Συναγερμός στο «Ελ. Βενιζέλος»: Τι είναι το πρωτόκολλο «Renegade» που ενεργοποιήθηκε για το αεροπλάνο από την Πολωνία

Σε εφαρμογή τέθηκε σήμερα το πρωτόκολλο «Renegade»,  με αφορμή τo Boeing 738 της Ryanair από την Πολωνία το οποίο έστειλε ειδοποίηση για βόμβα.  Τελικά αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια των 192 επιβαινόντων του πολωνικού αεροπλάνου που προσγειώθηκε στο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ύστερα από τον εξονυχιστικό έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στους χώρους του αεροπλάνου και στους επιβάτες δεν βρέθηκε τίποτα ύποπτο.

Το πρωτόκολλο «Renegade» είναι μια διαδικασία που ακολουθείται σε ολόκληρο τον κόσμο μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2000 και τα γεγονότα στους Δίδυμους Πύργους. Προβλέπει την πτήση του αεροσκάφους στο οποίο υπάρχει απειλή με συνοδεία πολεμικών αεροσκαφών αποκλειστικά πάνω από θάλασσα ή πάνω από μη κατοικημένη περιοχή.

Τίθεται σε εφαρμογή όταν υπάρχει πληροφορία για αεροπειρατεία ή για κάποια άλλη σοβαρή αιτία.

Στην περίπτωση του αεροσκάφους της Ryanair που προσγειώθηκε στο Ελευθέριος Βενιζέλος υπήρχε η απειλή για ύπαρξη βόμβας.

Στην Ελλάδα όταν ενεργοποιείται το πρωτόκολλο «Renegade» αμέσως σημαίνει συναγερμός στα στρατιωτικά αεροδρόμια Λήμνου, Σκύρου, Αγχιάλου, Τανάγρας ή Σούδας, ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το αεροσκάφος που έχει θεωρηθεί ως απειλή.

Τα μαχητικά που πετάνε πάντα σε ζεύγος, απογειώνονται αμέσως από το πιο κοντινό αεροδρόμιο, πλησιάζουν το αεροπλάνο στο οποίο υπάρχει απειλή και το συνοδεύουν έτοιμα να επέμβουν, μπροστά στον κίνδυνο να συμβεί κάτι απρόβλεπτο, όπως έγινε στους Δίδυμους Πύργους.

Το πρωτόκολλο «Renegade» είχε τεθεί σε εφαρμογή και στις 14 Αυγούστου του 2005 στην τραγωδία του κυπριακού αεροσκάφους της εταιρείας Helios, που συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην Αττική.

Η μοιραία πτήση HCY 522 των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways αναχώρησε στις 09:07 από τη Λάρνακα. Στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τον πύργο ελέγχου. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροπλάνο ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις και διατάχτηκε από τον Α/ΓΕΕΘΑ να απογειωθούν αεροσκάφη για να βρουν το αεροπλάνο.

Στις 11:05 απογειώθηκαν από τη Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο. Στις 11:18 διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στην θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες. Το αεροπλάνο μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο. Κατευθυνόμενο προς Εύβοια σε κάποια στιγμή έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου που είχε πτυχίο πιλότου να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.

Έπειτα από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός (11:50) και ο δεξιός κινητήρας (12:00) και στις 12:05 συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στη βόρεια Αττική.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις υπήρξε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους, καθώς ανάμεσα στα πτώματα των επιβατών υπήρχαν πολλά που φορούσαν μάσκες οξυγόνου. Το αεροπλάνο είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού. Οι ειδικοί πάντως δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την πτώση από αυτήν μόνο την βλάβη και για ποιον λόγο δεν μπόρεσε ο κυβερνήτης να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατεβαίνοντας σε χαμηλό ύψος, όπως και γιατί δεν βρισκόταν στην θέση του. Τα «μαύρα κουτιά» που καταγράφουν το ιστορικό της πτήσης βρέθηκαν στο σημείο συντριβής και στάλθηκαν στη Γαλλία για ανάλυση.

Από Epi kairos

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.