Ματέο Σαλβίνι και “Επιθεωρητής Μονταλμπάνο”;


 Το βράδυ της Δευτέρας 11 Φεβρουαρίου, η ιταλική κοινή γνώμη περίμενε με διπλό ενδιαφέρον το πρώτο φετινό επεισόδιο της δημοφιλούς  σειράς «Επιθεωρητής Μονταλμπάνο», που βασίζεται στον ομώνυμο ήρωα του εκλεκτού συγγραφέα Αντρέα Καμιλέρι.

Το ενδιαφέρον για τη σειρά, που φέτος κλείνει 20 χρόνια από την έναρξη της προβολής της στο κρατικό δίκτυο RAI, εστιαζόταν στο περιεχόμενο του επεισοδίου που αφορούσε τη μετανάστευση και στην πιθανή αντίδραση του υπουργού Εσωτερικών Ματέο Σαλβίνι, πρωτεργάτη της αμφιλεγόμενης απαγόρευσης ελλιμενισμού των πλοίων με διασωθέντες στην Ιταλία.

«Αρκετά με το παραμύθι των μαχητών του ISIS που ξεμπαρκάρουν στην Ιταλία», ήταν η αρχική φράση του επιθεωρητή Μονταλμπάνο (κατά κόσμον Λούκα Τζινγκαρέτι, που είναι επίσης αδελφός του διεκδικητή της προεδρίας του αντιπολιτευόμενου Δημοκρατικού Κόμματος Νικόλα Τζινγκαρέτι). Μία δήλωση που επιχειρεί να καταρρίψει ένα από τα δομικά επιχειρήματα της σκληρής απόφασης του Σαλβίνι να αφήνει αβοήθητους τους δύσμοιρους πρόσφυγες που διακινδυνεύουν τη ζωή τους διαπλέοντας υπό αντίξοες συνθήκες τα νερά της Μεσογείου για να φθάσουν στο ‘Ελντοράντο’ της Ευρώπης.

Αλλά και όλο το χθεσινό επεισόδιο, με τίτλο «Στην άλλη άκρη του νήματος» (l’ altro capo del filo)  ήταν ένα εγκώμιο της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς και της αυταπάρνησης. Ο Μονταλμπάνο και οι συνήθεις στενοί του συνεργάτες δουλεύουν εθελοντικά νυχθημερόν αδιαφορώντας για τον κάματο και τις απλήρωτες ‘υπερωρίες’, χτενίζοντας κάθε ακτή και παρατηρώντας κάθε σπιθαμή του ορίζοντα για να εντοπίσουν και να συνδράμουν τους ικέτες μίας καλύτερης ζωής. Και μαζί τους, όλοι οι κάτοικοι της μυθιστορηματικής Βιγκάτα, της ανύπαρκτης πόλης όπου σκηνοθετούνται τα ανδραγαθήματα του διορατικού και συνάμα τόσο ανθρώπινου αυτού αστυνομικού που μέσα από τις έρευνές του αφήνει να περιγραφεί αδρότατα όλη η κοινωνική ιδιαιτερότητα και ο πλούτος της σικελικής κοινωνίας. Η ανθρωπιά και η αυθεντικότητα που αναδεικνύονται μέσα από τις σχέσεις των πρωταγωνιστών καταρρίπτουν όλα τα στερεότυπα που έχουν δημιουργηθεί για τη μεγαλόνησο της Ιταλίας.

Στο συγκεκριμένο επεισόδιο, οι πάντες προστρέχουν να βοηθήσουν, περιθάλποντας τους πρόσφυγες στα σπίτια τους. Ιδιαίτερα συγκινητική η στάση του εμβληματικού χαρακτήρα του αστυνομικού Καταρέλα, ενσάρκωση του αφελούς, αθώου κι αυθεντικού, αλλά πέρα για πέρα ανθρώπινου, επαρχιώτη Σικελού, που αναλύεται σε δάκρυα μπροστά στο δράμα μίας ξεριζωμένης οικογένειας. Αλλά και μέσα από τις φιγούρες του άραβα γιατρού και της διερμηνέως που βοηθούν τις αρχές στην συνδρομή των προσφύγων, αναδεικνύεται η ανεκτικότητα της σικελικής κοινωνίας που πολύ καιρό πριν καν θεωρηθεί πρόβλημα η μετανάστευση, είχε αγκαλιάσει κι ενσωματώσει πλήρως και συνεχίζει να το κάνει όλους τους ξένους μετανάστες, θεωρώντας τους ισότιμα μέλη και όχι «αόρατες υπάρξεις», όπως τους καταδίκαζε να γίνουν η υπόθεση των πλοίων Diciotti  και Sea Watch που ο Σαλβίνι απαγόρευσε να πιάσουν λιμάνι στην Ιταλία.

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *