Με μία καρτ-ποστάλ από τα «παιδιά των λουλουδιών» και το Γούντστοκ προς την Gen Z και το TikTok , η VW με το ID. Buzz καταφέρνει να φτιάξει ένα σημείο αναφοράς της ηλεκτροκίνησης.

«Ένα χαμόγελο με ρόδες». Αυτή ήταν ίσως η καλύτερη περιγραφή που ακούσαμε από κάποιον από τους δεκάδες περαστικούς που δεν σταμάτησαν να συρρέουν γύρω και μέσα σ’ αυτό το πολύχρωμο καλειδοσκόπιο αναμνήσεων και ινσταγκραμικής γενναιοδωρίας. Και δεν θα μπορούσε να είναι πιο εύστοχη η φράση για τα συναισθήματα που σου δημιουργεί το ID. Buzz όσο ζεις μαζί του.

Μιλάμε για εκείνο το χαμόγελο όταν κάθε (μα κάθε!) πρωί το συναντάς στο γκαράζ να σε χαιρετά ανάβοντας τα φώτα. Το χαμόγελο όταν μπαίνεις στο κάθισμα και νιώθεις ότι είσαι σε ηλιοβασίλεμα στο Σαν Φρανσίσκο όταν γύρω σου είναι ο βροχερός Σαν Κηφισός. Εκείνη η ανάλαφρη και ξέγνοιαστη διάθεση όταν το οδηγείς και χαζεύεις τον κόσμο μέσα σε ένα αυτοκίνητο που ξεχειλίζει από σχεδιαστικό coolness και τεχνολογική έξαψη.

Talk of the town, το ID. Buzz, με ασύλληπτη επιτυχία ανεξαρτήτως κοινωνικού στρώματος και οικονομικής επιφάνειας. Από τους μεγαλύτερους που όλο και κάποια ιστορία έχουν να διηγηθούν για την “κλούβα” της VW μέχρι τα σύγχρονα “Κορίτσια στον Ήλιο” του TikTok, όλες και όλοι δικαιώνουν την VW που επέλεξε να παίξει το παιχνίδι της βιομηχανικής νοσταλγίας στο νέο της ηλεκτρικό μοντέλο.

Η αλήθεια είναι ότι τους πήρε πάρα πολύ στην VW για να φτάσουμε ως εδώ. Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, πάνω στην φούρια της αναβίωσης του Beetle, πάλευαν με την ιδέα της επαναφοράς του Bulli. Διάφορα πρωτότυπα πήγαν και ήρθαν ανά τακτά χρονικά διαστήματα από Εκθέσεις και Σαλόνια Αυτοκινήτου, μέχρι το 2017 όπου πλέον το νερό μπήκε στο αυλάκι. Και μάλιστα με έναν ιστορικά “δικαιωμένο” τρόπο.

Η ηλεκτροκίνηση ήταν πλέον η μόνη οδός. Κάτι που ήρθε και έδεσε με το παρελθόν, καθώς το Transporter υπήρξε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της VW πίσω στην δεκαετία του 1970. Μία ακόμα ενδιαφέρουσα σύμπτωση από αυτές που αρέσουν στους ιστοριοδίφες της αυτοκίνησης είναι ότι η σύγχρονη αναβίωση διατηρεί τα κλασικά στοιχεία του Bulli: κινητήρας και μετάδοση στον πίσω άξονα.

Από εκεί και πέρα βέβαια όλα είναι διαφορετικά. Και δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς. Το Bulli, η κλασική “κλούβα” της VW εξυπηρέτησε μία ζωτική ανάγκη για τις μεταφορές της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Υπήρξε ένα πραγματικό “εργαλείο” ανοικοδόμησης της κατεστραμμένης οικονομικής και κοινωνικής ζωής πολλών χωρών, έστω και αν στην πορεία εξελίχθηκε και σε σύμβολο μιας εποχής και ένα έμβλημα αντισυμβατικότητας στο συλλογικό υποσυνείδητο ολόκληρου του πλανήτη.

Το ID. Buzz κρατά από το παρελθόν κάποιους μακρινούς απόηχους που μπορούν χωρίς πρόβλημα να μεταφερθούν στο σήμερα. Η στρογγυλεμένη “χαμογελαστή” μάσκα, οι διχρωμίες του αμαξώματος, κάποια διακοσμητικά που θυμίζουν τους αεραγωγούς στο πίσω μέρος είναι όλα και όλα αυτά που παραπέμπουν στο πρωτότυπο.

Όμως με έναν μαγικό τρόπο οι σχεδιαστές έχουν καταφέρει να φτιάξουν κάτι που δείχνει μεν ρετρό, είναι όμως ακραία μοντέρνο. Και σε κάθε περίπτωση μοναδικό για τα δεδομένα της αγοράς σήμερα. Ο όγκος του σε ξεγελά, καθώς το μήκος είναι ελάχιστα πάνω από τα 4,71 μέτρα, νούμερο που αντιστοιχεί σε ένα τυπικό sedan της μεσαίας κατηγορίας.

Είναι όμως αρκετά φαρδύ και ψηλό, στοιχεία που λειτουργούν υπέρ της σχεδίασης αλλά και των εντυπώσεων που προκαλεί στον δρόμο. Παράλληλα είναι και ιδιαίτερα αεροδυναμικό (Cd: 0,29) στοιχείο που επιδρά θετικά τόσο στην αυτονομία όσο και στην μείωση των θορύβων στις υψηλές ταχύτητες.

Οι τροχοί είναι τοποθετημένοι έξυπνα στα τέσσερα άκρα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για έναν μεγάλο και πλήρως εκμεταλλεύσιμο εσωτερικό χώρο. Κάτι που είναι απαραίτητο για την έκδοση van όσο και για αυτές που θα επακολουθήσουν, την επταθέσια αλλά και όλες όσες έχει στα σκαριά η VW, ώστε να εκμεταλλευτεί την retro-nostalgia διάσταση του αυτοκινήτου (την “περιπετειώδη” camper για παράδειγμα).

Η είσοδος στο σαλόνι είναι άλλη μία καταλυτική εμπειρία. Η αίσθηση που έχεις είναι ότι βρίσκεσαι καθισμένος σε μία πολυθρόνα πλανητάριου όπου εμπρός σου προβάλλεται σε έναν τεράστιο θόλο όλη η κυκλοφορία. Βρίσκεσαι επίσης μέσα σε ένα πολύ ξεχωριστό περιβάλλον, από αυτά που σε κάνουν ασυναίσθητα και πάλι να χαμογελάς και να νιώθεις όμορφα.

Οι σχεδιαστές της VW κατάφεραν και εδώ κάτι μοναδικό. Να φέρνουν αναμνήσεις από μια πιο ξέγνοιαστη εποχή της αυτοκίνησης και την ίδια στιγμή να κρατούν τα τεχνολογικά προσχήματα της εποχής. Παραμένοντας συν τοις άλλοις και οικολογικά ευαισθητοποιημένοι χρησιμοποιώντας όσο γίνεται περισσότερο βιώσιμα υλικά.

Το ταμπλό είναι γεμάτο όμορφες λεπτομέρειες και πρακτικές ιδέες και θήκες. Και χάρη στην έξυπνη κατανομή των όγκων και την γεμάτη ζωντάνια διχρωμία, κρύβει μία από τις πιο χαρακτηριστικές αδυναμίες του ID. Buzz, τα σκληρά πλαστικά, τα οποία κυριαρχούν σε όλο το σαλόνι. Το φινίρισμα πάντως είναι αντίστοιχο της υψηλής τιμής του αυτοκινήτου, οπότε ισοσκελίζεται, ως έναν βαθμό, αυτή η επιλογή της VW.

Το ψηφιακό περιβάλλον είναι αυτούσιο φερμένο από την υπόλοιπη γκάμα της οικογένειας ID., με την μικρή οθόνη των 5 ιντσών ως πίνακα οργάνων και την κεντρική οθόνη των 10 ή 12 ιντσών για το σύστημα infontainment. Ένα layout που έχει ήδη δώσει τα τεχνολογικά διαπιστεύριά του, από το οποίο όμως δεν λείπουν κάποια μικρά θέματα στην χρηστικότητα των διακοπτών (ακόμα να αποκτήσουν οπίσθιο φωτισμό οι επιφάνειες αφής) και στο πολύπλοκο λειτουργικό, τα οποία όμως βελτιώνονται με διαρκείς αναβαθμίσεις από την VW.

Η θέση οδήγησης είναι ιδανική για το μέγεθος και το χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Ο οδηγός κάθεται πολύ ψηλά, ψηλότερα ακόμα και από τα μεγάλα SUV, με το τιμόνι και τα χειριστήρια να βρίσκονται στην σωστή θέση, ακολουθώντας περισσότερο τα δεδομένα των επιβατικών και όχι των van.

Τα πολύ άνετα εμπρός καθίσματα από την ακριβή σειρά της VW παρέχουν καλή στήριξη στη μέση και είναι ξεκούραστα στα μεγάλα ταξίδια. Ανάμεσά τους βρίσκεται μία μεγάλη θήκη με την ονομασία ID. BuzzBox, η οποία μπορεί να αφαιρεθεί και να αφήσει ελεύθερο επιπλέον χώρο ανάμεσα στους επιβάτες.

Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι προφανώς εξαιρετικοί χάρη στο αυξημένο ύψος και πλάτος, όπως και η ευκολία πρόσβασης μέσω των μεγάλων ηλεκτρικών πλευρικών θυρών. Η δεύτερη σειρά των πίσω καθισμάτων χωρίζεται σε ποσοστό 60:40, έχουν αναδιπλούμενες πλάτες και επίσης μπορούν να μετακινηθούν εμπρός-πίσω σε μία διαδρομή 15 εκατοστών.

Οι θήκες στις πόρτες με θύρες φόρτισης καθώς και τα αναδιπλούμενα τραπεζάκια στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων είναι οι -λίγες- διευκολύνσεις που προσφέρει η VW σε αυτή την πρώτη εκδοχή του αυτοκινήτου.

Είναι προφανές ότι θα θέλαμε κάτι παραπάνω ως προς τον πολυχρηστικό του χαρακτήρα, αν και αυτό μάλλον θα έρθει σε δεύτερη φάση, είτε με την επταθέσια έκδοση είτε με τις πολλές επιλογές εξατομίκευσης και διαμόρφωσης που συνηθίζει να προσφέρει η εταιρία σε αυτού του τύπου αυτοκίνητά της.

Το πορτμπαγκάζ αποκαλύπτεται πίσω από μία τεράστια αλλά -ευτυχώς- ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα με την χωρητικότητά του να ξεκινά από τα 1.121 λίτρα και να εκτοξεύεται στα 2.205 λίτρα με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα. Τιμές που προφανώς δεν μπορεί να υποστηρίξει κανένα μεγάλο SUV, και οι οποίες συνδυάζονται με την ευκολία φόρτωσης μεγάλων σε μήκος και όγκο αντικειμένων.

Ο εξοπλισμός ασφάλειας και υποβοήθησης είναι υπερπλήρης με την ιδιαίτερα μακρά λίστα να περιλαμβάνει πάνω από 30 συστήματα. Το τεχνολογικό highlight είναι το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης Travel Assist το οποίο εφοδιάζεται πλέον με το νέο λειτουργικό βασισμένο σε Swarm Data έτσι ώστε να μπορεί να αντιλαμβάνεται τις αντιδράσεις των άλλων οχημάτων στον δρόμο και ανάλογα να προσαρμόζει την κίνηση του οχήματος.

Παράλληλα διαθέτει αρκετά επιπλέον στοιχεία που ανεβάζουν την τεχνολογική του επάρκεια, όπως οι στάνταρ προβολείς IQ.Light -LED Matrix ή η δυνατότητα Over the Air ενημερώσεων του ψηφιακού πακέτου.

Κάτω από το avant garde αμάξωμα, τα πράγματα είναι λίγο-πολύ τα αναμενόμενα. Ουσιαστικά μιλάμε για την ίδια διάταξη που υπάρχει σε όλα τα ηλεκτρικά της οικογένειας, με την πλατφόρμα MEB να φιλοξενεί εδώ την έκδοση με τον ένα κινητήρα των 204 ίππων και την μπαταρία των 77 kWh.

Η φόρτιση μπορεί να γίνει σε σταθμούς DC με ισχύ εξόδου έως και τα 170 kW. Σε αυτή την περίπτωση το ID. Buzz χρειάζεται μόλις 30 λεπτά για να φορτίσει τη μπαταρία του από το 5% έως το 80%. Σε ρεύμα AC ο on-board φορτιστής των 11 kW παρέχει ικανοποιητική ταχύτητα για ολονύχτια φόρτιση σε ένα οικιακό wallbox.

Οδηγώντας το ID. Buzz, αυτό που αντιλαμβάνεσαι αμέσως είναι ότι πρόκειται για ένα απίστευτα ευέλικτο αυτοκίνητο για τα δεδομένα του αμαξώματός του. Χάρη στο τιμόνι που κόβει πολύ (ένα από τα καλά της ηλεκτροκίνησης και της τοποθέτησης του κινητήρα πίσω), το πολυμορφικό της VW έχει κύκλο στροφής μόλις 11 μέτρα, νούμερο που αντιστοιχεί σε αυτοκίνητα πολύ μικρότερων διαστάσεων.

Αν εξοικειωθεί κάποιος με τον όγκο του (και ιδίως τα 2 μέτρα πλάτους) και μόλις “σημαδέψει” που τελειώνει το αμάξωμα, θα ανακαλύψει ένα αυτοκίνητο άκρως ευχάριστο και διασκεδαστικό ακόμα και στην κίνηση στα στενά της πόλης. Και παράλληλα ένα όχημα πολύ εύκολο και αρκετά αγχολυτικό, αφού το μόνο με το οποίο έχεις να ασχοληθείς είναι το πάτα-άσε του γκαζιού και το στρίψιμο του τιμονιού.

Το ηλεκτρικό υπόβαθρο ταιριάζει απόλυτα σε αυτή την χαλαρή διάθεση που σου δημιουργεί από την πρώτη στιγμή το ID. Buzz. Μια διάθεση που είναι κυρίαρχη όταν αρχίσει να κινείται και εκτός πόλης όπου πλέον βρίσκεται στο στοιχείο του. Οι 204 ηλεκτρικοί ίπποι έρχονται αβίαστα και με μία συνεχή ροή επιτάχυνσης, χωρίς εκρήξεις και ακρότητες, κρύβοντας αρκετά καλά τους 2,5 τόνους του βάρους.

Το ID. Buzz είναι πραγματικά απολαυστικό σε αυτή την διαδικασία, με την απουσία θορύβων από κινητήρα και μετάδοση να εξασφαλίζουν ένα κορυφαίο σε ποιότητα κύλισης περιβάλλον που αγγίζει τα όρια luxury λιμουζίνας. Κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι γύρω από τα εμπρός παράθυρα δεν φθάνουν σε ενοχλητικά επίπεδα, πολύ δε περισσότερο όταν η τελική ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 145 χλμ/ώρα.

Από εκεί και πέρα, εντυπωσιάζει η άνεση της ανάρτησης που συντηρεί την αίσθηση της «κάψουλας» ανεξάρτητα από την ποιότητα της ασφάλτου. Αλλά και το πολύ καλό σε αίσθηση τιμόνι που παρά την μεγάλη διαδρομή, είναι όσο χρειάζεται βαρύ και πληροφοριακό, τουλάχιστον στους ρυθμούς που μπορεί να κινείται το ID. Buzz.

Στο ύψος των περιστάσεων τα φρένα, με την κλασική για ηλεκτρικό υστέρηση σε επίπεδο αίσθησης λόγω του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας, για το οποίο δεν υπάρχει πάντως η δυνατότητα ελέγχου του βαθμού επίδρασής του. Η ύπαρξη ταμπούρων στον πίσω άξονα δεν γίνεται ποτέ αισθητή σε επίπεδο αποτελεσματικότητας, δικαιώνοντας και πάλι την VW για αυτή την ιδιαίτερη επιλογή της.

Όσο για την κατανάλωση, τα νούμερα που θα πάρει ο κάθε οδηγός εξαρτώνται από πολλές παραμέτρους. Στην δική μας περίπτωση, με την εξωτερική θερμοκρασία μεταξύ 10 και 17 βαθμών Κελσίου, χωρίς φορτίο και πάντα στο πρόγραμμα Eco, μπορέσαμε να δούμε τιμές που φθάνουν και κοντά στις 18 kWh/100 km, κατά κύριο λόγο στην πολύ χαλαρή κίνηση μέσα στην πόλη (και με ελάχιστη χρήση κλιματισμού).

Σε πιο ανοιχτές διαδρομές και πάντα με αυτοσυγκράτηση στο γκάζι μείναμε κοντά στις 20 kWh/100 km, αν και σε ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο μια μέση τιμή κοντά στις 23 kWh/100 km είναι κάτι που θα πρέπει να υπολογίζει ο οδηγός. Ή και ακόμα πιο πάνω αν εκμεταλλευτεί πλήρως τις ικανότητες φόρτωσης.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι μία αυτονομία των 400+ χιλιομέτρων είναι εφικτή κυρίως σε διαδρομές μέσα και γύρω από την πόλη, ενώ για το ταξίδι, μία αυτονομία κοντά στα 350 χιλιόμετρα είναι μία πιο ρεαλιστική τιμή.

Συνοψίζοντας, μπορείς να δεις το ID. Buzz από δύο πλευρές, την λάθος και την σωστή. Η λάθος πλευρά είναι να το εντάξεις μέσα στην τρέχουσα οπτική της πληθωριστικής ακρίβειας με ολίγη από την παραφιλολογία περί ηλεκτροκίνησης. Και με την μόνιμη επωδό της ελληνικής οικονομικής κατάστασης.

Θα ήταν ψευδές από την πλευρά μας αν υποστηρίζαμε ότι δεν υπάρχει κάποια δόση αλήθειας σε όλο αυτό, καθώς τα 66.500 ευρώ για την βασική έκδοση και τα 70.500 ευρώ για την έκδοση Plus της δοκιμής μας (πριν την αφαίρεση της επιδότησης των 8.000 ευρώ) είναι πάρα πολλά χρήματα.

Ενώ και οι αυτόκλητοι ιεροεξεταστές της ηλεκτροκίνησης θα επισημάνουν την αναντιστοιχία μεταξύ ενός κατά κύριο λόγο ταξιδιάρικου οικογενειακού αυτοκινήτου με τους δεδομένους περιορισμούς που θέτει η αυτονομία.

Όμως όλο αυτό είναι εντελώς λάθος ως προσέγγιση για το ID. Buzz. H σωστή προσέγγιση είναι αυτή που σου δημιουργεί το ίδιο αυτοκίνητο από την πρώτη στιγμή που θα το αντικρύσεις. Και από τις πρώτες βόλτες που θα κάνεις μαζί του. Εκεί πάνε περίπατο όλες οι ενστάσεις και οι ενδοιασμοί.

Ακόμα και οι εύλογες παρατηρήσεις για τα σκληρά πλαστικά και για την γενικότερη αυτοσυγκράτηση σε πολυμορφικές παροχές. Ίσως και για την ανάγκη για λίγο περισσότερη δόση νοσταλγίας στην σχεδίαση του σαλονιού (να θυμηθούμε το ανθοδοχείο στο Beetle;).

Αυτά είναι όμως λεπτομέρειες. Και η μεγάλη εικόνα είναι ότι έχουμε μπροστά μας μία από εκείνες τις σπάνιες περιπτώσεις που ένα αυτοκίνητο ξεπερνά τις λαμαρίνες, τις μπαταρίες και την λογιστική της ψυχρής λογικής. Και σε βάζει σε ένα δικό του σύμπαν, ένα τρόπο να ζεις και να δρας πέρα από την πεπατημένη (βλέπε SUV) σε ένα δικό σου σετάρισμα απόλαυσης της ζωής.

Το ID. Buzz είναι μία κομβική στιγμή για την αυτοκίνηση του 21ου αιώνα. Είναι η ώρα που η ηλεκτροκίνηση αφήνει πίσω της την διστακτικότητα των πρώιμων χρόνων. Και ανοίγεται πλέον σε οχήματα που μπορούν να συγκινούν, να δημιουργούν εικόνες και συναισθήματα, να εξιτάρουν.

Δεν ξέρουμε αν θα φτιάξει τον δικό του μύθο όπως το Bulli. Αν τα σύγχρονα “παιδιά του TikTok” θα βρουν σε αυτό τον σύντροφο της δικής τους επανάστασης και της ανεμελιάς της μεγάλης απόδρασης.

Οι καιροί έχουν αλλάξει, οι ανάγκες και οι προτεραιότητες είναι διαφορετικές. Αυτό που δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ είναι η ανάγκη όλων μας για χαμόγελο. Και το ID. Buzz είναι πρώτα και πάνω από όλα αυτό το χαμόγελο σε τέσσερις ρόδες.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – VW ID. BUZZ
Ισχύς, Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 204 PS, 310 Nm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 10,2”
Τελική ταχύτητα: 145 km/h
Χωρητικότητα μπαταρίας: 77 kWh
On board φορτιστής: 11 kW
Μεικτή κατανάλωση εργοστασιακή / δοκιμής: 21,7 / 20,1 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή/ δοκιμής: Έως 425/ 390 km
Βάρος: 2.475 kg
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4.712/1.985/1.927-1.951 mm
Μεταξόνιο: 2.989 mm
Χώρος αποσκευών: 1.121 lt
Τιμή: από 66.500€ (χωρίς την επιδότηση)

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto  

Από Epi kairos

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.