«Γεμάτες ψάρια οι θάλασσές μας» – Ποια είδη αλιεύονται και ποιες οι «χρυσοφόρες» περιοχές αλίευσης – Πρόβλημα το ακριβό πετρέλαιο για τις μηχανότρατες

Αποφασισμένοι να μειώσουν τις ώρες αλιείας είναι οι ιδιοκτήτες των μηχανότρατων στη Νέα Μηχανιώνα Θεσσαλονίκης εξαιτίας της αυξημένης τιμής του πετρελαίου (tranzit) που αγοράσουν, ενώ ακόμη, όπως λένε, η κυβέρνηση δεν τους έχει δώσει χείρα βοηθείας μέσω μέτρων ελάφρυνσης.

Την ίδια ώρα, η ετήσια έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ που αφορά την αλιεία κατά το 2021 δείχνει μείωση των μηχανοτρατών, των γρι-γρι και άλλων μέσων αλίευσης η οποία και προφανώς επηρέασε και τις ποσότητες που αλιεύτηκαν από τις ελληνικές θάλασσες.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι «χρυσοφόρες» περιοχές αλίευσης σε όλη την Ελλάδα εξακολουθούν να είναι ο Θερμαϊκός Κόλπος, οι θαλάσσιες περιοχές σε Κασσάνδρα και Σιθωνία, ο Στρυμωνικός κόλπος και άλλες περιοχές στο Βόρειο Αιγαίο.

Έτσι, το 2021 οι περιοχές του Βόρειου Αιγαίου και του Στρυμωνικού έδωσαν 12.237 τόνους αλιευμάτων και 14.379 τόνους ο Θερμαϊκός και η Χαλκιδική.

«Τα ψάρια είναι ανάλογα με τη χρονιά. Άλλα τα ευνοούν οι καιρικές συνθήκες άλλα όχι και υπάρχει μεγάλη ή μικρότερη παραγωγή. Δηλαδή, για παράδειγμα, πέρσι είχαμε πάρα πολύ μεγάλες ποσότητες μπακαλιάρου. Την ίδια ώρα, δεν είχε κουτσομούρες ενώ πρόπερσι είχε» είπε ο κ. Τσακμάκας προσθέτοντας ότι τα «ψάρια που μειώνονται είναι αυτά της λεγόμενης πέτρας, δηλαδή αυτά που ζουν πάνω από βράχους και ξέρες, όπου εκεί, όμως, εμείς με τις μηχανότρατες δεν πάμε γιατί είναι αδύνατον να βάλουμε εργαλεία αλίευσης. Αυτά αλιεύονται από τους ερασιτέχνες αλιείς».

Τα περισσότερα ψάρια που αλιεύονται, όπως αναφέρει ο ίδιος, είναι η σαρδέλα και ο γαύρος. Τα συγκεκριμένα ψάρια προτιμούν τους κλειστούς κόλπους, όπως τον Θερμαϊκό, τον Στρυμωνικό και «τη θάλασσα ανάμεσα στα δύο πρώτα πόδια στη Χαλκιδική», δηλαδή τον Τορωναίο. Στις συγκεκριμένες περιοχές καταγράφονται τεράστιες ποσότητες καθώς είναι είδη που προτιμούν τα μικρά βάθη.

Την 1η Οκτωβρίου ξεκινά η νέα περίοδος αλιείας των μηχανοτρατών και, όπως εκτιμά ο κ. Τσακμάκας, «οι θάλασσες θα είναι γεμάτες ψάρι» προσθέτοντας ότι το 2021 η αλιεία επηρεάστηκε και από το φαινόμενο του πλαγκτόν «με αποτέλεσμα να μην πιάσουμε μεγάλες ποσότητες».

Πέραν του γαύρου και της σαρδέλας, όπως είπε ο κ. Τσακμάκας, στον Θερμαϊκό, τη Χαλκιδική και τον Στρυμωνικό οι αλιείς «βγάζουν πολλή γάμπαρη, κουτσομούρα, μπακαλιάρο, φανάρια, καραβίδες».

Το ακριβό πετρέλαιο και οι Τούρκοι ψαράδες

Στις διαπιστώσεις της ετήσιας έρευνας της ΕΛΣΤΑΤ είναι η μείωση των σκαφών αλίευσης και των ποσοτήτων των αλιευμάτων. Συγκεκριμένα, τα σκάφη μέσης αλιείας, από 484 που ήταν το 2020, μειώθηκαν σε 459 ενώ οι ποσότητες αλιευμάτων μέσης και παράκτιας αλιείας το 2020 ήταν 70.182,5 τόνοι και το 2021 ήταν 58.365 τόνοι.

Η μείωση των μηχανοτρατών και άλλων σκαφών στη μέση αλιεία είναι απόρροια της τεράστιας αύξησης της τιμής του πετρελαίου καθώς «παρότι αγοράζουμε τράνζιτ πετρέλαιο ο τόνος είχε φτάσει να πωλείται προς 1.200 ευρώ» κι έτσι αρκετοί συνάδελφοι του κ. Τσακμάκα έδεσαν στα λιμάνια τις μηχανότρατες. «Οι άνθρωποι αυτοί δεν είναι ότι παρέδωσαν την άδειά τους αλλά επειδή δεν έβγαιναν οικονομικά έδεσαν τις μηχανότρατες. Για μία μέρα ψαρέματος θέλουμε 1.500 ευρώ», τόνισε.

Σήμερα η τιμή ενός τόνου τράνζιτ πετρελαίου, όπως είπε, κυμαίνεται στα 900-950 ευρώ «και παρά τα αιτήματά μας η κυβέρνηση δεν μας έχει δώσει ακόμα κάποια ελάφρυνση».

Στα μεγάλα προβλήματα που καλούνται, επίσης, να αντιμετωπίσουν τα πληρώματα των μηχανότρατων, όπως είπε ο κ. Τσακμάκας, είναι η παρουσία των τουρκικών αλιευτικών που ψαρεύουν «παράνομα στα δικά μας νερά». «Κάποτε ήταν 300 οι Τούρκοι και τώρα είναι 3.000 αυτοί που βγαίνουν και σαρώνουν τα πάντα στα δικά μας νερά», τόνισε.

Από Epi kairos

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.