, εντός του 2025 τα μέλη της Επιτροπής θα αξιολογήσουν την υποβολή πρότασης για την εγγραφή βαρέων επαγγελματικών οχημάτων που θα λειτουργούν μόνο με συνθετικά καύσιμα.

Επίσης, θα επανεξετάσουν την αποτελεσματικότητα των συγκεκριμένων μέτρων έως το 2027 για να διαπιστωθεί εάν θα είναι επαρκή ή θα πρέπει να αλλάξουν.

Σημειώνουμε ότι, βάσει των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα ευθύνονται για περισσότερο από το 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις οδικές μεταφορές στις χώρες που την απαρτίζουν και αντιπροσωπεύουν πάνω από το 6% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε αυτές.

Η μείωση αυτών των εκπομπών θα συμβάλλει καθοριστικά στους ευρωπαϊκούς στόχους για επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050 και μείωση της ζήτησης για εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, σύμφωνα με τον στόχο που έχει τεθεί από την Ε.Ε