Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος αναμένεται να δοθεί επιτέλους στην κυκλοφορία το έργο. Θα μάθουμε άραγε και ποιος ευθύνεται για την καθυστέρηση;

Σε λιγότερο από ένα μήνα παραδίδεται στην κυκλοφορία το «ορφανό» χιλιόμετρο μεταξύ Ποτίδαιας και Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής, το οποίο ευθύνεται για τις ουρές χιλιομέτρων, τα μποτιλιαρίσματα και την ταλαιπωρία των εκδρομέων κάθε καλοκαίρι στη χερσόνησο της Κασσάνδρας.

Πέρασαν περίπου 15 χρόνια κατά τα οποία ένα χιλιόμετρο δρόμου, για πολλούς και διάφορους λόγους, που δεν δικαιολογούν το χρόνο σε καμιά περίπτωση, παραδίδεται επιτέλους στην κυκλοφορία και όλοι ελπίζουν πως πλέον συνολικά ο κεντρικός οδικός άξονας στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής θα λειτουργήσει αξιοπρεπώς και χωρίς τη στένωση, στην οποία «κολλούσαν» ειδικά τα Σαββατοκύριακα επί ώρες δεκάδες χιλιάδες εκδρομείς.

Είναι το πρώτο καλοκαίρι, που στη Χαλκιδική βλέπουν με αισιοδοξία την πορεία της επισκεψιμότητας, δεδομένου ότι η Κασσάνδρα αποτελεί δημοφιλή προορισμό για τους Θεσσαλονικείς, πολλοί διαθέτουν εκεί εξοχικά, ενώ και ο οδικός τουρισμός από τα Βαλκάνια θα εξυπηρετηθεί καλύτερα, προσελκύοντας περισσότερους επισκέπτες. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η Κεντρική Μακεδονία, με «πρωταγωνίστρια» τη Χαλκιδική, είναι πρώτη σε οδικό τουρισμό στη χώρα.

Έχω αφιερώσει πολλά κείμενα στο «ορφανό» χιλιόμετρο. Από την εποχή ακόμη που παραδόθηκε στην κυκλοφορία η περίφημη (από όλες τις απόψεις) γέφυρα της Ποτίδαιας. Όταν λοιπόν το 2019 η τότε νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επανήλθε στο έργο, που είχε μείνει για πολλοστή φορά σε εκκρεμότητα, και άρχισε να μιλά για μελέτη και για νέα χρονοδιαγράμματα, λογικά αντιμετώπισα με δυσπιστία τις εξαγγελίες και μάλιστα δεν το έκρυψα.

Ο τότε γενικός γραμματέας Υποδομών και νυν υφυπουργός, Γιώργος Καραγιάννης, μου είχε εξηγήσει ότι ο τρόπος για να ολοκληρωθεί το έργο είχε βρεθεί και πως αυτή τη φορά δεν πρόκειται να υπάρξουν πισωγυρίσματα. Παρέμεινα δύσπιστος και σκέφτηκα απλώς «μακάρι».

Επειδή έχω «λούσει» πολλούς και διάφορους που εξήγγειλαν πολλά και διάφορα όλα αυτά τα χρόνια (τα 15+), οφείλω να είμαι δίκαιος και να επισημάνω ότι η συγκεκριμένη διοίκηση του υπουργείου δούλεψε με μέθοδο το συγκεκριμένο έργο και παρότι ουσιαστικά πήρε το όλο πράγμα από την αρχή, το προχώρησε σωστά και πλέον περιμένουμε την ολοκλήρωσή του.

«Αρχές Ιουνίου παραδίδουμε σε χρήση το ‘ορφανό’ χιλιόμετρο της Ποτίδαιας, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευθεί. Ένα έργο που είχε καταντήσει ανέκδοτο, το δημοπρατήσαμε, το συμβασιοποιήσαμε και το παραδίδουμε εντός χρονοδιαγράμματος. Οι Θεσσαλονικείς και οι χιλιάδες τουρίστες θα μπορούν να μετακινούνται από και προς τη Χαλκιδική με ταχύτητα και ασφάλεια, χωρίς την ταλαιπωρία και τις ατελείωτες ουρές των προηγούμενων ετών. Αποδεικνύουμε στην πράξη ότι είναι παρελθόν η εποχή που τα έργα άρχιζαν και τελείωναν στις εξαγγελίες και χτίζουμε ξανά μία σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες παραδίδοντάς τους τις υποδομές, που τους αξίζουν, στην ώρα τους», αναφέρει σε σχετική ανάρτησή του ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης.

Όσοι χαρακτήρισαν «γάγγραινα» το συγκεκριμένο έργο είχαν απόλυτο δίκιο, καθώς οι περιπέτειες ενός χιλιομέτρου δρόμου, του «ορφανού» της Ποτίδαιας, είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα υποδομής προς αποφυγή στη χώρα.

Το συγκεκριμένο χιλιόμετρο χαρακτηρίστηκε (όπως και το μετρό της Θεσσαλονίκης) έργο – ανέκδοτο. Και δικαίως, αφού οι διαδικασίες βελτίωσής του και διαπλάτυνσής του άρχισαν από το 2006.

Έπειτα από τις περιπέτειες, την ευθύνη των οποίων κατά πάσα πιθανότητα δεν θα αναλάβει ποτέ κανείς, παρότι η αρμοδιότητα του έργου ανήκει ξεκάθαρα στην «Εγνατία Οδός ΑΕ», πριν από τρία χρόνια η νέα ηγεσία του υπουργείου άλλαξε τον σχεδιασμό και το έργο «ξανακινήθηκε« την περίοδο 2019 – 2020.

Το έργο εντάχθηκε στα έργα προτεραιότητας της περιοχής και οι διαδικασίες άρχισαν σχεδόν από το… μηδέν, με προϋπολογισμό οχτώ εκατομμυρίων ευρώ (συνολικά είναι άγνωστο πόσο κόστισε στην πορεία των 15 ετών το συγκεκριμένο χιλιόμετρο δρόμου…). Στο τέλος του Ιανουαρίου του 2020 κατατέθηκαν οι προσφορές για την ολοκλήρωση του έργου και τα πράγματα άρχισαν να προχωρούν με ορίζοντα ολοκλήρωσης την αρχή του φετινού καλοκαιριού. Τον Ιούλιο του 2020 υπογράφηκε η σύμβαση και στη συνέχεια πληρώθηκαν σταδιακά οι απαλλοτριώσεις, που ήταν ένα από τα μεγάλα αγκάθια στην ολοκλήρωση του δρόμου. Τον Μάρτιο του 2021 άρχισαν οι εργασίες και στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, μήκους 2,5 χλμ., ώστε να εξυπηρετούνται και οι παρόδιες εγκαταστάσεις και να παραδοθεί το «ορφανό« χιλιόμετρο ολοκληρωμένο προς χρήση, λογικά το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος. Από το προηγούμενο φθινόπωρο τα συνεργεία μπήκαν και στον κεντρικό άξονα (εκτός από το παράπλευρο δίκτυο), όπου ολοκληρώνονται πλέον οι παρεμβάσεις.

Τα χαρακτηριστικά του έργου, όπως αυτά έχουν κοινοποιηθεί από το υπουργείο:

-Διέρχεται από εκτός σχεδίου περιοχή, η οποία χαρακτηρίζεται ως επί το πλείστον τουριστική, με παραθεριστικές κατοικίες, τουριστικά ξενοδοχειακά συγκροτήματα, βιοτεχνικές μονάδες και διάφορες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης, όπως πρατήρια βενζίνης, καταστήματα τροφίμων και ποτών κλπ.

-Η κυκλοφορία επί της οδού είναι αρκετά μεγάλη, ιδιαίτερα δε τους θερινούς μήνες, λόγω της εξυπηρέτησης του κυκλοφοριακού φόρτου, από την πόλη της Θεσσαλονίκης προς τα παραθεριστικά κέντρα της Χαλκιδικής.

-Με το έργο, όπως τελικά σχεδιάστηκε, βελτιώνεται η υφιστάμενη οδός και μετατρέπεται της σε οδό ταχείας κυκλοφορίας, με διαχωρισμό της κυκλοφορίας σε δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση», επισημαίνεται.

Τα οφέλη από την ολοκλήρωση του «ορφανού» χιλιομέτρου της Ποτίδαιας θα τα δούμε άμεσα και επιτέλους θα αποτιμήσουμε και την αξία της υπόλοιπης υποδομής του δρόμου, που πλέον μετρά χρόνια χρήσης. Δηλαδή θα είμαστε για πρώτη φορά σε θέση να αποτιμήσουμε με αντικειμενικά κριτήρια την επάρκεια της εθνικής οδού από τη Θεσσαλονίκη μέχρι και την Κασσανδρεία. Δεδομένου ότι όλος ο υπόλοιπος δρόμος έχει ολοκληρωθεί και κάθε όφελός του χανόταν σε εκείνο το «ορφανό» χιλιόμετρο. Επίσης, με την παράδοση του δρόμου στην κυκλοφορία, καλό θα ήταν κάποιος να εξηγήσει σε όλους μας ποιοι ευθύνονται για το κακό παράδειγμα του «ορφανού» χιλιομέτρου κι όχι απλώς τους κατά καιρούς λόγους για τους οποίους αυτό δεν ολοκληρωνόταν. Για να έχουμε μια συνολική και πραγματική εικόνα, πέρα από ωραιοποιήσεις και δικαιολογίες από τις οποίες Θεσσαλονικείς και Χαλκιδικιώτες έχουν χορτάσει…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.