Όπως φαίνεται από τα στοιχεία του ACEA, στην Ευρώπη δεν γερνούν μόνο οι κάτοικοί της αλλά και τα αυτοκίνητα που αυτοί διαθέτουν.

Για δεκαετίες, ακούμε ότι η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων στη Γηραιά Ήπειρο. Όμως, όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) μάλλον έχουμε… ανταγωνιστές πλέον.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Συνδέσμου με τίτλο «Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους» ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους μεγαλώνει. Σημειώνουμε ότι τα στοιχεία συλλέγονται και δημοσιεύονται κάθε χρόνο.

Όπως ανακοινώθηκε, στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν περίπου 290 εκατομμύρια οχήματα όλων των τύπων, η μέση ηλικία των οποίων συνεχίζει να αυξάνεται. Πλέον, αυτή φτάνει τα 12,3 έτη κατά μέσο όρο. Μάλιστα, επισημαίνεται ότι σε ορισμένες χώρες, όπως η Ελλάδα και η Εσθονία, ο μέσος όρος ηλικίας φτάνει τα 17 χρόνια (κάντε κλικ στο «BY AGE» παρακάτω ιστόγραμμα).

Τα φορτηγά είναι συνήθως ο γηραιότερος τύπος οχημάτων με τον μέσο όρο ηλικίας τους να είναι 13,9 έτη στα κράτη μέλη της Ε.Ε. Για τα λεωφορεία, αντίστοιχος μέσος όρος είναι τα 12,5 χρόνια. Στην έκθεση επισημαίνεται ότι από το 2018 και έπειτα, η μέση ηλικία όλων των τύπων οχημάτων έχει αυξηθεί κατά περίπου ένα χρόνο, συγκριτικά.

Βάσει όσων αναφέρονται, η αύξηση των πωλήσεων των αμιγώς ηλεκτροκίνητων καινούργιων αυτοκινήτων είναι ένα μέρος της πραγματικότητας η οποία δεν δείχνει την αλήθεια, όμως.

Παρά το γεγονός ότι το 2023 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (με μπαταρίες) ήταν στην Ευρώπη η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων (είχαν μερίδιο αγοράς σχεδόν 15%, συγκριτικά), οι πωλήσεις τους αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,2% του συνολικού αριθμού των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τις οποίες προέρχονται τα στοιχεία του ACEA.

H εκτίμηση των μελών αυτού είναι πως μπορεί να χρειαστούν πολλά χρόνια -ακόμη και δεκαετίες- για να αντικατασταθούν τα παλαιότερης τεχνολογίας οχήματα από καινούργια που θα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Μέχρι να συμβεί αυτό, αναμενόμενα θα εξακολουθούν να εκπέμπονται ρύποι και διοξείδιο του άνθρακα.

Τέλος, η έκθεση του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων επισημαίνει τη σημασία της όσο το δυνατόν συντομότερης αντικατάστασης των παλαιότερων αυτοκινήτων με καινούργια σύγχρονης τεχνολογίας και ότι απαιτείται η καθιέρωση φορολογικών κινήτρων για να επιτευχθεί ο σκοπός.