Υπογράφηκε η σύμβαση μεταξύ Υπουργείου Εσωτερικών, ΤΑΙΠΕΔ και Αποκεντρωμένης Μακεδονίας-Θράκης για το έργο των 6 εκατομμυρίων ευρώ
Οι παρεμβάσεις που προβλέπονται και η (χρονοβόρα) διαδικασία από εδώ και πέρα…

Της Κικής Ηπειρώτου

Ένα πρώτο βήμα (από τα πολλά που θα ακολουθήσουν…) για την υλοποίηση του έργου αναβάθμισης του συνοριακού σταθμού των Κήπων έγινε την περασμένη Παρασκευή 19 Απριλίου, με την υπογραφή σχετικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών, του ΤΑΙΠΕΔ και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης.
Το Υπουργείο Εσωτερικών αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση του έργου, με 6 εκατομμύρια ευρώ, το ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει τη διενέργεια της ωρίμανσης της διαγωνιστικής διαδικασίας και της παρακολούθησης της εκτέλεσης των αναγκαίων συμβάσεων, ενώ η Αποκεντρωμένη ορίστηκε ως η δικαιούχος του έργου.
Με το συγκεκριμένο έργο, το οποίο δεν ανταποκρίνεται απολύτως στις υφιστάμενες ανάγκες και δεν ικανοποιεί πλήρως τους φορείς του Έβρου, που εδώ και χρόνια ζητούν τη δημιουργία ενός ολοκαίνουργιου τελωνείου, επιχειρείται να βελτιωθούν οι συνθήκες στον υπάρχοντα μεθοριακό σταθμό, τόσο για τους εργαζόμενους, όσο και για τους οδηγούς και να μειωθεί ο χρόνος αναμονής και ταλαιπωρίας για όλους.
Παράλληλα, όπως επισημαίνεται στο περιθώριο του κειμένου της σύμβασης, «επισπεύδονται από το Υπουργείο Ευθύνης οι αναγκαίες πρωτοβουλίες για την εκπόνηση μελέτης κατασκευής νέου Συνοριακού Σημείου Διέλευσης στους Κήπους Έβρου, για την πλήρη συμμόρφωση της Χώρας προς το σύνολο των Ενωσιακών κανονισμών, απαιτήσεων και προδιαγραφών για τη διασυνοριακή μεταφορά προσώπων και εμπορευμάτων». Ωστόσο, αυτό το έργο χρονικά τοποθετείται μάλλον σε κάποιες… δεκαετίες από σήμερα, με δεδομένη τόσο την ταχύτητα με την οποία κινείται το ελληνικό δημόσιο όσο και τη δυσκολία εξεύρεσης ενός τόσο μεγάλου κονδυλίου.
Το έργο της αναβάθμισης
Όπως σημειώνεται στη σύμβαση μεταξύ ΥΠΕΣ-ΤΑΙΠΕΔ-Αποκεντρωμένης, το αντικείμενο του έργου αφορά στην επισκευή και αναβάθμιση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του Συνοριακού Σημείου Διέλευσης Κήπων Ν. Έβρου, που είναι ο τρίτος μεγαλύτερος Συνοριακός Σταθμός της χώρας κατά σειρά κυκλοφοριακού όγκου, με σύνολο ετήσιων διελεύσεων της τάξεως του ενός εκατομμυρίου οχημάτων.
Κατά το στάδιο ωρίμανσης του έργου, επιδιώκεται η αναβάθμιση των υποδομών του υφιστάμενου τελωνείου, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις των φορέων που δραστηριοποιούνται στο εν λόγω Σημείο Διέλευσης.
Προβλέπεται:
– η αρχιτεκτονική και ενεργειακή αναβάθμιση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και υποδομών
-η κυκλοφοριακή αναβάθμιση του οδικού δικτύου
– η εξασφάλιση των αναγκαίων συνθηκών ουσιαστικής βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών διαβατηριακού, τελωνειακού, φυτοϋγειονομικού και κτηνιατρικού ελέγχου, με στόχο την ανάδειξη και υιοθέτηση αντίστοιχων καλών πρακτικών (“best practices”), λαμβάνοντας υπόψη τους υφιστάμενους περιορισμούς και δεσμεύσεις ως προς την έκταση των επιτρεπόμενων παρεμβάσεων στο συγκεκριμένο σημείο.
Όπως αναφέρεται ακόμη, η αναβάθμιση αυτή θα συμβάλει επιπλέον στη συμμόρφωση της Χώρας μας με τους σχετικούς Ενωσιακούς κανονισμούς που ρυθμίζουν τη διασυνοριακή μεταφορά προσώπων και εμπορευμάτων, όπως επί παραδείγματι, των Κανονισμών για το Σύστημα Schengen και τους Φυτοϋγειονομικούς – Κτηνιατρικούς Κανονισμούς, στη διευκόλυνση των διασυνοριακών μετακινήσεων και εμπορίου, στην αποτελεσματικότητα των διασυνοριακών ελέγχων, στη μείωση του χρόνου αναμονής επιβατών και οχημάτων, στην αύξηση της συνεργασίας της Χώρας μας με την Τουρκία και κατ’ επέκταση στην προώθηση της ενίσχυσης και βελτίωσης των σχέσεων καλής γειτονίας με αυτή.

Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά:
-στις αρχικές ενέργειες για την ωρίμανση του έργου,
– στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων προμελετών για το έργο και την εξαγωγή προϋπολογισμών,
– στην αξιολόγηση των παραδοτέων των προμελετών, με σκοπό την επιλογή του βέλτιστου τρόπου υλοποίησης του έργου και
– στη δημοπράτηση και υλοποίηση του έργου.