Δημιουργία μιας ενιαίας βιολογικής γεωργικής Ζώνης. Η παραγωγή μεταξιού στο Δήμο Σουφλίου είναι μια δυναμική δραστηριότητα με μεγάλη παγκόσμια ζήτηση. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι οι μεταξοσκώληκες δεν επιβιώνουν αν τραφούν με φύλλα μουριάς που έχουν μολυνθεί από ψεκάσματα παρακείμενων καλλιεργειών. Η καλλιέργεια μουριάς έχει ανάγκη από χημική καθαρότητα εδάφους και αέρα. Αυτή είναι η βάση για να δημιουργηθούν στον Έβρο, εκτός από ενιαίες εκτάσεις μωρεώνων ή συκαμινεώνων, όπως υπήρχαν ήδη από τον καιρό του Ιουστινιανού[2],  η προτεινόμενη ενιαία γεωργική ζώνη είναι θετικό να περιλαμβάνει και άλλες δυο δυναμικές και ανερχόμενες γεωργικές δραστηριότητες, τη μελισσοκομία και τη βιολογική γεωργία. Είναι γνωστό ότι το μελισσοκομικό πάρκο Δαδιάς κάηκε με τις πυρκαγιές. Με τη δημιουργία της προτεινόμενης βιολογικής ζώνης θα είναι δυνατή η δημιουργία ενός ή περισσότερων πάρκων με μελισσοκομικά φυτά. Η ενιαία γεωργική ζώνη είναι θετικό να περιλαμβάνει και βιολογικές καλλιέργειες, οι οποίες επίσης, ως γνωστό, πρέπει να μην έχουν παρακείμενες καλλιέργειες συμβατικής γεωργίας. Τέλος, σε αυτή τη ζώνη θα πρέπει να ενταχθεί και το δασικό φυτώριο Δαδιάς, για να παραχθεί τοπικό υλικό ανθεκτικών αναδασώσεων, και για την προώθηση της απαιτούμενης πολιτικής της αγροδασοπονίας.

Οι ουρές χιλιομέτρων στους Κήπους επιβάλουν νέες γέφυρες επικοινωνίας και φιλίας μεταξύ των λαών. Το αίτημα έχει ήδη διαβιβαστεί σε 8 συναρμόδια υπουργεία.

Μετά τις συχνές καθυστερήσεις διέλευσης που παρατηρούνται στους Κήπους Έβρου, με αποκορύφωμα τη δημιουργία ουρών πολλών χιλιομέτρων των επισκεπτών που ήρθαν στη χώρα μας για ολιγοήμερες διακοπές, το κόμμα Πράσινοι Οικολογία αισθάνεται δικαίωση για την πρόταση που έχει ήδη διαβιβάσει στην κυβέρνηση  για «δημιουργία τρίτης πύλης εισόδου στην περιοχή του Σουφλίου, καθώς η απόσταση μεταξύ Κήπων και Καστανιών είναι πάνω από 100 χλμ. και οι ετήσιοι επισκέπτες από την Τουρκία υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο».

Είναι προφανές ότι το κύριο βάρος διέλευσης πέφτει στους Κήπους, και η δημιουργία νέας πύλης εισόδου στο Σουφλί, στο ενδιάμεσο μεταξύ των Κήπων και των Καστανιών, που είναι αίτημα και του ίδιου του Δήμου Σουφλίου, θα διευκολύνει τις σημερινές διασυνοριακές εισόδους – εξόδους, αλλά και θα ενισχύσει σημαντικά την περιοχή. Ένα Δήμο που έχει οδηγηθεί, με τις πολιτικές που εφαρμόζονται, να έχει μείωση πληθυσμού 21,4% μεταξύ 2011-2021, και χρειάζεται ειδικά μέτρα ενίσχυσης, ιδιαίτερα μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές που έπληξαν τα τελευταία χρόνια τον Έβρο.

Η πρόταση αυτή είναι μέρος ενός συνόλου 13 άμεσων μέτρων για το νομό Έβρου, που το κόμμα Πράσινοι Οικολογία έχει διαβιβάσει σε 8 συναρμόδια υπουργεία και στην αυτοδιοίκηση του νομού Έβρου, με την επισήμανση ότι απαιτούνται άμεσα μέτρα και δράσεις για την ανόρθωση του Έβρου, που θα πρέπει να γίνουν μέσα στην επόμενη διετία από πολλούς φορείς και υπηρεσίες. Οι προτάσεις μας ακολουθούν στο τέλος του δελτίου.

Οι κάτοικοι περιμένουν την υλοποίηση των πολλών άμεσων μέτρων  που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση, κάτι που επιβάλλει συντονισμό μεταξύ των υπηρεσιών και των υπουργείων.

Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι τον Σεπτέμβρη 2023 συστάθηκε Ειδική Επιτροπή για την κατάρτιση Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος για τον Έβρο (υπ’αρ.17235/11-09-2023 Απόφαση -ΦΕΚ Β’6595), αλλά, με τους γνωστούς  ρυθμούς χελώνας του δημοσίου, όχι μόνο δεν έχει συνεδριάσει, αλλά μόλις το Φεβρουάριο του 2024, πέντε μήνες μετά, έγινε ο ορισμός των μελών αυτής της επιτροπής.

Προτάσεις του κόμματος ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ για το νομό Έβρου

2/4/2024

Μετά την επίσκεψη κλιμακίου του κόμματος ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ στον Έβρο στις 21-24 Μαρτίου 2024 και τις συναντήσεις που είχε με την αυτοδιοίκηση και φορείς του νομού, διατυπώθηκαν, κυρίως από τους τοπικούς φορείς και το Δήμο Σουφλίου, προτάσεις που συνάδουν με τις προτάσεις του κόμματος ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ.

Το κόμμα καταθέτει αυτές τις προτάσεις στο δημόσιο διάλογο και στα αρμόδια υπουργεία και φορείς: 

Είναι σημαντικό το άμεσο έργο που θα πρέπει να γίνει μέσα στην επόμενη διετία από πολλούς φορείς και υπηρεσίες.

Είναι ενθαρρυντικό ότι ο ΟΦΥΠΕΚΑ διαπιστώνει πως από τον μέσο ετήσιο αριθμό φωλεοποίησης των αρπακτικών του Έβρου η φετινή απόδοση είναι γύρω στο 80%, γεγονός που υποδεικνύει ότι οι οικοσυστημικές λειτουργίες του Δάσους Δασιάς μπορούν να ανακάμψουν.

Διαπιστώνουμε ότι η τοπική κοινωνία και οι υπηρεσίες και φορείς βρίσκονται σε ετοιμότητα και προθυμία να εργαστούν για την αποκατάσταση της οικονομικής, κοινωνικής και οικολογικής ζωής στον Έβρο, ελπίζοντας ότι οι κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων και των φορέων θα υλοποιήσουν αυτά που έχουν υποσχεθεί βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, με ταχύτητα, αποτελεσματικότητα και χωρίς θερινές αναθέσεις δασικών έργων.

Το κόμμα μας παρακολουθεί  τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις που επισυμβαίνουν στον Έβρο, έχει συμπαρασταθεί με διάφορες μορφές στους μεγάλους κοινωνικούς αγώνες του παρελθόντος και θα συμπαρασταθεί στους δίκαιους αγώνες του μέλλοντος.

Το παρόν έγγραφο δίνει  έμφαση σε προτάσεις που αφορούν ορισμένες τοπικές παραγωγικές ανακατατάξεις και μέτρα, που στοχεύουν στην ανόρθωση του σοβαρού οικολογικού, οικονομικού  και δημογραφικού προβλήματος του νομού[1]. 

Είναι προφανής η προστιθέμενη αξία της δημιουργίας μιας τέτοιας ζώνης

Δημιουργία μωρεώνων ή συκαμινεώνων με φυτεύσεις σε αντιπυρικές ζώνες. Στο δάσος το περιβάλλον είναι απαλλαγμένο από τη χημική γεωργία, και ταυτόχρονα τα δέντρα της μουριάς δεν είναι εύφλεκτα, οπότε επιβραδύνουν την επέκταση μιας πυρκαγιάς και διευκολύνουν την πυρόσβεση. Υπάρχουν 200 αντιπυρικές ζώνες μήκους 350 χιλιομέτρων.
Ένταξη στον ΕΛΓΑ των αποζημιώσεων της σηροτροφίας.
Ολοκλήρωση κατά προτεραιότητα των διαχειριστικών μελετών όλων των περιοχών NATURA του Έβρου, που καλύπτουν έκταση πάνω από το 50% του νομού, ώστε να προσδιοριστούν με ακρίβεια οι συμβατές δυνατότητες που υπάρχουν και να μην υπάρχει η σημερινή απροσδιοριστία και ανασφάλεια.
Όλα τα δάση του Έβρου να αποκτήσουν διαχειριστικές μελέτες, που σημαίνει λιγότερες πυρκαγιές και έσοδα στους δασικούς συνεταιρισμούς και στους δήμους.
Το αγρο-δασικό κτηνοτροφικό σύστημα του Έβρου προσφέρεται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με παραγωγικές αναδασώσεις και την στήριξη της αγροδασοπονίας. Προτείνουμε την ενεργοποίηση του υπομέτρου 8.2 του ΠΑΑ για τα «Δασογεωργικά συστήματα, που συνδυάζουν την παρουσία δέντρων και γεωργικών καλλιεργειών στο ίδιο χωράφι», ένα υπομέτρο που εφαρμόζεται από το 2007 στην ΕΕ αλλά όχι στη χώρα μας. Η αγροδασοπονία, που είναι γνωστή από τους προγόνους μας και στον Έβρο, αναγνωρίστηκε πρόσφατα από τον ΟΗΕ ως η σημαντικότερη γεωργική καινοτομία στην ΕΕ τον 21ο αιώνα.
Να γίνει συντήρηση του τεράστιου οδικού δικτύου που βρίσκεται μέσα στην καμένη έκταση μήκους 3.105 χλμ, γιατί λόγω των πυρκαγιών και της χρόνιας εγκατάλειψης δυσκολεύεται η εξυπηρέτηση του αγρο-δασο-κτηνοτροφικού συστήματος της περιοχής, που αποτελεί τη βάση των προστατευόμενων ειδών του δάσους της Δαδιάς. (για σύγκριση η απόσταση Αθήνα- Παρίσι είναι 2.870  χλμ).
Η υπόσχεση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Ελ. Αυγενάκη «ό,τι ισχύει για τις καταστροφές στη Θεσσαλία να ισχύει και για τον Έβρο»[3] να συμπεριλάβει ό,τι ισχύει και για τις καταστροφές από την πυρκαγιά στην Εύβοια.  Ειδικά για τον Έβρο προτείνουμε την πρόσληψη εργατών και άνεργων πτυχιούχων. Να γίνει προσαρμογή και μεταφορά του «ειδικού προγράμματος της Εύβοιας περί απασχόλησης ρητινεργατών και πτυχιούχων σε Υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» της ΔΥΠΑ στον Έβρο. Προτείνουμε ειδικά για τον Έβρο την πρόσληψη εργατών για την αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος και την υποστήριξη της λειτουργίας της προστατευόμενης περιοχής της Δαδιάς, και άνεργων πτυχιούχων για την υποστήριξη  των μελετών διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών Έβρου και άλλων εργασιών προστασίας. Δικαίωμα υποβολής αιτήσεων συμμετοχής προτείνουμε να έχουν οι:

α) άνεργοι πυρόπληκτοι καλλιεργητές και δασεργάτες εγγεγραμμένοι στο μητρώο της ΔΥΠΑ, που απώλεσαν το εισόδημά τους από τη δασική δραστηριότητα. Πρέπει να προηγηθεί  σχετική απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

β) άνεργοι πτυχιούχοι ΑΕΙ εγγεγραμμένοι στο μητρώο της ΔΥΠΑ.

Δημιουργία τρίτης πύλης εισόδου στην περιοχή του Σουφλίου, καθώς η απόσταση μεταξύ Κήπων και Καστανιών είναι πάνω από 100 χλμ. Και οι ετήσιοι επισκέπτες από την Τουρκία υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο.
Διαφοροποίηση των κινήτρων παραμεθορίου εντός του νομού Έβρου σε δυο ζώνες, τη Ζώνη του Δήμου Αλεξανδρούπολης και τη ζώνη των Δήμων Σουφλίου, Διδιμοτείχου και Ορεστιάδας. Το μήκος του νομού Έβρου είναι άνω των 160 χλμ. Και παρατηρείται μεγάλο ποσοστό πολωμένης προσέλκυσης στο νότο.
Μεταφορικό Ισοδύναμο στον Έβρο. Επέκταση του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου καθώς ο Έβρος από Βορά προς νότο είναι άνω των 160 χιλιομέτρων, όσο η απόσταση Θεσσαλονίκη- Λάρισα.
Εξειδίκευση του Περιφερειακού Σχεδίου για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (ΠεΣΠΚΑ) της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης σε επίπεδο Δήμων.
Στοχευμένη προκήρυξη Κοινωφελούς Εργασίας σε σημαντικούς τομείς δραστηριότητας στον Έβρο για θέσεις οκτάμηνης απασχόλησης σε Δήμους, Περιφέρειες, Υπηρεσίες Υπουργείων, Δασαρχεία, ΟΦΥΠΕΚΑ Έβρου, Δημοκρίτειο ΠΘ, και άλλους φορείς. Η κοινοφελής εργασία μπορεί να συμβάλει ενδεικτικά σε μικρά έργα ορεινής υδρονομίας, ξερολιθικές αποκαταστάσεις και κατασκευές, καθαρισμούς ρεμάτων, αναδασώσεις, ξεναγήσεις κλπ.

Διευκρινίζουμε ότι αυτές οι 13 προτάσεις δεν διεκδικούν πληρότητα για την συνολική αντιμετώπιση των προβλημάτων του Έβρου αλλά αποτελούν ένα πλαίσιο για την προώθηση συγκεκριμένων τοπικών αιτημάτων.

Το κόμμα «ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ», πέρα από αυτές τις 13 προτάσεις για τον Έβρο υποστηρίζει και τις εξής γενικότερες κατευθύνσεις:

Η πρόληψη για τις δασικές πυρκαγιές πρέπει να αυξηθεί και η αναλογία καταστολής/πρόληψης από 80/20 σήμερα να αλλάξει σε μια πρώτη φάση στο 40/60, όπως προτείνει και η WWF. Οι εξοικονομούμενοι πόροι λόγω της πρόληψης να μεταφέρονται σε μέτρα ενίσχυσης της κλιματικής ανθεκτικότητας.

Για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής θα πρέπει να επιδιώκονται οι πολιτικές της κλιματικής ανθεκτικότητας με τη συμμετοχή και της ίδιας της κοινωνίας περισσότερο από πολιτικές μιας κλιματικής προσαρμογής, η οποία παραπέμπει σε τεχνοκρατικής κατεύθυνσης μέτρα και έργα. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και το υπομέτρο 8.2 του ΠΑΑ.

Ακόμη μια φορά, με την περίπτωση των πυρκαγιών του Έβρου, αποδεικνύεται ότι το Πυροσβεστικό Σώμα δεν συνιστά πρόσφορο και αποτελεσματικό σύστημα για την προστασία των δασών και ότι, σύμφωνα με το πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για τα Δάση (1993) απαιτείται ενιαίος φορέας δασοπροστασίας μέσα στη Δασική Υπηρεσία, στο οποίο να υπάγεται το Πυροσβεστικό Σώμα.