Από τις υποσχέσεις για νέο τελωνείο, στην εξαγγελία… απλής αναβάθμισης, κι από εκεί στο απόλυτο τίποτα και στις νέες εικόνες με τις ουρές αυτοκινήτων…. Σχόλια αγανάκτησης από Έλληνες και Τούρκους οδηγούς

«Δεν τιμά την Ελλάδα η εικόνα στο τελωνεία Κήπων… Να διερευνήσουμε σχήματα χρηματοδότησης μιας νέας μεγάλης επένδυσης στην κατασκευή ενός νέου τελωνείου σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, ώστε επιτέλους η Θράκη, η Ελλάδα, η Ευρώπη να αποκτήσει την πύλη εισόδου που της αξίζει».

Αυτά έλεγε στα τέλη του 2016 ο Κυριάκος Μητσοτάκης ως πρόεδρος της ΝΔ και αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Σχεδόν 8 χρόνια μετά, κι έχοντας ήδη κυβερνήσει τη χώρα τα τελευταία 5 χρόνια, δυστυχώς, δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη καμία υπόσχεση. Ούτε καν η πιο πρόσφατη, από τον Νοέμβριο του 2023, όταν ανακοινώθηκε η απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας για έργο αναβάθμισης του Τελωνείου των Κήπων, με 4,8 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που σε καμία περίπτωση δεν μεταφράζεται φυσικά ως απόφαση για νέο τελωνείο, αλλά ούτε και για μία πραγματικά γενναία παρέμβαση στο ήδη υπάρχον.

Την ίδια στιγμή, οι εικόνες από τις ατελείωτες ουρές των αυτοκινήτων την περασμένη Κυριακή, όπου χιλιάδες Τούρκοι οδηγοί εγκλωβίστηκαν στα σύνορα, επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο, ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Είναι απορίας άξιο πώς οι επισκέπτες μας δεν αποθαρρύνονται από αυτή την κατάσταση και συνεχίζουν να μας προτιμούν. Μέχρι πότε, όμως, θα κάνουν υπομονή;

Πέρσι, την ίδια εποχή, αμέσως μετά τη θρησκευτική εορτή των μουσουλμάνων, όταν και πάλι είχε κατακλυστεί η Αλεξανδρούπολη από Τούρκους τουρίστες, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων Θράκης Απόστολος Παλακίδης είχε απευθύνει έκκληση προς την πολιτεία προκειμένου να εκσυγχρονιστούν και να επεκταθούν οι υποδομές του τελωνείου, ώστε να καταστούν εφάμιλλες μίας ευρωπαϊκής χώρας και να μη λειτουργούν αποτρεπτικά για τους επισκέπτες μας, που ταλαιπωρούνται επί ώρες στις ουρές της αναμονής. Ένα χρόνο μετά, η ιστορία επαναλαμβάνεται χωρίς να έχει γίνει τίποτα για τη βελτίωση της κατάστασης, ενώ ανάλογες εικόνες αναμένονται και το καλοκαίρι, οπότε η κίνηση είναι επίσης μεγάλη και η αναμονή ακόμη μεγαλύτερη.

Όλα αυτά τα χρόνια, φορείς του τουρισμού και της αγοράς, έχουν παρέμβει πολλάκις ζητώντας τα αυτονόητα, εργαζόμενοι στο συνοριακό σταθμό έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις άθλιες συνθήκες εργασίας και εξυπηρέτησης του κόσμου, ενώ πολυάριθμα είναι τα ρεπορτάζ τοπικών και πανελλαδικής εμβέλειας ΜΜΕ για τις εικόνες που συναντά κανείς στην «πρώτη πύλη» της χώρας προς την Ευρώπη. Πρόσφατα μάλιστα, ο δημοσιογράφος του BBC TÜRK Στέλιος Μπερμπεράκης, σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο site της Athens Voice, περιγράφει με μελανά, όσο και ρεαλιστικά χρώματα την κατάσταση:

«…Δεν έχει αλλάξει τίποτα από το 1974 που πρωτοήρθα στην Ελλάδα από την Κωνσταντινούπολη με λεωφορείο… Κρίμα, πολύ κρίμα… Ένα κτήριο (αν λέγεται ευρωπαϊκό τελωνειακό κτήριο) με φθαρμένη οροφή από μπετόν, η οποία στηρίζεται σε φθαρμένες κολώνες από τσιμέντο και τα εκτεθειμένα σκουριασμένα σίδερα να ξεπροβάλλουν με αναίδεια.

Σωροί τα σκουπίδια δεξιά και αριστερά στα ρείθρα του δρόμου. Ξεχειλισμένοι οι κάδοι.

Ένα βρωμερό WC στο εσωτερικό του κτηρίου δοκιμάζει τις αντοχές του κάθε ταξιδιώτη. Η έλλειψη WC έχει σαν αποτέλεσμα να βλέπεις γυναίκες, άνδρες, παιδιά αλλά και ηλικιωμένους ανθρώπους να τρέχουν στα χωράφια για να ανακουφιστούν.

Στην είσοδο του γερασμένου και ταλαιπωρημένου κτηρίου, πάνω σε μια βάση είναι τοποθετημένος ένας μεγάλος υπαίθριος μπλε χάρτης της Ελλάδας φτιαγμένος από πλεξιγκλάς (για τους τουρίστες). Ραγισμένος από την πολυκαιρία σε χίλια κομμάτια, σου δίνει την εικόνα ότι η Ελλάδα αποτελείται από εκατοντάδες περιφέρειες και κρατίδια. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να τον αποσύρει ή να αλλάξει το πλέξιγκλας…»

Χαρακτηριστικά της εύλογης αγανάκτησης είναι τα παρακάτω αποσπάσματα από δύο σχόλια που έγιναν τις τελευταίες 4-5 μέρες στο google για το τελωνείο μας.

Από Τούρκο οδηγό: «Η Ελλάδα είναι ευρωπαϊκή χώρα ή χώρα της Μέσης Ανατολής; Σε αυτή την τελωνειακή πύλη βλέπετε το ελληνικό κράτος. Η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι ευρωπαϊκή. Αυτοί οι τελωνειακοί, αυτή η τελωνειακή πύλη, αυτή η βρωμιά… δεν ταιριάζουν στην Ευρώπη.. Υπάρχει ουρά πάνω από 3 χλμ!»

Ενώ Έλληνας οδηγός σχολιάζει: «Αν αυτό το κτίριο θυμίζει σύνορα Ευρωπαϊκής Ένωσης τότε είμαστε για κλάματα. Έτυχα χτες με πολύ κίνηση στο Τούρκικο Τελωνείο ανοικτές 4 γραμμές εξυπηρέτησης, και…Στην απέναντι μεριά με το ζόρι 3. Δυστυχώς αυτή η κατάσταση είναι δυσφήμιση της Ελλάδος και τις Ευρωπαϊκής ένωσης».

Δυστυχώς, οι τρεις βουλευτές Έβρου της Νέας Δημοκρατίας φαίνεται να μην ενοχλούν τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη όσο συχνά και όσο έντονα θα έπρεπε, παρά το γεγονός ότι και οι ίδιοι γίνονται διαρκώς αποδέκτες παραπόνων από τους τοπικούς φορείς αλλά και τους πολίτες.

Ωστόσο, το θέμα του τελωνείου των Κήπων έθεσε με πρόσφατη ερώτηση στη Βουλή προς τον Υπουργό Οικονομικών Κώστα Χατζηδάκη ο ανεξάρτητος βουλευτής Μπαράν Μπουρχάν.

«Καταρρέει η ανοχή κατοίκων και επισκεπτών της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης λόγω των απαράδεκτων υποδομών και της έλλειψης προσωπικού στο Τελωνείο των Κήπων.

Η «πρώτη πύλη προς την Ευρώπη» όπως αποκαλούν συχνά το Τελωνείο των Κήπων παρουσιάζει σήμερα εικόνα εγκατάλειψης. Η πολυπόθητη αναβάθμιση των εγκαταστάσεων δεν έχει επιτευχθεί ακόμη. Διεθνή μέσα, επιχειρηματίες, επαγγελματίες τουρισμού, επισκέπτες και κάτοικοι ενώνουν τις φωνές διαμαρτυρίας τους για το ανεπαρκές επίπεδο υποδομών, τις ατελείωτες ώρες αναμονής και το ελάχιστο προσωπικό.

Κατά τη διμερή συμφωνία, το προσωπικό των συνοριακών και τελωνειακών αρχών οφείλει να είναι ισάριθμο. Το ερώτημα είναι γιατί δεν αυξάνεται αυτός ο αριθμός από τη στιγμή που έχουν πολλαπλασιαστεί οι αφίξεις και οι αναχωρήσεις στους Κήπους.

Η περιοχή χρειάζεται ένα σύγχρονο τελωνείο που να πληροί όλες αυτές τις προϋποθέσεις που θα βοηθήσουν την απρόσκοπτη εισροή τουριστών και επαγγελματιών από και προς τη χώρα μας.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

Τι προτίθεται να πράξει η Κυβέρνηση για να δοθεί άμεση λύση στο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν χιλιάδες ταξιδιώτες οι οποίοι συσσωρεύονται στο τελωνείο των Κήπων προκειμένου να περάσουν τον προβλεπόμενο έλεγχο;

Τι προτίθεστε να πράξετε προκειμένου να εκσυγχρονιστούν οι κτηριακές εγκαταστάσεις με τη δημιουργία νέων υποδομών, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες;

Σκοπεύετε να  ενισχύσετε με επιπλέον προσωπικό το τελωνείο, για την αποσυμφόρηση της κατάστασης;»
Περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την απάντηση του Υπουργού.

Πρόταση από «Πράσινοι Οικολογία»

Με αφορμή τις τελευταίες εικόνες από το τελωνείο, οι «Πράσινοι Οικολογία» επαναφέρουν το αίτημα δημιουργίας τρίτης πύλης εισόδου στο Σουφλί.

Το αίτημα έχει ήδη διαβιβαστεί σε 8 συναρμόδια υπουργεία, αναφέρουν και υπογραμμίζουν τα εξής:

«Μετά τις συχνές καθυστερήσεις διέλευσης που παρατηρούνται στους Κήπους Έβρου, με αποκορύφωμα τη δημιουργία ουρών πολλών χιλιομέτρων των επισκεπτών που ήρθαν στη χώρα μας για ολιγοήμερες διακοπές, το κόμμα Πράσινοι Οικολογία αισθάνεται δικαίωση για την πρόταση που έχει ήδη διαβιβάσει στην κυβέρνηση  για «δημιουργία τρίτης πύλης εισόδου στην περιοχή του Σουφλίου, καθώς η απόσταση μεταξύ Κήπων και Καστανιών είναι πάνω από 100 χλμ. και οι ετήσιοι επισκέπτες από την Τουρκία υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο».

Είναι προφανές ότι το κύριο βάρος διέλευσης πέφτει στους Κήπους, και η δημιουργία νέας πύλης εισόδου στο Σουφλί, στο ενδιάμεσο μεταξύ των Κήπων και των Καστανιών, που είναι αίτημα και του ίδιου του Δήμου Σουφλίου, θα διευκολύνει τις σημερινές διασυνοριακές εισόδους – εξόδους, αλλά και θα ενισχύσει σημαντικά την περιοχή. Ένα Δήμο που έχει οδηγηθεί, με τις πολιτικές που εφαρμόζονται, να έχει μείωση πληθυσμού 21,4% μεταξύ 2011-2021, και χρειάζεται ειδικά μέτρα ενίσχυσης, ιδιαίτερα μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές που έπληξαν τα τελευταία χρόνια τον Έβρο.

Η πρόταση αυτή είναι μέρος ενός συνόλου 13 άμεσων μέτρων για το νομό Έβρου, που το κόμμα Πράσινοι Οικολογίαέχει διαβιβάσει σε 8 συναρμόδια υπουργεία και στην αυτοδιοίκηση του νομού Έβρου, με την επισήμανση ότι απαιτούνται άμεσα μέτρα και δράσεις για την ανόρθωση του Έβρου, που θα πρέπει να γίνουν μέσα στην επόμενη διετία από πολλούς φορείς και υπηρεσίες. Οι προτάσεις μας ακολουθούν στο τέλος του δελτίου.

Οι κάτοικοι περιμένουν την υλοποίηση των πολλών άμεσων μέτρων  που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση, κάτι που επιβάλλει συντονισμό μεταξύ των υπηρεσιών και των υπουργείων.

Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι τον Σεπτέμβρη 2023 συστάθηκε Ειδική Επιτροπή για την κατάρτιση Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος για τον Έβρο (υπ’αρ.17235/11-09-2023 Απόφαση -ΦΕΚ Β’6595), αλλά, με τους γνωστούς  ρυθμούς χελώνας του δημοσίου, όχι μόνο δεν έχει συνεδριάσει, αλλά μόλις το Φεβρουάριο του 2024, πέντε μήνες μετά, έγινε ο ορισμός των μελών αυτής της επιτροπής».