Shrinkflation: Μειώνονται οι ποσότητες στις συσκευασίες των προϊόντων—Παραδείγματα με «κρυφές» ανατιμήσεις

Σε «κρυφές» ανατιμήσεις φαίνεται πως προχωρούν αρκετές επιχειρήσεις, καθώς εκτός από τις αυξήσεις στις τιμές, μειώνουν και την ποσότητα στις συσκευασίες. Αυτό καταγγέλλει επισήμως το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), εκφράζοντας την έντονη διαμαρτυρία του.

Το ΙΝΚΑ τονίζει ότι αν και είναι νόμιμη διαδικασία, ωστόσο πρόκειται για ένα «τέχνασμα της βιομηχανίας και της βιοτεχνίας» ενώ σημειώνει ότι έπειτα από ελέγχους που πραγματοποίησε, διαπίστωσε ότι μειώνονται οι ποσότητες στις συσκευασίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι υπάρχει μείωση των ποσοτήτων, σχεδόν σε όλες τις συσκευασίες, όχι μόνο στα τρόφιμα, αλλά και στα είδη περιποίησης, στα χαρτικά, απορρυπαντικά, καλλυντικά, ζωοτροφές «και γενικά όπου αυτό είναι εφικτό, ακόμα και στα αγροτικά προϊόντα του πρωτογενούς τομέα (τσουβάλια καλαμπόκι, σόγια, κριθάρι μπάλες τριφύλλι)».

Παξιμάδια από 1 κιλό, 800 γραμμάρια
κρουασάν από 90 γραμμάρια, 70 γραμμάρια
κονσέρβες από 220 γραμμάρια, 200 γραμμάρια
ξηρά τροφή για σκύλους από 2 κιλά, 1,8 κιλά
κονσέρβα για σκύλους από 1 κιλό,  800 γραμμάρια
συσκευασμένο ψωμί από 1 κιλό, 850 γραμμάρια
γιαούρτι από 250 γραμμάρια, 220 γραμμάρια
μαργαρίνη από 200 γραμμάρια, 170 γραμμάρια
συσκευασμένα φρούτα από 1 κιλό, 800 γραμμάρια

Ο κ. Λεχουρίτης σημειώνει μάλιστα ότι προκειμένου να εφαρμοστεί με… επιτυχία το συγκεκριμένο «κόλπο», όλο και περισσότερα προϊόντα πωλούνται συσκευασμένα.  «Το πιο παράδοξο στην ιστορία αυτή, πέρα από την μειωμένη ποσότητα που αρχίζουν να βάζουν στις συσκευασίες, είναι ότι όχι μόνο κρατούν την τιμή σταθερή, αλλά την αυξάνουν ελάχιστα. Ως εκ τούτου, δεν μιλάμε για αύξηση πχ 10% αλλά για αύξηση ύψους 30-40%, καθώς και η ποσότητα είναι μειωμένη και η τιμή τσιμπημένη» καταγγέλλει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ.

Η συγκεκριμένη τάση που αφορά στις συσκευασίες των προϊόντων, δεν είναι εμφανίστηκε τώρα, ωστόσο καταγράφεται παγκοσμίως όλο και πιο συχνά λόγω των πληθωριστικών τάσεων και σταδιακά κάνει την εμφάνισή του στην Ελλάδα. Δηλαδή, γνωστές μάρκες προσπαθώντας να βάλουν «φρένο» στο αυξημένο κόστος, μειώνουν το μέγεθος της συσκευασίας και του περιεχομένου της, διατηρώντας παράλληλα την ίδια τιμή ή και αυξημένη.  Πρόκειται για το φαινόμενο «shrinkflation» –από τις αγγλικές λέξεις shrink που σημαίνει συρρικνώνω και inflation που σημαίνει πληθωρισμός.

Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ αποκαλύπτει μια καταγγελία που εστάλη σήμερα στο Ινστιτούτο και αφορά σε μια «τρελή» ανατίμηση σε βρεφικό υποαλλεργικό γάλα. Η τιμή κυμαινόταν από 13 έως 14,5 ευρώ, ανάλογα με το σημείο πώλησης. Σύμφωνα με την καταγγελία, πλέον η τιμή του είναι από 29 έως 34 ευρώ.

Άλλο ένα παράδειγμα αφορά σε ελιές συσκευασμένες . Ένα βαζάκι με μεικτό βάρος 300 γραμμάρια, και καθαρό βάθος 165 γραμμάρια, πωλείται έναντι 2,88 ευρώ σε σούπερ μάρκετ. Δηλαδή, περίπου 20,48 ευρώ το κιλό! Αν αφαιρέσουμε τρία ευρώ από την έκπτωση που υπάρχει, φτάνουμε στα 17,40 ευρώ το κιλό.

«Φοβάμαι ότι όλο αυτό το θέμα μπορεί να είναι στημένο, διότι όταν πηγαίνουν τα κλιμάκια της ΕΛΣΤΑΤ και καταγράφουν τις τιμές, δεν βλέπουν αυξήσεις, όμως δεν κοιτάζουν την ποσότητα. Κοιτάζουν μόνο την τιμή και γι’ αυτό αναφέρουν ότι ο πληθωρισμός είναι σταθερός. Αλλιώς δεν μπορούμε να το εξηγήσουμε», αναφέρει ο κ. Λεχουρίτης.

Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο να καταργηθούν οι προσφορές. «Υπάρχει αυτός ο φόβος. Στη Γαλλία έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται. Καταργούν τις εκπτώσεις. Αν αυτό συμβεί και στην Ελλάδα, καταλαβαίνετε ότι ο κόσμος θα δεινοπαθήσει ακόμη περισσότερο. Διότι αν σήμερα ένα απορρυπαντικό έχει 13 ευρώ, χωρίς την έκπτωση, θα έχει 20 ευρώ.

Από Epi kairos

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.