Αποκλειστικές εικόνες: Στην τελική ευθεία για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και την παραλαβή της ΤΠΚ 7 «ΒΛΑΧΑΚΟΣ»

Έρχεται στη Βουλή το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων που θα βάλει την Ελλάδα ξανά στον χάρτη της παγκόσμιας βαριάς ναυπηγικής βιομηχανίας. Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, η Ελλάδα βρίσκεται ένα βήμα πριν την βιομηχανική της αναγέννηση. Οι προσπάθειες των Αμερικανών επενδυτών φαίνονται ότι πλέον βρίσκουν εύφορο έδαφος, με την κυβέρνηση να επιταχύνει τις διαδικασίες εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει καταθέσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το σχέδιο νόμου για την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας. Μάλιστα, όπως ανέφερε σε σχετική ομιλία του στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας εκτιμάται «ότι θα έρθει στην Ολομέλεια προς ψήφιση τέλος Αυγούστου. Δρομολογείται έτσι και η προσπάθεια για να ενταχθούν σε μια νέα μέρα, σε μια νέα εποχή πραγματικά τα ναυπηγεία Ελευσίνας».

Αυτή τη στιγμή, στα ναυπηγεία οι εργαζόμενοι έχουν καταφέρει να ολοκληρώσουν το σύνολο σχεδόν των εργασιών, με την καθυστέρηση στην παραλαβή της να έχει να κάνει αποκλειστικά με την προμήθεια του πυραυλικού συστήματος Exocet, που ακόμη δεν έχει έρθει στην Ελλάδα για να εγκατασταθεί.

Οι εργαζόμενοι, που έφτασαν ακόμη και τους 32 μήνες απλήρωτοι, έβαζαν εδώ και χρόνια πλάτη ώστε το ναυπηγείο να μην βάλει λουκέτο, προτάσσοντας το εθνικό συμφέρον ακόμη και από την διαβίωσή τους.

Την Πέμπτη, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας μίλησε στη Βουλή για τις διατάξεις σε κατατεθέν νομοσχέδιο, βάσει των οποίων δίνονται χρηματοδοτικές παρατάσεις γι’ ακόμη ένα τρίμηνο των προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού που εκτελούνται, υλοποιούνται και μάλλον ολοκληρώνονται σιγά-σιγά στα ναυπηγεία Ελευσίνας και στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Στα ναυπηγεία Ελευσίνας όσον αφορά την ολοκλήρωση της ναυπήγησης του εναπομείναντος, του 7ου δηλαδή από τα 7 ταχέως περιπολικού κατευθυνόμενων βλημάτων υπ΄ αριθμ. 7 και το δεύτερο στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά όσον αφορά τη συνέχιση των εργασιών στα 4 υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού εκεί.

Όπως επεσήμανε ο υπουργός, έχει παραταθεί με διαδοχικές νομοθετικές ρυθμίσεις η ισχύς της συμφωνίας για την ολοκλήρωση της κατασκευής  όπως σας είπα των 6 και 7 πυραυλακάτων.

Η ισχύς της συμφωνίας παρατάθηκε μέχρι 30/9/21 και εν συνεχεία μέχρι 30/6/22 μόνο για την πυραυλάκατο 7 αφού η 6 έχει παραδοθεί.

Αντίστοιχα στο πλαίσιο αυτών των παρατάσεων διατέθηκαν και οι επιπλέον πιστώσεις.  Έτσι λοιπόν για την ολοκλήρωση στην 7 απαιτείται παράταση του προγράμματος για 3 μήνες επιπλέον και επιπλέον χρηματοδότηση 3.075.000 ευρώ.

«Αυτά όπως ξέρετε πολύ καλά έχουν να κάνουν με την κάλυψη δαπανών μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων στα ναυπηγεία Ελευσίνας.  Κάλυψη λειτουργικών εξόδων, υπηρεσίες μετακίνησης προσωπικού, υλικά και υπηρεσίες για την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Ίσως γνωρίζετε ότι αυτές τις ημέρες έχει κατατεθεί στην αρμόδια επιτροπή το σχέδιο νόμου για την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Εκτιμώ ότι θα έρθει στην Ολομέλεια προς ψήφιση τέλος Αυγούστου. Δρομολογείται έτσι και η προσπάθεια για να ενταχθούν σε μια νέα μέρα, σε μια νέα εποχή πραγματικά τα ναυπηγεία Ελευσίνας πλην όμως στο αναμεταξύ πρέπει να ολοκληρωθούν οι εργασίες για τη ναυπήγηση του ΤΠΚ νούμερο 7 και να παραληφθεί αυτό από το Πολεμικό Ναυτικό» ανέφερε ο κος Παναγιωτόπουλος.

Παράλληλα εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι αυτή μπορεί να είναι η τελευταία φορά που καλείται η Βουλή να εγκρίνει χρηματοδότηση ώστε οι εργαζόμενοι να συνεχίσουν αφού έχουν να ολοκληρώσουν και ναυπηγικό έργο μέχρις ότου να ευοδωθεί η επενδυτική προσπάθεια που είναι σε εξέλιξη στα ναυπηγεία Ελευσίνας  απαραίτητη προϋπόθεση της οποίας είναι και η έγκριση του σχεδίου εξυγίανσης που έχει κατατεθεί.

Το άρθρο 130 έχει να κάνει με το αντίστοιχο πρόγραμμα αλλά για τη συνέχιση ναυπηγικών εργασιών συντήρηση και υποστήριξη στα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Με το άρθρο 26 του νόμου 4258/14 είχε προβλεφθεί η ολοκλήρωση των εν λόγω εργασιών και δοκιμών από το Πολεμικό Ναυτικό και τους εργαζόμενους της ΕΝΑΕ.

Για την ολοκλήρωση λοιπόν των εναπομεινασών εργασιών και δοκιμών εν πλω και την επιχειρησιακή απόδοση των υποβρυχίων απαιτείται επιπλέον παράταση και χρηματοδότηση καθώς οι προηγούμενες παρατάσεις είχαν χορηγηθεί, η προηγούμενη παράταση μάλλον είχε χορηγηθεί για έξι μήνες μέχρι και τον Ιούνιο του 2022.

Εδώ η διάθεση της επιπλέον πίστωσης  ανέρχεται στο ποσό 10.300.000 ευρώ και αφορά όπως και η πίστωση για τα ναυπηγεία Ελευσίνας σε κάλυψη μισθοδοσίας, ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων, λειτουργικά έξοδα του ναυπηγείου και τεχνική υποστήριξη και υλικά για την ολοκλήρωση της υποστήριξης του προγράμματος των υποβρυχίων.

Σε πρώτη φάση προβλέπεται η ONEX να επενδύσει άμεσα 15 εκατ. και η DFC επιπλέον 50.

Τα καλά νέα συνεχίζονται και στο «Αμυντικό» κομμάτι, στο οποίο η ιταλικό Fincantieri μέσω της κοινοπραξίας με την ONEX σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 100 εκατ.

Σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, η κοινοπραξία θα αναλάβει την εξυπηρέτηση χρεών ύψους 220 εκατ. ευρώ, σε σύνολο 419 εκατ. που έχουν προκύψει από την προηγούμενη εταιρεία καθώς και ενέργειες του δημοσίου, ενώ αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι το «Αμυντικό» τμήμα των ναυπηγείων αναλαμβάνει να εξυπηρετήσει το χρέος που έχει προκύψει προς το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους 143 εκατ. σε βάθος 30 ετών.

Έτσι, με το νέο σχήμα προκύπτει μεγάλο όφελος για το ελληνικό δημόσιο, αφού σε περίπτωση πτώχευσης και βίαιης ρευστοποίησης των Ναυπηγείων θα λάβει πάνω από 25% επιπλέον των χρημάτων.

Υπολογίζεται ότι το εμπορικό και το αμυντικό τμήμα των ναυπηγείων θα απασχολούν πάνω από 2.000 άτομα, με τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο να είναι πάνω από μισό δισ. ευρώ, αφού υπολογίζεται ότι μόνο τα ασφαλιστικά ταμεία θα λάβουν 300 εκατ. ενώ θα υπάρχουν κι επιπλέον έσοδα από τους φόρους.

Σε αυτά, αν υπολογιστεί και η έμμεση αύξηση κατά 0,5% στο ΑΕΠ, μπορεί κάποιος να καταλάβει γιατί το υπουργείο Ανάπτυξης και η Κυβέρνηση στηρίζουν το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων.

Ήδη έχει καθυστερήσει και μάλιστα κατά πολύ η λήψη απόφασης για τις Κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, ανεξάρτητα από την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, που έχει αποφασιστεί ότι θα προχωρήσουν κανονικά.

Άλλωστε, βάσει του σχεδιασμού του ΓΕΕΘΑ, που έχει εγκριθεί από την σχετική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ το 2021, η δομή δυνάμεων προβλέπει την ύπαρξη 12 Φρεγατών και 6 κορβετών στην δύναμη του Στόλου. Συνεπώς, η ναυπήγηση των κορβετών δεν θα φέρουν αντικατάσταση των παλαιών φρεγατών “S” όπως είχε αφεθεί να εννοηθεί παλαιότερα από στρατιωτικές πηγές.

Οι μνηστήρες είναι πολλοί και γι’ αυτό το πρόγραμμα, με τους Γάλλους να κομίζουν την πρόταση των Gowind, έχοντας την δυναμική που απέκτησαν από το πρόγραμμα των Belharra. Ακολουθούν οι Ολλανδοί με τις Sigma και η Fincantieri – ΟΝΕΧ με την φρεγατο-κορβέτα DOHA.

Ωστόσο, αποτελεί κοινό μυστικό ότι το συνολικό πακέτο της αμερικανο-ιταλικής πρότασης φαίνεται να είναι αδύνατο να προσβληθεί – με τα έως τώρα δεδομένα – από τον ανταγωνισμό.

Όπως έχει ανακοινώσει η κοινοπραξία, προσφέρονται έγγραφες διαβεβαιώσεις για την πιστή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και των απαιτήσεων του ΠΝ, τη στιγμή που το σχέδιο προβλέπει την πρώτη DOHA να παραλαμβάνει σε 36 μήνες και τις υπόλοιπες 3 (που θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα) σε διάστημα 24 έως 12 μηνών (σ.σ. ο χρόνος θα μειώνεται όσο προχωρούν οι επενδύσεις).

Η πρόταση περιλαμβάνει υπηρεσίες υποστήριξης (Follow on Support), από την έναρξη μέχρι το τέλος ζωής του πλοίου, κάτι στο οποίο πάσχουν διαχρονικά όλες οι μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού.

Επίσης, κι αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, η πρόταση έχει την απόλυτη στήριξη της ιταλικής κυβέρνησης, που σημαίνει ότι υπάρχουν τράπεζες για την εκταμίευση των απαραίτητων κεφαλαίων και ταυτόχρονα όλα τα δάνεια θα εκταμιευθούν με την εγγύηση του ιταλικού δημοσίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εκτός από τα 6 χρόνια περιόδου χάριτος στην αποπληρωμή, μπορεί να δοθούν επιπλέον 12 χρόνια χρηματοδότησης, ανεβάζοντας σε συνολικά 18 χρόνια την αποπληρωμή των δανείων.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι εάν οι 4 κορβέτες, μαζί με την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ κοστίσουν 2,2 δις, η Ελλάδα θα καταβάλει περίπου 122 εκατ. τον χρόνο για την αποπληρωμή τους, έχοντας όμως εξασφαλισμένη την Συνεχή Υποστήριξη των πλοίων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.