Οδηγούμε: Audi RS4 Avant

Αυτοκίνητο Πολιτισμός

Δοκιμάζουμε το όνειρο του κάθε «ανήσυχου» οικογενειάρχη. Οποιος θεωρεί τα στέισον βαρετά, μετά από μια βόλτα με το RS4 πρέπει να προσέξει μήπως καταπιεί τη γλώσσα του…

Ας βγάλουμε πρώτα από τη μέση αυτή που μας πονάει όλους εμάς τους petrolheads: Η προηγούμενη γενιά του Audi RS 4 έπαιρνε κίνηση από εκείνον τον βροντώδη ατμοσφαιρικό V8 με ελεύθερη αναπνοή. Ετούτη εδώ η νέα υποτάσσεται στα κελεύσματα της νέας εποχής και φοράει έναν διπλοτούρμπινο V6 με χωρητικότητα 2,9 lt. Είναι ο ίδιος που κινεί και το RS 5. Στην ανανεωμένη του εκδοχή, του 2020, το RS 4 Avant εξακολουθεί να κινείται από τον ίδιο V6, με τη διαφορά ότι έχει βελτιωθεί το αυτόματο κιβώτιο.

Αλλά μη φοβάστε, πωρωμένοι μου petrolheads, δεν ήρθε το τέλος του κόσμου. Καθόλου μάλιστα. Παρά το γεγονός ότι ο εν λόγω κινητήρας έχει 1.269 cc λιγότερα, αποδίδει την ίδια ιπποδύναμη με τον V8 (450 PS) αλλά 17,3 kgm περισσότερα, ενώ εκπέμπει σημαντικά λιγότερο CO2 και καταναλώνει επίσης σαφώς λιγότερο καύσιμο. Αυτό το downsizing του κινητήρα επίσης συνέβαλε σημαντικά στον περιορισμό του βάρους του RS 4 σε σχέση με το προηγούμενο. Πιο συγκεκριμένα, ο V6 είναι κατά 31 kg ελαφρύτερος από τον V8. Η έκδοση του 2020, μάλιστα, έχει εξοικονομήσει 45 kg ακόμα, κυρίως επειδή έχει αφαιρεθεί κάμποσο από το μονωτικό υλικό του προηγούμενου. Εντάξει, όλο αυτό είναι κάπως…zeitgeist εκ μέρους της Audi αλλά εδώ που τα λέμε το ίδιο μονοπάτι ακολουθούν σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές: μικρότεροι κινητήρες, μεγαλύτερη ροπή, χαμηλότερες εκπομπές, λιγότερη δίψα για καύσιμο (αν φυσικά είσαι αρκετά πειθαρχημένος ώστε να οδηγείς αυτό το θηρίο με ήπιο τρόπο). Το RS 4 Avant είναι λοιπόν 0,6” γρηγορότερο από τον προκάτοχό του στο 0-100 km/h και αν το παραγγείλεις στην έκδοση Vorsprung (προηγουμένως λεγόταν RS Dynamic) «τελικιάζει» στα 280 km/h. Ειδάλλως η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Και η αίσθηση επιβεβαιώνει απολύτως τους αριθμούς. Παρότι, όπως προείπαμε, το νέο RS 4 ζυγίζει περί τα 125 kg λιγότερα από το προηγούμενο, δεν παύει να έχει απόβαρο στα 1.745 kg. Προφανώς είναι τετρακίνητο με κατανομή της ροπής σε νορμάλ συνθήκες 40:60 εμπρός-πίσω, η οποία μπορεί να φτάσει στο 85% εμπρός ή 70% πίσω, ανάλογα με τις συνθήκες.

Στον πίσω άξονα επίσης είναι τοποθετημένο και ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο Sport μπλοκέ το οποίο μοιράζει τη ροπή σε κάθε έναν από τους πίσω τροχούς, ανάλογα με την ταχύτητα περιστροφής τους καθενός. Φυσικά υπάρχει και torque vectoring που ελέγχεται από τα φρένα, το οποίο δουλεύει έξοχα, χαρίζοντας εντυπωσιακή ευκινησία στο βαρύ αμάξωμα, ενώ το απολαυστικό στην αφή τιμόνι φέρνει επαρκή πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού. Εντάξει, δεν θα σου μιλήσει όπως ένα πισωκίνητο μηχάνημα της AMG ή της Μ division, αλλά σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα διαβολεμένα γρήγορο στέισον που αξίζει να φέρει το σήμα RS.

Η μοναδική επιλογή κιβωτίου είναι ένα 8άρι Tiptronic με μετατροπέα ροπής, το οποίο αντικαθιστά το 7τάχυτο διπλού συμπλέκτη που είχε το προηγούμενο. Φυσικά υπάρχουν και τα αναμενόμενα paddles (τα οποία θα μπορούσαν να μην είναι πλαστικά – φαίνονται λίγο φθηνά). Στο μοντέλο του 2020 έχει γίνει επαναπρογραμματισμός του, κάτι που το έχει κάνει εξαιρετικά ομαλό σε αλλαγές στο Normal πρόγραμμα και εντυπωσιακά γρήγορο στα προγράμματα Sport ή Manual, αν και τα διαστήματα μεταξύ των αλλαγών φαίνονται μάλλον τεχνητά και αχρείαστα απότομα. Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 495 lt αλλά το πιο σημαντικό πλεονέκτημα είναι η ευκολία στην πρόσβαση και το πλήρως επίπεδο πάτωμά του. Φτάνει και περισσεύει για τις αποσκευές μιας οικογένειας. Αν πάλι θέλετε κάτι περισσότερο, υπάρχει πάντα και το RS 6.

Για να είμαστε δίκαιοι πρέπει να πούμε ότι το RS 4 Avant δείχνει πολύ πιο εντυπωσιακό από κοντά απ’ ό,τι στις φωτογραφίες. Οι εντυπωσιακοί φουσκωτοί θόλοι, εμπνευσμένοι από το Audi 90 IMSA GTO, δίνουν επιπλέον 24 mm πλάτους στο αμάξωμα σε σχέση με τον απλό Α4 Avant, ενώ επιπλέον κάθεται και 30 mm πιο κοντά στο έδαφος. Επιπλέον, οι τεράστιες οβάλ απολήξεις της εξάτμισης το κάνουν να δείχνει ακόμα πιο πλατύ και χαμηλό. Στο ίδιο μοτίβο κινούνται και οι τεράστιοι σκούροι πίσω αεραγωγοί, που είναι μεν ψεύτικοι αλλά εντυπωσιάζουν με την όψη τους και επίσης δίνουν οπτικό πλάτος στο αυτοκίνητο. Στη βασική επιλογή το RS 4 φοράει 19άρες ζάντες, αλλά μπορείς να το παραγγείλεις με ζάντες 20” σε ασημί ή μαύρο χρώμα με Continental 275/30. Υπάρχουν επίσης και οι ανθρακονημάτινες 20άρες ζάντες οι οποίες εξοικονομούν άλλα 8 kg. Στην έκδοση του 2020 υπάρχουν στάνταρ LED φωτιστικά σώματα και μια νέα κυψελωτή μάσκα χωρίς πλαίσιο η οποία είναι πιο επιμήκης και σαφώς πιο εντυπωσιακή από τα λιγότερο δυνατά μοντέλα. Δεδομένου, μάλιστα, ότι δεν έγιναν άλλου είδους αισθητικές επεμβάσεις είναι εντυπωσιακό πόσο πιο μυώδες δείχνει το ανανεωμένο RS 4 Avant.

Στο εσωτερικό είναι μάλλον απίθανο να βρεις ποιοτικό ψεγάδι. Στη συγκεκριμένη, δε, έκδοση, όπου γίνεται εκτενής χρήση του αλουμινίου και του αλκαντάρα η εικόνα δείχνει ακόμα πιο premium. Μόνο αν έβγαινες από ένα Α8 και εισερχόσουν στο RS 4 θα καταλάβαινες ότι το τελευταίο είναι σχεδιαστικά ένα κλικ πίσω (εξακολουθεί να έχει την «πλευστή» οθόνη στο κέντρο), αλλά και πάλι πρόκειται για μία από τις πιο άρτιες καμπίνες στην κατηγορία – και όχι μόνο. Προφανώς πίσω από το τιμόνι συναντάς τον ψηφιακό πίνακα Virtual Cockpit, ο οποίος φιλοξενεί και μερικές ειδικά διαμορφωμένες για την έκδοση RS οπτικοποιήσεις, όπως η πίεση της υπερπλήρωσης, η πίεση των ελαστικών, οι ενδείξεις για το πόση ιπποδύναμη ή ροπή χρησιμοποιείται ανά πάσα στιγμή και μέτρηση για τις δυνάμεις g που ασκούνται. Αυτή η τελευταία, βέβαια, αποτελεί κάποιο είδος ειρωνείας, διότι θα ήταν μάλλον η τελευταία ένδειξη που θα είχες στο μυαλό σου να παρακολουθήσεις στρίβοντας σε μια στροφή που πραγματικά θα είχε νόημα να δεις πόσα g ασκούνται… Αντιθέτως ιδιαιτέρως χρήσιμο βρήκαμε το head-up display, το οποίο αποδεικνύεται ευκρινέστατο και περιλαμβάνει πολύ χρήσιμες πληροφορίες (εκτός της ταχύτητας), όπως η θερμοκρασία του λαδιού, οδηγίες της πλοήγησης, ακόμα και χρονόμετρο για γυρολόγιο σε πίστα. Τα τύπου μπάκετ καθίσματα είναι εξαιρετικά: όχι μόνο αισθάνεσαι άνετα, αλλά διαπιστώνεις ότι σε αγκαλιάζουν σαν αρκούδα, ενώ την ίδια στιγμή στηρίζουν με επάρκεια τη μέση σου και βέβαια είναι και πολύ όμορφα.

Από ένα RS βέβαια περιμένεις και αποτελεσματικότητα και πολυτέλεια. Το ζητούμενο είναι πόση δόση αδρεναλίνης μπορεί να σου προσφέρει. Δεν εκπλαγήκαμε λοιπόν από την κολοσσιαία πλευρική και ελκτική του πρόσφυση. Μας χαροποίησε, ωστόσο, η διαπίστωση ότι το RS 4 δεν είναι αδρανές ή οδηγικά άχρωμο, όπως κάποια από τα γρήγορα Audi του όχι και τόσο απώτερου παρελθόντος. Μπορεί να μην έχει τη συμμετοχικότητα μιας AMG C63, ούτε να αποτελεί την επιτομή της επικοινωνίας με τον οδηγό του, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ένα αυτοκίνητο που όταν θελήσεις να πας πραγματικά γρήγορα σε ικανοποιεί με την απόκρισή του και τη διάθεσή του να υπακούσει στις εντολές, ενώ σε όλες τις άλλες περιπτώσεις γίνεται ένα απολύτως χρηστικό και εύκολο αυτοκίνητο, μια ιδιότητα άλλωστε που ανέκαθεν διέθεταν όλα τα μοντέλα RS. Είναι ιδιαίτερα δύσκολο να φέρεις το RS 4 Avant στο όριό του σε έναν δημόσιο δρόμο, αλλά αρκετά εύκολο να ρυθμίζεις την τροχιά του με τα φρένα και το γκάζι. Οταν το οδηγείς απλώς σβέλτα διαπιστώνεις ότι έχεις στη διάθεσή σου όση πρόσφυση από το εμπρός μέρος χρειάζεσαι (και ακόμα περισσότερη), ενώ η επενέργεια στα φρένα από το torque vectoring σε βοηθά να το τοποθετήσεις σωστά και να έχεις μια καθαρή έξοδο από τη στροφή. Το συνηθίζεις πανεύκολα και -ειδικά σε γλιστερό οδόστρωμα- σε βοηθά να χτίσεις σοβαρά γρήγορο ρυθμό.

Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε φορούσε 20άρες ζάντες και διέθετε την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση DRC (Dynamic Ride Control). Στην πιο σκληρή ρύθμιση, Dynamic, η απόσβεση είναι αρκετά «αιχμηρή» και πιθανότατα θα σας κουράσει γρήγορα. Θα πρέπει να ανατρέξετε στα όχι και τόσο εύχρηστα κουμπιά του Drive Select -αλήθεια γιατί δεν υπάρχει ένα κουμπί στο τιμόνι όπως στο TT RS;- για να επιλέξετε τη λειτουργία Comfort, η οποία τελικά αναδεικνύεται ως η καλύτερη λύση, ειδικά σε προβληματικό οδικό δίκτυο όπως το ελληνικό. Μάλιστα σε αυτή τη ρύθμιση η απόσβεση είναι πιο αφράτη απ’ ότι στο RS 5, ενώ την ίδια στιγμή δεν υπάρχει ούτε υποψία πλεύσης. Αλλά αυτό που εντυπωσιάζει σχεδόν εξίσου με την ευκολία επίτευξης απαγορευτικών ταχυτήτων είναι η απαράμιλλη ποιότητα κύλισης. Οσον αφορά την κατανάλωση, εξαρτάται πάντα από το πόσο πιέζεις. Πηγαίνοντας «τάπα» σε επαρχιακό με στροφές είδαμε ένα σχεδόν σοκαριστικό 28 lt/100 km. Σε καθημερινή βάση θα βλέπαμε αρκετά ρεαλιστική μια τιμή λίγο πάνω ή κάτω από τα 14 lt/100 km, ενώ δεν θα μας εξέπληττε αν κάποιος (αλήθεια ποιος;) το οδηγούσε με σχολαστική υπομονή και εγκράτεια να έβλεπε κατανάλωση γύρω στα 9,5 lt/100 km.

Δεν μας έλλειψε καθόλου το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Το 8άρι Tiptronic που το αντικατέστησε είναι εξαιρετικά ομαλό και γρήγορο σε αλλαγές στην αυτόματη λειτουργία του και χωρίς να γίνεται πραγματικά σπουδαίο, ωστόσο κάνει τη δουλειά του στις πιο γρήγορες αλλαγές στη χειροκίνητη λειτουργία. Η μοναδική παρατήρηση που θα κάναμε είναι ότι κάποιες φορές στις μανούβρες αργεί να πάρει την όπισθεν. Η -προαιρετική- σπορ εξάτμιση προσθέτει κάμποσο θεατρικό δράμα όταν ανεβάζεις σχέση με γεμάτο γκάζι, κάτι που αρμόζει στον χαρακτήρα του αυτοκινήτου – κι ας ακούγεται ενίοτε κάπως «φτιαχτός» ο ήχος της. Κατά τα άλλα, ο ίδιος ο V6 είναι εύηχος με χαρακτηριστική ηχητική υπογραφή: εκλεπτυσμένα βραχνός με μια όμορφη μπασογραμμή, εισέρχεται στο εσωτερικό του RS 4 πιο ορμητικά απ’ ότι στο RS 5, χωρίς να κουράζει όμως.Τα επίσης προαιρετικά κεραμικά φρένα είναι εντυπωσιακά. Σου δίνουν σιγουριά ακόμα και κρύα (πράγμα σπάνιο), έχουν γραμμική αίσθηση και φυσικά ατελείωτη αντοχή.

Μία από τις προσφερόμενες επιλογές, όμως, που θα αποφεύγαμε είναι το σύστημα διεύθυνσης με το μεταβλητό βήμα (Dynamic Steering), το οποίο αν και σαφώς καλύτερο από το προηγούμενο εξακολουθεί να σου δίνει μια περίεργη αίσθηση, καθώς βαραίνει απότομα και αφύσικα. Το «κανονικό» σύστημα διεύθυνσης είναι αρκετά καλό, με τρία επίπεδα υποβοήθησης (Comfort, Auto, Dynamic). Ανεξαρτήτως της επιλεγόμενης ρύθμισης η αίσθηση και η ανάδραση είναι καλή. Αν μάλιστα έχεις στο μυαλό σου τα προηγούμενα «αναίσθητα» τιμόνια των γρήγορων Audi αλλά και τα τεράστια ελαστικά που φορά ετούτο εδώ, θα λέγαμε ότι η αίσθηση είναι παραπάνω από καλή.

Συμπερασματικά, η διασταύρωση των παντός καιρού δυνατοτήτων και των εκρηκτικών επιδόσεων του RS 5 Coupé, με τη χρηστικότητα και τη σαφώς πιο low profile αισθητική του RS 4 Avant, είναι για πολλούς μια πολύ ελκυστική συνταγή. Ικανοποιεί, με άλλα λόγια, πλήρως όσους επιζητούν ένα estate με επιδόσεις supercar που όμως δεν κάνει πολλή φασαρία γύρω από τον εαυτό του. Αν εξαιρέσει κανείς την τιμή του βέβαια… Το RS 4 είναι το ίδιο διασκεδαστικό οδηγικά με το RS 5. Στην πραγματικότητα μάλιστα ίσως να είναι και καλύτερο δεδομένου ότι το αισθάνεσαι πιο ισορροπημένο, ενώ εμφανισιακά παραμένει αναλογικά πιο σεμνό. Δεν πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που θα σε κάνει να ανατριχιάσεις, αλλά υπάρχει μια σημαντική μερίδα αγοραστών που θα τους καλύψει απολύτως. Αλλωστε σε ποιον δεν θα άρεσε ένα «όλα σε ένα» εκπληκτικά γρήγορο στέισον;

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2.894 cc, V6, ΑΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, ΔΙΠΛΟ ΤΟΥΡΜΠΟ, 450 PS @ 5.700-6.700 rpm, 61,2 kgm @ 1.900-5.000 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ 8 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Ε) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 4,1’’
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 14,1 lt/100 km
CO2: 222 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.782/1.866/1.438 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.826 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 495 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.820  kg

Διαβάστε επίσης:

Από τα… σαπάκια στράφηκαν στα «ρημάδια» μεταχειρισμένα

Σε 7 αντί για 150 ημέρες ο χρόνος ανανέωσης για άδειες οδήγησης

Καθημερινά 611 κλήσεις έκοβε η Τροχαία τον Ιούλιο στην Αττική

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.